Analog mixer til indspilning

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Lasselakken
Medlem
Indlæg: 154
Sted: Århus C

Analog mixer til indspilning

Indlæg af Lasselakken »

Jeg arbejder på et gymnasium, hvor vi laver indspilning via et RME fireface med Adat-udvidelse, dvs. 16 kanaler ind. Indtil videre har jeg kørt direkte i lydkortet og brugt RME's software til at lave sends til medhør osv. Jeg vil dog gerne lave et setup, der er mere intuitivt og lettere for eleverne at overskue, så jeg ikke selv er så meget "på" og så de lærer mere. Derfor vil jeg gerne have en analog pult foran, så det hele bliver mere hands on. Eleverne kommer til at mixe ITB bagefter, så det er kun til indspilningsdelen. Jeg har også overvejet en controller, men det ender alligevel med at blive for kompliceret. Det er en læringssituation, så det er vigtigt, at eleverne hurtigt finder ud af signalvej, gainstruktur, grundlæggende EQ osv., så et setup med analog mixer og RME'en som båndoptager ser jeg som ideelt i denne sammenhæng.

Jeg kigger lige nu på denne: https://www.thomann.de/dk/soundcraftspi ... _24_ii.htm
Men jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om valget og evt. alternativer, der dækker behovene. Mine krav er:
- mindst 16 kanaler ind (mono)
- direct out på alle kanaler
- mulighed for monitormix
- en fornuftig EQ og (og evt. simpel comp, men der er ikke et krav)
- evt. mulighed for talkback
Der er umiddelbart ikke behov for indbyggede effekter i mixeren.

I udgangspunktet er det et nyt produkt, jeg er interesseret i, men brugt kan muligvis komme på tale. Prismæssigt noget i stil med soundcraft'en, men dyrere ting kan også komme på tale. Det skal selvfølgelig lyde så godt som muligt, men læringsprocessen er vigtigere end resultatet her.

Vh
Lasse

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg syntes dine betragtninger er rigtige, men du burde alligevel have en:

https://www.thomann.de/dk/behringer_x32_producer.htm

eller

https://www.thomann.de/dk/behringer_x32_rack.htm

i tankerne, fordi hvis eleverne skulle gå hen og blive turnerende musikere vil det alligevel være de realiteter de møder frem til. Ligesom lydkortet går hen og bliver overflødigt.

Nu er jeg opvokset i en tid hvor mobil telefonen slet ikke eksisterede, så jeg har været vidne til at dem der så er indfødte brugere af en teknologi, har langt mindre at slås med ... selvfølgelig også fordi deres hjerne stadig er plastisk.

Men at forsøge at lære gainstruktur i en verden der næsten konsekvent benytter floating-point konvertering er det næsten overflødigt, fordi de unge måske knap så nostalgiske og derfor ikke nødvendigvis føler at man RITUELT skal sy sig ud og ind i hybride løsninger, bare for at vise at man kan lave noget som ikke helflugter med Ochams ragekniv.

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg forstår godt din tanke omkring det mekaniske, men 10 ud af 10 vil ikke ramme gammelt analogt grej efterfølgende, så spørgsmålet er om det ikke blot er et spørgsmål om at træne dem i teori først hvorefter de så kan gøre det i en digitalpult, evt via hver deres iPad.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Lasselakken
Medlem
Indlæg: 154
Sted: Århus C

Indlæg af Lasselakken »

Tusind tak for jeres svar, både Søren og Hald.
Jeg kan godt følge jeres pointer ift. det mere virkelighedsnære i en digital mixer. Jeg underviser i et valgfag, der hedder Musik- og lydproduktion (HTX/STX), hvor der er meget fokus på det æstetiske omkring musik- og lydproduktioner og formålet er ikke som sådan at uddanne dem til teknikere, men nærmere at arbejde kreativt og analytisk med produktioner. I den sammenhæng (og i øvrigt ud fra resten af vores setup og vores arbejdsformer), så hælder jeg nok stadig til at gå efter en analog mixer. Men jeg værdsætter jeres inputs!
Vh
Lasse

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Lasselakken skrev: tirs 11. aug 2020 13:29 hvor der er meget fokus på det æstetiske omkring musik- og lydproduktioner og formålet er ikke som sådan at uddanne dem til teknikere, men nærmere at arbejde kreativt og analytisk med produktioner.
Her hører enigheden så op!

Nu kunne man forvente at der efter murens fald, var blevet tyndet lidt ud i marxistisk klasseteori, hvor småborgerlighed er blevet lagt for had. Dine synspunkter med afståelse fra at forsyne dine elever med egentlige færdigheder, men i stedet forsyne dem med vidtløftigheder, hvorved de blot ville kunne begå sig i store kontorlandskaber, hvor alle alligevel forstyrrer hinandens arbejdsindsats - er desværre nok kun politisk korrekthed, først og fremmest, og ikke ret meget andet - jo bullshit!

Jeg var til noget der blev kaldt “teknikermøde” på den forrige Aprilfestival (teaterfestival for børn og unge), og der blev det fremført at grunden til at der ikke var lærepladser at finde for de elever der gik på Eventekniker uddannelsen, var at eleverne blev forhindret af læseplanernes udforming - i at en egentlig faglighed lod sig bundfælde, man fik nogle “jacks of all trades, master of none!” ud af pølsefabrikken … som ikke rigtigt ville kunne sendes efter nogen konkret opgave på teatre eller spillesteder, og at det man så fik skulle “holdes i hånd” … selvfølgelig er teatre og spillesteder pænt subsidieret, men en sådan binding af mestersvenden er der ikke rigtig økonomi til.

Jeg tror det eneste sted der måske endnu er højt nok til loftet, er i reklamebrancen, men det du er i færd med, er at sikre en vis dødsgangs-population på skolepraktikken for både eventteknikere og multimediedesignere … det er en sirenesang om mediebrancens lyksaligheder, hvor ungdommen burde have været kloge nok til at få puttet noget voks i ørene, men bevares du skal jo også have dit udkomme - jeg syntes så ikke det er en helt hæderlig måde du gør det på.

--sd

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Søren Dyhr skrev: tirs 11. aug 2020 16:59
Lasselakken skrev: tirs 11. aug 2020 13:29 hvor der er meget fokus på det æstetiske omkring musik- og lydproduktioner og formålet er ikke som sådan at uddanne dem til teknikere, men nærmere at arbejde kreativt og analytisk med produktioner.
Her hører enigheden så op!

Nu kunne man forvente at der efter murens fald, var blevet tyndet lidt ud i marxistisk klasseteori, hvor småborgerlighed er blevet lagt for had. Dine synspunkter med afståelse fra at forsyne dine elever med egentlige færdigheder, men i stedet forsyne dem med vidtløftigheder, hvorved de blot ville kunne begå sig i store kontorlandskaber, hvor alle alligevel forstyrrer hinandens arbejdsindsats - er desværre nok kun politisk korrekthed, først og fremmest, og ikke ret meget andet - jo bullshit!

Jeg var til noget der blev kaldt “teknikermøde” på den forrige Aprilfestival (teaterfestival for børn og unge), og der blev det fremført at grunden til at der ikke var lærepladser at finde for de elever der gik på Eventekniker uddannelsen, var at eleverne blev forhindret af læseplanernes udforming - i at en egentlig faglighed lod sig bundfælde, man fik nogle “jacks of all trades, master of none!” ud af pølsefabrikken … som ikke rigtigt ville kunne sendes efter nogen konkret opgave på teatre eller spillesteder, og at det man så fik skulle “holdes i hånd” … selvfølgelig er teatre og spillesteder pænt subsidieret, men en sådan binding af mestersvenden er der ikke rigtig økonomi til.

Jeg tror det eneste sted der måske endnu er højt nok til loftet, er i reklamebrancen, men det du er i færd med, er at sikre en vis dødsgangs-population på skolepraktikken for både eventteknikere og multimediedesignere … det er en sirenesang om mediebrancens lyksaligheder, hvor ungdommen burde have været kloge nok til at få puttet noget voks i ørene, men bevares du skal jo også have dit udkomme - jeg syntes så ikke det er en helt hæderlig måde du gør det på.

--sd
Wow.. Vild udmelding.

Lasse underviser jo ikke på uddannelsen til eventtekniker. Han arbejder på et gymnasium, hvor det gælder om at inspirere og motivere unge mennesker til at ville noget mere med musik. Der tror jeg faktisk at det fede er en analog mixer.. :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det ville formentlig være sidste gang i deres liv, at nogen af dem så en analog mixer. Giv dem nu den fede oplevelse med at kunne kontrollere deres eget mix fra en iPad i et layout, der næsten ligner en DAW. Vi kan måske godt være nostalgiske og synes, en analog mixer er nostalgisk og fedt, men de har tæt på ingen anvendelse i vore dage (undtagelsen er meget dyre mixere i studiet, hvor man primært betaler for fede indgangskanaler)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

marco skrev: tirs 11. aug 2020 22:42 Lasse underviser jo ikke på uddannelsen til eventtekniker. Han arbejder på et gymnasium, hvor det gælder om at inspirere og motivere unge mennesker til at ville noget mere med musik. Der tror jeg faktisk at det fede er en analog mixer.. :)
Men er pølsefabrikkernes største problem ikke masseoptaget? ... når den konfuse teenager kommer og siger at de vil arbejde noget med mennesker - men ikke rigtigt ved hvad. Der hvor pølsefabrikken tjener sine penge idag er at sende folk til eksamen, så bliver man nødt til sænke overliggeren så flest mulige kommer igennem, og det går alt andet end lige ud over en egentlig faglighed ... og man satser i stedet på at tyndtudsmøre så mange knopskudte fagligheder som muligt.

I England har man et undervisningssystem der ikke flugter med Humboldt instituttets paradigme om at uddanne sig til en profession. Man kan her finde klassiske filologer der arbejder som aktiehandlere, altså ikke noget med "jeg skal være".

Derfor gåes der i England markant til læringen af f.eks Homer og andre Grækere, ligesom der undervises i latin ... man har så og sige udvidet filosofikum til at være hele studiet igennem, man lærer at lære og ikke ret meget andet. Man ser ikke automatisk et embede for enden af tunnelen. Her kan du tale om inspiration!

Især i disse dage med Covid-19 lukningen af stort set alle arrangementer i musikbrancen, er det ret tydeligt at der kun er marked for et relativt lille antal der har brancen som deres udkomme, Peter Aalbæk var en overgang min mestersvend i et mindre lydfirma, og han sagde dengang - Hold dig væk! ... lidt firkantet sagt kan man sige at hvis man ikke kan holde sig væk, så skal man være så hjerteligt velkommen. Men både nu og dengang for en små 38 år siden gælder det ... man skal virkelig ville det, ikke bare have en diffus følelse af at ville et eller andet med musik.

Det man lige nu får ud, er kandidater der er nødt til at fake it til they make it, og det er der faktisk ikke økonomi til, fordi det snylter på indtjeningen i de virksomheder der findes i brancen ... hvis man virkelig vil det, er man nødt til at finde et sted hvor man kan hænge ud uden betaling ... og så håbe på at man over tid bliver så fuldbefaren at betalte opgaver viser sig. Det er ikke noget man kan læse sig til fordi det først og fremmest handler om erfaring ... om det teoretiske grundlag så skulle kunne indfinde sig? ... tja måske, kun belæste sjæle ville bekymre sig!

Prøv at læse og tænke disse her lidt igennem:

http://prosoundformula.com/is-audio-eng ... -worth-it/

https://www.prosoundweb.com/fake-it-til ... o-journey/

--sd

Medlemsavatar
Lasselakken
Medlem
Indlæg: 154
Sted: Århus C

Indlæg af Lasselakken »

Hehe, det tog vist lidt en drejning her. Men interessant diskussion ikke desto mindre.

Jeg tror ikke helt, jeg har fået ordentligt forklaret, hvad det er for en uddannelse og nogle situationer mixeren skal bruges i. Men i hvert fald kan jeg sige, at det hverken er et mål at eleverne skal lære at bruge en analog eller en digital mixer - vi skal bare have nogle spor i kassen, så de kan mixe hver især ITB - der har de så til gengæld mulighed for virkelig at lære noget. Så længe vi indspiller kan jeg alligevel ikke få hele holdet engageret ved mixeren, så det er ikke så meget det, det kommer til at handle om. Selve indspilningen er bare en lille del af det, der ellers foregår i faget.

Jeg kan godt se, at hvis det handlede om at uddanne fx live-teknikere, så ville det give meget mere mening at lære dem at arbejde med en digital mixer, men det må desværre blive i en anden sammenhæng, da det ikke er fagets mål.

Jeg tror jeg går med soundcraften, jeg nævnte i første post, hvis der ikke er nogen, der har lignende, men bedre alternativer.

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Søren Dyhr skrev: ons 12. aug 2020 13:24
marco skrev: tirs 11. aug 2020 22:42 Lasse underviser jo ikke på uddannelsen til eventtekniker. Han arbejder på et gymnasium, hvor det gælder om at inspirere og motivere unge mennesker til at ville noget mere med musik. Der tror jeg faktisk at det fede er en analog mixer.. :)
Men er pølsefabrikkernes største problem ikke masseoptaget? ... når den konfuse teenager kommer og siger at de vil arbejde noget med mennesker - men ikke rigtigt ved hvad. Der hvor pølsefabrikken tjener sine penge idag er at sende folk til eksamen, så bliver man nødt til sænke overliggeren så flest mulige kommer igennem, og det går alt andet end lige ud over en egentlig faglighed ... og man satser i stedet på at tyndtudsmøre så mange knopskudte fagligheder som muligt.

I England har man et undervisningssystem der ikke flugter med Humboldt instituttets paradigme om at uddanne sig til en profession. Man kan her finde klassiske filologer der arbejder som aktiehandlere, altså ikke noget med "jeg skal være".

Derfor gåes der i England markant til læringen af f.eks Homer og andre Grækere, ligesom der undervises i latin ... man har så og sige udvidet filosofikum til at være hele studiet igennem, man lærer at lære og ikke ret meget andet. Man ser ikke automatisk et embede for enden af tunnelen. Her kan du tale om inspiration!

Især i disse dage med Covid-19 lukningen af stort set alle arrangementer i musikbrancen, er det ret tydeligt at der kun er marked for et relativt lille antal der har brancen som deres udkomme, Peter Aalbæk var en overgang min mestersvend i et mindre lydfirma, og han sagde dengang - Hold dig væk! ... lidt firkantet sagt kan man sige at hvis man ikke kan holde sig væk, så skal man være så hjerteligt velkommen. Men både nu og dengang for en små 38 år siden gælder det ... man skal virkelig ville det, ikke bare have en diffus følelse af at ville et eller andet med musik.

Det man lige nu får ud, er kandidater der er nødt til at fake it til they make it, og det er der faktisk ikke økonomi til, fordi det snylter på indtjeningen i de virksomheder der findes i brancen ... hvis man virkelig vil det, er man nødt til at finde et sted hvor man kan hænge ud uden betaling ... og så håbe på at man over tid bliver så fuldbefaren at betalte opgaver viser sig. Det er ikke noget man kan læse sig til fordi det først og fremmest handler om erfaring ... om det teoretiske grundlag så skulle kunne indfinde sig? ... tja måske, kun belæste sjæle ville bekymre sig!

Prøv at læse og tænke disse her lidt igennem:

http://prosoundformula.com/is-audio-eng ... -worth-it/

https://www.prosoundweb.com/fake-it-til ... o-journey/

--sd
Du blander en masse ting sammen. For at citere Mette Frederiksen “Det gider jeg ikke at gå ind i en diskussion af”..

Fortsat god dag..

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Lasselakken skrev: ons 12. aug 2020 15:29 Hehe, det tog vist lidt en drejning her. Men interessant diskussion ikke desto mindre.

Jeg tror ikke helt, jeg har fået ordentligt forklaret, hvad det er for en uddannelse og nogle situationer mixeren skal bruges i. Men i hvert fald kan jeg sige, at det hverken er et mål at eleverne skal lære at bruge en analog eller en digital mixer - vi skal bare have nogle spor i kassen, så de kan mixe hver især ITB - der har de så til gengæld mulighed for virkelig at lære noget. Så længe vi indspiller kan jeg alligevel ikke få hele holdet engageret ved mixeren, så det er ikke så meget det, det kommer til at handle om. Selve indspilningen er bare en lille del af det, der ellers foregår i faget.

Jeg kan godt se, at hvis det handlede om at uddanne fx live-teknikere, så ville det give meget mere mening at lære dem at arbejde med en digital mixer, men det må desværre blive i en anden sammenhæng, da det ikke er fagets mål.

Jeg tror jeg går med soundcraften, jeg nævnte i første post, hvis der ikke er nogen, der har lignende, men bedre alternativer.
Jeg er helt med på, at formålet med mixeren er at kunne lave nogle gode hovedtelefonmix til brug under indspilning - men jeg vil stadig holde fast i, at en Mackie DL32r eller Behringer X32/X18 eller lignende mixer er meget bedre egnet til formålet. Det giver dem mulighed for selv at lave deres hovedtelefonmix og justere det bagfra trommerne, eller hvor det nu måtte være. Og man justere sit eget mix på fadere på en iPad frem for at skulle hen til den fælles mixer og finde den rigtige Aux drejeknap.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

marco skrev: ons 12. aug 2020 15:31
Du blander en masse ting sammen. For at citere Mette Frederiksen “Det gider jeg ikke at gå ind i en diskussion af”..

Fortsat god dag..
Det gør jeg måske nok, men er der et egentligt samfundsmæssigt behov for at endnu flere unge kommer ud med ihærdige ønsker om at bestride hverv, som ikke rigtigt kan stå alene uden egentlige kvalifikationer?

Måske det i din ende af verden giver ekstra omsætning i det lokale butiksmiljø og i den grad virker rekreativt på den egenlige produktion i fremstillingserhverv, at folk deltager i dilletante kulturfrembringelser? Men det sker jo kun og kun fordi der er en underforstået "mødepligt" for forældrene til de håbefulde poder...ikke fordi det nødvendigvis holder ved nøjere inspektion.

Det er lidt lige som det jo selvfølgelig er produktivitet der læres på produktionsskolerne ikke? Nej det er en arbejdsanstalt for sustistensløse for at undgå de står og betler på gader og stæder. Hvad skulle markedet have ud af at det fyldes med håbefulde der ikke rigtigt har andet at give sig til, end at begå dilletanterier?

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev: ons 12. aug 2020 16:05 Jeg er helt med på, at formålet med mixeren er at kunne lave nogle gode hovedtelefonmix til brug under indspilning - men jeg vil stadig holde fast i, at en Mackie DL32r eller Behringer X32/X18 eller lignende mixer er meget bedre egnet til formålet. Det giver dem mulighed for selv at lave deres hovedtelefonmix og justere det bagfra trommerne, eller hvor det nu måtte være. Og man justere sit eget mix på fadere på en iPad frem for at skulle hen til den fælles mixer og finde den rigtige Aux drejeknap.
Men der er så lige den detalje, at man jo slet ikke kan mix'e sig ud af et dårligt arrangement af en sang ... og det er lige netop det hængedynd en spirende lyd-mand/kvinde skal se sig selv forlade. Og i en undervisnings situation vil man aldrig komme i nærheden af erfarne musikereres sammenspil. Så om man sammenkobler grejet med mogami-kabler og andet snak-oil ... rørgrej etc. så er det kun en iscenesættelse af hvad man bluffer sig til, skulle være god smag - men det har ingen effekt ud over selve iscenesættelsen.



--sd

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Trådstarter kan bruge dette indlæg til hvad han vil.

For mit vedkommende har de bedste undervisere altid været dem der har brændt for faget. Selvfølgelig kombineret med en formidlingsevne.
Jeg synes personligt metoden langt hen ad vejen er underordnet.

Hvis du føler en analog mixer giver det bedste grundlag for at levere noget interessant undervisning, så er det det rigtige udgangspunkt!

Noget der ikke er blevet belyst endnu er et ret vigtigt element, nemlig budget. Hvad er dit budget?

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Til undervisningsbrug er en analog fremragende , man kan stå en masse omkring sådan en og lære hvad en mixer kan. Høre hinandens spørgsmål og høre forkalringen fra underviser , man får et fælles grundlag og bedre og aktiv indlæring. Så kan man bagefter få en ipad eller en digitalmixer. En analog mixer er enkelt og hver funktion knyttet til en "knap" det er overskueligt og tydeligt hvad der sker.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fordelen ved at stå fælles om en analog pult er også at de kan se at nu drejer man på denne f.eks. EQ knap, og så kan man lytte hvad resultatet er, så de får noget fysisk at forbinde det med, når de så måske har lært det kan de nemt overfører det til den digitale verden som ofte er designet til at ligne det gamle analoge.

Jeg tror da egentlig at størstedelen af os herinde er startet på analog-grej, og vi tænker sikkert også at vi er rimelig gode til det vi gør, så mon ikke det er lidt svært at frasige sig at indlæringen med analogt nok er ganske fint, det virkede ihvertfald for os.

Tømrerlærlinge lærer også at save med en fuksvans selv om de har powertools.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hald skrev: tors 20. aug 2020 10:22 Tømrerlærlinge lærer også at save med en fuksvans selv om de har powertools.
Men min pointe har i det meste af tråden her været - hvorfor giver man sig til at lære elever færdigheder i et fag hvor box-office er så hylende fraværende, og derfor må det alt andet end lige betragtes som en distraktion. Der er sgu sket ikke lønnede job nok til at brødføde samtlige som nu bliver opfordret til at stikke af med det cirkus der for bemeldte tid skulle være i byen.

Der bliver sgu vrænget på næsen af alle andre en dem der vil kunne begå sig i de åbne store kontorlandskaber, til enhver reception ... det er lidt som hønen- og kattens kategoriseringer i Den grimme ælling ... han faldt igennem fordi har hverken kunne lægge æg eller spinne.

Der er ganske enkelt ikke penge i faget! ...og dem som er er for dem som ikke har kunnet holde sig væk dette på trods, men det har intet med karriere at gøre! Der skal tyndt udsmøres færdigheder, og hældes bunkevis af irrelevant fyldstof på ... for at kunne udgøre det for et pensum.

--sd

Nyt svar