Reverb - videoer om trommer

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Re: Reverb - videoer om trommer

Indlæg af Smittefar »

Jeg kommer i tvivl om jeg overhovedet har et expander plugin (jeg har en gate :) )
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kan rigtig godt li' det trick du poster dér Søren, fra Warrens kanal.
- Jo, man kan opnå meget af det samme med div. andre dynamik redskaber, men det er lettere at finde compressorer med langt større shaping muligheder end "din gennemsnitlige gate".
- Angående at kopiere spor med hele plugin-kæder, den taktik har jeg heller aldrig fattet. Send det spor du vil polaritets vende til en effekt kanal (........ eller hvad det nu hedder i dit program..), og evt. output org. og flippet spor til en gruppe, for at styre level derfra, sende til rumklang, processere videre, m.m.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror faktisk det er en ProTools ting. Der er noget med, at hvis man laver et send og inverterer det, så nuller det ikke i PT
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev: man 13. jul 2020 17:27 - Angående at kopiere spor med hele plugin-kæder, den taktik har jeg heller aldrig fattet. Send det spor du vil polaritets vende til en effekt kanal (........ eller hvad det nu hedder i dit program..), og evt. output org.
Det er en live ting, fordi man ikke har latency kompensation for eksternt insertede plugins ... nogle af dem som har værst latency er Image/modellerede plugins.

RCompressor som Warren bruger har en intern latency på 1,5 ms ved 44,1 khz imens Kotelnikov har 4,1 ms ... Klanghelm DC1A har 0 ms - men der er jo ingen tider at justere på, det har BX_Opto der har en fælles knap for tid, og så har den ikke mindst et sidechain-filter så den vil være oplagt til sådanne eksperimenter i live sammenhæng.

Men man kan dog også lægge en Voxengo sample delay i den tomme af "grenene" men igen det er kun til live brug hvor man ikke har latency kompensering.

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev: man 13. jul 2020 18:37 Jeg tror faktisk det er en ProTools ting. Der er noget med, at hvis man laver et send og inverterer det, så nuller det ikke i PT
Det er PT hvor det er valgfrit om man vil bruge processor kraft på latency kompenseringen eller ej.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det burde vel ikke være latency ved et send, hvis der ikke er effekter på nogen af sporene?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev: man 13. jul 2020 19:37 Det burde vel ikke være latency ved et send, hvis der ikke er effekter på nogen af sporene?
Ja det kunne tyde på at det alligevel var tilfældet i PT:

https://duc.avid.com/showthread.php?t=374171

....og noget kunne tyde på at alle DAWs har det:

https://www.gearslutz.com/board/avid-pr ... racks.html

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er muligt Reaper kompenserer for det uden at fortælle mig det, men her nuller det med det samme med blot et send. Jeg kan sætte et time offset, men det står til 0 som default
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nå, jeg havde egentlig lavet en demo-video, men jeg havde ikke lige gennemskuet, at OBS ikke fangede mine plugin-vinduer, og så kan det jo nærmest være lige meget. Men jeg fik da i hvert fald testet en masse.

Jeg fandt en glimrende gratis expander hos Dead Duck Audio. Der er faktisk også en indbygget i Reaper, men jeg kunne bedre lide Dead Duck pga interfacet.

Det er måske også den eneste fordel ved at bruge compressor-tricket. Vi har næsten allesammen et væld af kompressorer liggende, og man kan godt gå lidt på opdagelse i, hvad der lyder bedst. Jeg prøvede ReaComp, Kotelnikov, BX-Townhouse Bus Comp og T-racks optocomp. Jeg fik dem ikke til at lyde 100% ens, men jeg synes ikke, deres individuelle karakter for alvor træder igennem. Man kan kun bruge kompressorer, hvor man selv kan styre make-up gain og sætte det til 0.

Der var ikke så meget overhør på det lilletrommespor, jeg havde fundet frem, så for at teste mere smed jeg SoundToys Devil-Loc på grundsporet - Den kan hive alt overhør frem, og det gjorde den også. Man kan tydeligt høre, hvad sangerinden synger. Men både med en simpel expander og kompressortricket, kan man altså stort set grave de rene lilletrommeslag frem igen.

Både med kompressor og expander gælder, at det er vigtigt, hvordan man indstiller release. Attack skal stort set bare være så hurtigt som muligt, men release styrer, hvor meget af trommens ring/klang man hører. Hvis det bliver for kort hører man næsten bare et klik.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

TDR Nova kan åbenbart også virke som expander - dog kun med 2:1 ratio.

Edit: Det passer så ikke. Nova (GE)har fuld expander
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev: man 13. jul 2020 23:14 Det er måske også den eneste fordel ved at bruge compressor-tricket. Vi har næsten allesammen et væld af kompressorer liggende, og man kan godt gå lidt på opdagelse i, hvad der lyder bedst. Jeg prøvede ReaComp, Kotelnikov, BX-Townhouse Bus Comp og T-racks optocomp. Jeg fik dem ikke til at lyde 100% ens, men jeg synes ikke, deres individuelle karakter for alvor træder igennem. Man kan kun bruge kompressorer, hvor man selv kan styre make-up gain og sætte det til 0.
Først tak for fint ydet indsats! Men ja opad Christoffers konklusion om at man udbene hønen på flere måder, så er den egentlige pointe her at man kan gå til det med snartsagt enhver kompressor, og at din konklusion er at man ikke vinder noget ved at bruge karakter-plugins - men at det skal være en hvor man kan styre makeup gain.

Så hvis man skulle have en 1176 baseret i sin native plugin portefølje, kan den med fordel anvendes på grund af attacket.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Men den er til gengæld rigtig at få til at level matche (jeg opgav,men det kunne nok have lykkedes). Hvis der ikke er level matchet 100%, så udslukkes de to signaler ikke
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Så blev det sgu alligevel til en lille video. Jeg bruger liiiidt meget tid på at dreje på knapper, så den blev noget længere en det var tanken. Så jeg har klippet lidt hårdt i den.

Der er een ting, der er gået op for mig. Når man bruger kompressortricket, så er det ikke 100% som en expander. Det er snarere som en expander + en gate. En Expander kan aldrig lukke 100% af for lyden, det gør kompressortricket faktisk. Når lydbilledet bliver mudret (=MEGET overhør), så kommer karakterkompressorerne ret meget til kort, så virker de mere digitale bedre til tricket.



EDIT: og så var det jo også en glimrende lejlighed til at prøve mine nye hovedtelefoner og ikke mindst min nye SSL 611 Dyn-500, som i dagens anledning er indstillet i expander mode frem for gate mode :) Jeg synes min stemme lyder helt OK gennem den kæde
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Kotelnikoven er min favorit i dine eksempler, fordi den kan skille lilletromme fra både highhat, stortromme og ridebækken ... men vi skulle måske også se på det egentlig er for et problem vi prøver at løse, nemlig at en rumklang ... kun skal komme fra lilletrommen alene.

En anden måde at løse det på er at sætte en piezo trigger på lilletrommen og så trække et sample ind i rumklangen. Men det er helgvis ikke så nødvendigt som tidligere hvor Clearmountains lilletromme på Springsteens "Born in the USA" var det alle skulle lyde af.

Nu om dage kan man ofte bare sende lidt til klangmaskine fra Ridebækken mikrofonen alene, så dominerer highatten ikke for meget.

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Så er jeg via Youtubes algoritmer faldet over nonjget der kan perspektivere lidt på det her - skal vi kalde det "Kompressor-tricket"?:



...men de gør det af andre grunde end mig - for at høvle godt og grundigt op for diskanten i lilletrommelyden.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg skal lige se den anden video senere.
Søren Dyhr skrev: tirs 14. jul 2020 17:02 Kotelnikoven er min favorit i dine eksempler, fordi den kan skille lilletromme fra både highhat, stortromme og ridebækken ... men vi skulle måske også se på det egentlig er for et problem vi prøver at løse, nemlig at en rumklang ... kun skal komme fra lilletrommen alene.

En anden måde at løse det på er at sætte en piezo trigger på lilletrommen og så trække et sample ind i rumklangen. Men det er helgvis ikke så nødvendigt som tidligere hvor Clearmountains lilletromme på Springsteens "Born in the USA" var det alle skulle lyde af.

Nu om dage kan man ofte bare sende lidt til klangmaskine fra Ridebækken mikrofonen alene, så dominerer highatten ikke for meget.

--sd
Det er jo lige det - Det med bare og sidde og prøve at isolere en lilletromme, det er egentlig ikke så spændende. Det skal tænkes ind i sammenhængen for at give mening. Mit perspektiv er oftest mest studie/mix-lyd. Og her er mit formål som regel at kunne komprimere lilletrommen langt ind i helvede uden at hive alt muligt andet med op. I den situation, klipper jeg naturligvis også trommesporet i stykker og fjerner de uønskede ting. Men det bliver nogen gange lidt hårdt, og her kan man med en ekspander være knap så hidsig med udskæringen og så lade en relativt mild ekspander (ratio 2-3:1) sørge for at de uønskede ting bliver dæmpet relativt hurtigt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev: ons 15. jul 2020 13:41 klipper jeg naturligvis også trommesporet i stykker og fjerner de uønskede ting. Men det bliver nogen gange lidt hårdt, og her kan man med en ekspander være knap så hidsig med udskæringen og så lade en relativt mild ekspander (ratio 2-3:1) sørge for at de uønskede ting bliver dæmpet relativt hurtigt.
Men spørgsmålet er om det er hurtigt nok, på forkanten af impulsen ... en anden måde at gøre det på DAWs er at fritskære hårdt og så lave et par transientdesigner spor fra overheads'ne med kun sustain'en og snige dem op under tamlyden.

Når nu Drawmers 201'ere blev så ridervenlige i PA sammenhæng, så var det fordi overhør fra scenen jo alligevel kom fra overheadsne, som typisk var på kondensator mikrofoner - imens det var dynamiske på tammerne. I studierne begyndte man omvendt hurtigt at sætte U67 på tammerne, og så Coles 4038 på overheads og derfor var man mindre tilbøjelige til at sætte gates på.

--sd

Nyt svar