Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Holgers Blog

Indlæg af Holger »

Jeg kan se at de fleste jeg kender på Facebook taler positivt om den.

Den skulle være præcis lige så fjollet og cheesy som den ser ud, men ikke desto mindre have en vis hjertevarmhed også.

Jeg skal i hvert fald have set den, men jeg kan generelt godt lide Will Ferrell.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Fedt, mand!
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kotelnikov GE compressoren var i øvrigt en stor del af lyden på den master, uden den (eller måske Unisum i dag) kunne jeg ikke have lavet den AGC-lignende effekt.

Sangskriveren og produceren Jörgen vil have sine masters ekstremt (!) høje og med pull-up i vers. Kan delvist gøres bare med automation, men det er mere organisk med en compressor, hvis den kan klare jobbet.

Personligt kan jeg bedre lide tingene lidt mere dynamiske, men customer is king og det fungerer fint.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

tommelfinger op til Trackspacer

Eurovision filmen var ikke den bedste Will Ferrell film :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Min favoritscene med Will Ferrell er nok hans lille scene i Starsky & Hutch. Der hvor Owen Wilson laver "dragen" og Big Earl bliver bange, haha det er så bizart homoerotisk.


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hjalmer - Midt I En Drøm Eller Noget Der Ligner - Universal Music - Album - Guld

Ankerstjerne Feat. Shaka Loveless- Lille Hjerte - ArtPeople / Universal Music - Track - Platin

Mo' bling on a Monday

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja Demi er da noget af et navn at have på CV'et. :banan:
Jeg kiggede lidt rundt igår og så at det var Jörgen Elofsson som du også nævnte, har du arbejdet med ham før?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, en del sange, bl.a. et stort hit i Sverige, platin gik den. Også en guld for et andet nummer.

Rhys, hedder hun.

Han er en af de gamle sangskriver/producergutter omkring Cheiron, Max Martin, Denniz PoP osv.

Han har lavet Britney, Jennifer Lopez, Kelly Clarkson m.v. og han ved godt hvordan han vil ha' det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev: man 29. jun 2020 10:26 Kotelnikov GE compressoren var i øvrigt en stor del af lyden på den master, uden den (eller måske Unisum i dag) kunne jeg ikke have lavet den AGC-lignende effekt.

Sangskriveren og produceren Jörgen vil have sine masters ekstremt (!) høje og med pull-up i vers. Kan delvist gøres bare med automation, men det er mere organisk med en compressor, hvis den kan klare jobbet.

Personligt kan jeg bedre lide tingene lidt mere dynamiske, men customer is king og det fungerer fint.
Med AGC, mener du så henad semi-sqaushed levelled radio-lyd, lignende hvad FM processorerne gør?
Og pull-up, skal det forstås sådan at lavere stykker hives op i lignende niveau?
Er det noget med at sætte en max GR range og så hive threshold et stykke længere ned end ellers? Og du fremhæver Kotelnikov og Unisum, er det fordi det skal være så transparent som muligt?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

AGC = Automatic eller Adaptive Gain Control, et begreb som man kender fra radio broadcast processorer som Jünger Level-Magic
https://www.junger-audio.com/en/algorit ... s-leveling

Målet er 100% gain control/ændring, ikke farvning. Derfor fx en Kotelnikov eller Unisum, ja.

Parallel komprimering kan potentielt lidt det samme, men det er altid mere farvende pga. den ekstra harmoniske forvrængning og effekten er lidt anderledes pga. de iboende settings.

Med en enkelt compressor (modsat serielle,) som med en Kotelnikov GE eller TP Unisum, er vi ude i noget typisk super langsom komprimering med et gain reduction cap. Fx kunne man nappe -3 dB GR (capped) i de kraftigste passager. Fast make-up gain på det samme som GR cap, dvs. + 3 dB makeup.

Så gælder det om at sætte threshold, så den ikke napper særlig meget i versene, så versene relativt set bliver hevet op. Så thresholden skal ikke sænkes specielt lavt, som du spurgte til. Ofte gør jeg det tværtimod relativt hard knee, så jeg finere kan finde den præcise tærskel mellem vers og omkvæd.

Normalt er denne pull-up ikke noget man vil have for meget af, da det lyder som på radio: stille passager bliver hevet en del op og kraftige passager virker unødigt komprimerede.

Pga. den langsomme attack (>250 ms) og meget langsomme release, vil impacts, fx 1-slaget i omkvædet, dog ikke nødvendigvis syntes overkomprimeret.

Tværtimod kan det psykoakustisk føles som om hele omkvædet er højere bare fordi de første slag har lidt mere impact, selvom der reelt dykkes flere dB løbende. Så gjort rigtigt kan man få lidt af begge verdener, et høj vers og følelsen af et højt omkvæd, selvom det reelt er komprimeret vel rigeligt på den lange bane.

Unisums memory effect er fantastisk til at tweake en AGC-style setting fordi den er "klar over" at et omkvæd er og har været i gang, og derfor lige kan holde lidt ekstra på prutten inden den slipper i overgangen til fx næste vers.

Derefter kan man bruge en sekundær compressor til at nappe evt. "overshoots", både pga. langsom attack og pga. GR cappen. Denne compressor er en slags safety før clip/limiter, som er bedre til transienter end lidt længere slag.

Kort sagt: AGC'en kan lyde som den effekt man kender fra FM-radio hvor stille passager hives op og kraftige passager er relativt mere komprimerede. Det lyder ofte unaturligt og er et anti-klimaks, men gjort korrekt, kan det være en udmærket løsning engang imellem.

Og nogle kunder vil altså have denne lyd på deres master, så den lyder lidt som på radio, selvom det er på fx Spotify.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg skal helt sikkert se den, om den så kun får 2 stjerner på imdb
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ferie lige om lidt og jeg har brug for det. Er utroligt træt i armen, efter at have klappet mig selv på skulderen.

Nåede lige at få bl.a. Lukas Graham, Faustix, Ude Af Kontrol, Hedegaard, Wafande, Fuld Effekt og et par TV-shows til kærlig behandling på falderebet.

To guld- og platinplader blev det sørme også til. I'll be Bach og udhvilet d. 10. August.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Er grill fest stadig on? Synes ikke jeg kan støve noget konkret op udover en post fra Maj her på bloggen.

Og god bedring med armen 🙂

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Grill er desværre off i år. Jeg kan ikke overskue det i år, ligger faktisk lidt halvsløj p.t. og har måtte aflyse attendede sessions.

Ondt i halsen, svær vejtrækning, træt, kold & varm hele tiden - men ingen feber. Må blive testet, selvom det garanteret ikke er C19.

Er blevet smittet med noget af min ældste søn på 13, som havde samme symptomer for et par dage siden. Han er rask igen nu.

På den positive side er jeg er i gang med at teste mit clipper plug-in med nyt GUI, hvilket jeg har glædet mig meget til.

Og der er kommet lidt gaver ind efter ferien, bl.a.

[Guld] Faustix - Need You (Warner Music)
[Platin] Faustix - Thorns (Warner Music)
[2 x Platin] NOAH - 1988 (Album) (Copenhagen Records)
[Guld] Hjalmer - Istedgade (Uhh) (Universal Music)
[Guld] Hjalmer - Midt I En Drøm Eller Noger Der Ligner (Album) (Universal Music)
[Platin] Ankerstjerne ft. Shaka Loveless - Lille Hjerte (Universal Music)

191 i alt, hvilket gør at jeg muligvis lige kan ramme de magiske 200 guld & platinplader i år 2020, maybe...

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

God bedring. Og se at blive testet. C19 er ingen spøg når den rigtigt tager fat.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

- og burde ham knægten, der har smittet dig, ikke også lige en tur forbi testteltet?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

God bedring!
skriver noder

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

God bedring!

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Ærgerligt, og forståeligt. Og håber, du husker nogle gode vitaminer o.s.v. efter behov.
Jeg ville nok også blive testet. (det er vist ret uproblematisk)

Her er et bliv-snart-rask nummer til dig
(nr 4, Change the Sheets, fedt på den rolig-kørsel-ad-landevej-måde)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

tomcat skrev: søn 23. aug 2020 21:42 Jeg ville nok også blive testet. (det er vist ret uproblematisk)
Jeg er blevet testet to gange. Det er fuldkommen uproblematisk.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er ikke så lige til her på Fyn.

Kræver lægeopkald, indstilling af lægen og et par dages ventetid, og så skal man til Odense.

Telte er der vist ikke (længere) her.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

@Holger ~ det er muligt du har ret, men prøv trods alt at checke https://www.coronaprover.dk/ .. jeg tror umiddelbart ikke det er så kompliceret endda.

God bedring og energi herfra!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak :)

Har checket, det er proceduren for knægten og mig.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Holger skrev: søn 23. aug 2020 23:49 Tak :)

Har checket, det er proceduren for knægten og mig.
.. altså - fordi i har symptomer som peger i den retning?
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg ved det ikke.

Viggo er rask igen efter 3 dage, men han er et barn

Han havde ondt i halsen, hovedpine, træt og lidt ondt i maven.

For mig er det pt. ondt i halsen, trykken for brystet, let tør hoste, træthed og mærkeligst af alt: koldsved uden feber.

37,1 grader men kold og varm og klam på 2. dag nu, ingen bedring.

Sikkert bare en alm. øvre luftvejsvirus, men u never know.

På ingen måde noget der føles som influenza fordi der ingen feber er.

Regner med at kunne komme til en test torsdag, hvis jeg er heldig, og svar i næste uge.

Ikke voldsomt effektivt testsystem, hvis det er akut, kan man sige.

Anyway, har som bekendt verdens sødeste hustru, som pusler om mig og fylder mig med pandekager, bager brownies og brygger te.

Nyt svar