44.1 vs. 48 kHz - UAD osv...

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

44.1 vs. 48 kHz - UAD osv...

Indlæg af Ruun »

Halløjsa!

Inden jeg bliver rakket ned for at slæbe et gammelt ringvrag af en diskussion frem, vil jeg tilføje at jeg lige har søgt igennem gamle tråde, uden helt at blive klogere.

Jeg står for at skulle tage en beslutning vedr. ovenstående, inden jeg begynder at tracke tonsvis af guitar og vokal-spor. Musikken skal som udgangspunkt "bare" smides på streamingtjenester, men måske på sigt også bruges til levende billeder (film).
Jeg har altid kørt 48 kHz, forhåbenligt ved gud af hvilken årsag - det virkede måske bare lidt mere "prof". Min Mac har aldrig brokket sig, det er en temmelig kraftig sag. Dog er jeg netop gået fra rene native-plugs, til at kombinere dem med UAD's udbud. Da jeg er absolut rookie på deres udstyr og efter kort læsning på nettet tilsyneladende kan konstatere, at Apollo'en hurtigt løber tør for DSP, tænkte jeg at den lå lige til højrebenet at skrue ned for min bitrate. Men hvor meget ekstra kraft får jeg egentligt ud af det (det er en Quad-core)???

Udover dette vil den valgte mastering-engineer alligevel koge det ned til 44.1, når han skal finpudse produktet. Så er der overhovedet nogen idé i, at jeg kører 48kHz, selvom min Mac ingen problemer har?

Hvad indspiller de herre selv i ift. bitrate?? Kunne være fedt med lidt personlige inputs.

På forhånd tak og god weekend. :-)
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bemærk, at:

Bit rate = hastighed/objektiv kvalitet af transmission, fx 256 kb/s streaming.

Bit depth = Antal af bits i forhold til optagelse, fx 24 bit. Dette på virker signal-til-støj forholdet.

Sample rate = Frekvens af samples i en optagelse, fx 44100 Hz Det påvirker den højest mulig lydfrekvens en optagelse kan indeholde, samt hvor højt oppe et anti-aliasing filter skal sidde.

For at besvare dit spørgsmål: fordelen ved at køre 48 kHz i dag er marginal, men der er potentielt små fordele ved det lydmæssigt undervejs, også selvom det hele ender i 44k1Hz.

Dog kan 48 kHz (og højere) lyde langt værre end 44k1Hz, hvis du bruger 44k1Hz samples, som real-time sample rate konverteres i din DAW (fx i en sampler).

viewtopic.php?f=34&t=43928

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Sample rate - selvfølgelig... Den smuttede i farten.

Men jeg blev sgu ikke så meget klogere på min situation Holger... :-) Er de fleste samples som udgangspunkt i 44.1?
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

De fleste samples? Det er svært at sige. Det kommer an på hvor du har dem fra. Det må du nok tjekke efter.

Hvis du selv optager det meste lyd, så kør en høj rate. Hvis du har en hel masse 44.1 khz samples i dine sample libraries som du vil bruge, så kunne jeg godt være enig med Holger.

Umiddelbart ville jeg dog sige 48 kHz for at lægge lidt afstand til nyquist-frekvensen, for ting opfører sig typisk skidt når man nærmer sig den grænse. Sådan generelt er min erfaring ganske enkelt, at en højere rate typisk er bedre. Så kan man altid downsample til allersidst.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Ok, jeg må nok lige lave lidt detektiv-arbejde så. Umiddelbart er mine primære sample-biblioteker Logic Pro's egne, Native Instruments, Air Music og Toontrack Superior Drummer 3.
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Og hvor katten finder man i øvrigt sine rå samples på computeren, således at man kan se deres sample rate??
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tror det er nemmest at se på producenternes hjemmesider. Det plejer at stå under tekniske specifikationer.
skriver noder

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Ruun skrev: lør 20. jun 2020 14:28 Og hvor katten finder man i øvrigt sine rå samples på computeren, således at man kan se deres sample rate??
Det står som regel under den enkelte lydfils egenskaber.

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Seskho skrev: søn 21. jun 2020 00:31
Ruun skrev: lør 20. jun 2020 14:28 Og hvor katten finder man i øvrigt sine rå samples på computeren, således at man kan se deres sample rate??
Det står som regel under den enkelte lydfils egenskaber.
Det er jeg bekendt med, men det var nu mere hvor på Mac’en de rå samples ligger. Jeg har forsøgt at søge efter dem, uden held. Er samples ikke .wave-format, eller er det noget andet?
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Er samples ikke .wave-format, eller er det noget andet?
Det er meget forskelligt, der er jo mange filformater. Det kan også være .aac, flac, m4a osv.

Nyt svar