Hvorfor klipper folk konstant i deres tutorials?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Hvorfor klipper folk konstant i deres tutorials?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har lagt mærke til i rigtig mange youtube-tutorials, at folk klipper uendeligt meget. Det er virkelig irriterende at høre på sætninger der aldrig gøres færdig, fordi youtuberen har valgt at klippe umiddelbart efter. Man kan også se det på videoerne, hvor cursoren det ene sekundt er i højre side af skærmen, det næste sekund i venstre hjørne.

Hvorfor gør så mange youtubere det? Det er da helt vildt frustrende som seer.

Eksempel:


Og hermed mit opråb til youtubere:

Så stop dog FOR HELVEDE med det klipperi! Laver du en talefejl, retter du den bare umiddelbart efter. Der er mere flow på den måde. Det andet I gør... det er bare forstyrrende!!!

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Fordi de fleste ikke er forberedte, så videoer bliver klippet til 10 min i stedet for 40 min.
Jeg gider ikke høre på 30 min “øh...”
:-)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg klipper benhårdt i mine tutorials fordi jeg ikke selv gider at høre på en eller anden, der sidder og fumler rundt. Jeg har heller ikke selv tid til at se tutorials der er unødvendigt lange, så det forventer jeg heller ikke af mit publikum.

Den rigtige måde er selvfølgelig at skrive et manuskript og tage de sætninger om, man får fumlet. Men det kræver uendelig meget mere tid end at sætte sig ned og snakke løs. Bagdelen ved at snakke løs er, at det bliver til ramblings, hvis man ikke klipper stramt.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Til trådstarter:
Fortæl mig at min video ikke er for lang:



Det jeg viser og vil forklare i videoen, inklusiv eksemplerne, kunne være vist på 5 minutter istedet for 15, eller hvor meget den nu varer.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Man kan måske konkludere at 90 % af alle Youtubere bare er dårlige til det de laver, men 1: enten gerne vil hjælpe 2: samler på likes,
og så skal alt bare være så perfekt i dag.
Senest rettet af Hugo fre 22. nov 2019 19:04, rettet i alt 1 gang.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Din post kom samtidig med min, Christopher. Har hørt lidt, hører senere. Helt okay med en masse "ehh". Man kan hører at du tænker over sagerne. Det indgyder troværdighed i mine ører.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

mediumaevum skrev:Jeg har lagt mærke til i rigtig mange youtube-tutorials, at folk klipper uendeligt meget. Det er virkelig irriterende at høre på sætninger der aldrig gøres færdig, fordi youtuberen har valgt at klippe umiddelbart efter
Det kaldes for jumpcuts. Det er en modeting fordi nogle populære (og dygtige) youtubere gør det. De gode youtubere kan gøre det på en god måde, så man ikke decideret lægger mærke til det fordi der opstår en rytme og et flow, mens andre bare klipper uden at vide hvad de laver. Det er som med alle andre kunstarter -det kan gøres godt hvis man ved man laver, mens at dem der efterligner og ikke ved hvad de laver, bare f*cker det hele op.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Smittefar skrev:Jeg klipper benhårdt i mine tutorials fordi jeg ikke selv gider at høre på en eller anden, der sidder og fumler rundt. Jeg har heller ikke selv tid til at se tutorials der er unødvendigt lange, så det forventer jeg heller ikke af mit publikum.

Den rigtige måde er selvfølgelig at skrive et manuskript og tage de sætninger om, man får fumlet. Men det kræver uendelig meget mere tid end at sætte sig ned og snakke løs. Bagdelen ved at snakke løs er, at det bliver til ramblings, hvis man ikke klipper stramt.
Andrew Price (Blender Guru)'s videoer er da ikke jumpcuttet, men han formår da alligevel - på trods af hans fejltaler at lave et ordentligt flow som ikke er langtrukkent.

Andre burde lære af ham. Tror da også det giver flere likes/subsribers at ramme en fortælleteknik som er god, fremfor en dårlig jumpcuttet video!

Jeg laver ikke selv tutorials, til dels fordi jeg ikke vil spilde andre folks tid på noget jeg ikke kan forklare helt 100 % gennemført.
Mange youtubevideoer ville jeg gerne være foruden, da de er ren tidsspilde og blot skaber frustration og irration hos mig.

Jeg så kun den tutorial (i trådstart), fordi jeg manglede en overordnet teknik til at at skabe en hær uden at crashe min computer, og fordi teknikken nemt kan overføres fra After Effects til Blender. Ellers var videoen én stor omgang jumpcut, virkelig irriterende. Det var kun fordi jeg ikke fandt andre.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg tror at Andrew Price bruger en del tid på forberedelse

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hugo skrev:Man kan måske konkludere at 90 % af alle Youtubere bare er dårlige til det de laver, men 1: enten gerne vil hjælpe 2: samler på likes, og så skal alt bare være så perfekt i dag.
Touché! Og det er faktisk rigtigt svært at aflevere sådan en indtaling uden en masse fejl i. Det er faktisk imponerende at opleve TV-journalister og voice actors gå ind i speaker-boksen og indtale en længere speak i ét hug uden at lave nogen mumlefejl eller tænkepauser. Og de skal endda ikke engang sidde og drøne rundt med en mus samtidigt.

Gad vide om det ville være lettere at optage lyden om, men beholde videoen, når folk laver de her tutorials?

Og så har jeg helt klart også indtryk af at det er en stil, sådan som benjisan nævner. Det er åbenbart populært at antage at seerne har damp.

Jeg synes det er en balance. For lange videoer taber éns tålmodighed. For mange jumpcuts giver mig spat. Men jeg foretrækker faktisk tutorials der er tekst, fordi det er hurtigere at læse igennem, og hurtigere at søge i. :roll:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Videoen i første post et helt klart indtalt efter den er optaget. Det er noget nemmere, men man skal stadig snakke mens man laver tingene på skærmen ellers går man ikke lavet det i det rigtige tempo i forhold til speak. Det gør det også ofte nødvendigt at klippe en del for at time skærm arbejdet til stemmen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Smooth cut feature i Davinci Resolve demonstreres i denne video, som netop handler om jump cuts:


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Smooth cut feature i Davinci Resolve demonstreres i denne video, som netop handler om jump cuts:

Virkelig god video! :thumbup:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Elsker hvordan han helt naturligt hoppede ind i reklamen... haha, well done.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Der er faktisk ret mange gode tricks i den video.

Jeg har slet ikke fået prøvet smooth cut siden jeg skiftede til en meget kraftigere maskine :)

Jeg kan også godt se, at jeg er nødt til at skaffe mig et kamera mere (eller bare bruge nogen flere af dem jeg har liggende)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev: ons 27. nov 2019 01:58 Smooth cut feature i Davinci Resolve demonstreres i denne video, som netop handler om jump cuts:

Smooth cut (Flow i Final Cut) funktionen forklares her i brug til en fed overgang:


Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Det er ikke kun i tutorials man ser dette - jeg tror at de syntes at det er smart med de hurtige klip :lol:
De er måske meget glade fordi de har fundet " saksen " More Cowbell :)
Senest rettet af derermusikanten000 fre 19. jun 2020 08:18, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Jeg blev for nylig arbejdsløs og der var lagt en masse corona videoer op omkring jobaøgning hvor de konstant lå og cuttede imellem zoomet ind og zoomet ud men helt samme vinkel og akud.. total belastende!

Men ellers syntes jeg generelt også der er gået for meget video i tutorials.. sad og rodede med godot gaming engine programmering og halvdelen af tutorials var videoer.. hvem faaanden gider at se en video der forklarer programmerings tekst.. er virkelig en meget dårligere løsning end en tekst side.
Så håber helt almindelige tekst billed tutorials bliver IN snart igen ;)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Den anden dag lykkedes det mig at lave en 7 minutter lang video helt uden klip, bortset fra da jeg måtte skifte kamera halvejs igennem :)

Det kræver virkelig meget øvelse at snakke til et kamera uden at sige øhhh bøhhh hele tiden.

Jeg er enig i, at nogen ting egner sig bedst til det skrevne ord.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Hvis man laver engelsk sprogede videoer kan jeg klart anbefale https://www.descript.com/ Det muligør at ens speak konverteres til text a la word og man kan så fjerne uhm, ehm mm. visuelt teksten.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Nyt svar