Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Re: Aktie-tråden

Indlæg af K-Bee »

Interessant artikel:
https://www.euroinvestor.dk/finanskomme ... -af-sporet
Er aktiemarkedet ude af trit med virkeligheden? Vi køber alle løs i håb om hurtig rigdom alt imens verden er stærkt på vej i recession .

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

K-Bee skrev: fre 1. maj 2020 17:00 Interessant artikel:
https://www.euroinvestor.dk/finanskomme ... -af-sporet
Er aktiemarkedet ude af trit med virkeligheden? Vi køber alle løs i håb om hurtig rigdom alt imens verden er stærkt på vej i recession .
God artikkel.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg har pt. hentet +14,34% på mine DNB (Den Norske Bank) aktier, men tænker umiddelbart at sælge meget hurtigt igen. Som artiklen ovenfor også siger, så er økonomien ikke ligefrem i topform, og særligt her i Norge er der pt. 20% arbedsløshed. Det er ikke ligefrem et tegn på vækst.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Jeg overvejede at købe bitcoin i foråret 2017, men gik fra det igen... der er meget man kan fortryde :-D

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Seskho skrev: fre 1. maj 2020 17:52 Jeg overvejede at købe bitcoin i foråret 2017, men gik fra det igen... der er meget man kan fortryde :-D
Sandt. Og det her: :crystal: er lidt vanskeligt :-D

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Norweigian er foreløbig "reddet" ,... suk

https://finans.dk/erhverv/ECE12116197/n ... ctxref=ext

Hvorfor bliver man egentlig ved med ting der er åbentlyst tvivlsomme langsigtet, specielt måske "post-corona"

Er der virkelig ikke bedre måder at satse sine penge og energi ?
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: man 4. maj 2020 10:17 Norweigian er foreløbig "reddet" ,... suk

https://finans.dk/erhverv/ECE12116197/n ... ctxref=ext

Hvorfor bliver man egentlig ved med ting der er åbentlyst tvivlsomme langsigtet, specielt måske "post-corona"

Er der virkelig ikke bedre måder at satse sine penge og energi ?
Fordi man tror på forbedring i fremtiden. De kan godt finde ud af at drive flyvirksomhed. De har bare været for dårlige til at tjene penge. Det vil de lave om på nu; færre ruter, og ændret prioritering i valg af nye ruter.

Hvorfor mener du de er åbentlyst tvivlsomme langsigtet?

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

DUBTEMPLE skrev: man 4. maj 2020 10:17 Norweigian er foreløbig "reddet" ,... suk

https://finans.dk/erhverv/ECE12116197/n ... ctxref=ext

Hvorfor bliver man egentlig ved med ting der er åbentlyst tvivlsomme langsigtet, specielt måske "post-corona"

Er der virkelig ikke bedre måder at satse sine penge og energi ?
Som privatinvestor ville jeg også holde fingrene væk, men virksomheder der er faldet meget over et stykke tid og kæmper med gæld og indtjening kan være gode opkøbsmuligheder, hvis de får eks. redningspakker, kreditgodkendelser, fornyet kapital, lederskifte osv. og får vendt skuden. Men de er typisk også under heftig spekulation, og bliver shortet

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Private investorer (småsparere) har jo som regel ikke milliarder at rutte rundt med, og mange vælger at investere som supplement til en kommende pension. Derfor tror jeg at langsigtede investeringer er populære; Man vil jo gerne have flere penge men er også bare for at miste dem alle. Noget andet er så at det ikke er lige så sjovt/skræmmende som aktiespekulation.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Der ses rødt på børsen i dag. Maersk er kommet med kvartalsregnskab, og på trods af at det ser bedre ud end mange frygtede, så får Maersk en lussing med et fald på over 6%. Jeg forstår ikke helt hvorfor. Jeg er med på at de cykliske aktier ikke har det så godt for tiden pga Corona, hvordan et ok regnskab giver røde tal er beyond me.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

K-Bee skrev: ons 13. maj 2020 12:58 Der ses rødt på børsen i dag. Maersk er kommet med kvartalsregnskab, og på trods af at det ser bedre ud end mange frygtede, så får Maersk en lussing med et fald på over 6%. Jeg forstår ikke helt hvorfor. Jeg er med på at de cykliske aktier ikke har det så godt for tiden pga Corona, hvordan et ok regnskab giver røde tal er beyond me.
kender du millinærklubben? Tidligere program på radio 24/7, og nu skiftet over på proinvestor.. I det program plejer der at være analyse af ting som dette ^^

Hvis jeg investerede i DK havde jeg nok jævnligt fulgt med der.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Mike-air skrev: ons 13. maj 2020 13:02
K-Bee skrev: ons 13. maj 2020 12:58 Der ses rødt på børsen i dag. Maersk er kommet med kvartalsregnskab, og på trods af at det ser bedre ud end mange frygtede, så får Maersk en lussing med et fald på over 6%. Jeg forstår ikke helt hvorfor. Jeg er med på at de cykliske aktier ikke har det så godt for tiden pga Corona, hvordan et ok regnskab giver røde tal er beyond me.
kender du millinærklubben? Tidligere program på radio 24/7, og nu skiftet over på proinvestor.. I det program plejer der at være analyse af ting som dette ^^

Hvis jeg investerede i DK havde jeg nok jævnligt fulgt med der.
Ja det gør jeg :) og det er et glimrende program med gode analyser. Min plan var også at høre det i morges da jeg vidste der ville være noget om Maersk, men jeg nåede det desværre ikke alligevel.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Shit happens- jeg tror kursfaldet hænger sammen med den begrænsede samhandel i øjeblikket, og dermed et udtryk for pessimisme om fremtiden.

Teoretisk set er kursen jo hele tiden en afspejling af forventet fremtidig afkast. Eksempeltvis er jeg lang på DNB (bank), fordi jeg forventer der skal laves en masse lån til et boligmarked der er næsten uberørt, og eventuelt indsprøjtning i nye virksomheder så snart der kommer gang i det igen. Ikke lige nu- men langsigtet kommer det naturligvis igen. Kortsigtet har jeg taget +10-15%, men jeg holder på den, fordi jeg som sagt forventer genåbning vil have en positiv effekt.

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Jeg tror vi skal holde øje med olieprisen. De fleste lande begynder så småt at åbne op igen, og det får efterspørgslen til at stige. Mon ikke olieprisen er nogenlunde normaliseret ved årets udgang?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Om den er normaliseret tør jeg ikke gisne om, men ja der må jo klart være en effekt af genåbningen 👍

Jeg mistede lige 10% på mine bankaktier i løbet af en dag, men nu har jeg så doblet min beholdning pga. Min tro på den Norske økonomi, og dermed også kommende aktivitet i olie igen.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Fase 2 af genåbningen har tydeligvis afspejlet sig i aktierne. C25 er i grønt for 3. dag i træk, stadig med medicinalaktierne i den største fremdrift.
Stik mod alle forventninger er B&O steget med op imod 15% i denne uge. De ha solgt aktier ud for 300 mio samtidig med at ex-prinsesse Alexandra er blevet ansat i en eller anden proformastilling som tydeligvis findes for at skabe blikfang i en konkurstruet virksomhed. Det virker tilsyneladende.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Artiklen siger kursen dykkede her til morgen, men faktisk er den på vej op i øjeblikket. Overvejer om jeg skal købe mig ind i Norwegian sammen med kineserne:
https://www.nrk.no/norge/norwegian-aksj ... 1.15023896

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Mike-air skrev: ons 20. maj 2020 12:03 Artiklen siger kursen dykkede her til morgen, men faktisk er den på vej op i øjeblikket. Overvejer om jeg skal købe mig ind i Norwegian sammen med kineserne:
https://www.nrk.no/norge/norwegian-aksj ... 1.15023896
Den er i hvert fald værd at holde øje med.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nu har jeg købt en meget meget lille del (350 shares :lol: ) i Norwegian, og så bliver det sjovt at se hvordan det udivkler sig.

Det vil ihvertfald ikke gøre ondt hvis det går galt :-D

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Den har godt nok fået høvl. Det bliver spændende om den kan rejse sig. Til kurs 2,60 NOK burde der være lidt at hente, hvis de kan vende skuden :)

Jeg holder lidt øje med Moderna og Novavax, som begge er to interessante biotekselskaber med udvikling af Corona-vaccine

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Mike-air skrev: ons 20. maj 2020 18:18 Nu har jeg købt en meget meget lille del (350 shares :lol: ) i Norwegian, og så bliver det sjovt at se hvordan det udivkler sig.

Det vil ihvertfald ikke gøre ondt hvis det går galt :-D
Tænk at den aktie lå på 203kr for to år siden. Tal om et fald fra tinderne! :shock:

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Den har da lige rundet kurs 4 i den her uge. Hvis den får momentum er den interessant, men umiddelbart tænker jeg stadig kæmpe usikkerhed

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Seskho skrev: ons 27. maj 2020 19:48 Den har da lige rundet kurs 4 i den her uge. Hvis den får momentum er den interessant, men umiddelbart tænker jeg stadig kæmpe usikkerhed
Uden tvivl et stort "sjansespill" som man siger på Norsk. Jeg har doblet min position, men det bliver så også det. Har tænkt mig at holde dem et godt stykke ind i fremtiden.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Norwegian offentligtjorde regnskab i dag https://finans.dk/erhverv/ECE12173850/n ... ctxref=ext

Nu når corona er ved at være ovre (måske) er det tid til at kigge tilbage på de investeringer jeg har foretaget under krisen. Bedste beslutning var Genmap som har rundet 2000kr aktien nu. Jeg fik dem for 1300. Også Carlsberg har klaret sig ok igennem corona, og det på trods af at de stort set ingen indtægter har haft fra bar- og restaurantionslivet. Lidt overraskende. De to aktier har jeg vundet på. FL Smith og den amerikanske medicinalaktie Precigen var til gengæld mine fiaskoer.

Har I tjent eller mistet noget i Corona-tiden?

Nyt svar