Ableton: Få sends/returns til at blive påvirket at effekter på group

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Ableton: Få sends/returns til at blive påvirket at effekter på group

Indlæg af Identity »

Case:

Jeg har mine trommer i en group (casen kan også være at jeg har alle trommerne busset over på til et audiotack jeg kalder "drums")
Nogle af de individuelle spor har jeg sendt til reverb eller delay, som jeg har på return tracks.
Et sted i sangen vil jeg gerne filtrere hele min "drumgroup" (med et highcut). Når jeg gør dette bliver min reverb og delay ikke filtrerede.
Altså de får jo bare signalet fra de individuelle trommespor og er ligeglade med at jeg har et filter på hele trommegroupen.
Det jeg gerne vil er at returns også bliver påvirket af det jeg har på min group. Samtidigt vil jeg ikke sende output af return til groupen, fordi jeg vil gerne bruge min reverb eller delay på andre ting samtidigt i mixet, f.eks. på vokalen, uden at de er filtrerede.

Jeg ved godt at det er bare sådan return/sends fungerer. Men findes der ikke et workaround?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det kan du godt, men det kræver lidt routing og noget snilde. Du skal have et identisk filter på dine return tracks som du så linker til en fælles macro control.

Jeg har ikke brugt Ableton i et par år nu, så er lidt rusten på hvordan det præcis sættes op, men måske der er andre der lige kan komme med en guide.

Hvis du har en midi controller er det bare at assigne den til alle filtre, det ville være det letteste.

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

Tak! Jeg er dog stadig i tvivl om jeg vil kunne gøre så det kun er mine trommers klang der bliver filtrerede, og ikke min vokals klang. Selvom det er samme return klangen ligger på.
Altså om return tracket kan se at mit kick er filtreret pga. der er et filter på trommegruppen.
Men min vokal som ikke er i nogen gruppe har er ufiltreret klang på.
Jeg sender kick og vokal til samme return track.
Grunden til jeg gerne vil gøre det her i stedet for at bare lave 2 return tracks hvor den ene har et filter på, er så jeg kan spare på CPU og ressourcer i et stort projekt med mange spor.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Arh, ok. I den situation kan du oprette en ekstra bus kanal som du bruger som mellemled mellem send fra trommer og return tracket.

Du sætter altså tromme sporene op til at sende til den ekstra bus. På den bus smider du så filteret på og vælger dit return track som output. Derefter kan du så frit route hvilke tracks der skal gå igennem filteret først før de rammer return tracket, og samtadig kan du sende f.eks. dine vokaler direkte til return uden at blive påvirket af filteret.

Nyt svar