Logic Pro X 10.5 er ude

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Logic Pro X 10.5 er ude

Indlæg af Holger »

Relativt store ændringer til workflowet, samt en komplet erstatning for EXS24 + en Quick Sampler, Drum Synth, m.v.

Lidt inspiration fra Ableton Live til grid/cells.

Kræver min. macOS Mojave.

FULL UPDATE INFO
https://support.apple.com/en-us/HT20371 ... W2MPmw7Qv8

-

Live Loops

• Compose music by arranging and triggering cells in a grid using loops, samples, and your recordings
• Perform and capture freeform arrangement ideas into the tracks area
• Add Remix FX to perform creative effects like filters, gates, repeaters, and bitcrusher
• Use Logic Remote on your iPad or iPhone to perform Live Loops and Remix FX using Multi-Touch gestures to trigger several loops or effects simultaneously

Sampler

• Create and edit sophisticated multi-sampled instruments using a drag and drop workflow
• New modern design provides synthesis, mapping, and zone editing in a single window interface
• Integrated zone editor offers detailed control over start, end and loop points
• Mapping editor enables fast and flexible assignment of samples across the keyboard
• Flex Time has been integrated into Sampler allowing sounds to be played at the same length, regardless of pitch
• Auto Sampler automates the process of converting MIDI-enabled hardware and software instruments into Sampler instruments
• Supports all existing EXS24 instruments

Quick Sampler

• Import a single audio file to instantly build a playable sampled instrument
• Quick Sampler automatically identifies the root note, optimal loop points, and matches your project tempo
• Use Slice mode to chop a vocal or drum sample into multiple slices that can be triggered on a keyboard
• Record live samples using a microphone, external hardware, or from any track or bus

Drum Machine Designer

• Use Drum Machine Designer to build custom drum kits by dragging and organizing samples
• Directly access Quick Sampler or Drum Synth controls on any pad
• Easily assign any instrument or third-party plug-in to a pad
• Perform any sound chromatically to create bass lines or other melodic parts

Step Sequencer

• Build your own beats, melodies and effect automation using an interface inspired by classic drum machine workflows
• Create and edit patterns with discrete control over velocity, repeat, chance, offset, step rate, skip and tie for each row
• Use any patch as a sound source, including custom kits made with Quick Sampler and Drum Machine Designer
• Includes a library of over 150 rhythmic and melodic patterns

More Content

• Over 2,500 new loops in a variety of instruments and genres covering modern and classic hip-hop, electro house, reggaeton, future bass, techno, and transition effects
• 17 Live Loops starter grids covering a range of electronic and hip-hop genres
• More than 70 new Drum Machine Designer kits
• Over 1,500 new patches
• Original multi-track project of Billie Eilish “Ocean Eyes”

Additional Features

• The Drum Synth plug-in generates synthesized kicks, snares, toms, and hi-hats with dedicated sound shaping controls
• Individual or multiple audio files or software instrument regions can be dragged into an empty track header to provide instant options for creating Sampler, Quick Sampler, Drum Machine Designer, or Alchemy instruments
• Multiple additional enhancements and stability improvements

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det ser fedt ud! Lige nu hopper mange af mine elever over i Ableton det øjeblik vi begynder at snakke om live performance. Live Loops i LPX.5 ser ud til at være et kompetent forsøg på at tage konkurrencen op med Ableton Session View. Jeg glæder mig til at tjekke det ud i virkeligheden!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Et andet tegn på at de tager konkurrencen direkte op med Ableton er, at de omdøber EXS24 til det generiske "Sampler" - det samme som sampleren hedder i Ableton.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Gad vide hvem der har kodet den drum synth. Hvis nogen har info så kom frisk.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev: tirs 12. maj 2020 15:26 Et andet tegn på at de tager konkurrencen direkte op med Ableton er, at de omdøber EXS24 til det generiske "Sampler" - det samme som sampleren hedder i Ableton.
Logic er i nogen tid gået fra de gamle, meget tekniske navne som "EXS24 Mk2" over til mere generiske navne generelt, som fx Retro Synth.

Så at sampleren hedder "Sampler" nu er nok mere bare en naturlig vej end et udslag af noget som helst med Ableton.

De andre ting er tydeligvis mere napset direkte.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Un a somewhat related note, så fik jeg i går taget mig sammen til at tjekke Alchemy lidt mere ud. Damn ..... :shock:
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev: tirs 12. maj 2020 15:40 Gad vide hvem der har kodet den drum synth. Hvis nogen har info så kom frisk.
Jeg kan prøve at spørge Dr. Lengeling.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Opdateret original post med link til release notes.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Uhadadadada, det er tider som disse man lever for :-D

Alle mine planer for aftenen er aflyst, nu skal der trykkes på knapper

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Er det safe at upgrade, eller bør man vente til man er færdig med sit nuværende projekt?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

10.5.0? Det lyder ikke særlig safe.

Medlemsavatar
Sjamus
Forum Donator
Indlæg: 447
Sted: Skanderborg området

Indlæg af Sjamus »

Mht. opdatering er det altid en god ide at lave en backup af den nuværende version af Logic og have den liggende i en Zip version.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Her er 2 videoer der med stor sandsynlighed overlapper lidt hvad angår præsentation af nye features.

Kun gloet fra 7 min og frem i denne, om Drum Designer og Synth:




Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Super, jeg har aldrig tidligere været forsigtig, og det har heller ikke givet mig problemer, men arbejder med noget andet ret buggy software for tiden, det har nok ændret min tillid til updates lidt generelt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Sjamus skrev: ons 13. maj 2020 00:54 Mht. opdatering er det altid en god ide at lave en backup af den nuværende version af Logic og have den liggende i en Zip version.
Det prøver jeg, tak!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bemærk, at projekter med automation lavet i 10.5 muligvis ikke er bagudkompatible (uden fejl), da 10.5 har fået højere opløsning i automation points med i hvert fald nogle plug-ins (EQ bl.a.).

Medlemsavatar
Sjamus
Forum Donator
Indlæg: 447
Sted: Skanderborg området

Indlæg af Sjamus »

@Holger.
Vil det sige at man godt kan åbne et projekt lavet i 10.5 i en tidl. Logic version?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har ikke selv testet det, men en person skrev på FB at han havde åbnet et 10.5 projekt i 10.4.

Det kan selvfølgelig også være et 10.4 projekt åbnet i 10.5., så ændret i og gemt, og så åbnet i 10.4 og fejlen opstod.

Jeg kan godt forstå hvorfor du spørger for flere af de nye features i 10.5 findes slet ikke i 10.4 (grid/cells).

Medlemsavatar
MichaelJørgensen
Forum Donator
Indlæg: 210
Sted: Odense

Indlæg af MichaelJørgensen »

Jeg kører stadig på High Sierra

Er det ved at være trygt at skifte til Catalina?


Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg kører med nyt styresystem i mit hjemmesetup, jeg kan konstatere følgende i logic 10.5:

- Omnisphere crasher konstant
- Det er blevet væsentligt opgraderet, så der er (relativt) meget nyt arbejdsflow der skal ind under huden (for mit vedkommende)

Men all in all, fedt at EX24 har fået noget kærlighed, og fedt at logic prøver at optimere hele trommedelen.

Medlemsavatar
twice
Medlem
Indlæg: 413
Sted: Skive

Indlæg af twice »

Kører med nyeste styresystem, og Logic 10.5, Omnisphere kører fint, men native Masive x crasher Logic hver gang jeg prøver at hente det. Ind. >>>>Har prøvet at reinstall Masive X . Men ellers en fed sampler i Logic
[color=#0000FF][u]www.contexttrio.dk[/u][/color]


Mac - Logic X pro - Uad Apollo 8 - Roland Rd800 - Kurzweil PC3K8 - Nord A1 - Neuman - AKG - Shure - Genelec

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Har lige siddet og leget med Session View, undskyld, Live Loops .... damn, det er en helt utroligt tydelig inspiration de har fået fra drengene og pigerne i Berlin. Som Ableton bruger er det bare at gætte på hvordan alting virker, og så passer det.

Meget nifty at lave en kontrolflade som iOS app. Det gør en dedikeret controller noget mere tilgængelig end den ret dyre Ableton Push.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ligesom folk her i tråden er inde på, med div. crashes, så her et udpluk fra min mailboks:

Kush Audio:
At this time Kush is strongly recommending that users do not upgrade to Logic 10.5.

Most 3rd-party plugin and VI makers are reporting hard crashes when loading plugins, likely due to (still more) enhanced security restrictions on Catalina's file system.

A fix is in the works for all Kush plugins and updates will be released as soon as humanly possible. Thanks for your patience!


Native Instruments:
NEED TO KNOW: LOGIC PRO X 10.5 UPDATE

Hi there,
Apple recently released an update to Logic Pro X – Logic Pro X 10.15.

If you’re using MASSIVE X, CRUSH PACK, MOD PACK, REPLIKA or REPLIKA XT, you might encounter some issues or crashes after updating.

We’re already working on a fix, which we’ll share with you as soon as we can. Check our support area for the latest.

We’ll keep you updated.

Nyt svar