Mest fremtidssikre lydkort?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
MRRofficial
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Odense

Mest fremtidssikre lydkort?

Indlæg af MRRofficial »

Hej Lydmaskinen.

Jeg har i mange år (læs +10 år) ikke opdateret mine setups. Hverken PC/mac. Det har været befriende, men til gengæld føler jeg mig lidt stagneret i den teknologiske revolution som har hersket i mellemtiden. (Læs: sidder eksempelvis stadig på Cubase SX på min PC :lol: ; fungerer dog upåklageligt). I mellemtiden besluttede jeg mig for at opdatere begge mine setups, og står nu i et kæmpe dilemma. Mit mobile setup med en MacBook Pro kan ikke fungere med mine audio interfaces (Finder jeg selvfølgelig først ud af efter at have investeret i ikke bare en, men to adaptere fra Apple for at køre firewire til USB-C). Catalina er hverken kompatibel med mit digidesign 003 rack+ (grundet manglende bit-understøttelse er det jeg har læst mig frem til?), og har også et M-Audio 410 liggende som jeg heller ikke kan få til at virke. Skal jeg investere i et nyt audio interface? Og i så fald, er der nogen forskel på om man vælger et interface med USB eller Thunderbolt? Vil helst gerne have noget der kan fungere de næste mange år og den bedste kvalitet selvfølgelig.

Vil det hjælpe mig at downgrade til Mojave? (Selvom det lidt strider imod mit princip om at være opdateret igen på mine setups)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Velkommen til (som medlem) 😊

Jeg tør ikke udtale mig omkring thunderbolt levetiden, personligt tror jeg at USB kommer til at leve længere.
Men snakker vi langtidsinvestering er man vel altid ude i noget RME, selv om jeg ikke selv har personlig erfaring med dem.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

MRRofficial skrev: man 11. maj 2020 12:43Vil det hjælpe mig at downgrade til Mojave?
På M-Audios website kan jeg se at der ikke er lavet en driver til dit M-Audio 410 lydkort til Mac siden MacOS 10.7 tilbage i 2011, så det vil ikke hjælpe, nej.

Jeg mener at Focusrites lydkort ikke behøver en driver til Mac, så det var måske en mulighed for at fremtidssikre en smule?

Medlemsavatar
MRRofficial
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Odense

Indlæg af MRRofficial »

Hald skrev: man 11. maj 2020 12:52 Velkommen til (som medlem) 😊
Tak skal du have, dette er mit første indlæg. Men må ærligt indrømme at jeg har læst med nogle år 😊
Hald skrev: man 11. maj 2020 12:52 Jeg tør ikke udtale mig omkring thunderbolt levetiden, personligt tror jeg at USB kommer til at leve længere.
Men snakker vi langtidsinvestering er man vel altid ude i noget RME, selv om jeg ikke selv har personlig erfaring med dem.
Okay, men ved du om der er nogen kvalitetsforskel i om forbindelsen er USB, Firewire eller noget tredje? Det største problem er at firewire virker død som tilslutningsmulighed. Tænker også umiddelbart at USB-C er det næste som er kommet for at blive.

Medlemsavatar
MRRofficial
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Odense

Indlæg af MRRofficial »

benjisan skrev: man 11. maj 2020 13:02
MRRofficial skrev: man 11. maj 2020 12:43Vil det hjælpe mig at downgrade til Mojave?
På M-Audios website kan jeg se at der ikke er lavet en driver til dit M-Audio 410 lydkort til Mac siden MacOS 10.7 tilbage i 2011, så det vil ikke hjælpe, nej.

Jeg mener at Focusrites lydkort ikke behøver en driver til Mac, så det var måske en mulighed for at fremtidssikre en smule?
Nej, nemlig. Og det samme gør sig gældende i forhold til mit 003 rack +. Følte mig lidt som en dinosaur da jeg søgte efter drivers.

Fedt, tjekker Focusrite ud.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Er det så ikke mac som har kompatibilitet problemer . Købte et lydkort til usb-c Og det havde min pc ikke, men der fulgte en adapter med. Og den virker fint med usb 2 og 3.

Medlemsavatar
MRRofficial
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Odense

Indlæg af MRRofficial »

Kimex skrev: man 11. maj 2020 13:51 Er det så ikke mac som har kompatibilitet problemer . Købte et lydkort til usb-c Og det havde min pc ikke, men der fulgte en adapter med. Og den virker fint med usb 2 og 3.
Jo, det er primært min MacBook Pro jeg har udfordringer med ift. Catalina styresystemet og mit lydkort: digidesign 003 rack+.

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Hald skrev: man 11. maj 2020 12:52 Velkommen til (som medlem) 😊

Jeg tør ikke udtale mig omkring thunderbolt levetiden, personligt tror jeg at USB kommer til at leve længere.
Men snakker vi langtidsinvestering er man vel altid ude i noget RME, selv om jeg ikke selv har personlig erfaring med dem.
Enig mht RME. Det er bla. også derfor mange virksomheder (incl min egen arbejdsplads) benytter dem til testsetups. Eneste årsag til at vi har måttet pensionere nogle af dem er fordi expresscard ikke længere er udbredt i bærbare computere.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg tror også RME er dem der har haft mest held med at udarbejde et "no nonsene" lydkort der bare virker uanset alder og styresystem.

Ellers vi Apogee måsker også være et godt bud. Dem jeg kender der bruger deres produkter er utroligt glade for dem, og de arbejder tæt sammen med Apple for at sikre at deres produkter virker på alle Apple maskiner:)

Nyt svar