Mortens blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Re: Mit navn er Morten

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev:Det stikker lidt af nogle gange, det har jeg vist skrevet før :lol:

Nå, men i disse Corona tider er der jo for mange lidt luft til at arbejde på projekter. Har brugt tiden intensivt på research og design til mit/vores første modul i vores soon-to-be firma. Elektroniken er på plads, komponenter er sourcet og har fundet en genial kilde til frontpaneler.

Jeg er måske, måske ikke, kommet til at gå så langt som at få designet vores egne knapper der skal presses ude i kina. Look er 50% af kagens værdi!

To be continued...
Haha, lyder awesome. Glæder mig til at følge med... Hell, I might even buy one! :-D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev:Øj spændende. :)
Ja :-D
Mike-air skrev:Haha, lyder awesome. Glæder mig til at følge med... Hell, I might even buy one! :-D
Special price for you my friend :dollargrin:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten B skrev:Det stikker lidt af nogle gange, det har jeg vist skrevet før :lol:

Nå, men i disse Corona tider er der jo for mange lidt luft til at arbejde på projekter. Har brugt tiden intensivt på research og design til mit/vores første modul i vores soon-to-be firma. Elektroniken er på plads, komponenter er sourcet og har fundet en genial kilde til frontpaneler.

Jeg er måske, måske ikke, kommet til at gå så langt som at få designet vores egne knapper der skal presses ude i kina. Look er 50% af kagens værdi!

To be continued...
Spændende, håber på lidt inspiration til forplader om ikke andet :-) (hælder til at bruge laser/folie på alu pt)
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

DUBTEMPLE skrev:Spændende, håber på lidt inspiration til forplader om ikke andet :-) (hælder til at bruge laser/folie på alu pt)
Jeg tror vi går med sort annodized alu, laser graveret grafik. Farveskema bliver så udelukkende sort/hvid, men det passer heldigvis perfekt til vores design. Har ikke fået lavet et prøve panel endnu, men de eksempler jeg har set online ser rigtig godt ud.

Venter spændt på de første PCB'er som skulle komme i løbet af et par dage, så får jeg at se om det bliver :nose: eller :banan:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Og så lige det her oveni :jam:

Billede

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Banging :banan: Lyder lækkert.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hey iøvrigt Morten, nu med det nye forum kan man embedde Bandcamp, eksempel med din seneste:


Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev: tors 16. apr 2020 17:26 Banging :banan: Lyder lækkert.
Tak! Skulle lige prøve de nye funktioner 🙂

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Whooooop :party:

Er sgu pænt glad i låget i dag:

Billede

Fik de første print forleden dag til den eq jeg arbejder på. Har nogle kinks der skal rettes, primært på ui delen, for kredsløbet virker, pcb'erne opfører sig som de skal, ingen støj og den lyder godt!

Nu er der ikke så lang vej igen til vi kan launche. Skal lige have afsluttet v1.2 af pcb'erne og så have sourcet alle dele, samt besluttet om vi vil lave egne knapper eller ej, men har basicly alle kontakter på plads og har fundet en leverandør til injection molding som gør det økonomisk muligt for os. Frontpaneler er der også mere eller mindre styr på. Der går nok et par måneder endnu før vi er helt klar, men det er primært ventetid.

Whoop whoooop :banan: :drunk:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Wow, er det ikke pisse fascinerende at skabe sit eget hardware? :-D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev: fre 17. apr 2020 14:29 Wow, er det ikke pisse fascinerende at skabe sit eget hardware? :-D
Jo, det er det virkelig :-D

Blev helt overvældet da den første virkede. Er total hooked nu, ha ha. Men har også lavet en del (forventelige) fejl som bliver fedt at lære af.

Det er meget anderledes at stå med et fysisk produkt i hånden end f.eks. en sang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev: fre 17. apr 2020 14:49
Mike-air skrev: fre 17. apr 2020 14:29 Wow, er det ikke pisse fascinerende at skabe sit eget hardware? :-D
Jo, det er det virkelig :-D

Blev helt overvældet da den første virkede. Er total hooked nu, ha ha. Men har også lavet en del (forventelige) fejl som bliver fedt at lære af.

Det er meget anderledes at stå med et fysisk produkt i hånden end f.eks. en sang.
Hehe, det kan jeg sku godt forestille mig :-D Hva har du lært indtil videre i så fald?

Og øh, sidder du selv og lodder ting sammen på printet, eller kommer det semi-færdigt?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev: fre 17. apr 2020 14:58
Morten B skrev: fre 17. apr 2020 14:49
Mike-air skrev: fre 17. apr 2020 14:29 Wow, er det ikke pisse fascinerende at skabe sit eget hardware? :-D
Jo, det er det virkelig :-D

Blev helt overvældet da den første virkede. Er total hooked nu, ha ha. Men har også lavet en del (forventelige) fejl som bliver fedt at lære af.

Det er meget anderledes at stå med et fysisk produkt i hånden end f.eks. en sang.
Hehe, det kan jeg sku godt forestille mig :-D Hva har du lært indtil videre i så fald?

Og øh, sidder du selv og lodder ting sammen på printet, eller kommer det semi-færdigt?
Jeg har bl.a. lært at det er en rigtig god ide at designe interfacet først, og så konstruere pcb'erne efterfølgende. Uden ordentligt interface bliver brugsværdien af et ellers godt kredsløb forringet. Ja, det må helt klart være den vigtigste lektie ind til videre, at tage skridtene i design processen i den smarteste rækkefølge, så man ikke skal tilbage og lave alle trin om pga. en rettelse i trin et.

Så har jeg lært at man må skære rigtig mange hjørner af sin oprindelige ide, i hvert fald hvis det skal være kommercielt bæredygtigt. Det er kompromisernes kunst at få det hele til at spille sammen.

Har lært 1000 andre ting, men det bliver for langt og kedeligt at liste op, ha ha.

Edit: Nåeeh ja, og så har jeg lært at bruge regneark :lol: :lol: :lol:

Mht. print, så har jeg her gjort sådan at det ene print (Der er to, et control board og et proces board) bliver samlet ude på fabrikken med alle de SMD (Surface Mount Device - de bitte små komponenter som kan samles af en robot) komponenter der er mulige, og så lodder jeg selv resten på. Så, det er sådan lidt 50/50.

Den service jeg bruger til pcb'er har en integreret komponent shop, så det gør det rigtig nemt at få sat op. Det kunne gøres lidt billigere uden SMD komponenter, men til gengæld sparer vi noget tid, hvilket i sidste ende nok giver det samme og samtidig sænker fejl raten.
Skulle jeg bare lave 3-5 moduler, så ville jeg ikke betale for SMD montering, medmindre det var absolut nødvendigt at have rigtig mange komponenter på meget lidt plads.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Morten B skrev: fre 17. apr 2020 15:11 Det kunne gøres lidt billigere uden SMD komponenter, men til gengæld sparer vi noget tid, hvilket i sidste ende nok giver det samme og samtidig sænker fejl raten.
Og så sparer du ikke mindst plads.

Ser godt ud! Skulle lige fatte at det sorte jack var vinklet, ellers havde jeg svært ved at se det skulle være andet end en noise/mod souce e.l.... :-D

Har du leget med CV kontrol af EQ kredsløbet? Jeg har jo ikke selv design-erfaring, men mit bud er at der nok er nogle begræsninger for hvor høje frekvenser man kan udsætte et RC led for, hvis ikke det er styret af en opamp e.l.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Koster det ikke en arm at få produceret i mindre omfang med injection molding?
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Christoffer I. N. skrev: fre 17. apr 2020 17:17
Morten B skrev: fre 17. apr 2020 15:11 Det kunne gøres lidt billigere uden SMD komponenter, men til gengæld sparer vi noget tid, hvilket i sidste ende nok giver det samme og samtidig sænker fejl raten.
Og så sparer du ikke mindst plads.

Ser godt ud! Skulle lige fatte at det sorte jack var vinklet, ellers havde jeg svært ved at se det skulle være andet end en noise/mod souce e.l.... :-D

Har du leget med CV kontrol af EQ kredsløbet? Jeg har jo ikke selv design-erfaring, men mit bud er at der nok er nogle begræsninger for hvor høje frekvenser man kan udsætte et RC led for, hvis ikke det er styret af en opamp e.l.
Jeg har leget med TANKEN om CV kontrol, men de par stykker jeg har luftet ideen for var helt klart negativ på CV. Vi vil også gerne arbejde inden for en meget skarpt defineret ramme der både hedder 4 HP (HP er bredde måle enheden i eurorack, 1 HP er 5.08mm, altså 2 inches), og maks 70 euro.

CV kontrol ville gøre det dyrere og større, eller med færre bånd eller funktioner. Vores eq bliver med 2 parametriske bånd og passivt 6db highpass. Den er altså tænkt som en korrektiv eq, og derfor giver CV heller ikke så meget mening, men det kunne være sjovt hvis der var plads.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

AnotherDan skrev: lør 18. apr 2020 18:17 Koster det ikke en arm at få produceret i mindre omfang med injection molding?
Hmm, jo, både og. Mindre omfang, helt sikkert, men det kommer jo an på hvor meget vi tror på fremtiden :)

Har efter rigtig rigtig mange mails til kina fundet en rigtig god producent. Det der koster ved injection molding er formen. Til vores model kan det firma lave formen for $950, hvilket er virkelig billigt. Det næstbilligste jeg fandt var $3.000.

Prisen pr. del svinger også meget, igen kan det firma jeg har fundet levere til $0.045 pr. del. Vi tænker at bestille 10.000 knapper, hvilket lander på ca 1,- kr pr. knap (Plus det løse, er ikke helt sikker på hvad tolden lander på, men max 1.20,- kr pr. knap). Den billigste knap vi kan leve med koster minimun 1 euro.

Vi kan sagtens købe billigere knapper end det, men så skal vi alligevel op i at købe flere tusind ind, og ender ca på det samme beløb i sidste ende, men med færre knapper og uden fordelen ved at skille sig ud med sit helt eget look.

Det er en chance at tage, men det er heller ikke mere hasarderet end det. I værste fald tror jeg sagtens vi kan sælge evt. resterende knapper for 50 øre eller en krone, så jeg vil mene at den reelle risiko er omkring 5.000,- kr, det tør vi godt :)

Spørgsmålet er om vi kan blive helt enige med os selv om looket og om vi tør at stole på mine 3D evner. Har fået 3D printet et par prøve knapper, det tegner godt, men kan ikke være retvisende for den endelige model da præcisionen ikke er tilnærmelsesvis så høj som en cnc skåret injection form.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Er der nogen der har lidt tid og nogle penge de kan undvære? :lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev: tors 30. apr 2020 10:09 Er der nogen der har lidt tid og nogle penge de kan undvære? :lol:
Søger du investorer 😂

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev: søn 3. maj 2020 11:18
Morten B skrev: tors 30. apr 2020 10:09 Er der nogen der har lidt tid og nogle penge de kan undvære? :lol:
Søger du investorer 😂
Nej, synes bare opløsningen på døgnet er for lav. Jeg så gerne vi gik fra en 24 til en 32 bit opløsning, evt. floating point hvis muligt kære gud 🙏

Men hvis du har nogle penge der brænder i lommen, så er jeg åben for snakken om at optage en Angel investor 😅

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev: søn 3. maj 2020 20:32
Mike-air skrev: søn 3. maj 2020 11:18
Morten B skrev: tors 30. apr 2020 10:09 Er der nogen der har lidt tid og nogle penge de kan undvære? :lol:
Søger du investorer 😂
Nej, synes bare opløsningen på døgnet er for lav. Jeg så gerne vi gik fra en 24 til en 32 bit opløsning, evt. floating point hvis muligt kære gud 🙏

Men hvis du har nogle penge der brænder i lommen, så er jeg åben for snakken om at optage en Angel investor 😅
On the real though: Har du virkeligt lyst til at få nogen ind, som har en mening og gerne vil påvirke dit produkt? :) Er det ikke federe at bestemme selv?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev: søn 3. maj 2020 21:21
Morten B skrev: søn 3. maj 2020 20:32
Mike-air skrev: søn 3. maj 2020 11:18

Søger du investorer 😂
Nej, synes bare opløsningen på døgnet er for lav. Jeg så gerne vi gik fra en 24 til en 32 bit opløsning, evt. floating point hvis muligt kære gud 🙏

Men hvis du har nogle penge der brænder i lommen, så er jeg åben for snakken om at optage en Angel investor 😅
On the real though: Har du virkeligt lyst til at få nogen ind, som har en mening og gerne vil påvirke dit produkt? :) Er det ikke federe at bestemme selv?
100% bestemme selv 🙂

Skulle der flere ind over, så ville det blive på projekt basis tror jeg. Har allerede lidt kontakt til en programmør, da vi har nogle ideer til digitale moduler. Ingen af os har kodnings erfaring, så det ville give mening at trække en tredje mand ind til det. Men, nu skal vi selvfølgelig lige have det hele op at stå først, ha ha. Der er langt fra ide til slutlinje, og ideer mangler vi ikke. Tværtimod.

Har valgt at re-designe vores første produkt.Det bliver endnu federe, men strækker lige release date med en måneds tid, minimum.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten B skrev: man 4. maj 2020 06:15 100% bestemme selv 🙂

Skulle der flere ind over, så ville det blive på projekt basis tror jeg. Har allerede lidt kontakt til en programmør, da vi har nogle ideer til digitale moduler. Ingen af os har kodnings erfaring, så det ville give mening at trække en tredje mand ind til det. Men, nu skal vi selvfølgelig lige have det hele op at stå først, ha ha. Der er langt fra ide til slutlinje, og ideer mangler vi ikke. Tværtimod.

Har valgt at re-designe vores første produkt.Det bliver endnu federe, men strækker lige release date med en måneds tid, minimum.
Fedt! Bliv ved med at sparke røv så skal det nok blive rigtig godt :-D

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Billede

Nyt svar