Hjælp! Musikrum til min 11 årige søn.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Stine
Medlem
Indlæg: 6
Sted: Holbæk

Hjælp! Musikrum til min 11 årige søn.

Indlæg af Stine »

Hej kloge musikfolk.
Jeg er alenemor med en søn på 11 år, som viser sig at gå meget op i musik. Han spiller nu trommer, klaver, guitar og lidt bas. Vi bor til leje i et lille hus og hans ret lille værelse, er så pakker med musikinstrumenter, at der ikke er plads til at have venner på besøg. Det vil jeg gerne lave om på, så jeg har valgt at opgive retten til mit udhus, for at han kan bruge det til musikrum.
Jeg har ikke mange penge og er ikke ret handy.
Hvad er det absolutte minimum, som jeg bør gøre i dette meget lille rum, for at det bliver brugbart? Se vedhæftede billeder.
Håbefulde hilser fra Stine
Vedhæftede filer
Billeder af udhuset
Billeder af udhuset
74F43F37-A22C-49C4-99BC-8D2353D1A1B3.jpeg (1.92 MiB) Vist 637 gange
Billeder af udhuset
Billeder af udhuset
A29A9421-4007-49EC-BCD7-1471D2FEC5DA.jpeg (2.05 MiB) Vist 637 gange
Billeder af udhuset
Billeder af udhuset
166C1D24-B2EA-4E82-B93D-D59EC25F5A1D.jpeg (2.09 MiB) Vist 637 gange
Billeder af udhuset
Billeder af udhuset
BDDFC337-B40D-4E42-A33D-4D714C00CFB3.jpeg (2.65 MiB) Vist 637 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hej Stine og velkommen til, skønt med forældre der støtter sine børn ikke bare med deres musik, men også deres sociale liv. 😊

Altså det lille lokale bliver ikke rart at spille trommer i, nu har du ikke skrevet nogle mål, men jeg tænker at hvis der kan være et trommesæt så er det da et fint lokale, personligt betyder det meget at ens musikhule er hyggelig, det kan gøres for få penge eller gratis, derfor vi jeg anbefale at få:

1. Gulvtæppe på (find en stump brugt)
2. Mal væggene, ikke perfekt, men bare så de har samme farve
3. Køb ophæng til guitar og bas, så det kan komme væk fra gulvet. https://www.thomann.de/dk/km_16280_gita ... halter.htm
4. Køb nogle lamper, de må gerne være grimme, det giver rock'n'roll-øvelokale-stemning altsammen. Et par plakater kan også hjælpe en del.

5. Måske vigtigste punkt af alle, skaf beskyttelse for hans ører, i sådan et lille lokale komme al lyd tilbage med fuld smæk, jeg kan anbefale gummi ørepropper der kan vaskes så de altid er rene. Det lyder ikke godt i dem, men jeg glæder mig over ikke at have hørerskader i dag fra dengang jeg hang ud med de unge gutter i øvelokalet. Der er siden dengang kommet bedre grantræer med filtre så lyden er blevet bedre, men han skal passe på ørene. Dengang købte vi en håndfuld så der også var nok til evt gæster/bandmedlemmer. Et par gode lukkede hovedtelefoner kan også dæmpe larmen samtidig med at han så kan hører noget musik som man kan spille til.

Kan se at den lave væg er lavet af træ, hvis der ikke er isoleret bag det kan det godt blive et problem med kulde og fugt, måske han skal have en lille el-varmer derud, vær dog opmærksom på at den kan blive bekostelig i drift.
Men ellers så tænker jeg at forstærkere skal ind til den lave væg, trommerne over i hjørnet ved den høje væg lige fremme, og så håber jeg at keyboardet kan være ved siden af døren.

Hvordan med larm og naboer?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Vil lige understrege punkt #5; fra en der IKKE passede på sine ører i øvelokalerne i 90'erne og må leve med skaderne resten af livet...
A fancy tagline goes here...

Default avatar
Stine
Medlem
Indlæg: 6
Sted: Holbæk

Indlæg af Stine »

Tusind tak for de svar der allerede er kommet. Faktisk arbejder jeg med hørelse og derfor har han ALTID høreværn på :-) så den del er iorden.
Rummet er 2,5m x 3,5m, med stå højde ved døren men taget skråner hen mod bagvæggen, som er bræddevæg udvendigt, hvor der er sat noget træ indvendigt. Jeg tror at der ligger isolering imellem, men det er tydeligvis ikke helt tæt, for jeg kan se en kravleplante af en eller anden art i hjørnet ved bræddevæggen. Den er død, men den er der. Måske kan jeg tætne med et eller andet i hjørnerne?
Og du spurgte til naboerne. De synes at han er dygtig og det er jo dejligt, men jeg vil selvfølgelig gerne genere så lidt som muligt. Jeg har gået og tænkt at der måske skulle sættes gipsvægge op. Det tror jeg ikke at jeg selv kan finde ud af. Huset er isoleret udvendigt for nogle år siden, så måske det går uden... ?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Køb et par gode tykke vattæpper, de kan clipses op på væggen, eller sættes med søm. En rimelig kompromisløsning hvis man ikke er superhandy :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar