Hjælp til trance musik teknikker

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Hjælp til trance musik teknikker

Indlæg af Briannielsen79 »

Hjælp! :-D

Jeg kender en, der gerne vil lære at lave trance og lignende (kender ikke de forskellige subgenrer). Kan nogle hjælpe med følgende?

1) Hvilke teknikker (som f.eks. side chaining), benyttes? Så kan vi søge efter turorials på youtube, hvis vi har konkrete teknikker at søge på og så tage det bid for bid.

2) Findes der nogle klip på dansk, som forklarer disse godt? Min bekendte kan ikke engelsk. Er der evt en herinde, dom har en youtube kanal, som viser tips og tricks til den type musik?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Trance-specifikke teknikker findes der mig bekendt ingen eller meget få videoer om.

Her er nogle stykker som laver fine videoer. De er dog mest i retning af Psytrance.
Marula Music - Protoculture/Shadow Chronicles - var aktiv indenfor Psytrance i ~15 år, derefter skiftet til Trance, og indenfor de sidste år også kommet tilbage til Psytrance:
https://www.youtube.com/channel/UCz7cD5 ... 8r-bzHaFDQ

Dash Glitch - Også fine tutorials, med fokus på Psytrance:
https://www.youtube.com/channel/UCd_RQL ... 7conoyy4LQ

Sjovt nok er de begge fra Sydafrika. :)

Der findes andre kanaler, som eksempelvis Jon Sine, Zen World m.m., men dem kan jeg ikke anbefale. Det er mere salgsgas og ultra basic synth ting, ihvertfald sidst jeg tjekkede.

Som du selv er inde på, sidechain brug er udbredt, men det er det indenfor alle genrer (ikke kun elektroniske) i dag.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

mit trick er at finde en parameter på lyd som kan morphes, med automation.
så der opstår en "glidende" effekt på visse elementer.
man kan for eksempel lægge et up/down filter på en kontrabass til den egentlige bass.

jeg synes trance handler meget om at lave kontrapunkter mellem diverse lyde ?

et nummer skal køre til et logisk high, og så ende "logisk".
at opnå dette er vist kunsten i trance.

men jeg kan også anbefale at studere et nummer som vist har 7 parts, og så ender, på en logisk måde.
analyser det. hvad sker ? og hvordan. da dette nummer står for mig som en perle!
bryd nummeret ned, hvad gør part 1, hvordan gør den det ? hvordan går den til part 2 osv.
disse 2 fyre kan deres kram! derfor



Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Hejsa....tak for svar til begge. Jeg leder nok efter, hvordan han “får lavet et nummer” fra A-Z som indeholder de elementer, som det “bør”. F.eks. snare rolls, filter, side chaining osv. Det er nok svært at forklare. Men en eller anden drejebog i hvordan, man får det til at lyde rigtigt. Det er ikke så svært at få noget til at lyde MIDI 90’er sterilt. Men lyden i dag er kompleks og stor. Findes der virkelig ikke et overblik over diverse tekniker brugt i EDM, techno, trance etc?

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Kiholm
Medlem
Indlæg: 196
Sted: København

Indlæg af Kiholm »

Lige ift sidechaining, så vil jeg kigge på plugins, som laver volume automation. Nicky Romero Kickstart eller VolumeShaper er glimrende til dette. Førstenævnte er lidt mere låst, men de presets der er med, passer tilgengæld til det meste, så er utrolig hurtigt at arbejde med (set and forget). Hvis I selv vil kunne tegne en kurve, så er volumeshaper det oplagte valg, hvor I får flere muligheder og parametre at dreje på. Det går væsentligt hurtigere end den gammeldags måde, hvor man sætter en compressor op med et eksternt input signal. IMO er det også meget mere præcist. Så kan I bruge tiden på det kreative i stedet :-)

Kickstart - €10:
https://www.kickstart-plugin.com/

Volumeshaper 6 - €29:
http://www.cableguys.com/volumeshaper.html

Jeg har begge og vil sige det er en no-brainer at anskaffe sig et af overstående plugins (Volumeshaper er dog version 4, kender ikke til de nye features i version 6).

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og andre plugins der gør det samme, i tilfælde af at han har et af dem allerede, er XFER LFO Tool og Polyverse Gatekeeper.
Derudover kan en del af programmerne (Cubase, Live, FL...) nok godt ha' en indbygget temposynced LFO, som man kan forme kurven på.

Medlemsavatar
Kiholm
Medlem
Indlæg: 196
Sted: København

Indlæg af Kiholm »

Ift a-z videoer med produktion af elektronisk musik har jeg selv været mega glad for Future Music’s “In the studio” videoer. Jeg har lært rigtig mange tricks fra etablerede producere, og giver en god forståelse af alt fra opbygning til særlige teknikker. Nu du nævner Trance specifikt fandt jeg et par glimrende videoer med Sean Tyas. Selvom de har et par år på bagen er der masser af guldkorn at hente. Hvis I har mod på det er der masser af andre videoer fra Future Music med lignende gennemgang - f.eks. Nicky Romero, Avicii, Marcel Woods, Chocolate Puma, Armin van Buuren etc. Desværre er det dog altsammen på engelsk, men her kan du muligvis hjælpe?




Medlemsavatar
docone
Medlem
Indlæg: 414
Sted: Århus

Indlæg af docone »

Jeg ved godt det er på engelsk men titlen kan hvis ikke passe bedre...

https://www.sonicacademy.com/courses/tr ... th-jaytech

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Hvis han kører FL Studio så har SeamlessR en fantastisk kanal
https://www.youtube.com/seamlessr
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »


Medlemsavatar
Warp69
Professor i rumklang
Indlæg: 195

Indlæg af Warp69 »

Guiseppe er ikke ligefrem tutorials, men det er live:

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Alle producerer jo musik forskelligt, jeg tror ikke der er nogle specielle teknikker der gør sig gældende i trance genren. Filter sweeps, pitch-up, fills, side-chaining osv. er jo elementer og teknikker der bruges i alle stilarter, når man mixer og producerer.

Hvis jeg skal komme med nogle gode råd er det først at lære at forstå og bruge forskellige effekter og dynamics. F.eks. hvordan fungerer en kompressor, hvordan virker chorus, hvordan bruger jeg delay og reverb. Hvordan opbygger jeg routing og sends til effekter i min DAW, hvordan skal jeg anvende equalizer på forskellige spor osv. osv. Det er ret basic uanset hvilken genre man laver musik i.

Find noget musik der lyder godt og analysér hvad det er der får det til at lyde godt og prøv at gør det samme. Nogle gange kan der være god øvelse i at duplikere en andens nummer eller lave et cover-nummer.

Find nogle gode VST plugins, der lyder ordentligt. Lad vær at hent al muligt gratis junk på nettet, som lyder dårligt og får din maskine til at gå ned. Der er nogle få gode gratis VSTs, men de fleste synths der er noget værd koster lidt.

Find ordentlige samples og opbyg en samling af nogle go-to samples. Måske 10 forskellige kicks, 10 forskellige snares/claps osv. Hold det simpelt. Splice er en super mulighed for at få adgang til uendelige mange højkvalitets samples og lade sig inspirere, og det koster meget lidt ift. hvis du køber en sample pack og bruger to samples derfra.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har lige spolet igennem denne video med Ferry Corsten. Det virkede relativt kedeligt, men jeg er garanteret gået glip af alle de tips der var værd at høre på..


Nyt svar