Hjælp til nyt indspilnings udstyr
Hjælp til nyt indspilnings udstyr
Godmorgen til lydmaskinisterne.
Jeg skal ud og have nyt udstyr til hovedsageligt vokal indspilning. Men også gerne lidt percussion og lidt andet forskelligt.
Af lydkort har jeg kigget på dette: https://cyberfarm.dk/product/ssl-2/?gcl ... 20QAvD_BwE
Preamp:
https://cyberfarm.dk/focusrite-isa-one/
Og så en røde k2 mic.
Der findes jo et hav af alternativer så især med preamp er jeg lidt usikker på hvad jeg skal vælge- også fordi at ssl lydkortet vist allerede har noget preamp farvelade i sig, det får mig til at spekulere over om jeg skal have en preamp.?
Jeg skal ud og have nyt udstyr til hovedsageligt vokal indspilning. Men også gerne lidt percussion og lidt andet forskelligt.
Af lydkort har jeg kigget på dette: https://cyberfarm.dk/product/ssl-2/?gcl ... 20QAvD_BwE
Preamp:
https://cyberfarm.dk/focusrite-isa-one/
Og så en røde k2 mic.
Der findes jo et hav af alternativer så især med preamp er jeg lidt usikker på hvad jeg skal vælge- også fordi at ssl lydkortet vist allerede har noget preamp farvelade i sig, det får mig til at spekulere over om jeg skal have en preamp.?
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]
Jeg tror næsten valget af mikrofon til give en større forskel end valget af preamp.
Men med det sagt, så vil jeg nu sige at det er fedt at have en god preamp som kan hive det bedste ud af enhver mic man sætter til.
Men er det på budget, ville jeg nok starte med at nøjes med lydkortets mic preamps (måske er de gode? det er jo SSL) og så til gengæld ofre lidt mere på mikrofonen. Indrømmet, jeg kender ikke den Røde mic der, men jeg har nu aldrig hørt noget fra det firma som virkeligt imponerede mig.
Men med det sagt, så vil jeg nu sige at det er fedt at have en god preamp som kan hive det bedste ud af enhver mic man sætter til.
Men er det på budget, ville jeg nok starte med at nøjes med lydkortets mic preamps (måske er de gode? det er jo SSL) og så til gengæld ofre lidt mere på mikrofonen. Indrømmet, jeg kender ikke den Røde mic der, men jeg har nu aldrig hørt noget fra det firma som virkeligt imponerede mig.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
- adgangfolmer
- Medlem
- Indlæg: 1155
- Sted: Aalborg
Jeg ville helt klart også bruge pengene på mikrofon fremfor ekstern preamp. Det vil jo lige give dig 4 klik ekstra at handle mic for - eller du kan vælge at købe en anden mic til at supplere din k2 - f.eks. en rigtig god dynamisk mic. På den måde vil du virkelig kunne variere din lyd.
Stille og uroligt
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Jeg havde K2 i mange år, jeg blev aldrig glad for den, der var noget mellemtone som altid drillede, uanset hvem jeg fik til at synge i den. Du får mere ud af en billigere kineser, en brugt Studio Projects eks. Jeg synes osse rør generelt er lidt tungt at danse med. Rørlyd kan man osse få andre steder end i mikrofonen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
Jeg kender ikke lydkortet men kunne ikke forestille mig at det er super fint.
Ang. Røde K2 mikrofonen har jeg kun hørt positivt omkring den, men det er klart at den er i en kategori hvor man også kunne købe en af de "billigere" Neumann mikrofoner, men så mister du muligheden for at ændre karakteristik som du kan med K2'eren. For at få det samme i en Neumann skal du nærmest op i dobbelt pris. Men enig med adgangfolmer at supplere dit setup med en dynamisk mikrofon vil helt sikkert være en god ide, også selv om det måske bare er en SM57.
Der er som Graceville siger en stak andre mikrofoner man kan få der også gør det godt, så du skal nok finde ud af hvor meget du har behov for at ændre karakterstik, hvis det ikke er et behov kunne det have kostet noget kvalitet du kunne have fået med et andet produkt.
Ekstern preamp ville jeg droppe og bare kører med den indbyggede i lydkortet. Det kunne måske komme på tale hvis du skal drive en dynamisk Shure SM7b, men der ville jeg stadig starte med at prøve om de indbyggede preamps i lydkortet ikke kan klarer opgaven.
Ang. Røde K2 mikrofonen har jeg kun hørt positivt omkring den, men det er klart at den er i en kategori hvor man også kunne købe en af de "billigere" Neumann mikrofoner, men så mister du muligheden for at ændre karakteristik som du kan med K2'eren. For at få det samme i en Neumann skal du nærmest op i dobbelt pris. Men enig med adgangfolmer at supplere dit setup med en dynamisk mikrofon vil helt sikkert være en god ide, også selv om det måske bare er en SM57.
Der er som Graceville siger en stak andre mikrofoner man kan få der også gør det godt, så du skal nok finde ud af hvor meget du har behov for at ændre karakterstik, hvis det ikke er et behov kunne det have kostet noget kvalitet du kunne have fået med et andet produkt.
Ekstern preamp ville jeg droppe og bare kører med den indbyggede i lydkortet. Det kunne måske komme på tale hvis du skal drive en dynamisk Shure SM7b, men der ville jeg stadig starte med at prøve om de indbyggede preamps i lydkortet ikke kan klarer opgaven.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Fedt med nogle inputs og tak.
Jeg er overrasket over at høre at røde k2 måske ikke er det rigtige valg, eller- jeg ved det er i den billige ende men har ellers hørt ret godt om den.
Jeg vil kigge efter en anden mic- og så måske til at starte med undvære en preamp.
Hvis nogle har et godt forslag til en god mikrofon er i velkomne, men har et absolut max på 10.000 og helst gerne lidt under.
Jeg er overrasket over at høre at røde k2 måske ikke er det rigtige valg, eller- jeg ved det er i den billige ende men har ellers hørt ret godt om den.
Jeg vil kigge efter en anden mic- og så måske til at starte med undvære en preamp.
Hvis nogle har et godt forslag til en god mikrofon er i velkomne, men har et absolut max på 10.000 og helst gerne lidt under.
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Der er mange der har K2, som skifter kapslen for et par tusind pga den harske mellemtone og bliver rigtig glade for den. Havde jeg osse gjort hvis jeg havde beholdt den. Den var som udkast en mikrofon fra 1. hylde, men så kom økonomien og målgruppen i spil, så den ville med de rigtige komponenter være super nice. Det er derfor en del køber dem og skifter lidt af hvert ud.
Udskiftning af selve røret er lidt et lotteri, så det kan man osse opgradere og betale ekstra for at være sikker på det er førstesortiment.
Den er sikkert super til andre ting end vokal sådan som den er, men jeg blev aldrig begejstret for den. Har haft AGK og Studio Projects der lød bedre og meget nemmere at efterbearbejde.
Udskiftning af selve røret er lidt et lotteri, så det kan man osse opgradere og betale ekstra for at være sikker på det er førstesortiment.
Den er sikkert super til andre ting end vokal sådan som den er, men jeg blev aldrig begejstret for den. Har haft AGK og Studio Projects der lød bedre og meget nemmere at efterbearbejde.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Det er osse muligt jeg har haft en mandagsmodel, så lån da lidt forskellige i den prisklasse og se, hvad der falder dig bedst i smag.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
Jeg tror en K2'er er super fin til de flestes behov, nogle gange er det også en kombination af det der skal optages, jeg har stået med gode mikrofoner og endt med at bruge noget billigt skralder på en person fordi det lød bedre i den sammenhæng, det er lidt som om mikrofoner og stemmer skal matches. Hvis du køber K2'eren fra Tysken har du jo 30 dages returret hvis det ikke lige er sagen alligevel.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Jo bedre en mikrofon er , jo mere alsidig er den , det kræver noget at lave en mikrofon der er god til alt muligt. Neumann f.eks kan lave sådan en mikrofon , vil du være økonomisk kan du købe en der kun har nyre , den kan bruges til alt.
Om en mikrofon passer til den ene stemme eller den anden er ikke noget problem hvis du køber noget ordentligt.
Jeg mener ikke , at du ikke bruge en K2 , men du skal vide at det er en mikrofon du vil skifte ud til en bedre , så du kan også overveje din tidshorisont .
Så har du råd , ville jeg tage en kvalitet op.
Mikrofonen er den "dims" i et studie der betyder allermest og som bestemmer om det bliver rigtigt godt eller bare på det jævne.
Om en mikrofon passer til den ene stemme eller den anden er ikke noget problem hvis du køber noget ordentligt.
Jeg mener ikke , at du ikke bruge en K2 , men du skal vide at det er en mikrofon du vil skifte ud til en bedre , så du kan også overveje din tidshorisont .
Så har du råd , ville jeg tage en kvalitet op.
Mikrofonen er den "dims" i et studie der betyder allermest og som bestemmer om det bliver rigtigt godt eller bare på det jævne.
facebook : Jørn Pedersen
Glem ikke akustikken.
Har lige hjulpet en gut med ellers udmærket mic/preamp/lydkort, men der er udfasning/kamfiltereffekt og skingerhed fra hårde flader.
Selv verdens fedeste mic kan lyde dårligt i et rum, der ikke er behandlet ordentligt.
Udover irriterende rumklang, så giver det potentielt lange eksplosive sibilanter der er umulige at reducere, skingrende resonans, buldren, ujævn rungende frekvensgang, osv.
Der skal nogle seriøse batts til, loftsdæmpning, osv.
Først da kan mikrofonen skinne. Og bedre end vokalisten bliver det jo heller ikke
Har lige hjulpet en gut med ellers udmærket mic/preamp/lydkort, men der er udfasning/kamfiltereffekt og skingerhed fra hårde flader.
Selv verdens fedeste mic kan lyde dårligt i et rum, der ikke er behandlet ordentligt.
Udover irriterende rumklang, så giver det potentielt lange eksplosive sibilanter der er umulige at reducere, skingrende resonans, buldren, ujævn rungende frekvensgang, osv.
Der skal nogle seriøse batts til, loftsdæmpning, osv.
Først da kan mikrofonen skinne. Og bedre end vokalisten bliver det jo heller ikke
Well, det var heller ikke helt korrekt udsagn. En skidt vokalist i en god mikrofon lyder stadig bedre end en skidt vokalist i en dårlig mikrofon
Med mindre en "skidt" mikrofon skjuler nogle af de mislyde der kan komme ud af en vokalist, hvor vi er tilbage til matching mellem vokal og mic's.
Jeg har nogle gange droppet kondensator fordi der kom for meget hvæs og S'er der lød træls med, så fandt jeg en dynamisk knockoff Thomann kopi mic som ikke gengav de ting (så tydeligt) og voila "perfect" match.
Men om situationen nogensinde var opstået hvis min kondensator havde været toplækker ved jeg ikke, jeg har også fået en del mere erfaring siden dengang omkring afstande, placering i forhold til rum. Så der er en del ubekendte faktorer i mine udsagn.
Jeg har nogle gange droppet kondensator fordi der kom for meget hvæs og S'er der lød træls med, så fandt jeg en dynamisk knockoff Thomann kopi mic som ikke gengav de ting (så tydeligt) og voila "perfect" match.
Men om situationen nogensinde var opstået hvis min kondensator havde været toplækker ved jeg ikke, jeg har også fået en del mere erfaring siden dengang omkring afstande, placering i forhold til rum. Så der er en del ubekendte faktorer i mine udsagn.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Right, nogle mics lyder bare bedre til nogle vokalister også selvom mic'en på papiret er "dårligere".
Netop fordi der kan være så stor forskel på, hvilke stemmer, der passer til hvilke mics, så gå ud og prøv nogle forskellige. Det vil jo være surt at købe en dyr sag, som så alligevel ikke er rigtig god til din stemme.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73
Yep, har brugt en masse tid på optagelser, som var ved at drive mig til vandvid grundet det, som Holger beskriver her. Så er nu gået i gang med at akustikbehandle optagerummet ordentligt, hvilket jeg selvfølgelig skulle have gjort fra begyndelsenHolger skrev:Glem ikke akustikken.
Har lige hjulpet en gut med ellers udmærket mic/preamp/lydkort, men der er udfasning/kamfiltereffekt og skingerhed fra hårde flader.
Selv verdens fedeste mic kan lyde dårligt i et rum, der ikke er behandlet ordentligt.
Udover irriterende rumklang, så giver det potentielt lange eksplosive sibilanter der er umulige at reducere, skingrende resonans, buldren, ujævn rungende frekvensgang, osv.
Så kan ikke anbefale akustikbehandling nok - med mindre man selvfølgelig synes, det er sjovt at optage, redigere og mixe den samme vokal fire-fem gange med forskellige mics og i forskellige positioner, mens man river sig i håret og ikke fatter, hvorfor man ikke kan eq'e sig ud af problemerne
Ak ja - og tak for tålmodigheden
Vh Thomas
Senest rettet af TJJ ons 19. feb 2020 15:41, rettet i alt 1 gang.
- donnievandango
- Medlem
- Indlæg: 497
- Sted: Fyn
+1 til akkustikregulering først.
Jeg har selv haft en K2 i nogle år, og jeg synes det er en god mikrofon. Dog har jeg også haft problemer med en lidt "harsk" mellemtone, som jeg bøvlede med uanset rum og vokalist. Jeg har nu en WA-87 og en lidt billigere mic. Jeg er ret glad for dem begge, men jeg bruger mest Aston til guitar mv. imens WA-87 er en arbejdshest jeg bruger til alt muligt, men primært vokal. Jeg ville personligt selv vælge WA-87 over en K2, men de er begge gode mics.
Jeg tror et godt sweetspot er at bruge mest tid på akkustikregulering til en start, så en ok mic, og dernæst se om der overhovedet er noget du savner:)
Jeg har selv haft en K2 i nogle år, og jeg synes det er en god mikrofon. Dog har jeg også haft problemer med en lidt "harsk" mellemtone, som jeg bøvlede med uanset rum og vokalist. Jeg har nu en WA-87 og en lidt billigere mic. Jeg er ret glad for dem begge, men jeg bruger mest Aston til guitar mv. imens WA-87 er en arbejdshest jeg bruger til alt muligt, men primært vokal. Jeg ville personligt selv vælge WA-87 over en K2, men de er begge gode mics.
Jeg tror et godt sweetspot er at bruge mest tid på akkustikregulering til en start, så en ok mic, og dernæst se om der overhovedet er noget du savner:)
Mange tak for alle jeres inputs.. Har ikke lige været så aktiv da jeg har været ude at rejse.
Jeg har nu handlet mig fuldstændigt fattig og glæder mig bare til næste uge hvor det hele kommer hjem.
Det blev så også til en ny computer med de fede specs, det var ellers ikke meningen!!
Jeg har købt:
AKG C414 XLII mic
SSL 2 lydkort
IK Iloud Mtm
Arturia KeyLab MkII 49
Jeg var solgt da jeg prøvede AKG'eren, min kammerat har en jeg kunne prøve.. Den lyder bare fedt.
Jeg har nu handlet mig fuldstændigt fattig og glæder mig bare til næste uge hvor det hele kommer hjem.
Det blev så også til en ny computer med de fede specs, det var ellers ikke meningen!!
Jeg har købt:
AKG C414 XLII mic
SSL 2 lydkort
IK Iloud Mtm
Arturia KeyLab MkII 49
Jeg var solgt da jeg prøvede AKG'eren, min kammerat har en jeg kunne prøve.. Den lyder bare fedt.
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]