Corona virusset (Wuhan)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Re: Corona virusset (Wuhan)

Indlæg af Madelaire »

SustainerPlayer skrev:1500 - 2000 danskere dør hvert år af de almindelige influenzaer:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/1644- ... enzasaeson

Men det er selvfølgelig mere farligt at dø af et Coruna virus.
Udover at 1500-2000 nok er højt sat (du refererer til et år med særlig høj dødelighed pga en lang sæson og en vaccine der ramte skævt), så har jeg tænkt det samme. Vi aner heller ikke hvor stor en del af de som får corona virus som overhovedet får symptomer. Det ser umiddelbart ud til at de fleste af dem der bliver meget syge af det i høj grad ligner dem man også er særligt obs på ved influenza.
Mike, influenza kan ikke behandles med penicillin...

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Indrømmet jeg er totalt n00b den slags, men det var mere et risiko-perspektiv jeg forsøgte at illustrere.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev:
SustainerPlayer skrev:Men det er selvfølgelig mere farligt at dø af et Coruna virus.
Hvis du fik valget mellem to sygdomme:

Sygdom A:
95% chance for at overleve, og den kan behandles med penicilin.

Sygdom B:
Ukendt sandsynlighed for at overleve, og den kan ikke behandles med noget.

Hva lyder mest farligt?
Jeg tror du missede joken - og måske også pointen. :)
Vil du være så venlig at forklare i så fald?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fair nok. Det er maks-antallet i DK. :)

Men når hele frygt-hypen endnu engang bliver kørt i stilling. Med dynamiske kort med røde prikker, hvor alle der har set katastrofefilm i 80'erne og 90'erne godt ved, at hele verden ender med at være farvet rødt. Så får man lyst til lige at sige: "Slap nu af".

Jeg er måske også blevet lidt kynisk af at have oplevet SARS, fugleinfluenza, ebola, Krutsfeldt-Jakobs og andet i gennem tiderne.

Der endnu ingen indikationer på, at denne virus er mere dødelig end en gennemsnitsinfluenza.
Jeg har heller ikke endnu læst om, der er mange helt almindeligt raske mennesker, der er døde af det.

Men det ser ud til, at Abena får et godt år.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev: Vil du være så venlig at forklare i så fald?
Joke: "farligt" - hvis man dør af det, så er det lige farligt.

Den anden pointe er i mit indlæg op over. :)


Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Haha....?

Der er vel ingen grund til at negligere en ny ukendt risiko, bare fordi at der er mennesker, der dør af andre ting? Så er alt andet end hjertekarsygdomme jo ligegyldigt.

Fint nok at du både kan huske røde prikker fra 80erne og SARS, men hvis du havde gidet læse lidt af det, der er postet herinde, vil du lære, at smittemønsteret er helt anderledes denne gang. Dertil kan - og vil hvis nok bliver smittet - der komme ukendte mutationer. Multiresistent coronavirus er vel ikke utænkeligt? Slet ikke som f.eks. amerikanerne propper sig med ukendt antibiotika.

Der er heller ingen, der frygt hyper - faktisk maner vi til besindighed på første side.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev: Vil du være så venlig at forklare i så fald?
Joke: "farligt" - hvis man dør af det, så er det lige farligt.

Den anden pointe er i mit indlæg op over. :)
Det er fair nok hvis det var en joke og du selv syntes den var sjov.

Men du glemmer sandsynlighed og kausalitet.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg synes det er svært at finde ud af hvor farligt det er i forhold til andre influenza. Gider ikke være nervøs (endnu).

Default avatar
AntonAuton
Medlem
Indlæg: 139

Indlæg af AntonAuton »

Guys, lige kort for at forebygge unødig flaming (ikke at det forekommer tit på lydmaskinen, men alligevel...) :

Antibiotika virker kun mod levende organismer og IKKE mod vira.

Multitesistens handler om modstandsdygtighed i organismer overfor antibiotika.

Vacciner er svækkede vira, der virker som en slags træningsbane for immunforsvaret... så gennem en vaccine ka n immunforsvaret lære at bekæmpe en given type virus... men hvis en virus muterer tilpas hurtigt, så kan slagmarken pludselig være alt for forskellig fra træningsbanen til at immunforsvaret kan klare opgaven, og så er en vaccine virkningsløs.

Så lad være med at bekymre jer - eller blive uvenner over - den mulige tilvejekomst af en multiresistent virus.

Men selvfølgelig er det da spændende om udbredelse og mutationshastighed kan overvinde den tid, det vil tage at finde og masseproducere en vaccine. Lige pt er jeg der mange andre faktorer der taler mere mod menneskehedens overlevelse, primært menneskeheden selv :)

AA

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg vil lige præcisere, at jeg ikke er uvenner med nogen her.

God weekend til alle. :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

corona audio.jpg
corona audio.jpg (15.31 KiB) Vist 573 gange
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ikke skide videnskabeligt, siden det bare er én case, men det var da super godt for hende! :)

https://www.nrk.no/norge/thailandske-my ... 1.14886662

Norsk artikkel, men DR er lidt sløve. Burde vel være til at forstå ^^

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike-air skrev:Ikke skide videnskabeligt, siden det bare er én case, men det var da super godt for hende! :)

https://www.nrk.no/norge/thailandske-my ... 1.14886662

Norsk artikkel, men DR er lidt sløve. Burde vel være til at forstå ^^
Det her handler vist om det samme:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-02-0 ... oronavirus

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:
corona audio.jpg
Jeg fatter den ikke?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:
Hald skrev: Billede
Jeg fatter den ikke?
Joken er at lydteknikere ikke har fysisk kontakt til andre mennesker.


Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Instruktøren bad Robert downey om et lettelsens suk. Han fik så alt imellem “shit, jeg har glemt mine nøgler”, host og kraftige brystsmerter.
Det skulle alt andet lige være et lettelsens suk

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Da jeg var barn havde vi, ja hele verden havde, mæslinger, skoldkopper, fåresyge og kighoste. Der var ingen vacciner. Og pudsigt nok overlevede de fleste af os.
Der var heller ikke hysteriske angstbølger (ikke LM, men mæslingevac.) for der var ikke SoMe, så det var ikke så nemt at hidse hindanden op.
Små epidemier kommer og går, de svageste med dårligt helbred dør, og langt de fleste overlever.
En pandemi siger de. Jeg betragter en pandemi som noget hvor vi ikke kan standse smitte, uanset tiltag og forholdsregler, og helt raske mennesker dør i 10.000 vis. Så vil jeg bekymre mig, ikke før.
Indtil videre betragter jeg det blot som en forkølelsesepidemi der har ramt Kina.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg er også mere rolig nu, hvor vi alle ved mere omkring det.Skal flyve næste uge, og det involverer ophold i 3 airport hubs, hvilket ærlig talt gjorde mig lidt utryg.

Men jeg er nået dertil at; bliver vi syge, bliver vi syge, men vi dør nok ikke, da vi begge er først i 30'erne.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

https://nyheder.tv2.dk/2020-02-03-senes ... -fra-wuhan

Ja antallet af smittede vokser.

Jeg bemærker at der ikke er registreret corona-smittede i Sydamerika og Afrika.

Er det mon fordi at de slet ikke bemærker coronavirus, da det dør af så meget andet shit.
Eller er de resistente ?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Übermensch!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg kan godt forstå, at folk kan blive lidt bekymrede, hvis de i nærmeste familie har meget gamle mennesker eller helt små spædbørn eller personer som af andre årsager har en begrænset modstandskraft, og hvis der er tale om en virus der formår at sprede sig flittigt, og der ikke findes en effektiv vaccine eller behandling. For svagelige mennesker kan den slags jo godt være potentielt dødeligt.

For os andre der vil der i worst case nok bare være tale om, at man får en slem influenza af en slags tænker jeg - ligesom man nu engang alligevel får fra tid til anden.

Det er min opfattelse af sagen indtil videre.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Dødelighed 50/50 syntes jeg de første estimater lød på, så ikke kun gamle og svagelige, på en kynisk note så løses måske problemt med jordens overbefolkning, som er rod-problemet til de fleste andre store problemer, men som det er politisk ukorrekt at nævne.

Det er vel bedre end verdenskrig, eller dertil konstruerede vira der er sat i omløb med vilje, med modgift kun til eliten

Prøver bare at se det posetive :|

Skulle der nå at komme en kur så er vi jo bare heldig at bo et sted hvor det var længst om at nå ud til, og som er bedst rustet til at trække katastrofen ud
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mike-air skrev:Übermensch!
Næh.
Da spanierne kom til Sydamerika bragte de smitte med sig, som de var modstandsdygtige mod, men indianerne døde som fluer. Ikke at jeg tror at sydamerikanere og afrikanere har smittet nogen. Men de kan da godt være mere modstandsdygtige mod coronasmitte.

Nyt svar