Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Re: Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:https://www.trafitec.dk/sites/default/f ... astsik.pdf

"Vejstrækninger med stor spredning på hastigheden – altså forskel på de langsomme og hurtige biler – har flere uheld end strækninger med lille hastighedsspredning. Det skyldes, at strækninger med stor hastighedsspredning har flere overhalinger, ujævn kørsel, vognbaneskift m.m."

"På strækninger, hvor hastighedsgrænsen er hævet til 130 km/t, viser foreløbige tal fra slutningen af 2004, at gennemsnitshastigheden stort set er uændret i forhold til samme periode året før. Der er sket et fald i antallet af bilister, der kører over 140 km/t, og ligeledes er der færre, der kører under 110 km/t. Det betyder alt i alt, at hastighedsspredningen er mindsket."

"Hastighedens spredning har betydning for sikkerheden, men den præcise sammenhæng mellem middelhastighed, spredning og sikkerhed er kompleks. Mindre spredning øger sikkerheden. Det betyder, at tiltag på vejstrækninger, som reducerer middelhastigheden, har ringe effekt, hvis hastighedsspredningen samtidig øges. Derfor bør der være fokus på hastighedsharmonisering."
Så hvis man øger gennemsnittet, bliver variansen mindre, og når variansen er mindre, er der færre uheld.
En stigning fra f.eks. 100 km/t til 120 km/t udløser ca. 45% mere bevægelsesenergi – eller sagt på en anden måde – hastighedsstigningen betyder, at et køretøj bliver 45% mere deformeret og ødelagt ved en kollision.
Men når gennemsnittet øges, er indsatsen samtidigt også betydeligt højere.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Tja - måske? :)

Jeg reagerer nok på to ting i debatten.

1. "(højere) fart dræber" - i så fald kan vi jo bare skrue hastighederne yderligere ned og spare 100 menneskeliv om året. Hvorfor gør vi ikke det? Er det ikke vigtigere at spare menneskeliv end hvor hurtigt vi kan komme fra a til b?

2. Som alt andet, så er der en kompleksitetsgrad, der gør, at absolutte udsagn er med til at forplumre debat og reel udvikling.

Ud over det vil jeg da gerne præcisere, at jeg er absolut tilhænger af, at man kører det tilladte og personligt ikke ser nogen grund til at hæve (eller sænke) hastighederne rundt omkring.
Men der skal klart arbejdes på, at gøre trafikken mere sikker. Det kan gøres meget bedre på mange måder.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

For mit vedkommende har jeg kun oplevet at dem der mener at hastighedsgrænserne skal sættes op, er dem der mener at de selv er gode til at køre bil, bedre end de fleste. Oftest er de ikke

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvis det er så dejligt at køre langsomt, og sikkerhed, samt antal liv reddet skal være et argument der overtrumfer alt andet, og hvis kalkulleret risiko i trafikken er et no-go mens vi accepterer det i så mange andre forhold, hvorfor så ikke bare sætte hastigheden ned til 50 km/t på motorvej, og 20 km/t på landevej ? max 10 km/t for cykler ? forbyde folk at løbe ? kæmpe bøder ligesom i Norge ? (sagt delvis med en smiley :) selvfølgelig )

I spørger hvornår "hurtigt er hurtigt nok", men har I prøvet at stille det modsatte spørgsmål ?

Hvornår er langsomt langsomt nok ?

(det skulle da være skægt hvis vi lige ligger på perfekt niveau netop i dag, hvis langsommere nu per definition altid er bedre end hurtigt)

Eller må tingene bare ikke ændres ? er det perfekt som det er nu ?

Der er sikkert flere der uskyldigt dør af f.eks. radon-stråling, er I lige så nidkære der, står i parat til at brække havdelen a landets gulve op, eller rive store dele af boligmassen ned, gøre folk hjemløse, inføre diverse begrænsninger i personlig frihed, for at redde samme antal mennesker ?

https://ing.dk/artikel/flere-dor-arligt ... ken-127124

Og er man et ondt menneske hvis man spørger om propertionerne mellem trafikdrab, og folk der dør af frivillig eller ufrivillig tobaksrøg ?

Skal det så være tilladt at ryge ?

At spise og leve usundt ?

At dyrke såkaldt "farlig sport" ?
/Dub

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

DUBTEMPLE skrev:I spørger hvornår "hurtigt er hurtigt nok", men har I prøvet at stille det modsatte spørgsmål ?
Det er vel det spørgsmål der bliver stillet ustandseligt når der skal vurderes i forhold til den slags ting. Hvordan kan man bedst sikre folks levevilkår og sikkerhed, samtidig med at samfundet kan køre rundt og fungere.

Men hvorfor skal det overhovedet være noget man skal tage stilling til når man med 100% sikkerhed ved at det kræver flere ofre i trafikken når hastigheden sættes op? Burde spørgsmålet så i stedet ikke være om hvordan det åbenbart går ud over din livskvalitet at du er tvunget til at køre de ca 20 km/t langsommere på motorvejen og at du kommer de der få minutter senere frem? Og hvorfor du mener at flere dødsofre kan retfærdiggøres for en forøgelse af hastigheden?
DUBTEMPLE skrev:Eller må tingene bare ikke ændres ? er det perfekt som det er nu ?
Nu er der jo rent faktisk sket forandringer i forhold til hastighedsgrænserne for ikke så længe siden.
DUBTEMPLE skrev:Der er sikkert flere der uskyldigt dør af f.eks. radon-stråling...
Så fordi der er andre ting i verden der heller ikke er optimale, så må man ikke have en holdning til det her emne? Så fordi nogle folk også dør af rygning, dårlig kost og radon stråling, så kan det hele også bare være lige meget og vi skal bare gå amok? Hvad er det for en logik? hvad er det for et ræsonnement? :?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

slettet
Senest rettet af mediumaevum ons 8. jan 2020 20:53, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg er da altid ved din side
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:Jeg er da altid ved din side
Ja, dig og en håndfuld andre stykker, hvilket jeg sætter meget stor pris på :)

Jeg har besluttet at slette resten af dette indlæg, og det ovenstående også, da jeg har indset at det ikke tjener noget formål.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg havde ikke tænkt over småskader var højere på Tesla, da Tesla nok kun har taget crash med i deres rapporter.
https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestj ... ndre-biler
Q4 2019
In the 4th quarter, we registered one accident for every 3.07 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot but with our active safety features, we registered one accident for every 2.10 million miles driven. For those driving without Autopilot and without our active safety features, we registered one accident for every 1.64 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 479,000 miles.*

*Note: Since we released our last quarterly safety report, NHTSA has released new data, which we’ve referenced in this quarter’s report.
https://www.tesla.com/da_DK/VehicleSafetyReport
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

De mest mærkelige, farlige situationer jeg har oplevet på motorvejen har været med midaldrende kvinder i Tesla S. Også personligt kender jeg flest midaldrende kvinder, der kører Tesla (S eller 3).

Mht. ulykker: fx den midaldrende kvinde som overhalede mig på motorvejen med vel 135 km/t, hvorefter jeg dæmpede farten lidt i inderpositionen og hun dæmpede farten ned også kort tid efter - i yderposition (ulovligt og farligt).

Da hun så var droppet tilbage ned på siden af mig, så svingede hun direkte ind mod min bil mod 1. position - uden overhovedet at have kigget sig for.

Vel at mærke på en helt tom strækning. Der var kun hende og mig.

Der retter Teslaen så heldigvis voldsomt op af sig selv for at undgå en kollision med mig og hun ligner en der har set et spøgelse i det Teslas svinger korrigerer kraftigt og hurtigt op mod autoværnet til venstre og tilbage mod midten af hendes yderbane.

Shiiit...

Man kan jo diskutere om det også ville være sket med en alm. bil og Teslaen her faktisk reddede mit (og hendes liv) eller om det hele skyldtes at hun kørte alt for meget på automatikken og slet ikke ville være sket. Hele manøvren op til var også virkelig bizar, men meget langsom overhaling.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev: Man kan jo diskutere om det også ville være sket med en alm. bil og Teslaen her faktisk reddede mit (og hendes liv) eller om det hele skyldtes at hun kørte alt for meget på automatikken.
Det er nok en mellemting et stykke tid endnu, men vi behøvede ikke lyskryds, hastighedsgrænser, vigepligter osv hvis alle køretøjer var automatiske, så kunne man hjemmefra booke en p-plads ligesom et sæde i en biograf, og så kører ens bil derhen mens man kan være social med andre passagere i bilen, tage en lur eller lave noget arbejde. Eller endnu smartere, man har abonnement til en service der kender ens kalender, og når man så skal være et sted, kommer der en bil og henter en, sætter dem af på lokationen og kører videre.

Indtil Tesla demonstrerede at det faktisk kan lade sig gøre, var det jo fremtidsvisioner og science fiction, men hvis nu folk kunne lade være med at frygte nogen tager rattet og gearkassen fra dem, kunne det måske komme noget før.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg både frygter og ville hade det. Elsker at køre bil.

Men når teknologien bliver god nok vil det spare rigtig mange bekymringer.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev:....at frygte nogen tager rattet og gearkassen fra dem, kunne det måske komme noget før.
Gearkasse? Hvad fanden er det? :)

@Holger:
Det lyder ufedt, og der findes desværre en god del assholes som kører Tesla. Ligesom så mange andre bilmærker. Denne specifikke bil har bare så meget automatisering at det kan motivere til et nyt niveau af asshole adfærd.

Jeg forstod ikke 100% det som du beskriver som er sket, men det er næsten sikkert det ikke er navigate-on-autopilot som har gjort det, for den ville ikke sætte farten ned igen på den måde der. NOA overhaler kun hvis det er fordi du kører langsommere end hun har sat bilen til at køre. Og hvis man ikke ændrer hastigheden manuelt, ligger den sig på fartgrænsen og ikke mere.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nobody knows, men har aldrig set den situation før. Bare glad for automatikken forhindre hende i at sideswipe mig.

Har ikke oplevet et eneste (bevidst) asshole i Tesla, bare midaldrende kvinder der ikke kan køre bil.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Mike-air skrev:
Hald skrev:....at frygte nogen tager rattet og gearkassen fra dem, kunne det måske komme noget før.
Gearkasse? Hvad fanden er det? :)

@Holger:
Det lyder ufedt, og der findes desværre en god del assholes som kører Tesla. Ligesom så mange andre bilmærker. Denne specifikke bil har bare så meget automatisering at det kan motivere til et nyt niveau af asshole adfærd.

Jeg forstod ikke 100% det som du beskriver som er sket, men det er næsten sikkert det ikke er navigate-on-autopilot som har gjort det, for den ville ikke sætte farten ned igen på den måde der. NOA overhaler kun hvis det er fordi du kører langsommere end hun har sat bilen til at køre. Og hvis man ikke ændrer hastigheden manuelt, ligger den sig på fartgrænsen og ikke mere.
Mike, du må ikke opfatte det her som en provokation, det er et helt reelt spørgsmål:
Hvis nu hvis der var en fejl i google maps, og den pludselig sagde at fartgrænsen var 120 i stedet for 130, kunne det så ikke ske?
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

amolin skrev:Mike, du må ikke opfatte det her som en provokation, det er et helt reelt spørgsmål:
Hvis nu hvis der var en fejl i google maps, og den pludselig sagde at fartgrænsen var 120 i stedet for 130, kunne det så ikke ske?
Hvis vi kan være 100% saglige, og ikke bare kritisere fordi det er Tesla, så lad os endeligt kritisere deres AP.

Jo, uden tvivl. Når kun man baserer sig på kortdata for at sætte fartgrænsen, så er det et ganske reelt problem. Stopskilte og trafikkegler er senest blevet lagt til, men fartgrænsen er stadig baseret på kortdata. Men det er egentlig ikke så problematisk; hvis du har lavet systemet så det er baseret på at en safety-driver kan korrigere bilen (som også må sige "ja" til at han/hun har forstået at han/hun skal være klar til at korrigere bilen) er det ikke det største problem.

Et større problem vi har haft i Norge er når man kører i en tunnel under et bjerg eller måske bare en god del under jorden, så bliver GPS'en lidt biased. Jeg vil nok skyde på at det er 5-10 meter maks, men det er stadig meget. Når så tunellen går under, eks. et bolig kvarter med 50 km grænse, og du kører i en tunnel med 80 km grænse, og bilens position pludselig ligger et lidt fra selve vejen i tunnellen, så har det kunne lede til nogle utilsigtede opbremsninger. Det er pisse farligt, og der er mange tesla ejere som har klaget over dette i efteråret. Jeg har også selv oplevet det.

De steder jeg har oplevet det, er det heldigvis ikke et problem længere efter version 10. GPS'en er stadig lidt biased når man kører langt under overfladen, men bilen har fattet at hvis du kører 80 kmt og de andre biler også gør det, så er det nok ikke GPS'en man skal stole mest på. Og derfor kommer den her opbremsning ikke længere; men du får en advarsel på skærmen om at du kører for hurtigt (afhængig af dine indstillinger).
Holger skrev:Nobody knows, men har aldrig set den situation før. Bare glad for automatikken forhindre hende i at sideswipe mig.

Har ikke oplevet et eneste (bevidst) asshole i Tesla, bare midaldrende kvinder der ikke kan køre bil.
Well, det er egentlig også mest mod andre Tesla-ejere at der er assholes; jeg tror det kan beskrives som usolidaritet.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ps. Amolin: Ærgerligt vi havde en dårlig diskussion sidst, har absolut intet imod dig, og er faktisk super interesseret i at høre dine input/reflektioner.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Mike-air skrev:Ps. Amolin: Ærgerligt vi havde en dårlig diskussion sidst, har absolut intet imod dig, og er faktisk super interesseret i at høre dine input/reflektioner.
Tak! Og i lige måde...
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik ... eb/7980246

:puke: Fjolserne på borgen vil gerne have blackstone i dk
Senest rettet af derermusikanten000 ons 29. jan 2020 21:08, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

amolin skrev:
Mike-air skrev:Ps. Amolin: Ærgerligt vi havde en dårlig diskussion sidst, har absolut intet imod dig, og er faktisk super interesseret i at høre dine input/reflektioner.
Tak! Og i lige måde...
I tillæg til det, så vil jeg gerne beklage: Jeg tog fejl sidst!

Årsagen til at Tesla ikke bruger skiltegenkendelse til at sætte fartgrænsen er ikke at det er et kompliceret objekt-genkendelses problem, men at Mobileye har taget patent på det: https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

Hvilket vil sige at hverken Tesla eller nogen andre bilproducenter uden licens fra Mobileye kan bruge maskinlæring til at genkende fartgrænser via kameraet. Tesla AP v1 som er i bilerne fra 14-15 er lavet af Mobileye, og faktisk genkender disse biler fartgrænsen via kameraet i forruden.

Meget overraskende, og fra mit synspunkt ret skuffende at man kan tage patent på sådan noget.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Mike-air skrev:Meget overraskende, og fra mit synspunkt ret skuffende at man kan tage patent på sådan noget.
Ja det må du nok sige, nogle gange er det med patenter lidt for langt ude (selvom jeg generelt er for patenter).
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Har lige siddet og lyttet til et godt nummer på YT, da jeg midt i det hele blev afbrudt af reklamer "Hay You blablabla" 5 db højere end musikken.
Det har jeg ikke oplevet før. Er det det nye sort, eller en beklagelig misforståelse (som det hedder idag) ?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hugo skrev:Har lige siddet og lyttet til et godt nummer på YT, da jeg midt i det hele blev afbrudt af reklamer "Hay You blablabla" 5 db højere end musikken.
Det har jeg ikke oplevet før. Er det det nye sort, eller en beklagelig misforståelse (som det hedder idag) ?
Youtube videoen kan jo godt have haft et lavt lydniveau og derfor virker reklamen meget høj, men ja de *****indsæt grimme ord***** spiller reklamer konstant nu, jeg overvejer faktisk at blive premium bruger for at slippe for det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

amolin skrev:
Mike-air skrev:Meget overraskende, og fra mit synspunkt ret skuffende at man kan tage patent på sådan noget.
Ja det må du nok sige, nogle gange er det med patenter lidt for langt ude (selvom jeg generelt er for patenter).
Og her er Tesla the good guys.. https://www.tesla.com/da_DK/blog/all-ou ... belong-you
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Hald skrev:Og her er Tesla the good guys.. https://www.tesla.com/da_DK/blog/all-ou ... belong-you
Bare det at man kalder en elbil emissionsfri giver mig lidt ticks! Strøm kommer jo et sted fra, og det sviner en del at lave, og afskaffe, batterier.
Det bliver heller aldrig "grønt" at køre i en bil med 700hk. (ved godt de ikke allesammen har det, har en model 3 ikke omkring 300? Det gir lidt mere mening)

Edit: Det jeg kan se som en fordel ved elbiler er, at man får forureningen ud fra byerne, men på den anden side, så forurener de nye dieselbiler faktisk heller ikke.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Nyt svar