In ear mix i øver og på scenen.

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

In ear mix i øver og på scenen.

Indlæg af Graceville »

Vi spiller in ear i øvelokalet og det eneste man kan høre i rummet er vokal og akk. trommer.

Vi tweaker vores in-ear lyd så alt kan høres godt i et nummer.

Men spiller vi et nummer med mere knald på - dog med samme lyd på bas og guitar, så passer pengene ikke mere.

Nogen gode forslag til, hvordan vi kan gøre.

Er det tegn på, at vi er for dårlige til dynamik eller nogen der har oplevet det samme og fandt en løsning? Individuelt headphone mix til hvert nummer er nok urealistisk.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mere knald på? Har i ikke compressor på trommer og sang?

Jeg har aldrig tænkt over det når jeg har lavet mit eget mix.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jo, vil prøve at lave noget comp på det, god idé.

Det er et meget lille lokale, så trommerne kan ikke knalde alt for meget ud, før det gør en forskel, så kan måske osse være det.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Personligt ved jeg at i øvelokalet er det svært at undgå trommer i sangmikrofonen da der er mange reflektioner.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det er nok der hunden ligger begravet.

Noteret i vores nye fantastiske øveplans google doc. Jeg stiller mig i forrummet og prøver ad.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Noget af det er jo også jeres spilledynamik. Jeres front-mix er sikkert lige så statisk som jeres in-ear mix, så hvis noget lige pludselig er dominerende i in-ear mixet er der god chance for, det også er voldsomt i fronten.

Men ja, en stor del af det er at prøve at undgå trommer i sang-mikrofonen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev: Men ja, en stor del af det er at prøve at undgå trommer i sang-mikrofonen.
Og .... en meget vigtig detalje her er at selvom en kondensator mikrofon er et fed ting at synge i, så opnår man ikke samme bagside "rejektion" som de bedste dynamiske: Audix OM-7 og Heil PR35 kan opvise ... og sjovt nok er Neumann KMS105 en af de værste til at fange rummet omkring, på en uhensigtsmessig måde ... den eneste kondensator jeg kender der opfører sig rimeligt fornuftigt er Shure Beta87A.

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Søren Dyhr skrev:... den eneste kondensator jeg kender der opfører sig rimeligt fornuftigt er Shure Beta87A.
Komisk nok købte jeg Thomann's kopi af Beta87A, og jeg er da godt klar over at man ikke får det samme, men havde håbet lidt, den lyder godt, men blev skiftet ud efter 10 minutter til den gode gamle Beta58A klon fra Thomann, den har aldrig svigtet mig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
amolin  
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Hald skrev:Mere knald på? Har i ikke compressor på trommer og sang?

Jeg har aldrig tænkt over det når jeg har lavet mit eget mix.
Compressor på in-ear mix? Det kommer der aldrig noget godt ud af.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

amolin skrev:
Compressor på in-ear mix? Det kommer der aldrig noget godt ud af.
Hald mener givetvis på enkelt kanaler, men en brickwall limiter er næsten et must, hvis nogen uforvarent kommer til at hive et stik ud ....

--sd

Medlemsavatar
amolin  
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Søren Dyhr skrev:
amolin skrev:
Compressor på in-ear mix? Det kommer der aldrig noget godt ud af.
Hald mener givetvis på enkelt kanaler, men en brickwall limiter er næsten et must, hvis nogen uforvarent kommer til at hive et stik ud ....

--sd
Enig, en limiter er god på iem.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tak for jeres gode svar. Vi sætter i første gang noget limiter på hver kanal og ser. Ideelt ville være en anden mikrofon og et større lokale.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Graceville skrev:Tak for jeres gode svar. Vi sætter i første gang noget limiter på hver kanal og ser. Ideelt ville være en anden mikrofon og et større lokale.
Nej det er en limiter på udgangene via taler om .....men når vi givetvis taler om noget digitalt mixeri, så handler det om at køre lowcut op til der hvor man hører det tager fat i det pågældende instrument, de fleste mixerer har et 18 dB/okt ... så lægger man efterfølgende et 2:1 komprimering for at løfte grundtonen, det som hedder "Instant Awesome" threshold lægges så der lige bliver hevet 6 dB af. Det emulerer lidt det som sker i en analog pult når man gainer mod det sted hvor pre'en lyder bedst, så hiver man lidt saturation ud af pulten, i den digitale pult sker det bare i kompressoren i stedet for.

Det kan lyde lidt mærkeligt, men man dæmper faktisk udstyringen ved at køre lowcut så højt som muligt, men det er vigtigt at man får aflært sig at de analoge kredsløbs træghed ikke spiller ind mere.

--sd

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ok, takker, vi kigger på det.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg bruger en digitalmixer og kører stereo IEM, det er såååå lækkert, og skal bare lyde så godt som muligt hos mig.
Ja compressor er på enkelte kanaler, f.eks. stortromme og lilletromme, ja og jeg smider det også på tammerne. Og så på bus-output der går til mine in-ears har jeg en limiter på som jeg helst ikke skal op og ramme, men den kan redde min hørelse hvis der sker noget uventet voldsomt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nåh IEM (in ear monitor), kunne osse være man skulle kigge på det.

Tror guitaren sovser lidt i baggrunden og forsvinder når trommerne tager over, til andre tider maskerer den temmeligt meget for bassen.

Men meget af det kan meget vel være mikrofonerne (lead og kor) som lige skal kigges på)
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis du har muligheden kan du gate kor så de ikke står åbne når de ikke bliver brugt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeps, det er en mulighed. God ide.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar