Musik til film - gode råd søges
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Musik til film - gode råd søges
Jeg er igang med de sidste faser af en klosterkirke-arkitektonisk animation.
Jeg skal snart igang med selve animations- og renderings-processen.
I den forbindelse bliver jeg nødt til at kende til underlægningsmusikken for at kunne animere, eller omvendt. Ligegyldigt hvilken vej jeg går (film->musik eller musik->film) vil det være rart at kende resultatet på forhånd.
Problemet er, at jeg er meget i tvivl om hvilken type musik der er mest effektiv for at få seerens interesse. Filmen er i fokus, og musikken må derfor ikke være forstyrrende, samtidig skal den give en god og interessant underlægning.
Der er er intet liv i animationen, det er rent "arch-viz", men jeg regner med - for at fange seerens interesse, at have de mest "storslåede" ("God Rays" - lys fra vinduerne og kig på hvælvingerne i loftet) omtrent i starten af filmen, for derefter at vise de mere simple dele af bygningerne som kommer på én efter én på en grundplans-tegning.
Musikken skal fange disse øjeblikke, og samtidig ikke være forstyrrende når de mere simple, men tekniske detaljer vises.
Hvordan gør jeg det mest effektivt?
Gode råd søges.
Jeg skal snart igang med selve animations- og renderings-processen.
I den forbindelse bliver jeg nødt til at kende til underlægningsmusikken for at kunne animere, eller omvendt. Ligegyldigt hvilken vej jeg går (film->musik eller musik->film) vil det være rart at kende resultatet på forhånd.
Problemet er, at jeg er meget i tvivl om hvilken type musik der er mest effektiv for at få seerens interesse. Filmen er i fokus, og musikken må derfor ikke være forstyrrende, samtidig skal den give en god og interessant underlægning.
Der er er intet liv i animationen, det er rent "arch-viz", men jeg regner med - for at fange seerens interesse, at have de mest "storslåede" ("God Rays" - lys fra vinduerne og kig på hvælvingerne i loftet) omtrent i starten af filmen, for derefter at vise de mere simple dele af bygningerne som kommer på én efter én på en grundplans-tegning.
Musikken skal fange disse øjeblikke, og samtidig ikke være forstyrrende når de mere simple, men tekniske detaljer vises.
Hvordan gør jeg det mest effektivt?
Gode råd søges.
Hvis du kan få musikken der ønskes først er det da rart, men i virkeligheden skal du se redigering af dine 3D scener på samme måde som når du optager med et kamera, dvs. lav masser af video, så fedt som du kan, når du har lavet et kamera-rig i programmet som følger en linje, så render den igen og igen i forskellige hastigheder. Så har du måske 7 minutters video, hvor flere af tingene ligner hinanden, men du kan så når du har fået musikken klippe det ned til 2 måske minutter. Husk at lave B-roll video.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Tak for input. Jeg tror jeg har forklaret mig lidt klodset: Det er mig der skal lave film OG musik.Hald skrev:Hvis du kan få musikken der ønskes først er det da rart, men i virkeligheden skal du se redigering af dine 3D scener på samme måde som når du optager med et kamera, dvs. lav masser af video, så fedt som du kan, når du har lavet et kamera-rig i programmet som følger en linje, så render den igen og igen i forskellige hastigheder. Så har du måske 7 minutters video, hvor flere af tingene ligner hinanden, men du kan så når du har fået musikken klippe det ned til 2 måske minutter. Husk at lave B-roll video.
Det jeg spørger til er hvordan man rent musikalsk formidler det visuelle.
Animationen bliver mest "stills", dog animeret. Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det, men prøver lige igen:
Jeg har nogle stills (vil gerne vise jer dem, men vil lige have min samarbejdspartner til at kigge på dem først). Disse stills er i virkeligheden at betragte som screenshots fra en endnu ikke renderet video. Har bare placeret (det virtuelle) kamera de steder og vinkler som jeg senere vil gøre til film. Dvs. jeg laver en animationssekvens på ca. 7 sek. hvor kameraet ikke bevæger sig ret meget. Lidt til siden, lidt op, lidt panorering mv.
Meget stationært, faktisk - så der er ro på.
Musikken skal på en måde give en stemning af højtidelighed, uden at virke forstyrrende.
Jeg ved ikke om man i disse situationer ville vælge en simpel chord-progression, uden melodi?
Tænk hvis der var regler for det! Så ville alle være filmkomponister, alle ville nemt kunne gøre det og AI ville overtage markedet. Det er der desværre ikke og det hele kommer an på situationen og visionen og ikke mindst producentens smag.
Det er også svært at begynde at komme med forslag til, hvad du kan gøre, uden rent faktisk at begynde din komposition.
Det er også svært at begynde at komme med forslag til, hvad du kan gøre, uden rent faktisk at begynde din komposition.
skriver noder
Helt enig - det starter hos komponisten......og slutter der - efter et samarbejde med de forskellige parter, der er med. Det er jo derfor, man tør tage opgaven på sig.bryla skrev:Tænk hvis der var regler for det! Så ville alle være filmkomponister, alle ville nemt kunne gøre det og AI ville overtage markedet. Det er der desværre ikke og det hele kommer an på situationen og visionen og ikke mindst producentens smag.
Det er også svært at begynde at komme med forslag til, hvad du kan gøre, uden rent faktisk at begynde din komposition.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Du er i en totalt luksussituation, når du kan lave både video og musik. Så det er IMHO et fedt udgangspunkt.
Personligt ville jeg umiddelbart synes det var mere gribende og understøttende for den slags video, hvis du også har fokus på lydeffekter/foley/walla(baggrunds-snak/støj/atmosfære). Reallyde og evt. kunstige lyde der fremhæver dine pointer på en passende måde.
Et eksempel kunne være at man kan se et bål, men ikke høre knitren og stille flammer fra det. Det ville være træls. En sådan video kunne starte ud med at man hører reallydene, og så fades de stille ud eller dæmpes en del imens musikken stille begynder.
Hvordan man bedst laver lyd til en kirke ved jeg ikke, men når jeg tænker kirke tænker jeg kor og (kirke)orgel. Hvis det skal illustrere en kirke for flere 100 år siden, skal det nok lyde som kirkemusik lød dengang, hvis kirken blev brugt med musik dengang.
Forestil dig hvordan det er at være i de omgivelser du har med i videoen. Hvilke lyde er der.
Det er så et bud på at gå en "realistisk" vej.
Jeg ville selv nok primært løse opgaven med brug af synthesizere. Ikke fordi det ville komme til at lyde af elektronisk tonser-musik, men fordi det er hvad jeg ville starte ud med som lag til en atmosfære.
Omkring videoen:
Har du en drejebog til forløbet i videoen? Storyboard e.l., en idé om hvordan videoen starter, hvor den slutter, og alt derimellem? Er du under 2 minutter ville jeg nok ikke lægge alt for meget vægt på deciderede melodier (her snakker vi så musik igen), men der skal jo nok være en eller anden form for udvikling. Er du omkring 1 minut ville jeg nok bruge endnu mindre melodi.
Jo længere filmen er, jo flere muligheder har du for udvikling i musikken. Men det er nok også lettere at miste folks opmærksomhed med 4 minutters video end 2 minutter.
Personligt ville jeg umiddelbart synes det var mere gribende og understøttende for den slags video, hvis du også har fokus på lydeffekter/foley/walla(baggrunds-snak/støj/atmosfære). Reallyde og evt. kunstige lyde der fremhæver dine pointer på en passende måde.
Et eksempel kunne være at man kan se et bål, men ikke høre knitren og stille flammer fra det. Det ville være træls. En sådan video kunne starte ud med at man hører reallydene, og så fades de stille ud eller dæmpes en del imens musikken stille begynder.
Hvordan man bedst laver lyd til en kirke ved jeg ikke, men når jeg tænker kirke tænker jeg kor og (kirke)orgel. Hvis det skal illustrere en kirke for flere 100 år siden, skal det nok lyde som kirkemusik lød dengang, hvis kirken blev brugt med musik dengang.
Forestil dig hvordan det er at være i de omgivelser du har med i videoen. Hvilke lyde er der.
Det er så et bud på at gå en "realistisk" vej.
Jeg ville selv nok primært løse opgaven med brug af synthesizere. Ikke fordi det ville komme til at lyde af elektronisk tonser-musik, men fordi det er hvad jeg ville starte ud med som lag til en atmosfære.
Omkring videoen:
Har du en drejebog til forløbet i videoen? Storyboard e.l., en idé om hvordan videoen starter, hvor den slutter, og alt derimellem? Er du under 2 minutter ville jeg nok ikke lægge alt for meget vægt på deciderede melodier (her snakker vi så musik igen), men der skal jo nok være en eller anden form for udvikling. Er du omkring 1 minut ville jeg nok bruge endnu mindre melodi.
Jo længere filmen er, jo flere muligheder har du for udvikling i musikken. Men det er nok også lettere at miste folks opmærksomhed med 4 minutters video end 2 minutter.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Hvis videoen skal fortælle en historie skal det være dit storyboard der bestemmer animationerne der skal laves, derefter må du kigge på musikken og til sidst klippe det så det virker sammenhængende.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
-
- Forum Donator
- Indlæg: 1119
Du har jo ideen (“musikken skal give en stemning af højtidelighed, uden at virke forstyrrende”), så det er da bare om at komme i gang.
Du må forberede dig lidt, og skrive din fortolkning ned af hvilke elementer i musik, du mener kan høres som “højtidelig”, evt ved brug af eksempler på musik som du mener lyder højtidelig.
Derefter kan du lave en skabelon i din daw, med instrumenter (virtuelle/ analoge), importere scenen/ filmen, og starte.
Det er muligt at du skal lave 10 forsøg for at blive tilfreds med et, så derfor er det vigtigt bare at gå igang og regne med at det tager tid at nå frem til et resultat.
Hvis du vil starte uden billeder, er processen den samme, bare uden at bruge klip til at inspirere din komposition.
Jeg ville tænke i at der skulle både være harmoniske, rytmiske og melodi stemmer som udgangspunkt uden at begrænse dig fra start. Når du så har prøvet nogle ting af, kan du jo justere.
Tænk ikke på det som om at musikken skal “sælge” noget, men snarere at musikken skal understøtte filmens ide ved at tilføje det som seeren skal få ud af at se scenerne, men som billederne ikke selv kan levere.
Du må forberede dig lidt, og skrive din fortolkning ned af hvilke elementer i musik, du mener kan høres som “højtidelig”, evt ved brug af eksempler på musik som du mener lyder højtidelig.
Derefter kan du lave en skabelon i din daw, med instrumenter (virtuelle/ analoge), importere scenen/ filmen, og starte.
Det er muligt at du skal lave 10 forsøg for at blive tilfreds med et, så derfor er det vigtigt bare at gå igang og regne med at det tager tid at nå frem til et resultat.
Hvis du vil starte uden billeder, er processen den samme, bare uden at bruge klip til at inspirere din komposition.
Jeg ville tænke i at der skulle både være harmoniske, rytmiske og melodi stemmer som udgangspunkt uden at begrænse dig fra start. Når du så har prøvet nogle ting af, kan du jo justere.
Tænk ikke på det som om at musikken skal “sælge” noget, men snarere at musikken skal understøtte filmens ide ved at tilføje det som seeren skal få ud af at se scenerne, men som billederne ikke selv kan levere.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Tak for input.the songcabinet skrev:Du har jo ideen (“musikken skal give en stemning af højtidelighed, uden at virke forstyrrende”), så det er da bare om at komme i gang.
Du må forberede dig lidt, og skrive din fortolkning ned af hvilke elementer i musik, du mener kan høres som “højtidelig”, evt ved brug af eksempler på musik som du mener lyder højtidelig.
Derefter kan du lave en skabelon i din daw, med instrumenter (virtuelle/ analoge), importere scenen/ filmen, og starte.
Det er muligt at du skal lave 10 forsøg for at blive tilfreds med et, så derfor er det vigtigt bare at gå igang og regne med at det tager tid at nå frem til et resultat.
Hvis du vil starte uden billeder, er processen den samme, bare uden at bruge klip til at inspirere din komposition.
Jeg ville tænke i at der skulle både være harmoniske, rytmiske og melodi stemmer som udgangspunkt uden at begrænse dig fra start. Når du så har prøvet nogle ting af, kan du jo justere.
Tænk ikke på det som om at musikken skal “sælge” noget, men snarere at musikken skal understøtte filmens ide ved at tilføje det som seeren skal få ud af at se scenerne, men som billederne ikke selv kan levere.
Havde engang lavet dette nummer, også oprindeligt tænkt som underlægning til filmen. Men jeg er usikker på om folk synes musikken understøtter det, "at være i et kloster"?
[soundcloud][/soundcloud]
Synes endda der i tråden allerede er for konkrete bud på musikken, når man ikke kender de tre citerede parametre.bryla skrev:Det hele kommer an på situationen og visionen og ikke mindst producentens smag.
Det er også svært at begynde at komme med forslag til, hvad du kan gøre, uden rent faktisk at begynde din komposition.
skriver noder
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Beslutninger, valg og bestemmelser... Sådanne kan være svære at træffe.bryla skrev:Synes endda der i tråden allerede er for konkrete bud på musikken, når man ikke kender de tre citerede parametre.bryla skrev:Det hele kommer an på situationen og visionen og ikke mindst producentens smag.
Det er også svært at begynde at komme med forslag til, hvad du kan gøre, uden rent faktisk at begynde din komposition.
F.eks. ville jeg på én vis vælge et kvindekor. Men det var nu engang et herrekloster.
Gregoriansk sang kunne være en mulighed, men det må heller ikke være for historisk korrekt på musiksiden, da det jo er en arch-viz - og iøvrigt har jeg læst at Franciskanerne havde forbudt sang (ved ikke om det er korrekt).
Det må (læs: skal) være anakronistisk, og være lige dele gammeldags og moderne, på samme tid, uden at være et mix af de to.
Med "mix" mener jeg, at det ikke skal være som vand og vin i samme glas - altså fortyndet vin.
Det skal være mere ligesom olie og vand, hvor både glasset, olien og vandet har lige vigtige funktioner, og ingen af de tre kan adskilles, uden at ødelægge helheden.
Det gør min komposition dét sværere.
Jeg tror at det er dig selv dig gør det lidt sværere end det er (no offense). Jeg ved at du har en grund til det, men prøv at lade være med at alting skal passe ind i kasser og parametre. Så dør det fra starten. Prøv i stedet at komme i stemning, ved blot at tænke dig ind i et kloster, og så blæs på om det er Jesuitter eller Franciskaner. Føl musikken.mediumaevum skrev:Beslutninger, valg og bestemmelser... Sådanne kan være svære at træffe.bryla skrev:Synes endda der i tråden allerede er for konkrete bud på musikken, når man ikke kender de tre citerede parametre.bryla skrev:Det hele kommer an på situationen og visionen og ikke mindst producentens smag.
Det er også svært at begynde at komme med forslag til, hvad du kan gøre, uden rent faktisk at begynde din komposition.
F.eks. ville jeg på én vis vælge et kvindekor. Men det var nu engang et herrekloster.
Gregoriansk sang kunne være en mulighed, men det må heller ikke være for historisk korrekt på musiksiden, da det jo er en arch-viz - og iøvrigt har jeg læst at Franciskanerne havde forbudt sang (ved ikke om det er korrekt).
Det må (læs: skal) være anakronistisk, og være lige dele gammeldags og moderne, på samme tid, uden at være et mix af de to.
Med "mix" mener jeg, at det ikke skal være som vand og vin i samme glas - altså fortyndet vin.
Det skal være mere ligesom olie og vand, hvor både glasset, olien og vandet har lige vigtige funktioner, og ingen af de tre kan adskilles, uden at ødelægge helheden.
Det gør min komposition dét sværere.
Tænk på at dem som skal høre det, se det du laver, slet ikke har den detaljerede indsigt som du har.
Jeg betragter mig selv som menigmand, når det kommer til din musik, dit 3D arb. og din middelalderverden. Jeg ved lidt fra tv dokumentarer, men jeg tager da både musikken og dit arbejde til mig som troværdigt. Det tror jeg osse de fleste andre vil gøre.
Stol nu på dig selv. Det er godt det du laver, og nogle gange mindre godt. Sådan er det for os alle. Men lav noget og lad os høre.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Ok, har lavet et udkast. Første del er fugleperspektiv, det er dér hvor man ser klosteret blive opbygget fra en plantegning.Hugo skrev:Jeg tror at det er dig selv dig gør det lidt sværere end det er (no offense). Jeg ved at du har en grund til det, men prøv at lade være med at alting skal passe ind i kasser og parametre. Så dør det fra starten. Prøv i stedet at komme i stemning, ved blot at tænke dig ind i et kloster, og så blæs på om det er Jesuitter eller Franciskaner. Føl musikken.mediumaevum skrev:Beslutninger, valg og bestemmelser... Sådanne kan være svære at træffe.bryla skrev: Synes endda der i tråden allerede er for konkrete bud på musikken, når man ikke kender de tre citerede parametre.
F.eks. ville jeg på én vis vælge et kvindekor. Men det var nu engang et herrekloster.
Gregoriansk sang kunne være en mulighed, men det må heller ikke være for historisk korrekt på musiksiden, da det jo er en arch-viz - og iøvrigt har jeg læst at Franciskanerne havde forbudt sang (ved ikke om det er korrekt).
Det må (læs: skal) være anakronistisk, og være lige dele gammeldags og moderne, på samme tid, uden at være et mix af de to.
Med "mix" mener jeg, at det ikke skal være som vand og vin i samme glas - altså fortyndet vin.
Det skal være mere ligesom olie og vand, hvor både glasset, olien og vandet har lige vigtige funktioner, og ingen af de tre kan adskilles, uden at ødelægge helheden.
Det gør min komposition dét sværere.
Tænk på at dem som skal høre det, se det du laver, slet ikke har den detaljerede indsigt som du har.
Jeg betragter mig selv som menigmand, når det kommer til din musik, dit 3D arb. og din middelalderverden. Jeg ved lidt fra tv dokumentarer, men jeg tager da både musikken og dit arbejde til mig som troværdigt. Det tror jeg osse de fleste andre vil gøre.
Stol nu på dig selv. Det er godt det du laver, og nogle gange mindre godt. Sådan er det for os alle. Men lav noget og lad os høre.
Anden del viser klosteret inde og ude, nede fra jorden, og til sidst inde i kirken og slutter med "god-rays" (volumetrisk lyseffekt fra sollyset gennem de høje vinduer). Det er nok sådan man skal tænke det ind, hvis man skal "forstå" hvor jeg vil hen med soundtracket.
[soundcloud][/soundcloud]
For mig som menigmand inden for klassisk musik, er det fantastisk Jeg har lyttet det et par gange og kan levende forstille mig opbygningen set lidt ovenfra og at man evt. zoomer ind i klosteret. Her synes jeg igen at musikken passer godt med det female kor som stiger i styrke hen mod de afsluttende godrays.mediumaevum skrev:Ok, har lavet et udkast. Første del er fugleperspektiv, det er dér hvor man ser klosteret blive opbygget fra en plantegning.Hugo skrev:Jeg tror at det er dig selv dig gør det lidt sværere end det er (no offense). Jeg ved at du har en grund til det, men prøv at lade være med at alting skal passe ind i kasser og parametre. Så dør det fra starten. Prøv i stedet at komme i stemning, ved blot at tænke dig ind i et kloster, og så blæs på om det er Jesuitter eller Franciskaner. Føl musikken.mediumaevum skrev:
Beslutninger, valg og bestemmelser... Sådanne kan være svære at træffe.
F.eks. ville jeg på én vis vælge et kvindekor. Men det var nu engang et herrekloster.
Gregoriansk sang kunne være en mulighed, men det må heller ikke være for historisk korrekt på musiksiden, da det jo er en arch-viz - og iøvrigt har jeg læst at Franciskanerne havde forbudt sang (ved ikke om det er korrekt).
Det må (læs: skal) være anakronistisk, og være lige dele gammeldags og moderne, på samme tid, uden at være et mix af de to.
Med "mix" mener jeg, at det ikke skal være som vand og vin i samme glas - altså fortyndet vin.
Det skal være mere ligesom olie og vand, hvor både glasset, olien og vandet har lige vigtige funktioner, og ingen af de tre kan adskilles, uden at ødelægge helheden.
Det gør min komposition dét sværere.
Tænk på at dem som skal høre det, se det du laver, slet ikke har den detaljerede indsigt som du har.
Jeg betragter mig selv som menigmand, når det kommer til din musik, dit 3D arb. og din middelalderverden. Jeg ved lidt fra tv dokumentarer, men jeg tager da både musikken og dit arbejde til mig som troværdigt. Det tror jeg osse de fleste andre vil gøre.
Stol nu på dig selv. Det er godt det du laver, og nogle gange mindre godt. Sådan er det for os alle. Men lav noget og lad os høre.
Anden del viser klosteret inde og ude, nede fra jorden, og til sidst inde i kirken og slutter med "god-rays" (volumetrisk lyseffekt fra sollyset gennem de høje vinduer). Det er nok sådan man skal tænke det ind, hvis man skal "forstå" hvor jeg vil hen med soundtracket.
[soundcloud][/soundcloud]
Jeg er dog kun menigmand, har ikke forstand på klassisk og er ikke musikanmelder. Du bør nok høre hvad andre har at sige. Her mener jeg Bryla.
EDIT: Bryla kom 2 min. før mig. så glem hvad jeg skrev til sidst.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Vil det være vovet at lave et rent klaverstykke til en middelalderfilm?
Tænker i forhold til anakronisme. Hvor ofte eller sjældent er det hørt, hvis det er sket nogensinde?
Kan kun komme i tanke om et enkelt soundtrack fra Game of Thrones som klaverstykke.
Orgel indgår i overvejelserne (det omhandler primært 1500-tallet), men det bliver også bare lidt... kedeligt.
Tænker i forhold til anakronisme. Hvor ofte eller sjældent er det hørt, hvis det er sket nogensinde?
Kan kun komme i tanke om et enkelt soundtrack fra Game of Thrones som klaverstykke.
Orgel indgår i overvejelserne (det omhandler primært 1500-tallet), men det bliver også bare lidt... kedeligt.
Det handler netop om, hvad du kan lide. Der er lavet meget filmmusik til middelalderfilm der baserede sig på strygerensemblet for eksempel.bryla skrev:...det hele kommer an på situationen og visionen og ikke mindst producentens smag.
skriver noder
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Det handler også om hvad jeg kan lide, ikke kun hvad jeg kan lide. Jeg har også et "publikum" at tage hensyn til, hvis jeg gerne vil have min kanal til at vokse.bryla skrev:Det handler netop om, hvad du kan lide. Der er lavet meget filmmusik til middelalderfilm der baserede sig på strygerensemblet for eksempel.bryla skrev:...det hele kommer an på situationen og visionen og ikke mindst producentens smag.
Din kanal vokser vel lige præcis af at, du laver det DU kan lide. Folk følger dig vel fordi de finder det spændene hvad du laver.mediumaevum skrev:Det handler også om hvad jeg kan lide, ikke kun hvad jeg kan lide. Jeg har også et "publikum" at tage hensyn til, hvis jeg gerne vil have min kanal til at vokse.bryla skrev:Det handler netop om, hvad du kan lide. Der er lavet meget filmmusik til middelalderfilm der baserede sig på strygerensemblet for eksempel.bryla skrev:...det hele kommer an på situationen og visionen og ikke mindst producentens smag.
Vil du bare gerne have din kanal til at vokse. Så begynd at lave mainstream videoer om dit køleskab, dine ferie eller andet.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Ok, kan godt se nu hvad I menerJenkins skrev:Din kanal vokser vel lige præcis af at, du laver det DU kan lide. Folk følger dig vel fordi de finder det spændene hvad du laver.mediumaevum skrev:Det handler også om hvad jeg kan lide, ikke kun hvad jeg kan lide. Jeg har også et "publikum" at tage hensyn til, hvis jeg gerne vil have min kanal til at vokse.bryla skrev: Det handler netop om, hvad du kan lide. Der er lavet meget filmmusik til middelalderfilm der baserede sig på strygerensemblet for eksempel.
Vil du bare gerne have din kanal til at vokse. Så begynd at lave mainstream videoer om dit køleskab, dine ferie eller andet.