Tykfobi

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Tykfobi

Indlæg af the19thbear »

Så lige denne på dr:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger ... nd-taenker


Og lå og grinede højlydt da jeg lå i sengen.
Det kan godt være det bare er mig der er ved at blive gammel (slut 30erne), men hjælp hvor er vi pt meget på vej over i et bizart parallelunivers med opstillede problematikker. (Og nej. Selvfølgelig er det ikke fedt (muhaha) eller ok at svine folk til pga hvordan de ser ud - i dette tilfælde, tykke).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af the19thbear tors 9. jan 2020 23:20, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvor ynkeligt, ikke fordi hun er overvægtig, men fordi hun er ALT andet end "ligeglad", som hun ellers prøver at bilde hele verden, og sikkert også sig selv ind

Ja, det er et helt pseudo-univers
/Dub

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Og det hele er pakket ind i det der meget moderne med magt strukturer og undertrykkelse. Moderne marxisme som er så stærkt i feminisme etc.
Det er kvalmende hvor meget folk gerne vil spille på at blive offer en gang imellem. I stedet for at gøre noget selv.
Også det med at fordi hun er en tyk kvinde, så er hun en trussel for alle de mænd der vil kontrollere hende. Jeg aner ikke hvilken mand der har travlt med at kontrollere hende. Om jeg ser en tyk mand eller kvinde gør ingen forskel. Og ingen er ude på at kontrollere dem.
Ah suk.
Men morsomt er det dog. Er bare bekymret for dem hun får med på sin bølge.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Altså der er jo ingen tvivl om at Fat Amy (Rebel Wilson) har haft success med at være sjov blandt andet pga hendes størrelse. Men hun har haft en kontrakt der forbød hende at tabe sig. Jeg ved ikke om den sluttede da hun blev færdig med Pitch Perfect 3, men nu vil hun gøre noget ved det:
https://www.bt.dk/kendte/rebel-wilson-i ... er-med-mig

Jeg bryder mig personligt ikke om knoglede tynde piger, lidt ekstra hist og her passer mig fint, men når vi snakker tyk tyk tænker jeg også at der er en grænse hvor man går over i en kategori der har stor sandsynlighed for at blive en unødig belastning for sundhedsvæsenet, og så ser jeg nok lidt på dem som jeg gør med rygere.

Jeg er klar over at der findes mange årsager til at folk har ekstra kg, men hvis man går bare lidt op i sit helbred er man som minimum klar over at det ikke er godt for en.

#Jeg har også lidt ekstra ballast med mig altid, jeg hviler i det, men ville gerne af med det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg er selv i alt for god stand. Og for en kvinde er det nok værre at have for meget på sidebenene.
Men der skrives spalte op og spalte ned om middelklassens små problemer.

Sofie blev ødelagt for livstid, efter at hun blev moppet i 7 klasse. Emil gik ned med stress pga. arbejdspresset.
Eller som her. Hvilken kamp man må gå igennem fordi man er overvægtig.

I forhold til hvad , f.eks. socialt udsatte, folk fra Afrika og Mellemøsten og psykisk "syge" ( hvor det i, langt, de fleste tilfælde, ikke, er tale om endogene lidelser ) Men man er blevet syg pga. alt det lort man er blevet udsat for.

I forhold til det virker det næsten bizart at presse og medier skriver spalte op og spalte ned om middelklassens små problemer. Og det kommer til at virke som klynk.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeps.
Tænke straks efter jeg havde læst den "meanwhile in Africa"..

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Ha ha – apropos emnet her. Sad og læste Politiken i dag. Der er sådan en omtale af et eller andet aktuel tv-program hver dag. Illustreret med et billede.
I dag var billedet af en medium overvægtig kvinde, der ligger i henslægt, lasket stilling på en sofa med sin telefon. Jeg tror automatisk, det så er en udsendelse om "Det er synd for Tykke Fridolina, som er krop-aktivist" .... så læser jeg teksten. Det viser sig ikke at have en dyt med dét at gøre. Hendes overvægt er ikke emnet. Det er et program om "cougarer" –– damen på billedet citeres i stil med
"At kunne ligge på sofaen og have 70 unge mænd på 25, der responderer på min profil på scor.dk og vil have sex med en moden kvinde med erfaring, som deres jævnaldrende piger ikke har, det er da en perfekt hobby for mig. Jeg vil have noget uforpligtende sex med unge mænd, der er stramme på de rigtige steder. De unge mænd vil gerne have min dellede krop med appelsinhud"
Det er næsten mest morsomt, at jeg forventede, at det var endnu en omtale af endnu en fed kvinde, hvor man skal være interesseret i hendes fedme. Denne gang havde jeg uret.
Aha, det var åbenbart denne serie:
__________________________________
__________________ -____--________
Vedhæftede filer
Screen Shot 2020-01-10 at 11.59.13.png
Screen Shot 2020-01-10 at 11.59.13.png (687.78 KiB) Vist 811 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hehe:) Det kan jeg godt forstå ud fra det billede. men hun er undertrykt fordi hun er tyk, selvfølgelig! og det skal vi lave et TV program. Det er lige meget om det vælter ind med sextilbud.

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

Hald skrev:når vi snakker tyk tyk tænker jeg også at der er en grænse hvor man går over i en kategori der har stor sandsynlighed for at blive en unødig belastning for sundhedsvæsenet, og så ser jeg nok lidt på dem som jeg gør med rygere.
Jeg er fløjtende ligeglad med, hvordan folk vælger at se ud. Til gengæld synes jeg, at vi fællesskab, skal arbejde på, aldrig at betragte hinanden, på den måde, der gives udtryk for i ovenstående citat.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Joonathan skrev:
Hald skrev:når vi snakker tyk tyk tænker jeg også at der er en grænse hvor man går over i en kategori der har stor sandsynlighed for at blive en unødig belastning for sundhedsvæsenet, og så ser jeg nok lidt på dem som jeg gør med rygere.
Jeg er fløjtende ligeglad med, hvordan folk vælger at se ud. Til gengæld synes jeg, at vi fællesskab, skal arbejde på, aldrig at betragte hinanden, på den måde, der gives udtryk for i ovenstående citat.
Det er godt du nævner det, for det bed jeg osse mærke i. Det er jo lige netop grobunden for al den hetzkultur vi har idag. Jeg kan som ryger bare ikke påtage mig en offerrolle, og jeg kunne heller ikke drømme om det.
For mig er et menneske et menneske , uanset holdning, religion, udseende og race.
Og ja, vi klynker da nok meget mere her i vesten end dem som virkelig har noget at klynke over :wink:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg er enig i, at hvis der drives hetz med tykke mennesker, er det ikke iorden - de fleste tykke kan jo ikke gøre for det, da overvægt i høj grad kan tilskrives gener, lavt stofskifte eller andre ting man ikke selv er herre over. Endelig kan en del medicin give overvægt, ikke pga. øget appetit, men ganske enkelt fordi det ændrer på nogle grundlæggende fysiologiske mekanismer.

Jeg er selv overvægtig - har været det siden jeg fik medicin, og har prøvet alt for at tabe kiloene, uden resultat.
Jeg går mine daglige 30+ min. gåture i rask tempo, jeg spiser masser af grønt, mindre frugt, mindre kød, vælger fuldkorn såfremt muligt i forhold til ris, pasta og brød. Fedtdepoterne sidder der stadig.

Men jeg forarges når jeg ser/hører om overvægtige som ligefrem er stolte af deres overvægt. ALLE ved at overvægt er nr. 1 årsag til snart sagt samtlige sygdomme i WHO's register. Derudover, er livet bare det sværere når man har overflødige kilo.

De typer der nævnes her i tråden som gør en dyd ud af at vise sig frem i TV-shows o.lign. fremmer ikke ligefrem forståelsen for vores situation. Tværtimod, de er en direkte skændsel.

Og så synes jeg iøvrigt det er helt og aldeles uacceptabelt, at posere og generelt vise sin krop frem - uanset om man er tyk eller tynd.
Det burde være ulovligt. Vi burde have strengere blufærdighedslove i Danmark.

Jeg har det iøvrigt fint med fedt- og sukkerafgifter. De burde efter min mening sættes op, og sunde alternativer burde tilsvarende sættes ned i moms. Samtidig burde der indføres gradvis forbud mod tobak af enhver slags, startende med at man skal have en lægehenvisning og kun kan købe det på apoteket hvis man er decideret afhængig af lortet. Resten bør fjernes fra butikkerne. Og recepten bør indebære at man som patient gør alt hvad man kan for at komme ud af afhængigheden.

Stoffer som hash bør kun gives til alvorligt syge, på recept med strenge krav. Ellers: Hårdere straffe for at besidde stoffer generelt, inkl. tobak.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev:Jeg er enig i, at hvis der drives hetz med tykke mennesker, er det ikke iorden - de fleste tykke kan jo ikke gøre for det, da overvægt i høj grad kan tilskrives gener, lavt stofskifte eller andre ting man ikke selv er herre over. Endelig kan en del medicin give overvægt, ikke pga. øget appetit, men ganske enkelt fordi det ændrer på nogle grundlæggende fysiologiske mekanismer.

Jeg er selv overvægtig - har været det siden jeg fik medicin, og har prøvet alt for at tabe kiloene, uden resultat.
Jeg går mine daglige 30+ min. gåture i rask tempo, jeg spiser masser af grønt, mindre frugt, mindre kød, vælger fuldkorn såfremt muligt i forhold til ris, pasta og brød. Fedtdepoterne sidder der stadig.

Men jeg forarges når jeg ser/hører om overvægtige som ligefrem er stolte af deres overvægt. ALLE ved at overvægt er nr. 1 årsag til snart sagt samtlige sygdomme i WHO's register. Derudover, er livet bare det sværere når man har overflødige kilo.

De typer der nævnes her i tråden som gør en dyd ud af at vise sig frem i TV-shows o.lign. fremmer ikke ligefrem forståelsen for vores situation. Tværtimod, de er en direkte skændsel.

Og så synes jeg iøvrigt det er helt og aldeles uacceptabelt, at posere og generelt vise sin krop frem - uanset om man er tyk eller tynd.
Det burde være ulovligt. Vi burde have strengere blufærdighedslove i Danmark.

Jeg har det iøvrigt fint med fedt- og sukkerafgifter. De burde efter min mening sættes op, og sunde alternativer burde tilsvarende sættes ned i moms. Samtidig burde der indføres gradvis forbud mod tobak af enhver slags, startende med at man skal have en lægehenvisning og kun kan købe det på apoteket hvis man er decideret afhængig af lortet. Resten bør fjernes fra butikkerne. Og recepten bør indebære at man som patient gør alt hvad man kan for at komme ud af afhængigheden.

Stoffer som hash bør kun gives til alvorligt syge, på recept med strenge krav. Ellers: Hårdere straffe for at besidde stoffer generelt, inkl. tobak.
Du er en hård mand, M. aevum, men jeg er delvis enig med dig. Som gammel hippie går jeg ikke ind for en blufærdighedslov, da jeg stadig bader nøgen ved vore strande.
Afgifter er ok, med måde. Hvad enten man ryger eller spiser eller drikker, så er det en afhængighed som er svær, til tider umulig at slippe af med.
Vi er desværre ikke alle født fejlfri.
Ingen skal udskammes, eller ha´ at vide at de er dyre for samfundet. Vi betaler alle skat og har alle ret til at bruge de goder vi kan få for pengene. Alternativet er der nok ikke nogle som har lyst til at tænke på.
Din ide med tobak på apotek har jeg tit tænkt, blot ligesom i Sverige med alkohol. Tobak på et systembolag. Døren er låst og går først op når man har kørt sygesikringskortet igennem, og vist er man er 18+ Derfra kan man så putte alle de restriktioner på som man finder nødvendigt.
Det samme med søde sager, kager, alkohol, sex, fed mad osv. osv. Var der nogen der sagde totalitærsamfund?
Jeg savner efterhånden bare mit goe´ gamle -70´er samfund, hvor ingen udstillede sig selv, ingen klynkede, ingen FjæseBog, man røg og drak som det passede en, og alt var godt. Selv hash var tilladt, hvis det var hjemmedyrket.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

mediumaevum skrev:Jeg er enig i, at hvis der drives hetz med tykke mennesker, er det ikke iorden - de fleste tykke kan jo ikke gøre for det, da overvægt i høj grad kan tilskrives gener, lavt stofskifte eller andre ting man ikke selv er herre over. Endelig kan en del medicin give overvægt, ikke pga. øget appetit, men ganske enkelt fordi det ændrer på nogle grundlæggende fysiologiske mekanismer.
Der er også virkelig virkelig mange tilfælde hvor det drejer sig om at folk simpelthen spiser mere end de forbrænder. De tror de motionere mere end de gør og tror de spiser mindre end de gør. Ofte er det et problem at snakke med andre om det fordi ens definition på meget og lidt er så forskellig og de ting som folk "glemmer" og almindelige bevægelse osv osv er meget forskellige.

Jeg prøvede Lifesum appen sammen med nogle venner og det var virkelig en øjnåbner i forhold til hvordan det forholdte sig. .. Jeg vil ikke kede dig med detaljerne, men prøv at installer appen og brug den ved ALLE ting overhoved der kommer i din mund og alt motion, og se om der måske ikke er noget der kan hjælpe til at finde en vej til at tabe et par kilo.. hvis altså du har lyst.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Hugo skrev:Du er en hård mand, M. aevum, men jeg er delvis enig med dig. Som gammel hippie går jeg ikke ind for en blufærdighedslov, da jeg stadig bader nøgen ved vore strande.
Høørt :D jeg vil også ha lov at nøgenbade, har kun gjort det et par år men er helt klart fan af ikke at skulle rende rundt med våde badebukser bagefter man har været i vandet.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Den største myte er, at folk tror man taber sig af motion. Man taber sig ved at spise rigtigt.
skriver noder

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

bryla skrev:Man taber sig ved at spise rigtigt.
Korrekt.

Der er voldsomt mange mennesker, der må have løsningen på hele klodens energiproblemer, når de siger, at de ikke taber sig ved kalorieunderskud over en længere periode. Tænk sådan at kunne skabe energi af ingenting ;)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

bryla skrev:Den største myte er, at folk tror man taber sig af motion. Man taber sig ved at spise rigtigt.
Det er svært at komme uden om .

De fleste overvægtige spiser en lille smule for meget gennem lang tid. og med tiden bliver man tyk.
Men det er svært at slippe killoerne igen. For jeg tror vi har en vægt , hvor vi er i balance.
Og den balance bliver forskubbet og kroppen går i forsvarsposition ved en alt for høj vægt.
Altså der føles ingen forskel om man vil tabe sig fra en normalvægt på f.eks. 73 kg til 63 kg, hvis 73 kg. er ens normalvægt. End hvis man vil tabe sig fra 93-83 kg. For kroppen kan reagere som om 93 kg er normalvægten.
Det er måske derfor at de fleste som taber sig, tager på igen. Man skal holde vægttabet i lang tid for at skubbe balancen tilbage til det normale.
Jeg hørte en forsker sige at- Der er ingen forskel på sulten om du er en hungrende i et udviklingsland eller om man er en overvægtig som prøver at tabe sig. Det føles det samme.
Så hvis der da er nogen som tror , at det er så enkelt, at bare spise lidt mindre, og sundere.
så tager man fejl. Det er en kamp, hvis vægttab skal holdes.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det skal være tilladt at italesætte fænomenet som det problem det nu engang er, individuelt, såvel som samfundsmæssigt,...

Det er vel en grundlæggende og vedvarende ændring af livsstil der skal til, med alt hvad dette indebærer, og ikke bare en "kur"

Når folk går på en "kur" så ligger der lidt i det at der er noget midlertidigt, hvilket vil være at narre sig selv.

Jeg mener det var Obama der talte om overvægt som et svøbe om den amerikanske sundhed, eller noget i den stil, han har jo ret.

Trist at se helt almindelige optagelser fra gaden i USA ,.. hvordan folk ligner oppustede badedyr ,.. det er nærmest blevet en ny "normal".

Der er vist noget med at det er ved at være lige så slemt i UK.

Naturligvis er det ikke sundt, og skal ikke accepteres som hverken hensigtsmæssigt, eller som "ideal" efter eget valg.

Vi skal selvfølgelig ikke følge en idealvægt slavisk, der er individulle udsving fra den slags, og ligeledes er der vist en hel normal genetisk
disposition for at "polstre" sig en smule midt i livet, men når man pludselig står med en hel kultur hvor et stort antal svulmer op allerede
som unge, så er det tid at tage action, samt tage afstand,... det er ikke bare noget man har ret til, men også pligt til.

Intet kunne være mere ligegyldigt end hvorvidt det giver næring til nogles umættelige behov for at føle sig krænket, eller forfulgt,..

Ja, det er komplekst, meget er selvfølgelig fejl-spisning, og overspisning, livsstil, men fødevarer-kvalitet og tilsætnings-stoffer spiller
antageligt også ind, sammen med en række andre ting, på en ret kompleks måde, måske går det enda i arv, på kompleks vis,..

Men intet af dette er på nogen måde en grund til at skubbe hverken personligt eller samfundsmæssigt ansvar fra sig, tvært imod,.

Diabetes er også værd at hæfte sig ved som fænomen, med måske 4-800.000 mennesker der er ramte i DK, (præcise tal ukendt), jeg har
selv fået ret stort focus på betydningen af sukker, der har sneget sig uhæmmet ind i vores samfund og kultur, og som sikkert gør størrer
skade en alkohol, hash, og stoffer,... tilsammen

Kan anbefale denne bog:

http://www.anettesams.dk/ny_bog/bogens-4-dele/
9788702243215.jpg
9788702243215.jpg (308.26 KiB) Vist 655 gange
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:jeg har
selv fået ret stort focus på betydningen af sukker, der har sneget sig uhæmmet ind i vores samfund og kultur, og som sikkert gør størrer
skade en alkohol, hash, og stoffer,... tilsammen

Kan anbefale denne bog:

http://www.anettesams.dk/ny_bog/bogens-4-dele/
Jeg er afhængig af honning...
Sådan, rigtig afhængig. Jeg får hovedepine, når jeg ikke får honning i længere tid, og den går over når jeg får en skefuld honning.

Nogen burde skrive advarsler på de bøtter...

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

DUBTEMPLE skrev: Diabetes er også værd at hæfte sig ved som fænomen, med måske 4-800.000 mennesker der er ramte i DK, (præcise tal ukendt), jeg har
selv fået ret stort focus på betydningen af sukker, der har sneget sig uhæmmet ind i vores samfund og kultur, og som sikkert gør størrer
skade en alkohol, hash, og stoffer,... tilsammen

Kan anbefale denne bog:

http://www.anettesams.dk/ny_bog/bogens-4-dele/
9788702243215.jpg
Jeg er enig med dig i alt det jeg har slettet, men ikke i det sidste. Alkohol (som er sukker) blokerer for optagelse af andre stoffer i leveren, indtil det er væk, lader sukkerstofferne vente, og nedsætter insulin produktionen og skaber ubalance.
Dermed er alkohol en stor synder i forhold til diabetes.
Måske burde vi ha´ billeder af åbne skinnebenssår på øl og shots :puke: ligesom på tobakspakkerne :|
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

bryla skrev:Den største myte er, at folk tror man taber sig af motion. Man taber sig ved at spise rigtigt.
Det er sandt... meen for en fyr som mig der bevæger mig ret meget og styrketræner osv.. så gør det måske en forskel på 800-1000 kalorier på en dag i forhold til en total sofa kartoffel, det er altså 3-4 big macs til forskel på en dag. Så selvfølgelig kan det klares kun med kost, og helt sikkert det er den helt store synder, men man gør altså også livet ekstra svært for sig selv hvis man ikke fører en bare lidt aktiv livsstil samtidig.

Og det andet sjove fenomen er at man har mere lyst til at proppe sig med lort når man ikke laver noget end når man er aktiv. Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, men på dage hvor der er gået sump og sten i den har jeg lyst til pizza og junk, men hvis jeg har fået løbet og trænet osv osv så har jeg mere lyst til sundere mad.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hugo skrev:
DUBTEMPLE skrev: Diabetes er også værd at hæfte sig ved som fænomen, med måske 4-800.000 mennesker der er ramte i DK, (præcise tal ukendt), jeg har
selv fået ret stort focus på betydningen af sukker, der har sneget sig uhæmmet ind i vores samfund og kultur, og som sikkert gør størrer
skade en alkohol, hash, og stoffer,... tilsammen

Kan anbefale denne bog:

http://www.anettesams.dk/ny_bog/bogens-4-dele/
9788702243215.jpg
Jeg er enig med dig i alt det jeg har slettet, men ikke i det sidste. Alkohol (som er sukker) blokerer for optagelse af andre stoffer i leveren, indtil det er væk, lader sukkerstofferne vente, og nedsætter insulin produktionen og skaber ubalance.
Dermed er alkohol en stor synder i forhold til diabetes.
Måske burde vi ha´ billeder af åbne skinnebenssår på øl og shots :puke: ligesom på tobakspakkerne :|
Alcohol ER uden tvivl en store synder ift. til diabetes

Jeg var mere ude på en general betragtning

Hvad er mest skadeligt som helhed ?

Pointen var at sukker er blevet overset, trods vores brug af industri-sukker er eksploderet på få generationer hvor Det har sneget sig massivt ind overalt I vores kultur.

Sukker er mange steder, selv i et stykke rugbrød, men det er et vidt begreb, sådan lidt groft skitseret så ødelægger kunstigt sukker vores evne til at optage naturligt sukker, og så er den onde cirkel sat igang

Diabetes og fedme har sikkert også et stort overlap af årsager, som de to folkesygdomme de er blevet, herunder sukker

Jeg er egentligt ikke sikker på om vi er særligt uenige :-)

Måske udtrykte jeg mig upræcist, eller blev misforstået lidt

Sukker er iøvrigt også på listen for hvad cancer-patienter skal styre udenom, jeg har to nære familie-medlemmer der har trappet ned på kunstigt sukker, også I den forbindelse
/Dub

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

mik_c skrev:man har mere lyst til at proppe sig med lort, når man ikke laver noget, end når man er aktiv. Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, men på dage hvor der er gået sump og sten i den, har jeg lyst til pizza og junk –– men hvis jeg har fået løbet og trænet osv osv så har jeg mere lyst til sundere mad.
Det lægger jeg også mærke til.
Gad vide om det er generelt?
Eller bare for nogen af os.
For mig er den mekanisme meget tydelig.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

tomcat skrev:
mik_c skrev:man har mere lyst til at proppe sig med lort, når man ikke laver noget, end når man er aktiv. Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, men på dage hvor der er gået sump og sten i den, har jeg lyst til pizza og junk –– men hvis jeg har fået løbet og trænet osv osv så har jeg mere lyst til sundere mad.
Det lægger jeg også mærke til.
Gad vide om det er generelt?
Eller bare for nogen af os.
For mig er den mekanisme meget tydelig.
Det er hjernen, der leder efter endorfiner. Det bliver frigivet efter træning men også af mange andre ting - f.eks. indtagelse af kaloriebomber. Hvis du ikke træner, og du egentlig gerne vil have lidt "lykke" ifa frigivne endorfiner, så ved hjernen udmærket godt, hvad der normalt frigiver sådan nogle hos dig. Så bliver du bare "junk" sulten i stedet for at få lyst til at træne. Det er et tydeligt tegn på, at man ikke er sulten, men at hjenen gør, hvad den kan, for at få det som den/du vil have det. Næste gang så prøv at overkomme det og træn i stedet, og se om lækkersulten ikke går væk af sig selv.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

MrBacon skrev:Det er hjernen, der leder efter endorfiner. Det bliver frigivet efter træning men også af mange andre ting - f.eks. indtagelse af kaloriebomber. Hvis du ikke træner, og du egentlig gerne vil have lidt "lykke" ifa frigivne endorfiner, så ved hjernen udmærket godt, hvad der normalt frigiver sådan nogle hos dig. Så bliver du bare "junk" sulten i stedet for at få lyst til at træne. Det er et tydeligt tegn på, at man ikke er sulten, men at hjenen gør, hvad den kan, for at få det som den/du vil have det. Næste gang så prøv at overkomme det og træn i stedet, og se om lækkersulten ikke går væk af sig selv.
Yer det giver god mening. Sikke dog en bæ hjerne man har.. skal konstant kæmpe med den for at få det som man gerne vil ha det :dollargrin:
Men sådan er det jo i virkeligheden med mange ting.. Er også nemmere at stene youtube og sociale medier end at lave noget mere krævende på computeren, men man har det bare meget bedre når man laver noget rigtigt.

Nyt svar