Serum brugere - del jeres favorit tips

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Serum brugere - del jeres favorit tips

Indlæg af Christoffer I. N. »

Folk med andre wavetable synths kan nok også finde lidt inspiration i sådan en tråd.

Jeg er ikke selv bruger, men regner med at hoppe på, når jeg er blevet skuffet over features i Massive X.

Nogle rigtig fede features der er tilføjet i den nye version 1.23. Der står om det her på KVR:
https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=521408


Og både Echo og Letssynthesize har gået igennem nogle af tingene her:







Her følger nogle af mine favorit-videoer:

Au5 er ret generøs hvad angår vilde idéer:









Dan Larsson/Letssynthesize laver også nogle fede videoer. Her et par:







ADSR har en masse videoer med gennemgange af mere specifikke features, eksempelvis de her:







Kort video fra Cymatics om at optage sine egne lydkilder og bruge som wavetables:





Lignende video fra Disciple med sampling af biler og skateboards m.m.:





Del løs!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kunne huske jeg havde set en god video fra John Lehmkuhl/PluginGuru omkring importering af wavetables. Her er den:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

ARTFX har lavet en lignende video omkring at hive lydfiler ind i serum. Inklusiv basic ting og blah outro..


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fin video fra Ghosthack omkring gemte features m.m.
Især fedt for mig at opdage, at Serum har 2 Random mod sources i Chaos, med mulighed for BPM sync og S&H.


Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Hvad er dit/dine favorit tip(s) så? Et mix af de 14 video'er med en samlet runtime på over 2 timer, du har postet?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

MrBacon skrev:Hvad er dit/dine favorit tip(s) så? Et mix af de 14 video'er med en samlet runtime på over 2 timer, du har postet?
Hvis man allerede kender Serum, og jeg kun skulle anbefale 1 af de postede videoer, så ville jeg vælge Au5's Hypergrowl video. Proppet med fede tips.
Men altså, nogle ting går jo igen i de forskellige videoer, eksempelvis det med render warp til osc/resample til osc.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nogle ret fede tips til at efterligne pitchbend lignende resampling (teknik ofte brugt i Drum & Bass m.m.).
Både demonstreret til Phase Plant og Serum:


Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

pjat pjat og atter pjat
den ene opdatering efter den anden med 1-2 nye ting.
det ender galt.

renoise har haft comb og scream filter i årevis...

jeg har serum, opdaterer ikke, samler bare på lyde som fås gratis allevegne.
bikser med at lave min egen lydpakke i den.

ang tricks, der har jeg købt et komplet serum kursus med 25 video og nogle pdf, for latterlige $10

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den eneste feature jeg håber Duda arbejder på, til en ny opdatering, er interpolation mellem frames. Det var (måske) fint at man skulle bruge frames på at interpolate dengang Serum kom frem, fordi de var alene på markedet, for 5 år siden. Serum har nogle få reelle konkurrenter hvad angår features, og de har alle mulighed for smooth interpolation. Det vil også give folk mange flere klang-muligheder pr. wavetable, ikke at skulle bruge 20-50 frames på at interpolate fra en frame til den næste.
Og hvis man pinedød vil have stepped overgange bruger man jo bare en MSEG/S&H funktion..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Virtual Riot viser idéen bag hans mærkelige lead fra The Recall:




Nummeret:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Multiplier har lavet en meget informativ video omkring at få gode resultater ud af billede-importen i Serum.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dan Larsson om de distortede comb filtre i Serum, ganske snedigt tool til anderledes lyddesign.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Her vist i Serum, men alle synths med MSEGs og modulation matrix kan gøre brug af det.

Nate/Protoculture bruger en 5-6 LFO's til at modulate filter, oktav skift og oscillator volume. Serum er begrænset iforhold til hvor mange punkter man kan tegne i LFO'en, man kan lave det dobbelte ved at bruge 2 ekstra LFO's, den ene til at lave en anden sekvens, og den den anden til at skifte imellem de to sekvenser.




Derudover, hvis man vil lave noget arpeggiator-lignende/pitch modulation er der en der skriver således i kommentarfeltet:

"You can type 12,16 into the grid amount. then link lfo to course pitch then type 12st in matrix amount. Hold shift and alt and u can use the lfo as an arp."

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Godt tip fra SynthHacker omkring importering af melodiske one shots, x fade edges ved lave grid sizes, så der crossfades længere stykker.
Primært henvendt til folk der netop vil bruge oneshots i Serum o.l.
Tone2 Icarus har jo dedikeret resynthesis til netop det formål, så det er muligt at det virker med knap så meget redigering i den.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fint kort tip fra Multiplier om at modulate den indbyggede Plate reverbs Pre-delay fra max til minimum, for at opnå en slags "breath/ånde" effekt som han kalder det. Det kunne måske også lyde lidt som at lukke en ventil, eller noget. Sjov effekt.
Tror jeg må prøve noget lignende med Polyverse Comet, der virker mere end oplagt til den slags.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

8 hurtige tips fra Au5, nogle ret fede imellem.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Serum er blevet opdateret med nogle rigtig fede nye features:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er muligvis gået nogle posts tabt her i tråden grundet servercrash, men nu tillader jeg mig lige at genoplive tråden, fordi jeg faldt over et ret fedt tip.

I en af de "nyere" updates blev det muligt at modulate de forskellige punkter i LFO'erne.
I det her tilfælde bruges det med en makro, så man kan ændre kurven på LFO'en ved at dreje på makro'en. Jeg kan hurtigt komme på andre fede måder at bruge det på, f.eks. lade en envelope eller en anden LFO modulate det.
Må hellere få tjekket om jeg kan noget lignende med mine MSEG's i det jeg bruger.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ny video fra SeamlessR. Ganske interessant koncept det med unison indstillingerne. Jeg kan ikke forklare det på en simpel måde. Måske kan jeg ikke engang forklare det, punktum.
Se videoen hvis det lyder spændende.... :-D


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Au5 laver wavetables ud af bøvser. Minder om de videoer fra Disciple postet længere oppe, med Virtual Riot m.fl.
Masser af gode tips til wavetable redigering i Serum.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mute Production, om keytracked Audiorate/FM modulation fra Noise oscillatoren. Hvis folk ikke ved det efterhånden, så kan man hive den waveform man laver i LFO'en op i Oscillatoren, eller i dette tilfælde i Noise osc'en. Derudover er der en "Send to Noise osc" funktion i wavetable editoren.
Her demonstreret til en standard Psy Trance BP FM lyd.


Nyt svar