Nye afgifter på din smartphone og din computer på vej

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Nye afgifter på din smartphone og din computer på vej

Indlæg af derermusikanten000 »

https://www.computerworld.dk/art/250100 ... er-paa-vej

Alting bare stiger og stiger - Det ender med et brag - man kan ikke blive ved med at puste luft i ballonen :puke:

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jo, men det er ikke hugget ind i sten at det er forbrugerne der skal betale gildet. Producenterne må tage regningen en gang i mellem, eller lukke butikken (der er allerede alt for mange der laver det samme).

Argumentet er altid at regningen skal sendes videre, men hvis produkterne så ikke sælger, må producenterne vel gå ned på en markedspris der så gør.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Kan jeg forstå det sådan, at det er ligesom licensen , som nu, bliver afskaffet ? Man skal betale uanset om man nogensinde har streamet eller downloaded.
Mon ikke det handler om at skrabe penge i statskassen til at finansiere 70 % co2 reduktion.
Snart bliver disse afgifter en kæmpe udgift for mindre og jævne indkomster. Mens det ikke gør nogen forskel for de store indkomster.
Hvorfor ikke lave et klima point system. Simpelthen rationalisere visse varer.
Og Elbæk og andre politikkere ville da altid kunne købe klimapoint af mig, som , nok, har et klimaaftryk som er 10 gange mindre end deres. Ok. Jeg ser Netflix og bruger smartphone. Men jeg skifter smartphone når den gamle dør. Jeg kører ikke bil og undgår busser. jeg cykler. I denne uge har jeg højst spist 30 g kød. Jeg køber nyt tøj, når det gamle er udslidt, og jeg undgår plastikposer. Og ikke mindst. Jeg har ingen aktier eller pensionsopsparing i aktier.
Og det eneste jeg gør af hensyn til klima er at undgå plastikposer.
Jeg er dødtræt af at klimasvin i folketinget vil belære og regulere min adfærd.
Omkring 70 % af vestens økonomi er makroøkonomi, kun 30 % er mikroøkonomi. I form af virksomheder og arbejde. De 70 % er aktier, som nærmest ligger i en sky. Vi har ingen muligheder for at regulere eller følge aktiehandlen. Vores økonomi er baseret på billig arbejdskraft fra Kina og 3verdenslande gennem et aktiesystem som er fuldstændigt uigennemsigtigt. Det giver ingen mulighed for at skrue ned rydning af regnskove, bevare drikkevand eller beskytte andre naturressourcer. De eneste år, hvor WOD ikke er rykket tættere på er under finanskrisen. Hvorfor ikke styrke mikroøkonomien på bekostning af makroøkonomien. Man kunne give skattelettelser og gode vilkår til virksomheder betalt af afgifter på aktiehandel. Det er nok fordi at vores økonomi ikke er baseret på mikroøkonomi, men på makroøkonomi. Tager vi ikke skridt af den størrelse, tør jeg æde min hat på at det fortsat vil gå ned af bakke med klima og biodiversitet. Jeg er ikke negativ over for de initiativer som bliver lavet på klimaområdet af forskere og firmaer. det hele tæller.
Men jeg sagde allerede for ca. 1 til 1/2 år siden i altingets forum, hvor en klimaprofessor fortalte om hans arbejde i EU, trods deres indsats vil det stadig gå ned af bakke, og vi får se hvem som får ret. Vi er nødt til at ændre vores økonomiske system os selv vores livssyn og livsværdier.
for jeg tror at dette her handler mere om klima og den ene afgift efter den anden og ikke om ulovlige download. Det er kun plastre på åbnet benbrud.
Det eneste som kan vende udviklingen er en finanskrise, som uundgåeligt kommer på et tidspunkt. og måske en krise økonomien aldrig kommer ud af. Så hvorfor ikke være på forkant.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Copydan kæmper for deres eksistensberettigelse - som ikke er berettiget.

Men afgiften vil jo så berige musikere og komponister ... :-P

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hov, havde slet ikke opdaget denne tråd. Poster lige et modificeret referat fra min (nu låste) tråd om samme emne her:

Jeg kan godt forstå hvis der er folk derude der tænker, at hvis Copydan alligevel skal kompenseres for et eventuelt tab, uanset om man som forbruger ulovligt har downloadet et værk - eller ej - at de tænker at de dermed moralsk kan forsvare ulovlige downloads, da de jo igennem afgifter allerede har betalt for værkerne.

Disse afgifter gør kun kløften mellem Copydan og den almindelige befolkning dybere.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Absurd, nu stjæler jeg fra dig, fordi du måske selv har stjålet,..... og dette er mødet med "systemet",...... ikke en tilfældig indbrudstyv

Yep, så kan man jo lige så godt leve op til forventningerne, og måske snupper jeg noget mere, nu jeg er igang,...

Afskyeligt overgreb, der fjerner den sidste respekt, ifald der var noget tilbage
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:
Disse afgifter gør kun kløften mellem Copydan og den almindelige befolkning dybere.
Det har jo hele tiden været på den måde - når folk har købt CD-rom mm. Den såkaldte blankmedie-afgift. Der er ingen forskel.
Ikke at jeg støtter ideen. Men der intet nyt i det.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:
mediumaevum skrev:
Disse afgifter gør kun kløften mellem Copydan og den almindelige befolkning dybere.
Det har jo hele tiden været på den måde - når folk har købt CD-rom mm. Den såkaldte blankmedie-afgift. Der er ingen forskel.
Ikke at jeg støtter ideen. Men der intet nyt i det.
Ved jeg godt. Og har også altid følt det var dybt uretfærdigt.
DUBTEMPLE skrev:Absurd, nu stjæler jeg fra dig, fordi du måske selv har stjålet,..... og dette er mødet med "systemet",...... ikke en tilfældig indbrudstyv

Yep, så kan man jo lige så godt leve op til forventningerne, og måske snupper jeg noget mere, nu jeg er igang,...

Afskyeligt overgreb, der fjerner den sidste respekt, ifald der var noget tilbage
Det er faktisk en af årsagerne til at jeg fra mine musik-tidernes morgen bevidst fravalgte/aldrig opsøgte at være medlem af nogen forening som Koda el.lign. netop fordi jeg ikke vil sættes i bås med den slags uetiske, man tør vel nok kalde det magtmisbrug og misbrug af samfundets "goodwill".

I gamle dage, tilbage i 2008-10 ville jeg f.eks. overspille mine egne kompositioner til mine forældre på CD'er.
Men jeg fandt det dybt uretfærdigt at jeg skulle betale afgift til f.eks. Koda og lign. når jeg købte CD'er til at brænde min egen musik.

Hvori består retfærdigheden i det? Hvorfor skal andre musikere have fortjeneste af noget jeg jeg har lavet - alene ud fra (uberettigde) beskyldninger om at alle (og dermed også jeg) "garanteret har købt de tomme CD'er for at kunne piratkopiere andres værker"?

Det er jo fuldstændigt vanvittigt at man på den måde kriminaliserer alle og enhver. Det er ikke et retssamfund værdigt, hvor man ellers er uskyldig indtil det modsatte er bevist!

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

mediumaevum skrev:

Det er faktisk en af årsagerne til at jeg fra mine musik-tidernes morgen bevidst fravalgte/aldrig opsøgte at være medlem af nogen forening som Koda el.lign. netop fordi jeg ikke vil sættes i bås med den slags uetiske, man tør vel nok kalde det magtmisbrug og misbrug af samfundets "goodwill".
Der er en del på LM som har modtaget den slags beskidte penge fra festivaller, radio & tv & små og store spillesteder for deres arbejde. De har gudhjælpemig osse delt udbyttet med skattevæsenet.

Jeg kender osse en forfatter til en bog der bruges på samtlige sosu-uddannelser i landet. Uddrag kopieres i et væk & sættes i kompendier, men han har ikke modtaget en krone i copydan-afgift, simpelthen fordi underviserne ikke registrerer, at de bruger kopier, som de skal. Det kan han være sur over, eller leve med.

Jeg kender osse et par journalister som er glade for Copydan.

Dertil, hvis du udgiver en bog, så stjæler biblioteket den & sender dig et lille beløb som undskyldning.

Det er kun et udkast til forhandling fra Copydans side & det ender sikkert med et estimat indenfor hvad der lægges på harddiske rundtom i landet af indscannede akademiske tekster, musik, copypastede avisartikler osv. Jeg kan ikke forestille mig, at det bliver mere end 3-5% af enhedens værdi.

Jeg synes det er spøjst i kun ser det som forbrugere med en noget sårbar retsfølelse & ikke udgivere af indhold.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Graceville skrev:
mediumaevum skrev:

Det er faktisk en af årsagerne til at jeg fra mine musik-tidernes morgen bevidst fravalgte/aldrig opsøgte at være medlem af nogen forening som Koda el.lign. netop fordi jeg ikke vil sættes i bås med den slags uetiske, man tør vel nok kalde det magtmisbrug og misbrug af samfundets "goodwill".
Der er en del på LM som har modtaget den slags beskidte penge fra festivaller, radio & tv & små og store spillesteder for deres arbejde. De har gudhjælpemig osse delt udbyttet med skattevæsenet.

Jeg kender osse en forfatter til en bog der bruges på samtlige sosu-uddannelser i landet. Uddrag kopieres i et væk & sættes i kompendier, men han har ikke modtaget en krone i copydan-afgift, simpelthen fordi underviserne ikke registrerer, at de bruger kopier, som de skal. Det kan han være sur over, eller leve med.

Jeg kender osse et par journalister som er glade for Copydan.

Dertil, hvis du udgiver en bog, så stjæler biblioteket den & sender dig et lille beløb som undskyldning.

Det er kun et udkast til forhandling fra Copydans side & det ender sikkert med et estimat indenfor hvad der lægges på harddiske rundtom i landet af indscannede akademiske tekster, musik, copypastede avisartikler osv. Jeg kan ikke forestille mig, at det bliver mere end 3-5% af enhedens værdi.

Jeg synes det er spøjst i kun ser det som forbrugere med en noget sårbar retsfølelse & ikke udgivere af indhold.
Uanset hvor moralsk forkastelige dine ovennævnte historier er, med kunstnere som ikke får det de har krav på, ændrer det ikke på at det er mindst lige så forkasteligt at lægge afgifter på harddiske og lade computerkøbere betale for noget de aldrig har været en del af.

Så ved jeg godt at folk ynder at bruge velfærdsstats-argumentet: "Jamen du betaler jo også for sundhedsvæsnet, selvom du ikke bruger det" - Men det er bare ikke det samme. Vi taler her om en PRIVAT forening som modtager penge som de kan dele ud til deres medlemmer, forudsat at, ja, at man er medlem af samme forening. Det er jo ikke en stor kasse der deles ud til samtlige lignende foreninger. Hvis jeg nu f.eks. startede min egen "Copydan"-lign. forening, så får jeg jo ikke en krone ud af det, fra de afgifter.

Dvs. der er statsfinansieret monopol på området. Det er ikke iorden.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev:
Graceville skrev:
mediumaevum skrev:

Det er faktisk en af årsagerne til at jeg fra mine musik-tidernes morgen bevidst fravalgte/aldrig opsøgte at være medlem af nogen forening som Koda el.lign. netop fordi jeg ikke vil sættes i bås med den slags uetiske, man tør vel nok kalde det magtmisbrug og misbrug af samfundets "goodwill".
Der er en del på LM som har modtaget den slags beskidte penge fra festivaller, radio & tv & små og store spillesteder for deres arbejde. De har gudhjælpemig osse delt udbyttet med skattevæsenet.

Jeg kender osse en forfatter til en bog der bruges på samtlige sosu-uddannelser i landet. Uddrag kopieres i et væk & sættes i kompendier, men han har ikke modtaget en krone i copydan-afgift, simpelthen fordi underviserne ikke registrerer, at de bruger kopier, som de skal. Det kan han være sur over, eller leve med.

Jeg kender osse et par journalister som er glade for Copydan.

Dertil, hvis du udgiver en bog, så stjæler biblioteket den & sender dig et lille beløb som undskyldning.

Det er kun et udkast til forhandling fra Copydans side & det ender sikkert med et estimat indenfor hvad der lægges på harddiske rundtom i landet af indscannede akademiske tekster, musik, copypastede avisartikler osv. Jeg kan ikke forestille mig, at det bliver mere end 3-5% af enhedens værdi.

Jeg synes det er spøjst i kun ser det som forbrugere med en noget sårbar retsfølelse & ikke udgivere af indhold.
Uanset hvor moralsk forkastelige dine ovennævnte historier er, med kunstnere som ikke får det de har krav på, ændrer det ikke på at det er mindst lige så forkasteligt at lægge afgifter på harddiske og lade computerkøbere betale for noget de aldrig har været en del af.

Så ved jeg godt at folk ynder at bruge velfærdsstats-argumentet: "Jamen du betaler jo også for sundhedsvæsnet, selvom du ikke bruger det" - Men det er bare ikke det samme. Vi taler her om en PRIVAT forening som modtager penge som de kan dele ud til deres medlemmer, forudsat at, ja, at man er medlem af samme forening. Det er jo ikke en stor kasse der deles ud til samtlige lignende foreninger. Hvis jeg nu f.eks. startede min egen "Copydan"-lign. forening, så får jeg jo ikke en krone ud af det, fra de afgifter.

Dvs. der er statsfinansieret monopol på området. Det er ikke iorden.
Og hvorfor ikke gå et skridt videre. hvergang man køber et kamera, skal man pålægges en afgift, hvor pengende går til etablerede fotografer, Hvergang man køber malerværktøj , bør der være en afgift som går til malere. hvergang man køber en stikdåse skal der betales til elektrikere .
Det er da en absurd afgift man lægger på smartphone :puke:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev: Og hvorfor ikke gå et skridt videre. hvergang man køber et kamera, skal man pålægges en afgift, hvor pengende går til etablerede fotografer, Hvergang man køber malerværktøj , bør der være en afgift som går til malere. hvergang man køber en stikdåse skal der betales til elektrikere .
Det er da en absurd afgift man lægger på smartphone :puke:
Netop, men fortæl det til politikere, og de vælger ikke at høre efter...

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg foreslår man lægger en blankmedieafgift på ensidig uvidenhed.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Graceville skrev:Jeg foreslår man lægger en blankmedieafgift på ensidig uvidenhed.
:lol:
skriver noder

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg syntes derimod at man næsten må være komplet idiot, når man disker op med sådan en afgift :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Graceville skrev:Jeg foreslår man lægger en blankmedieafgift på ensidig uvidenhed.
Istedet for at kalde folk der ikke er enige i Copydan's afgiftshelvede for 'uvidende', burde man nok tage og se det fra et forbrugerperspektiv.

Endnu har ingen - hverken Copydan eller Lydmaskinister her i tråden - været i stand til at forsvare hvorfor uskyldige mennesker skal kompensere rettighedshavere for andres piratkopieringer. Det svarer jo til at give en eller anden tilfældig en bøde for at køre over for rødt, selvom vedkommende aldrig har kørt bil.

Det kunne man passende svare på, før man slynger om sig med en kommentar om "ensidig uvidenhed".

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mediumaevum skrev: Endnu har ingen - hverken Copydan eller Lydmaskinister her i tråden - været i stand til at forsvare hvorfor uskyldige mennesker skal kompensere rettighedshavere for andres piratkopieringer. Det svarer jo til at give en eller anden tilfældig en bøde for at køre over for rødt, selvom vedkommende aldrig har kørt bil.
OKAY HOLD IT!

En person kører galt i trafikken, men dine skattepenge er med til at betale udgiften for sygehusets udgifter. Skulle det være sygehuset der skulle stå med en kæmpe regning som personen ikke kan betale?

Hvorfor skulle det være meget anderledes med et system endnu flere bruger?

Man har vel bare accepteret at der er noget skævt som går ud over dem der skaber indhold, og man prøver at holde dem skadesfri ved at lade alle bidrage lidt til puljen. Jeg er ikke nødvendigvis positiv for metoden da det lugter af licens uanset om du er bruger eller ej.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Ja, afgiften bør være højere :-)
Ifølge denne artikel fra 2017 er den lavest i DK

https://www.altinget.dk/kultur/artikel/ ... ate-kopier

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:
mediumaevum skrev: Endnu har ingen - hverken Copydan eller Lydmaskinister her i tråden - været i stand til at forsvare hvorfor uskyldige mennesker skal kompensere rettighedshavere for andres piratkopieringer. Det svarer jo til at give en eller anden tilfældig en bøde for at køre over for rødt, selvom vedkommende aldrig har kørt bil.
OKAY HOLD IT!

En person kører galt i trafikken, men dine skattepenge er med til at betale udgiften for sygehusets udgifter. Skulle det være sygehuset der skulle stå med en kæmpe regning som personen ikke kan betale?

Hvorfor skulle det være meget anderledes med et system endnu flere bruger?

Man har vel bare accepteret at der er noget skævt som går ud over dem der skaber indhold, og man prøver at holde dem skadesfri ved at lade alle bidrage lidt til puljen. Jeg er ikke nødvendigvis positiv for metoden da det lugter af licens uanset om du er bruger eller ej.
Forskellen ligger i argumentationsformen og principperne bag intentionerne:

Mens vi betaler til sundhedsvæsnet pga:

1. Vi har alle behov for sundhedsvæsnet i ét eller andet omfang.
2. Vi har alle behov for tryghed i tilfælde af sygdom og nød.

- da følger det at vi betaler til fælleskassen uanset hvornår vi bruger af den, og ydermere betaler vi KUN efter evne.
Vi betaler en procentdel af vores indkomst til velfærdsstaten. Rige betaler f.eks. mere end fattige, fordi de har flere penge.

Det følger da heraf, at ALLE kan bruge sundhedsvæsnet lige så snart vi får brug for det/ønsker det.

Det forholder sig anderledes med kompensationen til rettighedsorganisationerne, fordi:

1. Vi betaler afgifter for de ting, vi har mulighed for at lagre ulovlige kopier på, f.eks. harddiske, CD'er osv.
2. Selvom vi betaler denne kompensation, får vi IKKE ret til at lagre deres indhold på vores harddiske alligevel - det ville være copyright-brud, og man bliver straffet for det, trods det at man allerede HAR betalt for indholdet - igennem afgifterne.
Mit spørgsmål er: Hvorfor er dette ikke absurd og uretfærdigt?

3. Vi betaler ikke efter evne, men et fast beløb, som en pris på en hver anden vare. Rige betaler det samme som fattige og vice versa.

Pkt. 2 svarer til at du betaler for en liter mælk (under tvang), men hvis du vil have mælken, må du gå ned i supermarkedet - og betale igen.

Velfærden betaler du for over skatten, og får den når du efterspørger den (eller, sådan fungerer sundhedsvæsnet ihvertfald, enhver kan bestille tid ved lægen, uden at betale ekstra).

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg fremhæver lige mit statement, som jeg mangler et modsvar til:

At betale kompensation til rettighedshaverne svarer til at du betaler for en liter mælk (under tvang), men hvis du vil have mælken, må du gå ned i supermarkedet - og betale igen.

(Se iøvrig kommentar over denne for uddybelse).

Med andre ord: Du får ikke den vare, du HAR betalt for igennem afgifter.

Hvad er jeres forsvar for det?
Hald skrev:En person kører galt i trafikken, men dine skattepenge er med til at betale udgiften for sygehusets udgifter. Skulle det være sygehuset der skulle stå med en kæmpe regning som personen ikke kan betale?
Fair nok, så lad os få et system hvor vi betaler kompensation til rettighedshaverne over skatten
mod at vi forbrugere får lov til at kopiere løs af deres produkter.

...men nåeh nej, det vil de jo ikke tillade. Dobbeltmoral eller dobbeltmoral? Kompensation skal åbenbart kun være en envejs-ting...

Et eller andet sted er jeg faktisk mere villig til at samfundet (staten) opkræver en særskilt skat (i procent af indkomst, ligesom al anden skat), men istedet for at gå lige i foret på Copydan, så lad det gå til opklaring af copyrightbrud - MEN det skal være efter fair retsprincipper. Halvdelen bør gå til opklaring af copyrightbrud, og halvdelen bør gå til beskikkede forsvarere til de anklagede, da flere medier har berettet om manglende retssikkerhed, men alligevel uskyldigt anklagede mennesker.

https://www.berlingske.dk/nyheder/advok ... nkelt-ikke
(godt nok paywall, det er kun Berlingske som har dækket sagen).

Det tror jeg, ville være det mest fair at gøre, for alle parter.
Senest rettet af mediumaevum lør 21. dec 2019 19:14, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Man har vel bare accepteret at der er noget skævt som går ud over dem der skaber indhold, og man prøver at holde dem skadesfri ved at lade alle bidrage lidt til puljen. Jeg er ikke nødvendigvis positiv for metoden da det lugter af licens uanset om du er bruger eller ej.
Man kunne jo sige det samme om fotografering. Alle downloader jo billeder og ofte ulovligt, uden at vide det. Burde man så, ikke også der, putte en afgift på smarthphone. Jeg har ikke selv noget cvr nr. Jeg er ansat. Men man er nødt til at tage 650-1500 kr pr. billede, for at få det til at løbe rundt, hvor de bare stiller det op foran en hvid væg og sender det til indien eller kina, for at blive fritlagt.
Og de bliver hele tiden bidt i hasserne af folk, som jeg, der simpelthen bliver ansat i firmaer til at tage billeder.
Jeg kan sagtens unde musikkere noget mere i løn. Men i må da indrømme at løse det ved at lægge en afgift på telefoner er gak-gak. Især i en tid hvor forbrugere overøses med afgifter.
Måske vil man støtte kunsten, men der har jeg også et andet syn end kultursnobberne . For mig er kunst som handler om dannelse og om at samle. ligegyldigt for vores samfund. Jeg kan li´kunst som splitter. og jeg mener ikke politisk. Kunst som udstiller os. F.eks. elskede jeg da Marselisborg Parken i Aarhus blev malet orange. Jeg opdagede det da jeg tog bussen derhen for at tage nogle billeder i de smukke omgivelser. Jeg glemte alt om klimaflygtninge,skovbrande, fald af biodiversitet og arters uddøen . Hvilken barbar kunne dog gøre sådan noget. Og i Dronningens baghave. Snart dukkede en næsten grædefærdig museums direktør op på tv. Han havde nok fået en ordentlig røffel af vores kunst og kultur interesserede byspidser.
For mig er det modsatte af en kunstner en politikker.
Jeg så faktisk hellere et system, hvor man kan donere penge til de kunstnere som man kan lide. Fremfor afgifter på tablets og smartphones. Og fremfor at politiske kunstamøber træffer afgørelsen, hvad der skal støttes og ikke. Og hvilken kunst jeg bør interessere mig for :)
Senest rettet af Kimex lør 21. dec 2019 19:26, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev:
Man har vel bare accepteret at der er noget skævt som går ud over dem der skaber indhold, og man prøver at holde dem skadesfri ved at lade alle bidrage lidt til puljen. Jeg er ikke nødvendigvis positiv for metoden da det lugter af licens uanset om du er bruger eller ej.
Man kunne jo sige det samme om fotografering. Alle downloader jo billeder og ofte ulovligt, uden at vide det. Burde man så, ikke også der, putte en afgift på smarthphone. Jeg har ikke selv noget cvr nr. Jeg er ansat. Men man er nødt til at tage 650-1500 kr pr. billede, for at få det til at løbe rundt, hvor de bare stiller det op foran en hvid væg og sender det til indien eller kina, for at blive fritlagt.
Og de bliver hele tiden bidt i hasserne af folk, som jeg, der simpelthen bliver ansat i firmaer til at tage billeder.
Jeg kan sagtens unde musikkere noget mere i løn. Men i må da indrømme at løse det ved at lægge en afgift på telefoner er gak-gak. Især i en tid hvor forbrugere overøses med afgifter.
Måske vil man støtte kunsten, men der har jeg også et andet syn end kultursnobberne . For mig er kunst som handler om dannelse og om at samle. ligegyldigt for vores samfund. Jeg kan li´kunst som splitter. og jeg mener ikke politisk. Kunst som udstiller os. F.eks. elskede jeg da Marselisborg Parken i Aarhus blev malet orange. Jeg opdagede det da jeg tog bussen derhen for at tage nogle billeder i de smukke omgivelser. Jeg glemte alt om klimaflygtninge,skovbrande, fald af biodiversitet og arters uddøen . Hvilken barbar kunne dog gøre sådan noget. Og i Dronningens baghave. Snart dukkede en næsten grædefærdig museums direktør op på tv. Han havde nok fået en ordentlig røffel af vores kunst og kultur interesserede byspidser.
For mig er det modsatte af en kunstner en politikker.
Jeg har altid haft det lidt svært med det at betragte kunst som noget professionelt.

For mig er det bare hobby, og selvom jeg ved at mange filmselskaber laver gode film (hvilket jo også er kunst) tror jeg vi får et mere frit, fair og
fællesskabsorienteret samfund hvis vi droppede fokus på økonomi og bare gjorde det, vi var bedst til, til gavn for hele samfundet.

Så kunne viden, kunst mv. være gratis, og enten med credit eller public domain.

Selv går jeg efter Open Source-miljøer, da jeg ikke gider det bøvl. Jeg vil have lov til at lave kunst, uden at tænke økonomi.

Giv folk en borgerløn til at leve af, og lad dem være i fred. Så skal de nok bidrage til samfundet, på den måde de er bedst til.
Det, tror jeg - er den bedste copyright-lov.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har altid haft det lidt svært med det at betragte kunst som noget professionelt.

For mig er det bare hobby, og selvom jeg ved at mange filmselskaber laver gode film (hvilket jo også er kunst) tror jeg vi får et mere frit, fair og
fællesskabsorienteret samfund hvis vi droppede fokus på økonomi og bare gjorde det, vi var bedst til, til gavn for hele samfundet.

Så kunne viden, kunst mv. være gratis, og enten med credit eller public domain.

Selv går jeg efter Open Source-miljøer, da jeg ikke gider det bøvl. Jeg vil have lov til at lave kunst, uden at tænke økonomi.

Giv folk en borgerløn til at leve af, og lad dem være i fred. Så skal de nok bidrage til samfundet, på den måde de er bedst til.
Det, tror jeg - er den bedste copyright-lov.
Jeg mener ,så, at kunsten skulle liberaliseres mere. Ikke ment som at jeg vil skære ned på uddanlser, symfoniorkestre ol. De er da uundværlige. Vi to har da i den grad nydt godt af råd fra veluddannede musikkere. Jeg ønsker bare at politikkerne slipper kunsten fri.
Borgerløn ? Der er da ingen som kan leve af socialisme.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev:
Jeg har altid haft det lidt svært med det at betragte kunst som noget professionelt.

For mig er det bare hobby, og selvom jeg ved at mange filmselskaber laver gode film (hvilket jo også er kunst) tror jeg vi får et mere frit, fair og
fællesskabsorienteret samfund hvis vi droppede fokus på økonomi og bare gjorde det, vi var bedst til, til gavn for hele samfundet.

Så kunne viden, kunst mv. være gratis, og enten med credit eller public domain.

Selv går jeg efter Open Source-miljøer, da jeg ikke gider det bøvl. Jeg vil have lov til at lave kunst, uden at tænke økonomi.

Giv folk en borgerløn til at leve af, og lad dem være i fred. Så skal de nok bidrage til samfundet, på den måde de er bedst til.
Det, tror jeg - er den bedste copyright-lov.
Jeg mener ,så, at kunsten skulle liberaliseres mere. Ikke ment som at jeg vil skære ned på uddanlser, symfoniorkestre ol. De er da uundværlige. Vi to har da i den grad nydt godt af råd fra veluddannede musikkere. Jeg ønsker bare at politikkerne slipper kunsten fri.
Borgerløn ? Der er da ingen som kan leve af socialisme.
Jeg er helt enig, pånær din påstand om at borgerløn er socialisme. Det er nok en tråd for sig, og så alligevel ikke da jeg ville sætte borgerløn (eller livsvarig kunstnerydelse til langt flere kunstnere) i stedet for Copydan-afgifter.

Borgerløn er så liberalt som noget kan blive, set i forhold til socialisme, hvor alle død og pine skal arbejde under tvang.

Ved borgerløn bestemmer du selv hvad du vil arbejde med, og ingen tvinger dig til noget. Du får noget ekstra ud af det, hvis du arbejder, men der er ingen tvang. Det var iøvrigt oprindeligt en Radikal idé i 70'erne og 80'erne og allerede i 17-1800-tallet en idé fra de borgerlige økonomer som Adam Smith fremsatte.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvor meget forestiller i jer, der på forbrugersiden, at I skal betale ekstra i vederlag, sådan cirka for eksempelvis en iphone med 30 gb hukommelse eller en 1-terrabyte ssd disk?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar