Soundcloud - Ændrede vilkår - Nå, åbenbart ikke - Endnu?!

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Soundcloud - Ændrede vilkår - Nå, åbenbart ikke - Endnu?!

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og endnu et skridt i retningen væk fra platformen for mit vedkommende.

c/p fra mailen:

Bringing lossless HD storage and downloads to all
You are receiving this email because you have uploaded at least one track to SoundCloud.

Part of SoundCloud's commitment to connecting creators with the world's largest community of music fans includes safeguarding your master audio files with higher quality, more flexible storage and recovery features than any other audio platform.

To bring our highest quality file-management solution to more creators, we've made some changes to the platform that might affect you:
Starting today, every SoundCloud creator will be able to upload, store and download their original lossless HD files. This feature set was previously only available to Pro Unlimited subscribers. You can learn why uploading lossless HD files is an important way for you to protect your work here.
https://blog.soundcloud.com/2019/12/02/ ... -creators/

To make lossless HD file management free to all, starting December 9th, our free upload limit will change from 3 hours of audio, to 3 hours or 15 tracks. This will not impact existing uploads. Learn how this change might affect you at our Help Center.
https://help.soundcloud.com/hc/en-us/ar ... load-limit

If you’re interested in uploading without limits, from now until December 16, SoundCloud is offering 30% off of Pro Unlimited which includes unlimited uploads, access to advanced stats and more.
Try Pro Unlimited for 30% OFF
Sale ends December 16, 2019

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Har også lige læst deres ændrede vilkår.

Dvs. max 3 timer eller 15 numre, hvadend der kommer først (i praksis, 15 numre), og efter 9. december vil man, såfremt man er gratis bruger, skulle slette snart sagt alle gamle numre indtil man max. har 14 numre før man kan uploade nyt.

Jeg er pissetræt af at virksomheder laver den finte som hedder "nu starter vi ud med favorable vilkår for alle, for derefter gradvis at begrænse folks brug af vores tjeneste."

Man ved jo ikke hvad man har at regne med! Så ville jeg foretrække at man som virksomhed starter ud med at sige "denne tjeneste kost X penge om måneden, og stiger med Y procent hvert år." Det burde da ikke være så svært for EU at gennemtrumfe fuld gennemsigtighed af vilkår, priser osv.

Hvad skal vi ellers med EU, hvis de ikke beskytter forbrugerne?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Min tanke er at hvis de vil have penge for det, kan man vel bare selv hoste det på en hjemmeside, eller udgive det sådan rigtigt på diverse tjenester.

https://en.wikipedia.org/wiki/There_ain ... free_lunch
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:Min tanke er at hvis de vil have penge for det, kan man vel bare selv hoste det på en hjemmeside, eller udgive det sådan rigtigt på diverse tjenester.

https://en.wikipedia.org/wiki/There_ain ... free_lunch
Webhost koster penge.

Skal du selv lege webhost, koster det også penge - og mere usikkert, hvis man ikke har 110 % styr på sikkerheden.

Og nej, der er intet som en gratis frokost. Men det er heller ikke det jeg klandrer dem for.

Jeg klandrer dem for ikke at være ærlige fra starten af.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg tror ikke at de vidste hvor det bar hen for 12 år siden

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Facebook, Instagram, Google og Youtube var også gratis, da de så havde overtaget markederne rykkede de reklamer på det hele og lever uden skrupler af folks private data. Det er bare en langsommelig version af "det første fix er gratis"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, altså jeg tolker Soundclouds taktik som at de ikke kan finde ud af at lave penge på andet end betalende abbonnenter. Altså i modsætning til eksempelvis facebook og youtube m.m.
At vi så ikke ved hvad der foregår bag, om de rent faktisk kan lave penge af de data vi giver dem/de tager.

Nu er de jo blevet købt for et års tid eller to siden, eller hvornår det var, så man prøver nok at finde en løsning på at få det til at løbe rundt.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:Ja, altså jeg tolker Soundclouds taktik som at de ikke kan finde ud af at lave penge på andet end betalende abbonnenter. Altså i modsætning til eksempelvis facebook og youtube m.m.
At vi så ikke ved hvad der foregår bag, om de rent faktisk kan lave penge af de data vi giver dem/de tager.

Nu er de jo blevet købt for et års tid eller to siden, eller hvornår det var, så man prøver nok at finde en løsning på at få det til at løbe rundt.
Deres nyeste tiltag har ihvertfald ikke fået mig til at overveje deres betalingsløsning.

Nok nærmere tværtimod.

Jeg har slettet alle undtagen mine mest populære numre for at holde mig under 15 numre.
- og så henviser jeg til min youtubekanal.

I forvejen bruger jeg kun Soundcloud som prøvestation for ikke-færdige numre, works-in-progress - youtube er forbeholdt færdige numre.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mediumaevum skrev:I forvejen bruger jeg kun Soundcloud som prøvestation for ikke-færdige numre, works-in-progress - youtube er forbeholdt færdige numre.
Samme her. Og når vi er 2 sådan freeloadere synes jeg egenligt ikke der er så meget at brokke sig over. De vil gerne opfordre folk til at få bedst mulig lyd ud af deres dårlige konvertering, med det resultat at folk uploader en fil på 100 MB istedet for 10 MB. Det er klart at det tager ekstra plads på deres servere.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:
mediumaevum skrev:I forvejen bruger jeg kun Soundcloud som prøvestation for ikke-færdige numre, works-in-progress - youtube er forbeholdt færdige numre.
Samme her. Og når vi er 2 sådan freeloadere synes jeg egenligt ikke der er så meget at brokke sig over. De vil gerne opfordre folk til at få bedst mulig lyd ud af deres dårlige konvertering, med det resultat at folk uploader en fil på 100 MB istedet for 10 MB. Det er klart at det tager ekstra plads på deres servere.
Jeg er ret overbevist om at deres strategi er noget mere snedig end at de slet og ret er dumme (læs: ikke kan finde ud af at lave nok serverplads).

Da de jo har sat grænsen ned til 15 tracks, "tvinger" de jo brugere, som ønsker at bruge soundcloud til noget seriøst, til at købe et abonnement.
Ellers kunne de jo have beholdt deres forhenværende grænse og sige "max. 10 mb pr. fil. Ønsker du flere MB? Køb et abonnement!"

Men det giver jo ikke penge i kassen, for så uploader folk bare i en smule lavere kvalitet og fortsætter med at bruge tjenesten gratis.

Nej, grænsen på 15 tracks er nøje udvalgt, og jeg tror den vil falde yderligere i fremtiden.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg siger bare, at vi er gratis brugere, på et site der har haft mulighed for betaling og udvidede/bedre muligheder i ret mange år.
Hvis youtube o.l ikke fandtes var verden nok anderledes.. Der er jo fine alternativer til soundcloud.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Nu vil jeg tilstå, at jeg ved ikke om SC tjener penge, og i givet fald hvor mange. Freeloader eller ej, så har jeg det generelt dårligt med at betale for tjenester, som jeg absolut synes bør være gratsis. Mine oplysninger + reklamer har skabt multimilliardærer i branchen, så jeg har ikke ondt af nogen, ej heller flov over at være freeloader. Det hele er for det meste til aktionærenes fordel.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Shots fired:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hald skrev:Shots fired:
Haha!
Men spændende.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Bare udgiv via amuse.io - det er gratis og det kommer ud til de store streaming platforme.

Det er jo et niche-publikum, der lytter på Soundcloud.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

SustainerPlayer skrev:Bare udgiv via amuse.io - det er gratis og det kommer ud til de store streaming platforme.

Det er jo et niche-publikum, der lytter på Soundcloud.
Har lige chekket det ud. Der skal man da vist være dygtig og villig til at gå hele vejen. Måske ikke stedet for små upcomming amatører
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hugo skrev:Der skal man da vist være dygtig og villig til at gå hele vejen.
Hvad lægger du i det? :)
Hugo skrev:Måske ikke stedet for små upcomming amatører
Slet ikke enig. :)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

mediumaevum skrev:Har også lige læst deres ændrede vilkår.

Dvs. max 3 timer eller 15 numre, hvadend der kommer først (i praksis, 15 numre), og efter 9. december vil man, såfremt man er gratis bruger, skulle slette snart sagt alle gamle numre indtil man max. har 14 numre før man kan uploade nyt.

Jeg er pissetræt af at virksomheder laver den finte som hedder "nu starter vi ud med favorable vilkår for alle, for derefter gradvis at begrænse folks brug af vores tjeneste."

Man ved jo ikke hvad man har at regne med! Så ville jeg foretrække at man som virksomhed starter ud med at sige "denne tjeneste kost X penge om måneden, og stiger med Y procent hvert år." Det burde da ikke være så svært for EU at gennemtrumfe fuld gennemsigtighed af vilkår, priser osv.

Hvad skal vi ellers med EU, hvis de ikke beskytter forbrugerne?
Lidt af en gang vås. Der er jo ikke nogen der tvinger dig til at bruge deres service og EU skal da ihvertifælde ikke blandes ind i mere, de har da vist lavet lort nok.
Du kan vel bare lave flere konti.
Jeg har intet imod at betale for det jeg bruger, ej heller services som SC olign.

Et firma skal tjene penge til investorer og markedet/udbudet har nok ændret sig meget siden SC startede ud. Det samme kan man jo se med 4-Sound,de var længe om at reagere på truslen fra Thomann.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

danstanley skrev:
Lidt af en gang vås. Der er jo ikke nogen der tvinger dig til at bruge deres service og EU skal da ihvertifælde ikke blandes ind i mere, de har da vist lavet lort nok.
Du kan vel bare lave flere konti.
Jeg har intet imod at betale for det jeg bruger, ej heller services som SC olign.

Et firma skal tjene penge til investorer og markedet/udbudet har nok ændret sig meget siden SC startede ud. Det samme kan man jo se med 4-Sound,de var længe om at reagere på truslen fra Thomann.
Her vil jeg så tillade mig at dømme vås. Man kan på ingen måde sammenligne en forretning som skal leve af den lille konkurrenceprægede avance der er på at sælge en fysisk genstand, og så en internet platform som både har gratis ydelse og betalings ydelse + reklameværdi af et ret så stort brugerregister. Om EU så laver lort i den er en politisk holdning. Margrethe Vestager gør da hvad hun kan for at Sukkerberg kommer til at lægge lidt af sine mange milliarder (fra en gratis platform) i skat EU.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

SustainerPlayer skrev:
Hugo skrev:Der skal man da vist være dygtig og villig til at gå hele vejen.
Hvad lægger du i det? :)
Hugo skrev:Måske ikke stedet for små upcomming amatører
Slet ikke enig. :)
Det jeg læste mig til var sætninger som "vi lytter til det der bliver indsendt, og bedømmer om det kan være med her"

og " det ville være godt hvis du er en meget social person som optræder på alle sociale medier og giver dig tid til det"
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Hugo skrev:
danstanley skrev:
Lidt af en gang vås. Der er jo ikke nogen der tvinger dig til at bruge deres service og EU skal da ihvertifælde ikke blandes ind i mere, de har da vist lavet lort nok.
Du kan vel bare lave flere konti.
Jeg har intet imod at betale for det jeg bruger, ej heller services som SC olign.

Et firma skal tjene penge til investorer og markedet/udbudet har nok ændret sig meget siden SC startede ud. Det samme kan man jo se med 4-Sound,de var længe om at reagere på truslen fra Thomann.
Her vil jeg så tillade mig at dømme vås. Man kan på ingen måde sammenligne en forretning som skal leve af den lille konkurrenceprægede avance der er på at sælge en fysisk genstand, og så en internet platform som både har gratis ydelse og betalings ydelse + reklameværdi af et ret så stort brugerregister. Om EU så laver lort i den er en politisk holdning. Margrethe Vestager gør da hvad hun kan for at Sukkerberg kommer til at lægge lidt af sine mange milliarder (fra en gratis platform) i skat EU.
Og mere vås:-)
Det er sku da ikke gratis at have SC kørende og formålet er da at lave penge. Helt ærligt. De startede noget op som en god idé og så gik der jo kapitalisme i det. Som jo er grundstenen i vores samfund. Deres produkt er jo den service de yder. Hvem pokker er Sukkerberg?
Hvorfor er det folk får ondt i røven af nogen der laver penge på en god idé.
Over and out.
Og god dag derude....ikke?!
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Jeg har ikke super meget fokus på SC selv, men ser intet problem i at der er en gratis, begrænset udgave, og at man så må betale, hvis man vil bruge mere plads/flere funktioner. Det er jo ikke gratis for dem at holde kørende, og hvis alle kun bruger gratis udgaven, er der til sidst ikke nogen service at "freeloade på".

Med mindre der selvfølgelig skal spilles reklamer før, under og efter hvert track, ligesom på eksempelvis YouTube.

Jeg betaler eksempelvis glædeligt for den udvidede udgave af Dropbox. Synes det er helt fint at betale for andres services, lige så vel som jeg forventer at blive betalt for mine.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hugo skrev: Det jeg læste mig til var sætninger som "vi lytter til det der bliver indsendt, og bedømmer om det kan være med her"
Det er i forbindelse med, at hvis de synes det er godt, så vil de gerne være dit pladeselskab. Du får det udgivet uanset.
Hugo skrev: ... " det ville være godt hvis du er en meget social person som optræder på alle sociale medier og giver dig tid til det"
På ingen måde. Jeg er ikke på andre SoMe-steder end Youtube og har gang i en halv snes udgivelser hos amuse.io

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Har lige modtaget dette på mail fra Soundcloud:
Upload limits are not changing on Monday

For the last 12 years, SoundCloud has been the destination for millions of artists around the world like you to upload, share and find what’s next in music. Our mission is to empower you with the best tools to build and grow your career on your own terms, and to foster a community where creativity can thrive.

Earlier this week, we announced our intention to change our upload limit. We’ve spent the last few days since the announcement listening to you, learning from what you’ve said, and reflecting about what makes SoundCloud special as an open platform that helps creators of all types express themselves.

And we heard you. We’ve decided not to roll out the change to our free upload limits, and will continue to refine our balance of free and paid offerings to make the platform as creative and accessible as possible while building a sustainable business.

We’re excited for what’s ahead. We have a strong roadmap of new features, products and updates for you. And we’ll continue to gather support and feedback from you, the community of creators who have helped build SoundCloud into what it is today.

So keep it coming. Tell us what you think, what you want, and what you need. We are here, listening.
Senest rettet af Hald fre 6. dec 2019 08:29, rettet i alt 1 gang.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hahahahahaha


Jamen for helvede. Hvis ikke de kunne forudse at folk ville brokke sig over det, på det dersens internets, så skulle de nok tænke over hvem der træffer beslutningerne hos dem.

De fremstår mere professionelt end de nogensinde har gjort.

..... :dollargrin: :banan:

Nyt svar