Tråden hvor alle kan glæde sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Re: Tråden hvor alle kan glæde sig over hvad som helst!

Indlæg af Hald »

Hugo skrev:
Christoffer I. N. skrev: Fik for en times tid siden at vide, at min farmor er død.
Jeg kondolerer..
Det er omkring et par måneder siden min farmor døde, jeg havde heller ikke behov for at komme forbi og se hende død. Men det er sundt at få tænkt over hvad personen har betydet for en, og mindes de gode episoder man har delt med dem i ens liv. Jeg havde ikke et lige så tæt forhold til min farmor som min lillebror, men da hendes hus skulle tømmes faldt jeg over hendes læselampe, den var egentlig meget anonym, men den skulle da ikke smides ud, så kunne den lave lidt hygge nede i øvelokalet.. Men den kom aldrig derned, nu står den her i studiet ved siden af mig, og jeg er egentlig blevet rigtig glad for den, og så mindes jeg hende lige når jeg ser den, det er rart.
Varme tanker herfra.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hugo skrev:
Christoffer I. N. skrev:Ja, det er mærkeligt med opfattelsen af tid.
Efter jeg er blevet onkel, er årene gået dobbelt så hurtigt, føles det som.
Årene fra jeg var 50 -60 gik lige så hurtigt som årene 35-30. Jeg har en ide om at jo flere år man har på bagen, jo større bliver ens målestok og dermed referencepunkt. Så når en 25 årig tænker 20 år tilbage er det hele hans liv. For en 60 årig er det blot 1/3. Rigtig lommefilosofi :-D
Kondolerer også ,..

Samme opfattelse af tid her :)
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

SustainerPlayer skrev:Har landet et job til januar. Godt nok kun for 5 uger. Men det kan måske føre mere med sig. :banan:
Det har så ført det med sig, at det er udvidet til 3 måneder nu.

Og så jeg er blevet kontakten fra lederen af en kulturinstitution i Jylland, der gerne vil have mig derover næste år. Så den holder også klar på rampen.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev:
SustainerPlayer skrev:Har landet et job til januar. Godt nok kun for 5 uger. Men det kan måske føre mere med sig. :banan:
Det har så ført det med sig, at det er udvidet til 3 måneder nu.

Og så jeg er blevet kontakten fra lederen af en kulturinstitution i Jylland, der gerne vil have mig derover næste år. Så den holder også klar på rampen.
Jeg savner en like-knap, hvor er det dejligt for dig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

+1

Det lyder rigtig godt Hans
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

+1 Tillykke Sustainer :-)
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:
SustainerPlayer skrev:Har landet et job til januar. Godt nok kun for 5 uger. Men det kan måske føre mere med sig. :banan:
Det har så ført det med sig, at det er udvidet til 3 måneder nu.

Og så jeg er blevet kontakten fra lederen af en kulturinstitution i Jylland, der gerne vil have mig derover næste år. Så den holder også klar på rampen.
Lyder da super spændende! :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Tak drenge. Det varmer. :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mike-air skrev:Så fik jeg sku lige et godt tilbud på en SM 7B i 4sound Oslo: 2500 DKK. Super hjælpsomt personale i øvrigt.
Er de ikke gået med på konkursen derover?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg kondolerer Christoffer.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hugo skrev: Tid er en underlig størrelse. ...
Christoffer I. N. skrev:Ja, det er mærkeligt med opfattelsen af tid.
Tiden er i.m.o. et af de absolut mærkeligste fænomener i verden. Det burde ligge på top 3 af mysterier sammen med fænomener som f.eks. bevidsthed.

Jeg læste engang en bog af en fysiker der hævdede, at ligesom der meget vel kan findes flere rumdimensioner end de 3 vi opfatter, så kan man i princippet forestille sig, at der muligvis også eksisterer en ekstra tidsdimension - vinkelret på den vi oplever - således at tiden udgør en slags tids-areal i stedet for en tids-linje... :?

Personligt forestiller jeg mig universet som en bog med en side for hver mindste tidsenhed. Tiden er så noget, der tvinger primitive væsener som os til at opleve det som en løbende bladren fra side til side, men i princippet forestiller jeg mig, at alle sider "hele tiden" er der - om man så må sige. Ligesom en bog der står på en hylde - alle siderne er i bogen og bliver ved med at være der. Jeg forestiller mig så i princippet at et højere væsen skulle kunne springe rundt imellem siderne mere frit end os - evt. lægge alle siderne frem og kigge på det hele på en gang - vende tilbage til side 28 flere gange osv...

Set i det store kosmiske universelle perspektiv, så tror jeg det er fordi vi er så primitive, at vi er så slavisk bundet til tiden og ikke kan løsrive os fra den og i det hele taget dårligt fatter hvad tid er for noget.

I forhold til sådan noget som døden, der indebærer min tidsforestilling, at en afdød person eksisterer i lige så høj grad som en levende person - men bare et andet sted i tiden. Døden bliver noget der adskiller personer tidsmæssigt - ligesom man kan leve på samme tid men være adskilt geografisk. Sidder man ved siden af en afdød, så befinder man sig samme sted geografisk, men man er til gengæld adskilt i tiden. Begge personer findes dog i lige så høj grad.

Et væsen, der er mere primitivt end os - f.eks. et dyr eller en baby - kan fejlagtigt tro, at noget ikke længere findes, i det øjeblik det forsvinder af syne. Efterhånden som man modnes begynder man dog at forstå, at når f.eks. mor forsvinder ud af børneværelset, så eksisterer hun i et andet værelse... Jeg forestiller mig, at et højerestående væsen med mere fatteevne end os i princippet vil se tilsvarende på tid som vi ser på rum. Når man sidder ved siden af en afdød, så er den døde person jo ikke fuldstændig væk - den befinder sig bare et andet sted i tiden, for man er blevet adskilt tidsmæssigt.

Fortiden er med at andre ord ikke væk - den eksisterer lige såvel som nutiden men på andre "sider i bogen". Så når man oplever, at nogen dør, så betyder det bare, at man er kommet til en side i bogen, hvor vedkommende ikke er med. Til gengæld findes den afdøde på "siderne" 278-363.

Nå men det var bare mine personlige filosofiske tanker og forestillinger om verden :)

For øvrigt har jeg, ligesom flere af jer andre, en subjektive oplevelse af at tiden accelererer :roll:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men hvad så med fremtiden, mener du at den allerede er bestemt bare fordi vi ikke er kommet til den side endnu i vores nutid?

Det ville jo gøre at vores valg blev ligegyldige, en total ansvarsfralæggelse fra vores handlinger, da det jo alligevel ikke er os der bestemmer handlingen. I det scenarie ville fortiden så også være låst fast i sådan som det er sket, og hvis de er levende i fortiden vil der jo altid være smerte for de mennesker der var med i krigen, deres værste timer af deres liv ville aldrig stoppe.

Men hvis vi stadig har et frit liv og kan tage beslutninger selv, så ville de beslutninger i fortiden også påvirke fremtiden, lad os sige at én person valgte ikke at drikke på vej hjem, og så ikke kører galt, er der måske en person der ikke døde alligevel den dag, så vil personen som vi savner i nutiden vel dukke op igen.

Jeg tror ikke det er sådan det forholder sig, men jeg tror på en Gud som har et overblik ud over vores fatteevne, som kan huske alt tilbage i tiden lidt ligesom du beskriver det som en bog, og huske mennesker ned til mindste detalje som hvis de var der endnu.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Somehow related, og så alligevel ikke; jeg læste for år tilbage en artikel, hvor en forsker argumenterer for at den menneskelige tidsopfattelse er logaritmisk. Sådan at de første 9 måneder (=0.75 år), som foster, i éns bevidsthed fylder lige så meget som de første 7,5 år af ens liv. Og de første 7,5 år fylder lige så meget i bevidstheden som de første 75 år - hvilket jo så også er ca. så gammel som de fleste af os kan forvente at blive. Så, i forhold til hvor meget vores liv fylder i vores bevidsthed, så er halvdelen faktisk overstået inden vi bliver 10 år gamle.

Det er mindblowing når man tænker over det. Men, igen, når jeg tænker over det, så giver det ret god mening.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Kondolerer, Christoffer.
skriver noder

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev:Somehow related, og så alligevel ikke; jeg læste for år tilbage en artikel, hvor en forsker argumenterer for at den menneskelige tidsopfattelse er logaritmisk. Sådan at de første 9 måneder (=0.75 år), som foster, i éns bevidsthed fylder lige så meget som de første 7,5 år af ens liv. Og de første 7,5 år fylder lige så meget i bevidstheden som de første 75 år - hvilket jo så også er ca. så gammel som de fleste af os kan forvente at blive. Så, i forhold til hvor meget vores liv fylder i vores bevidsthed, så er halvdelen faktisk overstået inden vi bliver 10 år gamle.

Det er mindblowing når man tænker over det. Men, igen, når jeg tænker over det, så giver det ret god mening.
VILDT nok :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg syntes på linie med Mr Soundman at tiden er det vildeste fænomen at studere, selv om vores hjerne ikke er gearet dertil, jeg må beskedent bare erkende at tid for mig er en form for lim der binder det hele sammen

Skulle jeg starte forfra i livet ville jeg nok studere "tid" og "identitet", istedet for en teknisk uddannelse, sidstnævnte i den kontext at mennesket er en åndelig skabning, og ikke en mekanisk og forudsigelig indretning der kan kortlægges systematisk og logisk
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev:Skulle jeg starte forfra i livet ville jeg nok studere "tid" og "identitet", istedet for en teknisk uddannelse, sidstnævnte i den kontext at mennesket er en åndelig skabning, og ikke en mekanisk og forudsigelig indretning der kan kortlægges systematisk og logisk
Det lyder som teologi :)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mr. Soundman skrev:
Hugo skrev: Tid er en underlig størrelse. ...
Christoffer I. N. skrev:Ja, det er mærkeligt med opfattelsen af tid.
Tiden er i.m.o. et af de absolut mærkeligste fænomener i verden. Det burde ligge på top 3 af mysterier sammen med fænomener som f.eks. bevidsthed.

Jeg læste engang en bog af en fysiker der hævdede, at ligesom der meget vel kan findes flere rumdimensioner end de 3 vi opfatter, så kan man i princippet forestille sig, at der muligvis også eksisterer en ekstra tidsdimension - vinkelret på den vi oplever - således at tiden udgør en slags tids-areal i stedet for en tids-linje... :?

Personligt forestiller jeg mig universet som en bog med en side for hver mindste tidsenhed. Tiden er så noget, der tvinger primitive væsener som os til at opleve det som en løbende bladren fra side til side, men i princippet forestiller jeg mig, at alle sider "hele tiden" er der - om man så må sige. Ligesom en bog der står på en hylde - alle siderne er i bogen og bliver ved med at være der. Jeg forestiller mig så i princippet at et højere væsen skulle kunne springe rundt imellem siderne mere frit end os - evt. lægge alle siderne frem og kigge på det hele på en gang - vende tilbage til side 28 flere gange osv...

Set i det store kosmiske universelle perspektiv, så tror jeg det er fordi vi er så primitive, at vi er så slavisk bundet til tiden og ikke kan løsrive os fra den og i det hele taget dårligt fatter hvad tid er for noget.

I forhold til sådan noget som døden, der indebærer min tidsforestilling, at en afdød person eksisterer i lige så høj grad som en levende person - men bare et andet sted i tiden. Døden bliver noget der adskiller personer tidsmæssigt - ligesom man kan leve på samme tid men være adskilt geografisk. Sidder man ved siden af en afdød, så befinder man sig samme sted geografisk, men man er til gengæld adskilt i tiden. Begge personer findes dog i lige så høj grad.

Et væsen, der er mere primitivt end os - f.eks. et dyr eller en baby - kan fejlagtigt tro, at noget ikke længere findes, i det øjeblik det forsvinder af syne. Efterhånden som man modnes begynder man dog at forstå, at når f.eks. mor forsvinder ud af børneværelset, så eksisterer hun i et andet værelse... Jeg forestiller mig, at et højerestående væsen med mere fatteevne end os i princippet vil se tilsvarende på tid som vi ser på rum. Når man sidder ved siden af en afdød, så er den døde person jo ikke fuldstændig væk - den befinder sig bare et andet sted i tiden, for man er blevet adskilt tidsmæssigt.

Fortiden er med at andre ord ikke væk - den eksisterer lige såvel som nutiden men på andre "sider i bogen". Så når man oplever, at nogen dør, så betyder det bare, at man er kommet til en side i bogen, hvor vedkommende ikke er med. Til gengæld findes den afdøde på "siderne" 278-363.

Nå men det var bare mine personlige filosofiske tanker og forestillinger om verden :)

For øvrigt har jeg, ligesom flere af jer andre, en subjektive oplevelse af at tiden accelererer :roll:
Stephen Hawkings har forklaret meget tydeligt, hvordan tiden er den 4. dimension. Vi kan ikke bevæge os ud ad hverken x, y eller z aksen uden osse at bruge tid. Og inden du spør´ hvad så når vi står stille? Det gør vi aldrig. Vi suser gennem rummet i alle 3 retninger hele tiden! og står aldrig stille. Om vi i døden er adskilt i tid er et større filosofisk spørgsmål. Dem som kender svaret kan vi af gode grunde ikke tale med. Personligt tror jeg vi er adskilt af eksistens/ikke eksistens. Hvordan er det at være død? Hvordan er det ikke at eksistere? Hvordan var det inden man blev født?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

@Hugo jeg syntes det er nogle meget fornuftige ting du skriver her. Det vil jeg godt glæde mig over :-D

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Hugo skrev:
Mr. Soundman skrev:
Hugo skrev: Tid er en underlig størrelse. ...
Christoffer I. N. skrev:Ja, det er mærkeligt med opfattelsen af tid.
Tiden er i.m.o. et af de absolut mærkeligste fænomener i verden. Det burde ligge på top 3 af mysterier sammen med fænomener som f.eks. bevidsthed.

Jeg læste engang en bog af en fysiker der hævdede, at ligesom der meget vel kan findes flere rumdimensioner end de 3 vi opfatter, så kan man i princippet forestille sig, at der muligvis også eksisterer en ekstra tidsdimension - vinkelret på den vi oplever - således at tiden udgør en slags tids-areal i stedet for en tids-linje... :?

Personligt forestiller jeg mig universet som en bog med en side for hver mindste tidsenhed. Tiden er så noget, der tvinger primitive væsener som os til at opleve det som en løbende bladren fra side til side, men i princippet forestiller jeg mig, at alle sider "hele tiden" er der - om man så må sige. Ligesom en bog der står på en hylde - alle siderne er i bogen og bliver ved med at være der. Jeg forestiller mig så i princippet at et højere væsen skulle kunne springe rundt imellem siderne mere frit end os - evt. lægge alle siderne frem og kigge på det hele på en gang - vende tilbage til side 28 flere gange osv...

Set i det store kosmiske universelle perspektiv, så tror jeg det er fordi vi er så primitive, at vi er så slavisk bundet til tiden og ikke kan løsrive os fra den og i det hele taget dårligt fatter hvad tid er for noget.

I forhold til sådan noget som døden, der indebærer min tidsforestilling, at en afdød person eksisterer i lige så høj grad som en levende person - men bare et andet sted i tiden. Døden bliver noget der adskiller personer tidsmæssigt - ligesom man kan leve på samme tid men være adskilt geografisk. Sidder man ved siden af en afdød, så befinder man sig samme sted geografisk, men man er til gengæld adskilt i tiden. Begge personer findes dog i lige så høj grad.

Et væsen, der er mere primitivt end os - f.eks. et dyr eller en baby - kan fejlagtigt tro, at noget ikke længere findes, i det øjeblik det forsvinder af syne. Efterhånden som man modnes begynder man dog at forstå, at når f.eks. mor forsvinder ud af børneværelset, så eksisterer hun i et andet værelse... Jeg forestiller mig, at et højerestående væsen med mere fatteevne end os i princippet vil se tilsvarende på tid som vi ser på rum. Når man sidder ved siden af en afdød, så er den døde person jo ikke fuldstændig væk - den befinder sig bare et andet sted i tiden, for man er blevet adskilt tidsmæssigt.

Fortiden er med at andre ord ikke væk - den eksisterer lige såvel som nutiden men på andre "sider i bogen". Så når man oplever, at nogen dør, så betyder det bare, at man er kommet til en side i bogen, hvor vedkommende ikke er med. Til gengæld findes den afdøde på "siderne" 278-363.

Nå men det var bare mine personlige filosofiske tanker og forestillinger om verden :)

For øvrigt har jeg, ligesom flere af jer andre, en subjektive oplevelse af at tiden accelererer :roll:
Stephen Hawkings har forklaret meget tydeligt, hvordan tiden er den 4. dimension. Vi kan ikke bevæge os ud ad hverken x, y eller z aksen uden osse at bruge tid. Og inden du spør´ hvad så når vi står stille? Det gør vi aldrig. Vi suser gennem rummet i alle 3 retninger hele tiden! og står aldrig stille. Om vi i døden er adskilt i tid er et større filosofisk spørgsmål. Dem som kender svaret kan vi af gode grunde ikke tale med. Personligt tror jeg vi er adskilt af eksistens/ikke eksistens. Hvordan er det at være død? Hvordan er det ikke at eksistere? Hvordan var det inden man blev født?
Mike-air skrev:
DUBTEMPLE skrev:Skulle jeg starte forfra i livet ville jeg nok studere "tid" og "identitet", istedet for en teknisk uddannelse, sidstnævnte i den kontext at mennesket er en åndelig skabning, og ikke en mekanisk og forudsigelig indretning der kan kortlægges systematisk og logisk
Det lyder som teologi :)
Det lyder som Teosofi :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

MarkBass skrev:
Mike-air skrev:
DUBTEMPLE skrev:Skulle jeg starte forfra i livet ville jeg nok studere "tid" og "identitet", istedet for en teknisk uddannelse, sidstnævnte i den kontext at mennesket er en åndelig skabning, og ikke en mekanisk og forudsigelig indretning der kan kortlægges systematisk og logisk
Det lyder som teologi :)
Det lyder som Teosofi :-)
LOL ,... Stort set intet er mig mere fjernt end Helena Blavatsky, hendes følgere, den esoteriske crazyness og besserwissen, Maitreya,.... osv

Men lad det nu ligge, jeg gider ikke tage den her :-)
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Filosofi er et spændende emne, osse fordi man kan debattere lidt uden regler, ingen facitliste. Teologi er god historie, men for mig ingen åndeligt indhold. Jeg ser ikke mennesket ophøjet over dyr og planter. Når en plante dør tror jeg på at den bliver til kompost (mine mange år som gartner).
Når et dyr (vi er osse dyr) dør, bliver vi osse til kompost. Hjernen ophører med at virke, vi formulder, slut finale. Hvis der er en ånd vil jeg tro at den er opstået i metaforisk forstand i kraft af minder og drømme hos efterladte. Spøgelser af dårlig samvittighed efter mord, mangel på indsats af hjælp mm.
og dermed mareridt, måske psykoser.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev:Filosofi er et spændende emne, osse fordi man kan debattere lidt uden regler, ingen facitliste. Teologi er god historie, men for mig ingen åndeligt indhold. Jeg ser ikke mennesket ophøjet over dyr og planter. Når en plante dør tror jeg på at den bliver til kompost (mine mange år som gartner).
Når et dyr (vi er osse dyr) dør, bliver vi osse til kompost. Hjernen ophører med at virke, vi formulder, slut finale. Hvis der er en ånd vil jeg tro at den er opstået i metaforisk forstand i kraft af minder og drømme hos efterladte. Spøgelser af dårlig samvittighed efter mord, mangel på indsats af hjælp mm.
og dermed mareridt, måske psykoser.
Fedt. Keep em coming! :-D

Mht. Filosofi så tror jeg ikke at en ‘ekspert’ ville give dig ret i at der ikke er nogle regler;

Videnskabsfilosofi (som jeg ved lidt om) handler eksempeltvis rigtig meget om normer og regler, og hvordan disse kan være fejlbehæftet, alt afhængigt af éns perspektiv. De mest hardcore filosofi-folk vi har på mit arbejde bruger logik til at belyse problemer i vores opfattelse af sandsynligheder.

Filosoffer som Kuhn opstiller også teorier (som vel er generaliserbare regler, hvis de kan bevises/*ikke kan modbevises) om hvordan videnskabelige felter udvikler sig over tid. Popper er nok den værste, og har en meget rigid opfattelse af hvad et videnskabeligt resultat, han opstiller faktisk nogle regler for dette*.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

I mængden af besynderlig optræden fra min tidligere arbejdsgiver, var der også en disputs omkring manglende udbetaling af noget overarbejde.

I forbindelse med min afsked og sidste lønudbetaling konstaterede jeg, at det ikke var blevet udbetalt. Da det drejede sig om små 55 timer, så ville jeg ikke bare lade det fare.
Ved en fejltagelse fik jeg først fat i personalejura-afdelingen, hvor en medarbejder rimeligt konsekvent konstaterede, at det skulle jeg jo bare have udbetalt. Men jeg måtte jo hellere tale med lønkontoret. Fair nok.

På lønkontoret afviste de det pure. "Det udbetaler vi ikke. Det skal afspadseres".
Øhh - min kontrakt siger noget andet - og jeg har igennem tiden rigtig mange gange fået det udbetalt - og i øvrigt har jeg ikke haft mulighed for at afspadsere det pga. sygdom og fyring.
Det mente vedkommende ikke havde relevans! :roll:

Ok så tager jeg den via fagforeningen. "Ja - det må du gøre".

Juristen fra fagforeningen har så lige skrevet, at beløbet bliver udbetalt i morgen.

Fandme uroligt at noget, der er så standard skal bøvles så meget. Og det så på en af Danmarks største offentlige arbejdspladser.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:I mængden af besynderlig optræden fra min tidligere arbejdsgiver, var der også en disputs omkring manglende udbetaling af noget overarbejde.

I forbindelse med min afsked og sidste lønudbetaling konstaterede jeg, at det ikke var blevet udbetalt. Da det drejede sig om små 55 timer, så ville jeg ikke bare lade det fare.
Ved en fejltagelse fik jeg først fat i personalejura-afdelingen, hvor en medarbejder rimeligt konsekvent konstaterede, at det skulle jeg jo bare have udbetalt. Men jeg måtte jo hellere tale med lønkontoret. Fair nok.

På lønkontoret afviste de det pure. "Det udbetaler vi ikke. Det skal afspadseres".
Øhh - min kontrakt siger noget andet - og jeg har igennem tiden rigtig mange gange fået det udbetalt - og i øvrigt har jeg ikke haft mulighed for at afspadsere det pga. sygdom og fyring.
Det mente vedkommende ikke havde relevans! :roll:

Ok så tager jeg den via fagforeningen. "Ja - det må du gøre".

Juristen fra fagforeningen har så lige skrevet, at beløbet bliver udbetalt i morgen.

Fandme uroligt at noget, der er så standard skal bøvles så meget. Og det så på en af Danmarks største offentlige arbejdspladser.
Størrelse er ikke nogen garanti, måske nærmere det modsatte?

Jeg har et bijob i en privat virksomhed med ca. 4000 ansatte i vores lokalafdeling, og _alligevel_ sejler lønafdelingen helt vildt. Hvis der skal ske ændringer til min løn, sker det hver gang 6-7 måneder senere med tilbagevirkende kraft. Jeg bliver ikke direkte snydt, men det er hammer irriterende. I en ansættelses periode på 23 måneder har jeg haft korrekt løn i 5 af dem nu.

Edit: Ups, forkert tråd..... :roll:
Senest rettet af Mike-air fre 29. nov 2019 09:07, rettet i alt 1 gang.

Nyt svar