Tråden hvor alle kan brokke sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Re: Tråden hvor alle kan brokke sig over hvad som helst!

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:
DUBTEMPLE skrev:Så tag dog ved lære, og brug din dyrebare tid på noget andet !
+1

Det eneste sociale medie jeg gider at bruge mere end 3 daglige minutter på er Youtube. Relativt god chance for godt indhold, når man selv vælger hvilken kanal man vil følge. Har kanalen over 50k subs er der god chance for at jeg ikke gider bruge tid på kommentarerne, fordi de er proppet med ligegyldig gylde.
Fora, som f.eks. Lydmaskinen er også sociale medier.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Yousees mulighed for at se en igangværende film fra starten af, som så cutter signalet så snart live signalet stopper... Men så fik jeg da set 20 minutter af en spændende film, som jeg håber DR K sender igen indenfor de næste par måneder, som de har for vane at gøre.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis du har set den på DR K er der vel en ret god chance for, du kan finde den på DRs TV app
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Smittefar skrev:Hvis du har set den på DR K er der vel en ret god chance for, du kan finde den på DRs TV app
Og det ville være det samme der er muligt at se her, korrekt?
https://www.dr.dk/tv

Den er ikke at finde endnu. Den film de (genud)sendte igår er heller ikke.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er jeg ikke helt sikker på, selv om det ville give mening

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mange af de film DR viser, har de ikke rettigheder til at lægge til streaming.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

I min gamle bil kan jeg faktisk kører forholdvist langt på literen, selv her om vinteren... Men den tager bare så langt tid om at blive varm så.. Bør man fryse og være grøn, eller nyde de goder som jeg egentlig forventer af bilen og så kører mere frisk til... suk..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Hald skrev:I min gamle bil kan jeg faktisk kører forholdvist langt på literen, selv her om vinteren... Men den tager bare så langt tid om at blive varm så.. Bør man fryse og være grøn, eller nyde de goder som jeg egentlig forventer af bilen og så kører mere frisk til... suk..
Måske thermostaten er gået, hvis det tager mere end nogle få minutter før den begynder at varme lidt?
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

amolin skrev: Måske thermostaten er gået, hvis det tager mere end nogle få minutter før den begynder at varme lidt?
Jeg kører med meget let fod på speederen på de lange træk, hurtig acceleration op til 80km/t og så fartpilot på, så det er nok begrænset med spildvarme de første 10 minutter, kan se motoren varme noget langsommere op end når den får lidt pedal.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg vil gerne brokke mig over at min kone tilsyneladende har slået mobildata til i ganske få sekunder mens vi var i Sydkorea, 5 MB data har telefonen suget i de sekunder.

Hun benægter selvfølgelig og mens jeg gerne vil tro hende, så fatter jeg ikke hvordan mobildata magisk kan slå sig selv til på en iPhone...

Det kostede så lige 500 kr. for de 5 Mb. Pænt dumt eftersom vi havde købt unlimited data på min telefon hos LG+.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Jeg vil gerne brokke mig over at min kone tilsyneladende har slået mobildata til i ganske få sekunder mens vi var i Sydkorea, 5 MB data har telefonen suget i de sekunder.

Hun benægter selvfølgelig og mens jeg gerne vil tro hende, så fatter jeg ikke hvordan mobildata magisk kan slå sig selv til på en iPhone...

Det kostede så lige 500 kr. for de 5 Mb. Pænt dumt eftersom vi havde købt unlimited data på min telefon hos LG+.
Nederen.

Med mindre du slår alt fra, før du er i nærheden af nettet (dvs. i flyveren, før touchdown), så er der god chance for at de apps der har adgang til data forsøger at opdatere sig selv i baggrunden (altså ikke version, men bare tjekke om der er nye notifikationer). Suspect #1 vil jo nok være sociale medier..

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Right.

Jeg forstår bare ikke helt hvordan det er sket, da jeg slog det fra hendes telefon i flyveren (allerede i Holland), men eneste forklaring må være at hun selv har slået det til manuelt i et øjebliks vanvid.

5 Mb til 500 kr. er billigt sluppet trods alt, når man tænker på hvad der kunne være sket. Prøvede engang at køre Google Maps live på mobildata i et par timer i de varme lande, av av av.

Mit store brokpunkt må være, at Waoo eftersignede påstår at de capper ved 100 kr. om dagen, men der har ingen cap været, ingen advarsel eller manuel forhøjning.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Mit store brokpunkt må være, at Waoo eftersignede påstår at de capper ved 100 kr. om dagen, men der har ingen cap været, ingen advarsel eller manuel forhøjning.
Der skal rigtig meget arbejde til at få sådan noget til at køre smooth, og Teleselskaber er bare ikke så sofistikerede som vi gerne vil gøre dem til, eller som de har potentialet til :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Vil gerne brokke mig over.... Tesla Autopilot.....

Ja, jeg er ellers meget fornøjet med den feature. Men idag; not so much :roll:

Jeg kører i en zone hvor der står et skilt omkring fartkontrol, og tænker; fedt, så slår jeg da bare AP til så jeg kan ligge lige på 70 i hele zonen.
5 sekunder efter, LIGE foran kameraet vælger AP at gasse op til 76 km/t.

Fuuu(c)king hell, altså :-P Jeg skyndte mig at slå AP af, og tage farten af til 60, men jeg er bange for skaden er sket. Og så er det Norge- de er helt nazi med fartgrænserne her oppe.

Og hvorfor gassede AP op?
Fordi hastigheds-data på google maps ikke er helt perfekt, og ind imellem er den 10 for meget eller for lidt. Her var det pludselig 80 i en 70-zone. Og tidligere havde jeg kørt 76 km/t i en 80 zone, så da gik bilen bare tilbage til min tidligere indstilling. Og tolkning af vejskilte kommer først i December.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

SustainerPlayer skrev:Hmm. Svar-tider ... sender en mail til et foretagende. De skriver at de svarer inden for 2-3 dage. Ok.

Modtager mail fra dem efter 2 dage. Fint.

I mailen skriver de, at de har modtaget min mail og vender tilbage inden for 14 dage. :doh:
Der er så ikke vendt tilbage inden for de 14 dage.

Der er heller ikke reageret på mine to telefoniske henvendelser, hvor jeg får at vide, at der bliver ringet tilbage.

Må indrømme, at jeg er helt nazi omkring sådanne ting. Det er ikke ok i min verden.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Mike-air skrev: Og hvorfor gassede AP op?
Fordi hastigheds-data på google maps ikke er helt perfekt, og ind imellem er den 10 for meget eller for lidt. Her var det pludselig 80 i en 70-zone. Og tidligere havde jeg kørt 76 km/t i en 80 zone, så da gik bilen bare tilbage til min tidligere indstilling. Og tolkning af vejskilte kommer først i December.
Så en autopilot der ikke kan læse vejskilte? Uh...
Hvad gør den så hvis der er vejarbejde og der pludselig står 80 men google maps siger den må køre 130?

Min dejlige, og ikke længere helt nye, BMW kan læse vejskilte, og er faktisk ret god til det, så jeg bruger tit den feature hvis jeg lige er i tvivl om hvor hurtigt man må køre et sted :)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

amolin skrev:
Mike-air skrev: Og hvorfor gassede AP op?
Fordi hastigheds-data på google maps ikke er helt perfekt, og ind imellem er den 10 for meget eller for lidt. Her var det pludselig 80 i en 70-zone. Og tidligere havde jeg kørt 76 km/t i en 80 zone, så da gik bilen bare tilbage til min tidligere indstilling. Og tolkning af vejskilte kommer først i December.
Så en autopilot der ikke kan læse vejskilte? Uh...
Hvad gør den så hvis der er vejarbejde og der pludselig står 80 men google maps siger den må køre 130?

Min dejlige, og ikke længere helt nye, BMW kan læse vejskilte, og er faktisk ret god til det, så jeg bruger tit den feature hvis jeg lige er i tvivl om hvor hurtigt man må køre et sted :)
Sidste måneds update genkender de orange kegler på vejen, og forstår at køre imellem dem, hvis man har købt FSD. Det er også kun hvis man har købt FSD at man får genkendelse af vejskilte (næste måned).

Jeg har bare standard autopilot som er lane-keeping og adaptiv cruise kontrol. Det fungerer ganske fint når man kører på danske veje, men de mindre norske veje kan blive problematisk (eks. Når midterlinjen ikke er markeret).

Prøv at overvej, hvor kompliceret en opgave det er de prøver at løse, og tænk så på andre bilproducenter der har opnået det samme niveau af autonomi, pt.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Mike-air skrev:Prøv at overvej, hvor kompliceret en opgave det er de prøver at løse, og tænk så på andre bilproducenter der har opnået det samme niveau af autonomi, pt.
Du behøver ikke at tale ned til mig, der er to ting jeg ved rigtig meget om, rent professionelt: Udvikling af software, og lave lyd. Jeg mener, jeg har nok en bedre ide, end de fleste, om hvad det kræver!

Jeg undrer mig bare vildt over hvordan man kan lave noget der skal kunne forestille at køre bilen selv, og man så ikke har genkendelse af vejskilte med.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

amolin skrev:
Mike-air skrev:Prøv at overvej, hvor kompliceret en opgave det er de prøver at løse, og tænk så på andre bilproducenter der har opnået det samme niveau af autonomi, pt.
Du behøver ikke at tale ned til mig, der er to ting jeg ved rigtig meget om, rent professionelt: Udvikling af software, og lave lyd. Jeg mener, jeg har nok en bedre ide, end de fleste, om hvad det kræver!

Jeg undrer mig bare vildt over hvordan man kan lave noget der skal kunne forestille at køre bilen selv, og man så ikke har genkendelse af vejskilte med.
Jeg prøver ikke at tale ned til dig, men baseret på dit spørgsmål går jeg ud fra at du ikke følger så meget med på den front.

Der er flere årsager til at dette er tricky, og de derfor ikke har sat dette i produktion endnu;
- Dårlige lysforhold
- Buede former og skæve vinkler
- Blurring når bilen flytter sig
- Ødelagte skilte
- Dårlig sigtbarhed pga. Vejret
- Ting som er i vejen for skiltet
- Og min favorit: Adversarial attacks

Der ligger datasæt eks. På kaggle som alle kan downloade og træne deres egen model med, men det er langt fra nok til at træne en model man kan bruge i den virkelige verden.

Med det formål Tesla skal bruge det til (FSD i byen), så skal det være nær perfekt, og derfor har man ikke implementeret det endnu.

Der er flere problemer indenfor selvkørende biler som ikke er ‘løst’ endnu, og derfor derfor appellerede jeg lidt til: Inden du kritiserer, så overvej hvor stor en opgave det er.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Men, der er mange biler i dag, der læser vejskilte. Ikke i forbindelse med en AP, men som information til føreren.
Som jeg sagde, min bimmer gør det, og den gør det imponerende godt, faktisk 99% sikkert, det vil jeg mene er bedre end hastighedsinformationer fra google maps, specielt i forbindelse med vejarbejde!

Jeg stillede som sådan ikke noget spørgsmål, jeg undrede mig bare over den ikke kunne, når rigtig mange nye biler kan læse fartgrænser fra vejskilte.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

amolin skrev:Men, der er mange biler i dag, der læser vejskilte. Ikke i forbindelse med en AP, men som information til føreren.
Som jeg sagde, min bimmer gør det, og den gør det imponerende godt, faktisk 99% sikkert, det vil jeg mene er bedre end hastighedsinformationer fra google maps, specielt i forbindelse med vejarbejde!

Jeg stillede som sådan ikke noget spørgsmål, jeg undrede mig bare over den ikke kunne, når rigtig mange nye biler kan læse fartgrænser fra vejskilte.
Hvad er 99% sikkert?

Din oplevelse af at køre bilen med det, er ikke nok til at sige om performance er god nok til et selvkørende system. Kravene til et system der skal hjælpe føreren (Level-1 autonomi), kontra et der skal køre autonomt (level-4 & 5) ligger langt fra hinanden.

Her er en gammel kaggle konkurrance, hvorfra man kan træne en decent model til at genkende skilte:

https://www.kaggle.com/c/traffic-sign-r ... n/overview

Konkurrancen er 4 år gammel så det er ikke så mærkeligt at din bmw har evnen (også selv om den måske er ældre). Det er ikke vanskeligt at lave idag, hvis man kan tolerere lidt fejl. Det kan man bare ikke hvis det skal erstatte føreren.

For at uddybe lidt mere:
Min AP er level-2, dvs. Den styrer kun bilen, og den bremser og giver gas. Thats it. Jeg var for nærrig til at smide 60k ekstra for FSD, som stadig ikke er et færdigt produkt. Til det formål kan man godt lancere en tidlig version uden perfekt skilte-genkendelse. Føreren må iøvrigt sige ‘ja’ til at man har forstået man skal holde øje med vejen, når man kører med nuværende AP løsninger. Alt hvad bilen gør, er førerens ansvar.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Man kan jo kombinere ting, så hvis du kører på en vej og google maps siger 130, men din bil laser et skilt med 80, så sætter den farten ned. Men, siger google 80, og den tror den læser et skilt med 130, så holder den sig på 80...

Jeg synes personligt det er lidt vildt at din bil kan accelerere udfra en speedlimit den kun får fra google maps, det forstår jeg faktisk ikke er lovligt.

Men men, jeg vil altid tabe den her.
Du er en ung entusiastisk fyr med din første bil, som er en fed gadget, og du er pisse glad for den, og det er jo fedt.
(personligt synes jeg at teslaerne er fede gadgets, jeg synes de er dårlige biler, sorry)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Man har kun tabt en diskussion hvis man ser det som om at nogen "vinder" eller "taber" :roll:

Min entusiasme kommer særligt fordi jeg interesserer mig for maskinlæring (jeg læser pt. en doktorgrad indenfor emnet).

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Mike-air skrev:Man har kun tabt en diskussion hvis man ser det som om at nogen "vinder" eller "taber" :roll:

Min entusiasme kommer særligt fordi jeg interesserer mig for maskinlæring (jeg læser pt. en doktorgrad indenfor emnet).
Bum! tag den Anders ;)
He, hvad jeg mente var, at uanset hvad jeg skriver, vil du altid kunne finde et modargument, og det synes jeg ikke jeg vil bruge min tid på. Det jeg mente med "taber"!

Jeg er helt med på at du læser en phd for tiden, og jeg er helt med på at du har fået din drømmebil, det fremgår tydeligt af rigtig mange af dine posts.
Jeg vil samtidigt gerne indrømme at jeg ikke er imponeret af Tesla, og heller ikke af Elon Musk, og det har nok farvet mig lidt ;)

Omkring autopiloter, så er jeg ikke vild med ideen, endnu, jeg synes ikke vores teknologi er der endnu. Du kan betvivle mit kendskab til de ting, det har du lidt gjort et par gange allerede, men jeg er okay med i den verden også. Jeg er ikke sikker på jeg har lyst til at lade min bil køre for mig endnu, jeg ved alt for godt hvad der kan gå galt med software, og hvor svært det er at lave en "perfekt" autopilot.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Nyt svar