Pladeselskabers brug af elendig mastering!

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 819
Sted: Midtjylland

Pladeselskabers brug af elendig mastering!

Indlæg af metal »

Jeg har efterhånden haft en del dårlige oplevelser med den mastering som pladeselskaber nogen gange udsætter mine pre-masters for. Selv hvad man troede var rimeligt professionelle selskaber leverer nogen underlige resultater nogen gange... Det kan være alt fra totalt overkogte masters til masters med enten smadret bund eller ekstremt skinger top. Hvad pokker stiller man op med det, med mindre man selv insisterer på at levere masters, hvad jeg oftere og oftere gør, vel vidende at jeg ikke er 100-meter mester i det. Men så ved jeg i det mindste hvad jeg får... Jeg har eksempelvis en situation lige nu, hvor jeg har insisteret på at ville godkende masters, men labelbossen siger at masters skal være høje som end i helvede uden at han giver nogen begrundelse for hvorfor det dog skal overkoges på den måde.. vi snakker altså RMS på mellem -3 til -5! (og jeg har ham mistænkt for at bruge en eller anden online service iøvrigt).

Nogen erfaringer derude?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 35152
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg sidder netop og gen-mastererer et fuldt album for en gruppe, som ikke var tilfredse med labelets valg af ME og det resultat der kom ud af det.

No names, men det var ikke en robot. Det kom fra et sted med en track pris på bare €30 og det lød også derefter. Det var lavet på skarpe nearfields og resultatet lød derfor helt indelukket, over-equalizet og bunden var all over the place. Det var dog overraskende lavt.

Gruppens løsning var at betale selv for hele gen-masteringen hos mig.

En anden løsning kunne være at tilbyde selskabet at du/I alene betaler forskellen selv (aftalt på forhånd), da det stort set altid er en pengesag, der gør at et lille label vælger et lavkvalitetssted.

Med mindre labelet fusker med budgettet eller direkte lyver (om den type af service de benytter), så bør man som artist have adgang til info om hos hvem og hvor meget. Derefter kan du/I vurdere om I vil spæde til budgettet eller evt. forhandle det som en forøgelse af recoupment.

Jeg går ud fra du allerede ved kontraktsforhandlingen har forsøgt at forhandle dig til indflydelse på valg af ME.

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 819
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Tak Holger for dit input.

Jeg tror måske at problemets kerne er at indtægtsgrundlaget for selskaberne på den type udgivelser hvor jeg opererer, ikke er så voldsomt stort. Royalties kommer sjældent op på 4 cifre. Så selvom jeg beder om at kunne godkende en mastering, så sker der nogen gange alligevel noget bag ved linierne som laver ged i masteren. Eksempelvis havde jeg en proces med et faktisk ret stort amerikansk selskab, der modtog en af mig godkendt master - men da jeg så hørte udgivelsen, blev jeg noget overrasket over at høre hvordan min godkendte master pludselig var totalt smadret - og ingen kunne forklare hvordan eller hvorfor...

Jeg vil nok forsøge at få mere direkte indflydelse på ME ind i de kontrakter jeg indgår.

fred
Medlem
Indlæg: 1228

Indlæg af fred »

Jeg oplever også A&Rs der piller ved master og ikke kender forskel på mp3 og wav. Nogen gange kunne man håbe flere A&Rs kunne engagere sig lidt mere udover Spotify Top-50.

Jeg studser også altid over labels valg af højttalere kontra næsten altid komplet fraværende akustikregulering.

Nyt svar