Dorico

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Dorico

Indlæg af bryla »

Som gs-dk spurgte om, vil jeg lige kort lave en gennemgang af, hvorfor Dorico er bedre end Finale og Sibelius – mest med sammenligning af Sibelius, da det er det, jeg bruger og kender ud i alle kroge.

Først og fremmest så er – som dormin nævner – Dorico's abstraktion af musik det væsentligste punkt. Man skriver noget musik og vælger hvordan Dorico skal vise det.

I Dorico er en tone en tone. Det lyder åndsvagt, men det er gået op for mig, at det ikke forholder sig sådan i Sibelius eller Finale. Der er det nemlig et nodehovede der er en tone.
Hvis flere nodehoveder er bundet sammen i Dorico, ses den som én tone. Jeg kan ikke slette en af nodehovederne uden at slette alle. Jeg kan derimod ændre længden på den som en samlet enhed. Dorico finder så selv ud af (baseret på preferences) hvordan de skal bindes sammen eller ej.
Skærmbillede 2019-11-04 19.57.04.png
Skærmbillede 2019-11-04 19.57.04.png (28.84 KiB) Vist 843 gange
Læg mærke til at den valgt tone er en fjerdedelsnodes længde.

I de andre programmer, kan du fx godt have flere nodehoveder sammenbundet, men ændre fortegn for dem undervejs.
Skærmbillede 2019-11-04 19.58.06.png
Skærmbillede 2019-11-04 19.58.06.png (89.94 KiB) Vist 843 gange
I Dorico kan jeg gruppere dynamikker. Hvis jeg fx markerer en sektion og skriver p<f> sætter den det rigtigt ind (også på en helnode – og hvis jeg vælger en slutdynamik før en tom takt, placerer den denne på venstre side af den kommende taktstreg). Hvis jeg kopierer denne dynamik ud eller skriver det samme i samme instrumentgruppe, er de nu linket.
Skærmbillede 2019-11-04 19.59.49.png
Skærmbillede 2019-11-04 19.59.49.png (91.83 KiB) Vist 843 gange
Skærmbillede 2019-11-04 19.59.57.png
Skærmbillede 2019-11-04 19.59.57.png (93.29 KiB) Vist 843 gange
Hvis jeg så senere beslutter mig for at ændre i dynamikken, skal jeg fx bare vælge f og ændre det til ff (det gøres i en tab og ikke ved at slette den forhenværende dynamik og skrive en ny). Dette vil opdateres i alle linkede dynamikker.
Skærmbillede 2019-11-04 20.00.26.png
Skærmbillede 2019-11-04 20.00.26.png (166.82 KiB) Vist 843 gange
Dertil ser Dorico på hele partituret som en gruppe musikere. Jeg skal sådan set bare skrive for de musikere der er, så samler den linjesystemer eller indsætter instrumentskift hvor nødvendigt. Partituret her har to fløjter, hvor andenfløjte holder piccolo.
Skærmbillede 2019-11-04 20.02.37.png
Skærmbillede 2019-11-04 20.02.37.png (52.1 KiB) Vist 843 gange
I 'maskinrummet' har hvert instrument sin linje og jeg skal bare skrive det nødvendige musik.
Skærmbillede 2019-11-04 20.03.51.png
Skærmbillede 2019-11-04 20.03.51.png (107.9 KiB) Vist 843 gange
I stemmen og i partiturlayout skrives der automatisk 'To Picc.' og så er det her default layout for fløjte 2. Milevidt foran de to andres default!
Skærmbillede 2019-11-04 20.05.24.png
Skærmbillede 2019-11-04 20.05.24.png (638.26 KiB) Vist 843 gange
Stemme håndtering er generelt meget smartere. Cue notes håndteres ved at vælge de takter, musikeren skal have cues og så kan man vælge blandt de instrumenter der spiller det pågældende tidspunkt. Du kan ændre længden af cue'et uden at være bange for, du ændrer i toner, for det kan du ikke. Ændrer du i cue'ets oprindelige toner, afspejles det automatisk i cue-noderne.

Disse punkter afspejler den tankegang, der ligger bag Dorico, som gør det meget smartere!
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Finale var mit primære program - Sibelius havde jeg inde når opgaven krævede - så jeg tror ikke jeg er den bedste til at beskrive forskellen mellem Sibelius og Dorico.
Men jeg kan fortælle lidt om hvad jeg har betragtet som Doricos styrke, og hvorfor jeg nu har valgt at fortsætte med Dorico frem for Finale.
Helt konkret stod jeg over for, igen igen, at skulle forny/opgradere mine Finale og Sibelius licenser - og selvom jeg troligt, næsten, har holdt begge programmer ved lige, har jeg nu valgt at køre videre med Dorico. Jeg kommer nok til at skulle opgradere de andre også, men det bliver først når jeg får opgaver eller har behov for at åbne gamle dokumenter og den version jeg har ikke længere virker på den platform/det OS jeg har gang i.

Helt overordnet så er det min opfattelse at det er lykkedes holdet bag Dorico at kigge på nodeskrivning med nye briller - ikke som en DTP opgave, som det i mange år måske har været, hvor fokus har været på én korrekt opsat nodesats (f.eks. et partitur) og deraf afledte stemmer, som langt væk egentlig kunne leve deres egne separate liv - dvs. opgaven med at få noderne til at se bedst mulig ud, i mindre omfang afhang af overordnede generelle skabeloner og i større omfang af individuel tilpasning af nodebilledet i de enkelte stemmer. - Finale var (og er stadig) fænomenal og stillede værktøjerne tilrådighed for at gøre det muligt at tweake nodebilledet ud i ekstremerne. Der var mange muligheder for at få præcist det udtryk man ville have, men skulle noget laves om, eller noget tilføjes, så var det mere eller mindre "helt forfra igen" - en tidskrævende proces.
Afspilning af musikken i Finale var til dels hjulpet af mere og mere naturtro instrument lyde samt "humanize" muligheder i såvel tempo som styrker. Men særlig god til at afspille musikken blev det aldrig.
Ovenstående er også det jeg synes der gjorde Finale svær at skrive musik i - dvs. ikke at vide på forhånd hvordan jeg gerne ville have det. Det var ikke intuitivt. Det handler måske også i høj grad om tilvænning - men jeg vænnede mig aldrig rigtig til det.

Der hvor Dorico tilbyder noget andet er at betragte musikken, ikke noderne, som det centrale. - Noderne er et væsentligt, selvfølgligt!, "biprodukt". I praksis betyder det f.eks. for mig noget så simpelt at hvis jeg har en takt, som her i 6/8 med 6 8. dels noder og jeg vælger at punktere den første, så laver Dorico 2. node om til en 16. del. - Det er konventionen. - Hvis jeg havde gjort det i Finale havde hele nodesatsen flyttet sig 1 16. del til højre. Et andet eksempel er at jeg kunne indsætte en 4/4 passage undervejs og få musikken til at flytte sig "rundt om".
Af de lidt mere specielle muligheder kan man vælge at stoppe en nodelinie midt i takten og vælge at på 4-slaget (i 6/8) vil jeg gerne ned på en ny linie. Dorico bryder så op, uden at man skal til at skjule noder på den ene linie og lave en ny takt med halvdelen af det man havde i linie 1. Mulighederne i Finale var der skam - de var bare væsentligt mere omstændelige. - Her betragtede man musikken mere som "grafik" der skulle tilpasses et layout, modsat at layoutet skulle følge musikken og tilpasse sig efter det der nu vælges.

Eksempel fra Dorico:
2019-11-04_19-25-20.png
2019-11-04_19-25-20.png (93.75 KiB) Vist 834 gange
Dorico har fra starten fået en del kritik for ikke at have alle funktioner med i pakken fra starten og at nogle opgraderinger (f.eks. fra version 1 til 2 eller nu 2 til 3 burde være gratis nu hvor XYZ ikke var med i den tidligere version). Og set ude fra, med Finale og Sibelius som alternativer, så har det været svært at se sig selv i en, i hvert fald til at starte med, "neddroslet" udgave.
Tilgangen til udviklingsopgaven set med produkt/softwareudviklingens øjne, er dog meget tidstypisk i det man hellere vil udgive et mindre feature-set og så i højere grad have tænkt helheden ind i det der blev leveret. - Et såkaldt "Minimal Viable Product" eller MVP. - Dorico har så også formået at udvikle ny funktionalitet i takt med at de er kommet længere ud i "krogene" og konstateret at "basen" fungerer.

Muligheder som, her senest i version 3, at skrive i tablatur for guitarer, er således også et eksempel på en nytænkning af denne funktionalitet. Ligesom guitar akkord symboler afspejler den underliggende definition af hvordan guitaren/ukulelen/banjoen (whatever) er stemt/strenget op. - Det er ikke bare "dum grafik" som i bedste fald kunne transponeres.

Hele den del af opgaven hvor man arbejder på at gøre programmet mere "intelligent" og prøver at skille de forskellige delopgaver ad - altså hvad er hhv. vigtigt for "musikken" og hvad er væsentligt i form af selve nodesatsen - er for mig at se helt centralt og det der i mine øjne udgør den væsentligste forskel til f.eks. Finale.
Derudover ligger der en audio/sequencer motor under baseret på Cubase teknologi, hvilket gør også mere interessant set med "opførelsesbriller på". - Den del har jeg dog ikke beskæftiget mig så meget med endnu.

Jeg er langt fra lige så hjemmevant i Dorico som jeg var i Finale - men jeg er fortrøstningsfuld og det jeg indtil videre har set har ikke afskrækket mig.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

1000 tak til jer begge. Flot gennemgang - noget at tænke over.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg laver prøve-optagelsesprøver til kons, så får skrevet en del noder, som ikke skal i produktion for tiden. Dette er default layout fra Dorico. Der er minimalt af kollisioner (Stravinsky eksemplet har dynamik og nedstrøg oveni hinanden). Dorico er ikke helt så fleksibelt i positionering af taktarter (endnu - det lader til de lytter, dog). Bartok eksemplet er emuleret på Universal Edition, som udover de store taktarter har mindre taktarter – én mindre til alle fløjtesystemer og én mindre til alle klarinetsystemmer i stil med dem, der står på harpe og klaver.
Vedhæftede filer
1925 Bartok.png
1925 Bartok.png (216.3 KiB) Vist 796 gange
1913 Stravinsky.png
1913 Stravinsky.png (232.73 KiB) Vist 796 gange
skriver noder

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

bryla skrev:I Dorico er en tone en tone. Det lyder åndsvagt, men det er gået op for mig, at det ikke forholder sig sådan i Sibelius eller Finale. Der er det nemlig et nodehovede der er en tone.
Hvis flere nodehoveder er bundet sammen i Dorico, ses den som én tone. Jeg kan ikke slette en af nodehovederne uden at slette alle. Jeg kan derimod ændre længden på den som en samlet enhed. Dorico finder så selv ud af (baseret på preferences) hvordan de skal bindes sammen eller ej.
Som software-udvikler slår det mig med det samme at den bagvedliggende datastruktur er tænkt anderledes i de to programmer. Måden programmøren har angrebet problemet på har været forskellig. Skal man gemme det visuelle i memory eller dét man hører? Interessant forskel.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det virker mere som om, at i Dorico skriver man musik som i et piano roll. En tone kan være så og så mange 8.-dele og 4.-dele lang og taktarter og taktstreger er bare noget man lægger ovenpå.

Hvis jeg fx har skrevet en masse musik i 2/4 og vil lave taktarten om til 3/4 bliver grid'et bare omlagt og notationen omskrevet. Ingen toner bliver malplaceret.

Læg i øvrigt mærke til, jeg har lavet divisi i strygerne fra takt 11. Før det er de unisone, så dvs. hvis jeg ændrer overstemmen ændres understemmen også. Hvis jeg flytter divisi-takten om på næste side, vil de første 10 takter kun være skrevet på 1 linje - både i partitur og stemme. Ingen grund til at gemme tomme takter osv.

Disse to punkter er rigtig gode grunde til, jeg skal lære programmet rigtig godt, da det er en super time saver.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2019-11-05 09.33.14.png
Skærmbillede 2019-11-05 09.33.14.png (616.86 KiB) Vist 788 gange
Skærmbillede 2019-11-05 09.32.29.png
Skærmbillede 2019-11-05 09.32.29.png (608.27 KiB) Vist 788 gange
skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

bryla skrev:I Dorico er en tone en tone. Det lyder åndsvagt, men det er gået op for mig, at det ikke forholder sig sådan i Sibelius eller Finale. Der er det nemlig et nodehovede der er en tone.
Hvis flere nodehoveder er bundet sammen i Dorico, ses den som én tone. Jeg kan ikke slette en af nodehovederne uden at slette alle. Jeg kan derimod ændre længden på den som en samlet enhed. Dorico finder så selv ud af (baseret på preferences) hvordan de skal bindes sammen eller ej.
Jeg tænkte umiddelbart, at sådan er det da også i det program jeg bruger. Indtil jeg så kom i tanke om, at jeg jo så heller ikke bruger hverken Sibelius eller Finale, men derimod Logic. Og dér gælder altså den samme logik; en tone er en tone, og det man arbejder med er så hvordan den tone repræsenteres i nodebilledet. Logic har så masser af andre små shortcomings, som man støder på her og der, da det som bekendt historisk er gået fra at være et notationsprogram til et musikproduktionsprogram.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Dorico produceres af Steinberg, så vidt jeg kan se. Er det simpelthen nodedelen fra Cubase, der er blevet videreudviklet?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

david mondrup skrev:Dorico produceres af Steinberg, så vidt jeg kan se. Er det simpelthen nodedelen fra Cubase, der er blevet videreudviklet?
Dorico er udviklet fra scratch af de tidligere Sibelius-programmører.
Yamaha hyrede dem stort set dagen efter, Avid fyrede dem.
De startede i dag for præcis 7 år siden.
Programmørerne har selvfølgelig en bias for det, de har lavet før og kender, men ellers er de startet forfra (så langt som man nu kan det).
Der er en lang og virkelig spændende tråd om hele udviklingen, som varmt kan anbefales alle, der bare har den mindste interesse for nodeskrivning og programmering:
https://blog.dorico.com/making-notes/

Det er faktisk de første poster fra 2013 og -14 og frem, der er mest interessante, synes jeg. For det er her, lederen af projektet, Daniel Spreadbury, gør sig de grundliggende tanker og det er spændende læsning.
Der er bl.a. en post om udviklingen af en ny nodefont, og der beskrives i en anden post, hvordan programmørerne har besluttet sig for at bygge programmet op af mange små "motorer", som tager sig af specifikke ting, hvilket skulle gøre det lettere på et senere tidspunkt at gå ind og ændre på Dorico, end hvis det var programmeret mere "traditionelt".

PS. Det er interessant, at på nær et par stykker, så har alle, jeg har solgt Dorico til, haft Sibelius eller Finale i forvejen. Så det er alle musikere, der arbejder professionelt med noder eller er uhyre seriøse omkring det. Og en stor del af dem fortsætter derfor også med deres tidligere nodeprogram, da de har brug for at kunne udveksle filer i native format. De fleste har købt Dorico allerede i v.1 eller 2, før det egtl. havde tilstrækkeligt med funktioner, men man har kunnet set, hvor det bar hen og at der var noget revolutionerende på vej.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

david mondrup skrev:Logic har så masser af andre små shortcomings, som man støder på her og der, da det som bekendt historisk er gået fra at være et notationsprogram til et musikproduktionsprogram.
Øh....sikker på det? Jeg brugte det fra dengang, det hed Creator og siden Notator (og det er LANG tid siden og på Atari) - men det var ikke et notationsprogram, men et sequencer som havde mulighed for noder (altså Notator) som en særlig feature (dog meget simpelt). Det er så siden blevet udviklet mere i Logic, men i forhold til andre programmer, så er der tale om noget helt andet.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Kan man importere Sibelius til Dorico eller exportere fra Dorico til Sibelius?

Hvordan har programmet det med avancerede rytmer og notationer - kvintoler, septoler, grafisk notation mm.?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Var ikke så vild med Dorico sidst jeg kiggede, men måske vil jeg kigge igen.

Alfa & omega er for mig re-wire, da det er det jeg bruger det til dagligt. Finale 26 opgradering koster i den forbindelse en tusse. Mit alternativ er, at jeg efter opgradering til Catalina, bruger Dorico, men hvem ved, om Finale overhaler alle med en eller anden massiv opdatering. Har brugt Finale i næsten 15 år & har det i rutinen, professionelt & forlagsmæssigt i 10 år, så det bliver vemodigt, men kan godt se, at det kunne gøres smartere som komponist/sangskriver.

Kiggede på Guitar Pro, men fandt ikke noget alternativ til re-wire, hvilket er et no-go for mig, trods prisen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

gs-dk skrev:Kan man importere Sibelius til Dorico eller exportere fra Dorico til Sibelius?
Udveksling af filer mellem Sibelius og Dorico sker via formatet MusicXML - lige som mellem "alle" andre nodeskrivningsprogrammer
Der er stort set ingen nodeprogrammer, der direkte kan åbne andre nodeprogrammers filer.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

skriver noder

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Det går ikke upåagtet hen, at Dorico er skrevet af de gode gamle Sibelius-programmører.
Sibelius-manualen havde små humoristiske kommmentarer rundt omkring, som bestemt gjorde det sjovere at læse en softwaremanual. Typisk engelsk.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Så kom version 3.5


Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Købt :) ser smart ud!
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Ja, det er nogle fine nye features.
Med pitch before duration nærmer det sig også min tid med Finale.
Overvejer at vente med at opgradere til der kommer lidt tilbud på det. :-)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Håber det ikke lagger så ofte eller eLicenser ikke fusker det hele op.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Hvad lagger?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Så vidt jeg husker: hvis man har markeret en hel linje fx og skal oktavere det eller på anden måde lave en batch processering (som ikke just virker CPU-tung)
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Tantacrul's review af Dorico... det er altså sjovt på den nørdede måde:


Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Så den godt. Selvom mange af hans frustrationer virker underlige at have efter otte måneders brug, så har han nogle rigtig gode pointer omkring intuitivt brug og grafisk opsætning.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Hans gennemgang af Sibelius er også ganske underholdende. For ja, han har nogle gode pointer.

Nyt svar