Solo-violin, realistisk nok?

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Solo-violin, realistisk nok?

Indlæg af mediumaevum »

[soundcloud][/soundcloud]

Har leget lidt med forskellige solo-violiner og solo-bratsch (Performance Samples og 8Dio), samt manuel tegning af kurver for Dynamics og Expression, for at få en så realistisk-lydende violinlyd som muligt.

Derudover har jeg leget meget med de forskellige (stryger)-instrumenters kontrapunkt hvor hvert instrument har sin funktion, og lader f.eks. bratsch'en og 2. violinerne indtage helt særlige roller.

Kunne rigtig godt tænke mig noget feedback på om det lyder for meget som "rod" i jeres ører og hvad der kan forbedres?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

De kan godt narre mig, og kontrapunkt er perfekt i mine ører.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Jeg synes det er noget af det bedste, du har lagt op. Lyder meget autentisk

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

0:50 holder den irriterende summen omsider op.. Resten fungerer rimelig godt, er enig med Seskho, bliv endelig ved med det du har gang i.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mange tak for jeres kommentarer. Jeg vil overveje at rette tremolo-bas, skulle ellers fungere som drone/orgelpunkt, men hvis den er distraherende skal den naturligvis udskiftes.
Hugo skrev:De kan godt narre mig, og kontrapunkt er perfekt i mine ører.
Takker.

Nu ved jeg ihvertfald hvad der virker.

Har iøvrigt lagt mærke til at mine bedste og mest originale numre er skrevet i tidsrummet kl. 22-01. Dvs. sen aften/midnat. Mine værste, og mindst originale stykker komponeres midt på dagen. Meget underligt, men det er et mønster jeg kan se.

Måske skulle jeg overveje generelt at improvisere mere og lade fantasien være mere "flydende" når jeg skriver musik. Kunne give nogle flere interessante stykker, tror jeg.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: Har iøvrigt lagt mærke til at mine bedste og mest originale numre er skrevet i tidsrummet kl. 22-01. Dvs. sen aften/midnat. Mine værste, og mindst originale stykker komponeres midt på dagen. Meget underligt, men det er et mønster jeg kan se.

Måske skulle jeg overveje generelt at improvisere mere og lade fantasien være mere "flydende" når jeg skriver musik. Kunne give nogle flere interessante stykker, tror jeg.
Det samme her. Dog er vinteren udtaget, der kan jeg godt lave musik midt på dagen. Især hvis det regner. Ellers går det bedst 00-04, og jeg skal tvinge mig selv i seng :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Har lavet en anden version her:

[soundcloud][/soundcloud]

Jeg tror bedst jeg kan beskrive min nye stilart som "abstrakt musik".

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

1. version er bedst

ca. 1:16min der holder det op med at være interessant for mig :-)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

lakris skrev:1. version er bedst

ca. 1:16min der holder det op med at være interessant for mig :-)
Takker, og det med interessen indtil 1:16 min. er meget brugbar viden. Resten er mere almindelige melodi, mens den første del er mere udtryksfuld.

Nu ved jeg da hvad der fanger folks interesse og hvad der får dem til at miste den igen.

Endnu engang, tak!

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvordan er det vigtigt, at det fanger folks interesse?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg syntes at andet forsøg blev lidt bastardpop agtig, 2 melodier der spilles ind over hinanden, men som ikke var skabt for hinanden. Enig med Lakris, 1. forsøg var bedre.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev:Har lavet en anden version her:

[soundcloud][/soundcloud]

Jeg tror bedst jeg kan beskrive min nye stilart som "abstrakt musik".

Abstrakt- Måske mere i dine egne ører. Mange finder det, nok stadig, lidt traditionelt.
Men du er da helt sikkert på rette vej. Det er blevet mere spændende at følge , hvad som kommer fra dig.
Du har ofte gået i forsvarsposition når du har mødt kritik, men du tygger på det og tager det alligevel til efterretning.
Men det havde jeg nu gennemskuet for længe siden.
Jeg tror ikke man kan opnå samme indlevelse med virtuelle instrumenter, som f.eks. med violin og cello Men jeg tror ikke du er så langt fra at din musik kan være interessant, også, for dygtige musikkere.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Graceville skrev:Hvordan er det vigtigt, at det fanger folks interesse?
For at udfordre mig selv og, som Kimex skriver, så er der flere der gider følge hvad der kommer fra mig.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hey, det lyder meget mere levende end de violin-ting du har vist herinde tidligere.
Klart fremskridt! :thumbup:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Solo bratschen stemmer ikke. Det skal måske gøres i instrumentet eller direkte på samples.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Solo bratschen stemmer ikke. Det skal måske gøres i instrumentet eller direkte på samples.
Hvad mener du med "stemmer ikke"?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Han har ret, ved 0.19 er der noget jeg overhørte første gang. Den kommer ikke helt ned.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:Han har ret, ved 0.19 er der noget jeg overhørte første gang. Den kommer ikke helt ned.
I hvilket et af numrene?

EDIT: Nu har jeg hørt dem alle sammen. Jeg forstår ikke hvad det er en for en bratsch I taler om... Der er kun én Solo Bratsch og det er i Impromptu-versionen ved 0:54. Resten er enten solo-violiner, eller hele orkesteret.

Solo-violinen kan ikke komme længere ned end det. Ved ikke om det er en dyb violin I forveksler med en bratsch?

I må ihvertfald gerne lige udspecificere problemet, så jeg kan snævre mig ind på det og dermed finde løsningen.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Den første (dybe) solo stryger, der spiller. Det er de første 30 sekunder. Hvis du ikke kan høre det, er det også fint, men jeg ville bede min musiker lige stemme igen.

Når du skriver, du har brugt solo violin og solo bratsch, går jeg ud fra, den dybe er en bratsch når det nu ligger i et androgynt register.
Den, der kommer ind på 0:54 spiller et midter-C. Det kan en violin sagtens spille.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Den første (dybe) solo stryger, der spiller. Det er de første 30 sekunder. Hvis du ikke kan høre det, er det også fint, men jeg ville bede min musiker lige stemme igen.

Når du skriver, du har brugt solo violin og solo bratsch, går jeg ud fra, den dybe er en bratsch når det nu ligger i et androgynt register.
Den, der kommer ind på 0:54 spiller et midter-C. Det kan en violin sagtens spille.
Hm... den eneste måde jeg kan stemme mine instrumenter på er ved Tune-knappen ved siden af Volume.
Men jeg kan ikke høre det. Er det meget galt? Eller er det bare en lille smule den skal justeres? Tror jeg har haft problemet før, og mener jeg stemte alle mine andre instrumenter ca. 0.11 op, hvilket nok var en fejl da det nok er strygerne som skal stemmes den anden vej?

Hov, glemte at tilføje:

8Dio's violiner kan ikke spille midter-C. Den stopper, tror jeg, ved D (eller F), ihvertfald ikke alle deres violin-patches. Nogle kan spille lidt dybere end andre, 2. violinerne kan.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tror det er et spørgsmål om at violinisten ikke har spillet rent, da de samplede.

Der er ingen forskel på første og anden violiner. De kan spille lige langt.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Tror det er et spørgsmål om at violinisten ikke har spillet rent, da de samplede.

Der er ingen forskel på første og anden violiner. De kan spille lige langt.
Til det med at de ikke spiller rent da de samplede, ja, det tror jeg også. Men har læst eller hørt et eller andet sted at de (bevidst) har gjort noget ved violinerne da de samplede, for at det skulle lyde mere "naturligt" (der var et eller andet argument for det).

Der er ingen forskel på rigtige første/anden violiner, det er samme slags. Men samplede anden violiner hos 8Dio har en dybere tone til dem.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har fundet ud af hvorfor biblioteket lyder lidt specielt. Det hedder "Schindler Legato".

Har også fundet ud af hvorfor:

[soundcloud][/soundcloud]

Lyder da ikke helt som andre violiner. Er der nogen som ved hvad det er for en slags violin der spilles på her? For den lyder lige så speciel som det bibliotek jeg har brugt.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ja, det kunne have en sammenhæng.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

mediumaevum skrev: Lyder da ikke helt som andre violiner. Er der nogen som ved hvad det er for en slags violin der spilles på her? For den lyder lige så speciel som det bibliotek jeg har brugt.
For det første - det er en af verdens måske tre mest berømte violinister, der spiller - altså en sublim musiker - og så spiller han på verdens dyreste violin....du sidder med et samplebibliotek....behøver jeg at sige mere.......
Vieuxtemps-Guarneri-Final.jpg
Vieuxtemps-Guarneri-Final.jpg (156.35 KiB) Vist 409 gange

Nyt svar