Har nået grænsen for mastering
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.
Læs mere om hvordan du indlejrer her
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.
Læs mere om hvordan du indlejrer her
Har nået grænsen for mastering
Hej derude. Jeg har været lidt med på sidelinien et stykke tid nu. Min musik kan jeg stå inde for, men tar´ gerne kritik. Jeg er ikke nogen stor sanger, det ved jeg. Meget kan gøres i mix og mastering har jeg erfaret. Så inden jeg tar´ over og lægger 3500.- for et kursus hos Holger vil jeg gerne høre jeres ideer
Senest rettet af Hugo fre 17. apr 2020 00:35, rettet i alt 1 gang.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- derermusikanten000
- Medlem
- Indlæg: 1299
- Sted: copenhagen
Fed intro -- jeg syntes at vokalen drukner lidt,og måske lidt for meget top ,måske ned med keybord akorderne og den giu der er med - bassen skal være høj - derefter bliver det lettere at vuderre om keybordtemaet skal lidt op
Jeg kan ikke udtale mig om mixing og mastering´detaljer. I mine høretelefoner lyder det godt.
Men hvordan nummeret er skruet sammen. der syntes jeg den er lige i skabet. På intet tidspunkt finder jeg noget for meget, overflødigt eller for lidt. Jeg kan ikke sætte en finger på det. Og endelig tekst med indhold.
Godt gået og godt nummer
Men hvordan nummeret er skruet sammen. der syntes jeg den er lige i skabet. På intet tidspunkt finder jeg noget for meget, overflødigt eller for lidt. Jeg kan ikke sætte en finger på det. Og endelig tekst med indhold.
Godt gået og godt nummer
Tak for feedbackderermusikanten000 skrev:Fed intro -- jeg syntes at vokalen drukner lidt,og måske lidt for meget top ,måske ned med keybord akorderne og den giu der er med - bassen skal være høj - derefter bliver det lettere at vuderre om keybordtemaet skal lidt op
Jeg tar´ dine punkter til efterretning, dog vil jeg tilføje at hvis jeg hæver bassen mere, så kommer membranerne på mine JBL L100 Century til at blafre noget. Den er meget høj her.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
Tusinde mange tak for feedback. Vokalen må være høj nok siden du har kunnet høre tekstenKimex skrev:Jeg kan ikke udtale mig om mixing og mastering´detaljer. I mine høretelefoner lyder det godt.
Men hvordan nummeret er skruet sammen. der syntes jeg den er lige i skabet. På intet tidspunkt finder jeg noget for meget, overflødigt eller for lidt. Jeg kan ikke sætte en finger på det. Og endelig tekst med indhold.
Godt gået og godt nummer
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- derermusikanten000
- Medlem
- Indlæg: 1299
- Sted: copenhagen
Det jeg mener er at jeg syntes bassen skal skal være bærende sammen med trommerne - key akorderne lidt ned sammen med gui -men solo op og ping pong key op - mindre top på voc og måske ingen efekt så ordene kommer helt frem.Hugo skrev:Tak for feedbackderermusikanten000 skrev:Fed intro -- jeg syntes at vokalen drukner lidt,og måske lidt for meget top ,måske ned med keybord akorderne og den giu der er med - bassen skal være høj - derefter bliver det lettere at vuderre om keybordtemaet skal lidt op
Jeg tar´ dine punkter til efterretning, dog vil jeg tilføje at hvis jeg hæver bassen mere, så kommer membranerne på mine JBL L100 Century til at blafre noget. Den er meget høj her.
men det er bare det jeg tænker -
Den er jeg helt med på, at det andet skal ned istedet for bas op. Jeg er osse med på at det er bunden der skal bære. Jeg er osse med på mindre top på voc, da jeg har haft mange problemer med at den skær i ørene, måske pga effects. Problemet er at jeg ikke synes at min sangstemme er fantastisk, derfor fylder jeg den med "speciel effects". Jeg prøver at lave et remix, og uploader en af dagene.derermusikanten000 skrev:Det jeg mener er at jeg syntes bassen skal skal være bærende sammen med trommerne - key akorderne lidt ned sammen med gui -men solo op og ping pong key op - mindre top på voc og måske ingen efekt så ordene kommer helt frem.Hugo skrev:Tak for feedbackderermusikanten000 skrev:Fed intro -- jeg syntes at vokalen drukner lidt,og måske lidt for meget top ,måske ned med keybord akorderne og den giu der er med - bassen skal være høj - derefter bliver det lettere at vuderre om keybordtemaet skal lidt op
Jeg tar´ dine punkter til efterretning, dog vil jeg tilføje at hvis jeg hæver bassen mere, så kommer membranerne på mine JBL L100 Century til at blafre noget. Den er meget høj her.
men det er bare det jeg tænker -
Tak for input
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35558
- Sted: Hørsholm
Har lige lyttet, og derefter læst tråden igennem. Jeg skrev lidt noter imens jeg lyttede, og dem vil jeg forsøge at forklare nu.
- Under introen, og muligvis på andre tidspunkter også, lyder det til at du har flere elementer der spiller dybe toner. Du må prioritere hvilket element der skal høres/mærkes hvornår. Du kan enten fjerne et frekvensområde permanent med en EQ, eller skrue ned for det i perioder, med volume automation eller compressor. Ja og så er der flere avancerede muligheder.
Hvis du har styr på compressoren, kan du forsøge dig med en compressor styret med et eksternt sidechain signal. Det behøver ikke komme til at lyde af nymodens elektronisk musik, bare fordi at man bruger den slags værktøj. Fabfilter Pro-C 2 er god til det. Hvis du bruger Logic kan de indbyggede compressorer vist allerede, og giver et hæderligt resultat.
Ved at skrue ned for eksempelvis din bass-linje når stortrommen slår, kan du sandsynligvis skrue yderligere op for din bass-linje, fordi de to elementer nu ikke clasher og kæmper om det samme frekvensområde på samme tid.
- Du kan også fremhæve bass'en ved at bruge noget (subtil) saturation/distortion, og/eller EQ'e toppen lidt frem, for at fremhæve anslag m.m.
- Jeg kan sagtens sætte mig ind at man vil processere sin vokal. Men i det her tilfælde synes jeg du skal overveje at bruge noget mere af den tørre/u-processerede lyd. I chorus og andre af den slags effekter kan man somme tider sætte et wet/dry mix, så kan du skrue den tættere på Dry.
Der er en del stereo spredning på din vokal processering. Normalt vil man gerne ha' overvægten af vokalen i ren mono, evt. med udvalgte dubs panoreret til siderne, og evt. med subtile stereo-effekter på - rumklang, chorus m.m.
- Vokalen svinger for meget i volume, så nogle dele er rigeligt høje, og andre er utydelige. Normalt bruger man både volume automation af ord for ord evt. nærmest stavelse for stavelse, OG compressor. Hvis du har erfaring med både volume automation og compressor, så ville jeg personligt starte med volume automation, men compressoren kan sagtens bruges til at finde et godt grund-niveau, så længe den ikke arbejder alt for meget.
Hvis du begiver dig ud begge dele, så husk at vær opmærksom på, om du automatiserer volume før (= "ind i") compressoren, eller efter den.
- Under introen, og muligvis på andre tidspunkter også, lyder det til at du har flere elementer der spiller dybe toner. Du må prioritere hvilket element der skal høres/mærkes hvornår. Du kan enten fjerne et frekvensområde permanent med en EQ, eller skrue ned for det i perioder, med volume automation eller compressor. Ja og så er der flere avancerede muligheder.
Hvis du har styr på compressoren, kan du forsøge dig med en compressor styret med et eksternt sidechain signal. Det behøver ikke komme til at lyde af nymodens elektronisk musik, bare fordi at man bruger den slags værktøj. Fabfilter Pro-C 2 er god til det. Hvis du bruger Logic kan de indbyggede compressorer vist allerede, og giver et hæderligt resultat.
Ved at skrue ned for eksempelvis din bass-linje når stortrommen slår, kan du sandsynligvis skrue yderligere op for din bass-linje, fordi de to elementer nu ikke clasher og kæmper om det samme frekvensområde på samme tid.
- Du kan også fremhæve bass'en ved at bruge noget (subtil) saturation/distortion, og/eller EQ'e toppen lidt frem, for at fremhæve anslag m.m.
- Jeg kan sagtens sætte mig ind at man vil processere sin vokal. Men i det her tilfælde synes jeg du skal overveje at bruge noget mere af den tørre/u-processerede lyd. I chorus og andre af den slags effekter kan man somme tider sætte et wet/dry mix, så kan du skrue den tættere på Dry.
Der er en del stereo spredning på din vokal processering. Normalt vil man gerne ha' overvægten af vokalen i ren mono, evt. med udvalgte dubs panoreret til siderne, og evt. med subtile stereo-effekter på - rumklang, chorus m.m.
- Vokalen svinger for meget i volume, så nogle dele er rigeligt høje, og andre er utydelige. Normalt bruger man både volume automation af ord for ord evt. nærmest stavelse for stavelse, OG compressor. Hvis du har erfaring med både volume automation og compressor, så ville jeg personligt starte med volume automation, men compressoren kan sagtens bruges til at finde et godt grund-niveau, så længe den ikke arbejder alt for meget.
Hvis du begiver dig ud begge dele, så husk at vær opmærksom på, om du automatiserer volume før (= "ind i") compressoren, eller efter den.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- derermusikanten000
- Medlem
- Indlæg: 1299
- Sted: copenhagen
Men istedet for at side og rode med alt det volume og compresser halløj , er det meget bedre og hurtigere at optage vokalen om og uden efekt også under optagelsen.Christoffer I. N. skrev:Har lige lyttet, og derefter læst tråden igennem. Jeg skrev lidt noter imens jeg lyttede, og dem vil jeg forsøge at forklare nu.
- Under introen, og muligvis på andre tidspunkter også, lyder det til at du har flere elementer der spiller dybe toner. Du må prioritere hvilket element der skal høres/mærkes hvornår. Du kan enten fjerne et frekvensområde permanent med en EQ, eller skrue ned for det i perioder, med volume automation eller compressor. Ja og så er der flere avancerede muligheder.
Hvis du har styr på compressoren, kan du forsøge dig med en compressor styret med et eksternt sidechain signal. Det behøver ikke komme til at lyde af nymodens elektronisk musik, bare fordi at man bruger den slags værktøj. Fabfilter Pro-C 2 er god til det. Hvis du bruger Logic kan de indbyggede compressorer vist allerede, og giver et hæderligt resultat.
Ved at skrue ned for eksempelvis din bass-linje når stortrommen slår, kan du sandsynligvis skrue yderligere op for din bass-linje, fordi de to elementer nu ikke clasher og kæmper om det samme frekvensområde på samme tid.
- Du kan også fremhæve bass'en ved at bruge noget (subtil) saturation/distortion, og/eller EQ'e toppen lidt frem, for at fremhæve anslag m.m.
- Jeg kan sagtens sætte mig ind at man vil processere sin vokal. Men i det her tilfælde synes jeg du skal overveje at bruge noget mere af den tørre/u-processerede lyd. I chorus og andre af den slags effekter kan man somme tider sætte et wet/dry mix, så kan du skrue den tættere på Dry.
Der er en del stereo spredning på din vokal processering. Normalt vil man gerne ha' overvægten af vokalen i ren mono, evt. med udvalgte dubs panoreret til siderne, og evt. med subtile stereo-effekter på - rumklang, chorus m.m.
- Vokalen svinger for meget i volume, så nogle dele er rigeligt høje, og andre er utydelige. Normalt bruger man både volume automation af ord for ord evt. nærmest stavelse for stavelse, OG compressor. Hvis du har erfaring med både volume automation og compressor, så ville jeg personligt starte med volume automation, men compressoren kan sagtens bruges til at finde et godt grund-niveau, så længe den ikke arbejder alt for meget.
Hvis du begiver dig ud begge dele, så husk at vær opmærksom på, om du automatiserer volume før (= "ind i") compressoren, eller efter den.
Det som Christoffer skriver giver god mening, Tak for detderermusikanten000 skrev:Men istedet for at side og rode med alt det volume og compresser halløj , er det meget bedre og hurtigere at optage vokalen om og uden efekt også under optagelsen.Christoffer I. N. skrev:Har lige lyttet, og derefter læst tråden igennem. Jeg skrev lidt noter imens jeg lyttede, og dem vil jeg forsøge at forklare nu.
- Under introen, og muligvis på andre tidspunkter også, lyder det til at du har flere elementer der spiller dybe toner. Du må prioritere hvilket element der skal høres/mærkes hvornår. Du kan enten fjerne et frekvensområde permanent med en EQ, eller skrue ned for det i perioder, med volume automation eller compressor. Ja og så er der flere avancerede muligheder.
Hvis du har styr på compressoren, kan du forsøge dig med en compressor styret med et eksternt sidechain signal. Det behøver ikke komme til at lyde af nymodens elektronisk musik, bare fordi at man bruger den slags værktøj. Fabfilter Pro-C 2 er god til det. Hvis du bruger Logic kan de indbyggede compressorer vist allerede, og giver et hæderligt resultat.
Ved at skrue ned for eksempelvis din bass-linje når stortrommen slår, kan du sandsynligvis skrue yderligere op for din bass-linje, fordi de to elementer nu ikke clasher og kæmper om det samme frekvensområde på samme tid.
- Du kan også fremhæve bass'en ved at bruge noget (subtil) saturation/distortion, og/eller EQ'e toppen lidt frem, for at fremhæve anslag m.m.
- Jeg kan sagtens sætte mig ind at man vil processere sin vokal. Men i det her tilfælde synes jeg du skal overveje at bruge noget mere af den tørre/u-processerede lyd. I chorus og andre af den slags effekter kan man somme tider sætte et wet/dry mix, så kan du skrue den tættere på Dry.
Der er en del stereo spredning på din vokal processering. Normalt vil man gerne ha' overvægten af vokalen i ren mono, evt. med udvalgte dubs panoreret til siderne, og evt. med subtile stereo-effekter på - rumklang, chorus m.m.
- Vokalen svinger for meget i volume, så nogle dele er rigeligt høje, og andre er utydelige. Normalt bruger man både volume automation af ord for ord evt. nærmest stavelse for stavelse, OG compressor. Hvis du har erfaring med både volume automation og compressor, så ville jeg personligt starte med volume automation, men compressoren kan sagtens bruges til at finde et godt grund-niveau, så længe den ikke arbejder alt for meget.
Hvis du begiver dig ud begge dele, så husk at vær opmærksom på, om du automatiserer volume før (= "ind i") compressoren, eller efter den.
Jeg bruger ProTools og er for tiden ved at teste FabFilter som Trial og vil prøve om jeg kan compe mig ud af bas problemet eller fjerne frekvensområdet de deler.
Jeg har volume automatiseret vokalen ord for ord, nogle steder stavelse for stavelse, men åbenbart ikke godt nok.
Det er som om at man kan lytte sig "døv", og jeg må lade det ligge i dagevis, før jeg genoptar´ det. Det er en svær diciplin.
Hvad er det jeg skal være opmærksom på i forhold til vol. automatisering før/efter comp? Jeg takker for alle rådene og vil få det hele efterprøvet de kommende dage. Tusinde tak
NB, jeg bruger ikke effekter under optagelser, de er helt rå!
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35558
- Sted: Hørsholm
Man kan helt klart lytte sig døv på detaljer, og så er det godt at tage en kortere eller længere pause. Måske prøve at fokusere på trommer istedet for vokaler, hvis man har svært ved at fokusere på helheden.
Nu du skriver at du tester Fabfilter, så har de flere værktøjer der er gode til den slags, både Pro MB, Pro C 2 og evt. Pro Q 3. Pro MB og Pro Q 3 overlapper lidt hvad angår ducking af specifikke frekvenser. Jeg har kun selv Pro C 2.
Omkring volume automation før eller efter compressor, det var bare for at gøre dig opmærksom på at overveje rækkefølgen.
Et tænkt eksempel kunne være, at du støder på et ord du ikke kan høre ordentligt, så du hæver det 7 dB med automation. Hvis compressoren er efter automation, kan det være den comp'er ekstra på det her ord, og du ender ved dit udgangspunkt.
Alt det her med mix kan gøres super komplekst, men det er også en fed belønning når man bliver bedre.
Nu du skriver at du tester Fabfilter, så har de flere værktøjer der er gode til den slags, både Pro MB, Pro C 2 og evt. Pro Q 3. Pro MB og Pro Q 3 overlapper lidt hvad angår ducking af specifikke frekvenser. Jeg har kun selv Pro C 2.
Omkring volume automation før eller efter compressor, det var bare for at gøre dig opmærksom på at overveje rækkefølgen.
Et tænkt eksempel kunne være, at du støder på et ord du ikke kan høre ordentligt, så du hæver det 7 dB med automation. Hvis compressoren er efter automation, kan det være den comp'er ekstra på det her ord, og du ender ved dit udgangspunkt.
Alt det her med mix kan gøres super komplekst, men det er også en fed belønning når man bliver bedre.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Okay tak, ja jeg har da mærket lidt belønning
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
Jeg har ikke læst alle kommentarer, men vil alligevel lige kommentere lidt. Der er klart noget hihat og lilletromme der ikke lige er min smag, vokalen er også eq'et lidt sjovt, og kunne nok med fordel laves lidt anderledes. MEN!! Mega fed sub!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Helt klart, jeg aldrig været tilfreds med lyden på min vokal.Hald skrev:Jeg har ikke læst alle kommentarer, men vil alligevel lige kommentere lidt. Der er klart noget hihat og lilletromme der ikke lige er min smag, vokalen er også eq'et lidt sjovt, og kunne nok med fordel laves lidt anderledes. MEN!! Mega fed sub!
Hihat og snare skyldes nok aldersforskel
Tak for input
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
Jeg tænker det kunne være interessant at høre hvilke overvejelser du har gjort dig i forbindelse med de enkelte elementer i dit nummer, hvordan du har behandlet det ift. effekter og dynamik og hvorfor. Så er det nemmere at komme med gode råd
Hvordan ser eks. din effekt chain ud på dit master spor?
Hvordan ser eks. din effekt chain ud på dit master spor?
Da jeg ikke arbejder på at udgive noget, men kun for mig selv, lægger jeg ikke faste planer. Jeg arbejder dog yderst seriøst, da det jo er min hobby. Musikken skabes langsomt i mit hovede, og derefter opstår tilfældigt, eller planlagt ideer om effekter.Seskho skrev:Jeg tænker det kunne være interessant at høre hvilke overvejelser du har gjort dig i forbindelse med de enkelte elementer i dit nummer, hvordan du har behandlet det ift. effekter og dynamik og hvorfor. Så er det nemmere at komme med gode råd
Hvordan ser eks. din effekt chain ud på dit master spor?
Jeg bruger ikke meget andet end delay, reverb, comp og EQ i downmixet, måske en comp og en EQ mere + limiter i masteren.
Det jeg søger er den silkebløde dog dynamikfulde lyd som kommer fra pro. studier, og som jeg osse godt ved at jeg som amatør ikke kan opnå. Men jeg vil forsøge at komme et stykke ad vejen.
Jeg kommer fra en tid med Pink Floyd, Genesis, Bowie og andre med fed analog lyd. Den har jeg i ørene endnu, dog forbedret med det vi kan idag.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
Der er ingen der siger at man ikke kan få prof lyd som amatør Jeg tror der er mange herinde, som betragter sig selv om amatører, men som kan lave virkelig prof lyd.
Der er ikke noget i et prof studie, som du ikke kan lave derhjemme. Rigtig meget foregår jo på computeren, så de plugins og effekter prof studier bruger, kan du også bruge. Der er ingen begrænsninger Det er selvfølgelig klart at det foregik anderledes på Bowies og Pink Floyds tid.
Det vigtigste vil jeg næsten sige er hvad du lytter på (monitors), og hvordan det rum du arbejder i ser ud, og hvordan det evt. ændrer lyden. Det svarer lidt til at male et maleri, så vil du også gerne se så klart som muligt, hvad du laver. Dårlige lytteforhold eller højttalere kan farve din lyd i en uhensigtsmæssig retning.
Herefter vil jeg sige, lyt til dit nummer på flere forskellige anlæg. F.eks. i bilen, på en radio i køkkenet eller et større anlæg i stuen. Og så find et godt reference album eller nummer, og sammenlign lyden med din egen lyd. Prøv at lyt dig frem til hvad der er godt ved den musik du godt kan lide.
En anden ting jeg selv har lært er at få anvendt EQ korrekt på de enkelte spor. Alle spor/elementer har ligesom en plads i frekvensspektret, og så er det vigtigt at få fjernet frekvenser fra andre områder, som ellers vil gå ind og kæmpe om pladsen med andre de andre instrumenter. Et eksempel er at få fjernet alle nedre frekvenser (f.eks. op til 100-150 hz), som ellers vil gå ind og sløre for dit kick/bass. Det afhænger selvfølgelig af hvilket instrument, der er tale om. Nogle gange vil man godt have bunden med, men man skal bare vide, hvad det betyder for resten.
Jeg synes også det er vigtigt at have styr på sine dynamikker (lydniveauer) for de enkelte spor. Jeg samler tit eks. percussions, kick/bass osv. på hver sin bus, og behandler dem med kompressor, saturator el. lign. For mig er det vigtigt at de enkelte dele fungerer hver for sig, inden jeg justerer på dem i forhold til det samlede lydbillede.
Der er ikke noget i et prof studie, som du ikke kan lave derhjemme. Rigtig meget foregår jo på computeren, så de plugins og effekter prof studier bruger, kan du også bruge. Der er ingen begrænsninger Det er selvfølgelig klart at det foregik anderledes på Bowies og Pink Floyds tid.
Det vigtigste vil jeg næsten sige er hvad du lytter på (monitors), og hvordan det rum du arbejder i ser ud, og hvordan det evt. ændrer lyden. Det svarer lidt til at male et maleri, så vil du også gerne se så klart som muligt, hvad du laver. Dårlige lytteforhold eller højttalere kan farve din lyd i en uhensigtsmæssig retning.
Herefter vil jeg sige, lyt til dit nummer på flere forskellige anlæg. F.eks. i bilen, på en radio i køkkenet eller et større anlæg i stuen. Og så find et godt reference album eller nummer, og sammenlign lyden med din egen lyd. Prøv at lyt dig frem til hvad der er godt ved den musik du godt kan lide.
En anden ting jeg selv har lært er at få anvendt EQ korrekt på de enkelte spor. Alle spor/elementer har ligesom en plads i frekvensspektret, og så er det vigtigt at få fjernet frekvenser fra andre områder, som ellers vil gå ind og kæmpe om pladsen med andre de andre instrumenter. Et eksempel er at få fjernet alle nedre frekvenser (f.eks. op til 100-150 hz), som ellers vil gå ind og sløre for dit kick/bass. Det afhænger selvfølgelig af hvilket instrument, der er tale om. Nogle gange vil man godt have bunden med, men man skal bare vide, hvad det betyder for resten.
Jeg synes også det er vigtigt at have styr på sine dynamikker (lydniveauer) for de enkelte spor. Jeg samler tit eks. percussions, kick/bass osv. på hver sin bus, og behandler dem med kompressor, saturator el. lign. For mig er det vigtigt at de enkelte dele fungerer hver for sig, inden jeg justerer på dem i forhold til det samlede lydbillede.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Fedt nummer. Det kunne jo sagtens være lavet af Minds Of 99.
Jeg synes fint din vokal kan bære det.
Nu har jeg kun lyttet på en laptop. Men kan umiddelbart godt høre nogle ting, der stikker ud.
Jeg ville nok bruge 1176 ind i en LA2a tricket på din vokal: https://www.uaudio.com/blog/chaining-11 ... mpressors/
Jeg bruger det selv meget - i en modificeret form, hvor jeg kører det omvendt med en LA2a ind i en 1176.
Faktisk hedder kompressorkæden noget med en TDR Nova GE til at fjerne grimme resonanser og high/low-cuts. Så endnu en TDR Nova GE med lidt upward comp - så LA2a og så 1176. De står alle og arbejder en smule hver. Det lyder i mine ører meget bedre, end når en enkelt comp står og hiver meget i signalet. Det gør faktisk også, at jeg generelt ikke behøver den store volumen automation på vokalen. Afslut med lidt EQ efter behov.
Det er værd at lege lidt med.
Jeg synes fint din vokal kan bære det.
Nu har jeg kun lyttet på en laptop. Men kan umiddelbart godt høre nogle ting, der stikker ud.
Jeg ville nok bruge 1176 ind i en LA2a tricket på din vokal: https://www.uaudio.com/blog/chaining-11 ... mpressors/
Jeg bruger det selv meget - i en modificeret form, hvor jeg kører det omvendt med en LA2a ind i en 1176.
Faktisk hedder kompressorkæden noget med en TDR Nova GE til at fjerne grimme resonanser og high/low-cuts. Så endnu en TDR Nova GE med lidt upward comp - så LA2a og så 1176. De står alle og arbejder en smule hver. Det lyder i mine ører meget bedre, end når en enkelt comp står og hiver meget i signalet. Det gør faktisk også, at jeg generelt ikke behøver den store volumen automation på vokalen. Afslut med lidt EQ efter behov.
Det er værd at lege lidt med.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Nå ja - rumklang.
Prøv at gøre vokalen så god så mulig inden du putter rumklang på. Den skal bare lige være krymmel oven på glasuren. Jeg bruger gerne et godt pre-delay på rumklang, der mindst svarer til en 1/64 node eller længere i forhold til sangens tempo.
Ducking af rumklangen er også godt til at holde vokalen fri for mudder, så det kun fylder ud i hullerne.
Prøv at gøre vokalen så god så mulig inden du putter rumklang på. Den skal bare lige være krymmel oven på glasuren. Jeg bruger gerne et godt pre-delay på rumklang, der mindst svarer til en 1/64 node eller længere i forhold til sangens tempo.
Ducking af rumklangen er også godt til at holde vokalen fri for mudder, så det kun fylder ud i hullerne.
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Det fedt spændende musik. Velovervejet arrangement.
Vokalen kan komme tættere på mikrofonen så du får lidt mere af de dybe frekvenser, måske er der osse noget med rummet du indspiller i der reflekterer, ihvertfald noget sissle i toppen, kan også være komprimeringen til mp3. Jeg er ikke klar over, om hvis du uploader mp3 som så af Soundcloud bliver yderligere komprimeret, så det ville være bedre at uploade wav. Fed stemme, der er noget fortællende Sebastian god stil over det.
Vokalen kan komme tættere på mikrofonen så du får lidt mere af de dybe frekvenser, måske er der osse noget med rummet du indspiller i der reflekterer, ihvertfald noget sissle i toppen, kan også være komprimeringen til mp3. Jeg er ikke klar over, om hvis du uploader mp3 som så af Soundcloud bliver yderligere komprimeret, så det ville være bedre at uploade wav. Fed stemme, der er noget fortællende Sebastian god stil over det.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
Mange tak til Seskho, SustainerPlayer og Graceville for jeres input.
Det giver god mening at hver instrument udnytter sit område, og jeg lukker af for dem som ikke har brug for de samme områder. Jeg har mine JBL Active Speakers i studiet, som er nogenlunde lyddæmpet med akustikplader, og så har jeg mine gamle JBL L100 i stuen. Derudover plager jeg altid mine venner med min nyeste musik, så jeg kan høre på andre højtalere.
UA 1176 ind i en UA LA2a har jeg ikke økonomi til. Som jeg forstår det findes de kun som hardware, og det kræver et mindre banklån.
Jeg vil læse lidt om ducking og arbejde med reverb´en.
Ja, og så må jeg jo komme tættere på den mic. Det er nok et traume fra gamle dage. Når man stod med sin bas i hænderne i -70´erne og fik læberne på mic´en så fik man sådan et knald over mundtøjet.
Jeg uploader altid wav.
Tak alle for input
Det giver god mening at hver instrument udnytter sit område, og jeg lukker af for dem som ikke har brug for de samme områder. Jeg har mine JBL Active Speakers i studiet, som er nogenlunde lyddæmpet med akustikplader, og så har jeg mine gamle JBL L100 i stuen. Derudover plager jeg altid mine venner med min nyeste musik, så jeg kan høre på andre højtalere.
UA 1176 ind i en UA LA2a har jeg ikke økonomi til. Som jeg forstår det findes de kun som hardware, og det kræver et mindre banklån.
Jeg vil læse lidt om ducking og arbejde med reverb´en.
Ja, og så må jeg jo komme tættere på den mic. Det er nok et traume fra gamle dage. Når man stod med sin bas i hænderne i -70´erne og fik læberne på mic´en så fik man sådan et knald over mundtøjet.
Jeg uploader altid wav.
Tak alle for input
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Jeg mente nu ikke, at du skulle bruge hardware. Jeg linkede til UA's artikel fordi den fint forklarer, hvad man vil/kan opnå ved at bruge de to typer compressors efter hinanden. Men der findes masser af software-alternativer. Selv benytter jeg Native Instruments software-kloner af de to kompressorer. Men de er vel nok de mest efterlignede compressors i softwareverdenen, så måske du allerede har dem i en eller anden udgave. Eller noget der bare ligner.Hugo skrev: UA 1176 ind i en UA LA2a har jeg ikke økonomi til. Som jeg forstår det findes de kun som hardware, og det kræver et mindre banklån.
Jeg vil læse lidt om ducking og arbejde med reverb´en.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35558
- Sted: Hørsholm
Man kan godt opnå lignende serial compression med eksempelvis Fabfilter Pro-C 2, som jeg nævnte tidligere i tråden. Til det ville jeg nok vælge Opto eller Mastering til den langsomme levelling (LA2A), og Punch til hurtig 1176 lignende. Man får dog ikke den samme farvning af frekvenser med Fabfilter.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Okay, Tak begge to. Jeg aflyser banklånet. Jeg har WavesDiamondBundle og køber nok FabFilterBundle (som jeg tester nu).
Jeg vil bruge eftermiddagen (+aften og nat) på at lege lidt med det samt nogle af de andre gode råd + læse.
Endnu en gang mange tak for den gode hjælp
Jeg vil bruge eftermiddagen (+aften og nat) på at lege lidt med det samt nogle af de andre gode råd + læse.
Endnu en gang mange tak for den gode hjælp
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941