Bør jeg offentliggøre dette?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Bør jeg offentliggøre dette?

Indlæg af mediumaevum »

OBS: Kan ikke huske om jeg har startet en lign. tråd, men har søgt - uden at finde noget.
-

For et par år siden blev jeg kontaktet af en polsk journalist fra Radio Maryja, én af polens største TV-stationer.
De ville bruge noget af mit musik til en historisk dokumentar om kristendommens indførsel i Polen i middelalderen.

Jeg husker at jeg googlede kortvarigt Radio Maryja og fandt ud af at det var en katolsk TV-station som havde en religiøs agenda.
Jeg læste også - kortvarigt/lidt om at stationen støttede op om den meget konservative regering.

Så jeg lavede en aftale med journalisten om at min musik kun måtte bruges i forbindelse med nogle rent historiske facts, og altså ikke til spredning af et bestemt religiøst eller politisk budskab, hvilket blev vel modtaget.

Dokumentaren er iøvrigt offentlig og ligger bla. på youtube.

Nu er Polen sidenhen blevet et halvdiktatur, hvor dommernes uafhængighed og selve retsstaten er på spil.

Ydermere står dette halvdiktatur til at vinde parlamentsvalget, som direkte følge af Radio Maryja's pro-autoritære/fascistiske propaganda (dog uden brug af mit musik).

Spørgsmålet er om jeg bør udtale min foragt offentligt på enten youtube eller andre internationale steder, og forklare at selvom jeg har givet tilladelse til at de måtte bruge mit musik, støtter jeg naturligvis IKKE op om Polens stærkt autoritære regering?

Eller er det at gå for langt?

Hvad vil jeres råd være? Jeg er bange for at blive sat i bås med et halv- eller heldiktatur.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er altid en god idé at tage offentligt afstand fra den slags i min optik.

Om det er strengt nødvendigt i din situation ved jeg ikke.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev:Det er altid en god idé at tage offentligt afstand fra den slags i min optik.

Om det er strengt nødvendigt i din situation ved jeg ikke.
Er blevet frarådet at gå videre ind i emnet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Og anbefalet ;) God fornøjelse.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev:Spørgsmålet er om jeg bør udtale min foragt offentligt på enten youtube eller andre internationale steder, og forklare at selvom jeg har givet tilladelse til at de måtte bruge mit musik, støtter jeg naturligvis IKKE op om Polens stærkt autoritære regering?
Men ved folk derude, at det er dig, der har lavet noget af musikken til denne dokumentar?

Har du set nogen konkrete tegn på, at nogle mennesker nu betragter dig som sympatisør af den polske regering pga. musikken i dokumentaren?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg ville lade dem bruge min musik men det er fuldstændigt op til dig selv at vurdere hvad du kan stå inde for. Det vigtigste er at du står fast på dine egne synspunkter. Jeg bor selv i et multikulturelt samfund, så jeg ville nok holde mig fra Rasmus Paludan. Men jeg ville nok sætte en grænse der´ uanset.
Jeg vil gerne lige tilføje. Der er absolut ingen utryghed forbundet ved at bo i et kvarter med mange af anden etnisk og religiøs oprindelse. Det er blæst helt ud af proprosion af medier og politikkere, som intet kender til at bo et sted som jeg, og spørger eksperter til råds, som heller intet ved om det.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

det er da ligemeget.
du gav noget musik til noget, og nu er det brugt.
så gik der SUR i den, men der sidder altså ingen folk og tænker "musikeren er SKYLDIG!"

det gør der altså ikke.

glem det pis, du bokser til ingen verdens nytte på en sæk som er ligeglad

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Breaking News: Dansk middelalderkomponist vælter Polsk regering.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der er ikke kaldt på nogen som helst form for action i denne forbindelse

Tankerne i denne tråd handler mere om politisk selvpromovering og korrekthed

Måske skulle man hellere bekymre sig om at EU tryner visse østeroupæiske lande ,.. og behandler dem som under-dogs ?
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

MV har haft ihvertfald en eller to tråde, som handler om hvorvidt man skal udtrykke sig politisk eller ej for at tage hensyn til sin karriere & lukke åbne døre til branchen osv osv. Svarene kan muligvis findes der, omend summen af det sikkert er noget med, hvad synes du selv.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Graceville skrev:MV har haft ihvertfald en eller to tråde, som handler om hvorvidt man skal udtrykke sig politisk eller ej for at tage hensyn til sin karriere & lukke åbne døre til branchen osv osv. Svarene kan muligvis findes der, omend summen af det sikkert er noget med, hvad synes du selv.
Tja, måske burde man bare lade sagen være. Undskyld ulejligheden.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev:Nu er Polen sidenhen blevet et halvdiktatur, hvor dommernes uafhængighed og selve retsstaten er på spil.

Ydermere står dette halvdiktatur til at vinde parlamentsvalget, ...
Det forekommer mig forøvrigt helt rablende, at nogen kan finde på at bruge sin dyrebare demokratiske stemmeret til at stemme for demokratiets tilbagerulning... :luny: Det er som at bruge sit sidste pistolskud på med vilje at skyde sig selv i foden :?

Men det er åbenbart noget med, at frihed ikke står øverst på homo sapiens' behovspyramide. Jeg læste lige, at de dersen antidemokrater har sørget for 860 kr pr barn til børnefamilier og sagt ned med homoer, og så kører det... :clap:

Det minder mig om Bibel-beretningen om Esau, der solgte sin førstefødselsret til sin bror Jakob for en skålfuld suppe efter at være kommet sulten hjem fra en ikke vellykket jagt. Hmmm...

Hvis det bliver for meget, så synes jeg bare vi skal smide dem ud af EU - så kan de finde sig nogle andre mere ligesindede at lege med. De ku' f.eks. lave noget sammen med tyrkerne i stedet; der ønsker man jo åbenbart heller ikke demokrati og retsstat. Så kunne de lave deres egen lille to-stats-union baseret på deres fælles værdier :roll:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev:
mediumaevum skrev:Nu er Polen sidenhen blevet et halvdiktatur, hvor dommernes uafhængighed og selve retsstaten er på spil.

Ydermere står dette halvdiktatur til at vinde parlamentsvalget, ...
Det forekommer mig forøvrigt helt rablende, at nogen kan finde på at bruge sin dyrebare demokratiske stemmeret til at stemme for demokratiets tilbagerulning... :luny: Det er som at bruge sit sidste pistolskud på med vilje at skyde sig selv i foden :?

Men det er åbenbart noget med, at frihed ikke står øverst på homo sapiens' behovspyramide. Jeg læste lige, at de dersen antidemokrater har sørget for 860 kr pr barn til børnefamilier og sagt ned med homoer, og så kører det... :clap:

Det minder mig om Bibel-beretningen om Esau, der solgte sin førstefødselsret til sin bror Jakob for en skålfuld suppe efter at være kommet sulten hjem fra en ikke vellykket jagt. Hmmm...

Hvis det bliver for meget, så synes jeg bare vi skal smide dem ud af EU - så kan de finde sig nogle andre mere ligesindede at lege med. De ku' f.eks. lave noget sammen med tyrkerne i stedet; der ønsker man jo åbenbart heller ikke demokrati og retsstat. Så kunne de lave deres egen lille to-stats-union baseret på deres fælles værdier :roll:
Den med velfærdsydelser forstår jeg godt. Altså, at de sætter velfærd før demokrati.
Og så alligevel ikke, for hvordan kan du være sikker på at diktaturet ikke også afskaffer velfærdsstaten når først de har fået magten over befolkningen?

Derfor skal retsstat før demokrati og dernæst velfærd.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Det forekommer mig forøvrigt helt rablende, at nogen kan finde på at bruge sin dyrebare demokratiske stemmeret til at stemme for demokratiets tilbagerulning.
Det er fordi disse tiltag fra den polske regering ikke berører, langt størstedelen af den polske befolkning, men de som har udnævnt sig selv som den kreative klasse. Eller eliten. og det bekymrer ikke den jævne polakker. Jeg har arbejdet med mange polakker. Gode, hæderlige folk, men det er mit indtryk at , for dem drejer det sig om villa,vovse og Volvo. De vil blæse på den kreative klasse. De har bare ikke helt samme opfattelse af ret og demokrati som vi har. Tredeling af magten er for dem ikke så vigtig.
Når vi sammenligner med Danmark. Så kan man nævne, Yahya Hassan får en forvaringsdom , for noget som næppe ville give mere end 8 måneder. For at lukke munden på ham. Den ene dag er han Danmarks største kunstner i nyere tid, og den næste er han bare en utilpasset knægt fra blokken, hvor de muligvis medicinere ham for at skræddersy ham til vores mere og mere snævre demokrati. Det er ikke noget som trykker danskere eller de tre , presse politikkere og domstole, som deler magten.
Jeg har ikke sympati for forfølgelse af homoer. hvem vælger selv at blive homo i Uganda.
Jeg så en debat fra EU parlamentet . En af de mest glødene EU tilhænger , hidsede sig voldsomt op over Orban. Det var tydeligt at han så sig selv som fortaler for menneskerettighed, demokrati og et referencepunkt for alt godt i verden. Jeg ventede på at Orban lukkede kæften på ham og nævnte Rwanda. Spædbørn blev knust mod træer eller smidt i brønde. Vrede og had havde taget over. Og intet af det havde været muligt uden USA, Frankrig og EU´støtte. De gav deres vasal "hutu-stat" alt hvad de behøvede til ugerningerne. og de så passivt til. Det var ikke Orban ,AFD, Trump, Le Pen.Det var Clinton,Kohl, Bild, Nyrup og Mitterand. Og andre frihedens pejlemærker. Sket er sket, men det skræmmende er at der ingen selvransagelse er. De samme kræfter ser stadig sig selv som at de gode og rigtige i verden. de er totalt hjernevaskede i deres billede af ret og forkert, selvom de i den grad har blinde gyder. og det finder jeg langt mere skræmmende end Orban og Friheds Partiet i Polen. For jeg tror det er de samme menneskelige funktioner som lå til grund for holocaust, udryddelse af indianere og afrikanere. For man kan ikke forklare folk ud af deres hjernevask. Bare man ville erkende at, hvad som er rigtigt eller forkert, godt og ondt, moralsk eller amoralsk. udelukkende kommer fra vores egne hjerner. Vi har ikke de store problemer med at visse mennesker ikke har de samme rettigheder og for polakkernes vedkommende er det bare andre mennesker som ikke ligger dem på sinde.
Hele, især den vestliges verden ledere, meningsdannere og herskende klasse. Går i ring i en skov, hvor de ikke kan se stierne for træer. Jeg gider ikke at træde ind i den skov. Jeg prøver at holde mig udenfor, som børn, udsatte, udstødte og enfoldige, men som tydeligt, udefra, ser stisystemet i skoven.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

People don't have ideas, ideas have people
Microsoft Certified MCSA

Nyt svar