macOS 10.15 Catalina

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Re: macOS 10.15 Catalina

Indlæg af Rosenfeldt »

benjisan skrev:
Smittefar skrev:Tænk hvis Windows smadrede al tredjepart software og drivere hvert gang de lavede en større opdatering
Det gør Apple altså heller ikke.
+1

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

jakobole skrev:Mht genvejstaster, så er de næsten ens i alle programmer - så hulter-til-bulter kan jeg ikke genkende
En ting jeg ikke kan på mac (hurtigt) - at finde en fil eller en folder bare ved at begynde at skrive på tastaturet. Her skal man selv finde den er min erfaring. . Hvis mit drev E: vises, taster jeg bare "dr" på tastaturet, så finder den den første folder/fil der begynder med "dr" - f.eks dropbox. Det kunne jeg ikke på Holgers Mac for et par uger siden.
cmd+spacebar+d+r ???

--sd

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Det er lidt urkomisk, at Apple altid får skylden - når plugins ikke virker efter en større macOS opdatering. Hvor svært kan det være for de store etablerede udviklere af plugin, at blive beta-tester på macOS? (Hvilket de nok er..) Apple retter ikke synderlig meget i de sidste versioner af betaversioner, og derfor mener jeg ikke det bør så stort et problem med at være klar til det nye OS?

Havde jeg et firma der udviklede plugins, så vil jeg altid sørge for at være up-to-date med nye styresystemer, hvilket i sidste ende giver flere kunder.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

UAD venter nok fordi de alligevel har ny version af Console med nye ting til salg hver 3. måned & derfor hellere vil breake det end besvære brugerne.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Apple kører netop med BETA programmer så de forskellige Plugin udviklere kan få testet deres kode og rettet det til INDEN der er release af en OS update. Men hvis de ikke har gjort det i tide, er det altså ikke Apples skyld, de har haft chancen.

Hvis man altid skal vente på at den langsommeste udvikler skal i mål før vi kan fortsætte, kommer vi ingen steder. Men hver gang en udvikler bruger den undskyldning skulle de have et slag over nakken, det er 100% deres egen skyld, de har sovet i timen!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hald skrev:Apple kører netop med BETA programmer så de forskellige Plugin udviklere kan få testet deres kode og rettet det til INDEN der er release af en OS update. Men hvis de ikke har gjort det i tide, er det altså ikke Apples skyld, de har haft chancen.

Hvis man altid skal vente på at den langsommeste udvikler skal i mål før vi kan fortsætte, kommer vi ingen steder. Men hver gang en udvikler bruger den undskyldning skulle de have et slag over nakken, det er 100% deres egen skyld, de har sovet i timen!
Ligesom der ser ud til at være, ikke så få der slår på tromme for at enten lade være med at opgradre eller på den anden side holde sig til native plugins i DAW'sne. Hvis ens købsmotiver er fomo-baserede (fear of missing out), lever man jo i en overfladisk verden hvor man giver hat i vaner og rutiner - hvor flere kombinations muligheder om ikke andet så i begyndelsen vil give anledning til fejl.

Hvordan får man bedst tag om features som kan ignoreres på anden måde end ved intensivt brug ... systematikken med at få afprøvet nye features, er jo nærmest ikke eksisterende - jo flere parametre man får hevet i undervejs i processen, jo sværere er det at finde tilbage til udgangspunktet igen.

Det er faktisk ikke flere features vi har brug for, men mekanismer til at udgå vi laver fælder for os selv. Tænk bare på hvor meget ulykke vi alle som en har forårsaget med multiband kompressorer?? Eller hvor nemt det er et mixe rå signaler, hvor et minimum af plugins er røget i vores channelstrip. Forstå så at varme og vintage først og fremmest er buzzwords ... for at få os til at bandwaggon'e.

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Da jeg er mere IT-mand end Lyd-mand til daglig er mine interesser at være informeret og helt fremme, både med erfaring og viden men også med sikkerhed. Det er klart at hvis man stadig kan have en studie maskine der er frakoblet nettet og kører offline uden større udefrakommende sikkerhedsudfordringer, så kan man godt leve med en computer der ikke er opdateret. Men at kører med gammelt software, svarer for mig lidt til at spise for gammelt mad, der sker "måske" ikke noget ved det.

Jeg er first-mover, hellere fixe små bugs i nye ting end leve med udfordringerne i de gamle.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hald skrev:Jeg er first-mover, hellere fixe små bugs i nye ting end leve med udfordringerne i de gamle.
Detr kan jo godt være, du er det - ligesom du sikkert også hylder "dynamikken" i store kontorlandskaber, der sker bare det, at ingen rigtigt får noget fra hånden, fordi alle forstyrrer alle, og der fremvokser en kaste af kontrollere der sidder og fedter i excel ark, der vil se hvorfor der ikke rigtigt skabes resultater der svarer til de indkastede resourcer.

Du får aldrig lært dit værktøj at kende hvis der hele tiden kastes distraktioner ind - jeg arbejder også med IT mere end med lyd, men den skarpeste kode kommer altså kl. 03:00 om natten, når konen snorker og jeg får fundet et glas whisky frem - og ingen andres dagsorden spiller ind.

Ligesom når jeg så laver lyd, som i mit tilfælde er PA produktioner, så har det været en åbenbaring for mig at skære ned på antallet af mikrofoner, i stedet for at sætte en multiband kompressor ind med et par dyk ved 300 hz og 600 hz og bruge rigtigt lang tid på at equalizere på en tam der kun bliver brugt 4-5 gange pr. sang.

Det er blevet åbenbart for mig at bare fordi man kan noget, teknisk så behøver man ikke at gøre det, fordi man ofte er kommet til at skabe problemer for sig selv med kompleksiteten i det man gør.

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr man 7. okt 2019 10:02, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hald skrev:Da jeg er mere IT-mand end Lyd-mand til daglig er mine interesser at være informeret og helt fremme, både med erfaring og viden men også med sikkerhed. Det er klart at hvis man stadig kan have en studie maskine der er frakoblet nettet og kører offline uden større udefrakommende sikkerhedsudfordringer, så kan man godt leve med en computer der ikke er opdateret. Men at kører med gammelt software, svarer for mig lidt til at spise for gammelt mad, der sker "måske" ikke noget ved det.

Jeg er first-mover, hellere fixe små bugs i nye ting end leve med udfordringerne i de gamle.
Ahr ... hold nu op. "Gammel software" ... :roll:

Fordi man ikke går fra Mojave til Catalina det første sekund, er ikke ensbetydende med, at man ikke er sikker. Og selv ældre macOS modtager stadig sikkerhedsopdateringer. F.eks den High Sierra jeg skriver fra nu. Denne maskine kan i øvrigt ikke køre nyere macOS end det.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev:
Ahr ... hold nu op. "Gammel software" ... :roll:

Fordi man ikke går fra Mojave til Catalina det første sekund, er ikke ensbetydende med, at man ikke er sikker. Og selv ældre macOS modtager stadig sikkerhedsopdateringer. F.eks den High Sierra jeg skriver fra nu. Denne maskine kan i øvrigt ikke køre nyere macOS end det.
Du har helt ret, men den forskrækkelse der er for opdateringer holder bare ikke i dag, desværre er det efterhånden blevet sådan at de fleste udgiver "beta" software uden at have testet det ordentlig først, de får jo fejlene at vide fra de bedste testere, nemlig brugerne, og så kan de bare opdatere sig ud af det senere. Det er konkurrencen der har drevet det til den brede accept af denne fremgangsmåde. Der er langt imellem super godt software fra version 1.0
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Når det så er sagt.. https://9to5mac.com/2019/10/06/psa-logi ... -catalina/
Some of the biggest virtual gear makers for the most popular DAWs have already sent out warnings. ROLI, Native Instruments, iZotope, Elektron, IK Multimedia, Steinberg, Soundtoys and many more have all issued formal warnings to music producers stating their products are not yet ready for Apple’s latest version of macOS.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

:-P

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev::-P
Da Microsofts Steve Ballmer overgav tøjlerne til næste chef, gav han følgende råd videre: "Be bold, be Right"

Det er nok det eneste punkt hvor jeg er enig med ham, man har dog ikke altid ret, selv om statistikken taler godt for det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Alle 32 bit wrappers får nok også meget svært ved at fortsætte sin eksistens under Catalina, bl.a.

DDMF:
….has important consequences for a number of DDMF products: Bridgewize and Metaplugin, which both offer the possibility to use your old 32 bit plugins in a 64 bit host, will no longer be able to do that under Catalina. There is no technical workaround for this, also none of the competitor products that offer bit bridging will continue to work under Catalina. So if you want to keep using your old and beloved 32 bit plugins, you will have to stay on OSX 10.14 or lower….
Senest rettet af Fabian man 7. okt 2019 13:14, rettet i alt 1 gang.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Det bliver også interessant mht. REX formatet, hvis ellers nogle bruger det (rx2)
Jeg har nogle samples i formatet som jeg egentlig stadig er glad for.

Problemet er at Propellerhead har ikke udgivet en 64 bit udgave af deres REX Library bundle til mac, som netop en hel del utilities og host applikationer benytter sig af. Indtil videre æder Live fortsat rx2 under Catalina, men muligvis er det hard-coded i selve programet.

ReCycle mener jeg heller ikke findes i 64 bit..
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hald skrev:Når det så er sagt.. https://9to5mac.com/2019/10/06/psa-logi ... -catalina/
Some of the biggest virtual gear makers for the most popular DAWs have already sent out warnings. ROLI, Native Instruments, iZotope, Elektron, IK Multimedia, Steinberg, Soundtoys and many more have all issued formal warnings to music producers stating their products are not yet ready for Apple’s latest version of macOS.

Det er jo det, jeg siger :P

Men det er åbenbart ikke Apple, der er problemet, det er alle de andre. Det forstår jeg nu, det er klart 8-)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Smittefar skrev:fordi Apple ikke kan finde ud af at garantere er minimum af bagudkompatibilitet.
Det kan de skam også. Det hedder: sørg for at dit software er baseret på en 64 bit kerne, så vil det virke uden problemer.
Det er ærlig talt noget som har været undervejs meget længe, og hvis man som udvikler bare kunne ane en smule af røgen i horisonten, så ville man også ha' været forberedt på det her og gjort noget ved det for LANG tid siden 8-)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes, jeg får de samme mails, hver gang, der kommer en ny version af Apples OS.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Warp69
Professor i rumklang
Indlæg: 195

Indlæg af Warp69 »

Jeg tror faktisk ikke jeg har mødt en eneste DSP programmør som synes Apple update politik er fanstatisk.

Apple benytter ikke meget tid på at forhøre 3rd party udviklerer om evt. ændringer i OSX - selv meget sene beta'er kan indeholde store ændringer i deres API. Flere gange har Apple måtte fjerne store dele fra deres release pga. 3rd party udviklerer simpelthen ikke kunne arbejde med specifikke ændringer (herunder at plugins ikke måtte skrive/læse til/fra HD).

Catalina indeholder meget store ændringer iforhold til mange andre OSX opdateringer. Problemet denne gang er notarization og selvmodificerende kode.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Warp69 skrev:Jeg tror faktisk ikke jeg har mødt en eneste DSP programmør som synes Apple update politik er fanstatisk.

Apple benytter ikke meget tid på at forhøre 3rd party udviklerer om evt. ændringer i OSX - selv meget sene beta'er kan indeholde store ændringer i deres API. Flere gange har Apple måtte fjerne store dele fra deres release pga. 3rd party udviklerer simpelthen ikke kunne arbejde med specifikke ændringer (herunder at plugins ikke måtte skrive/læse til/fra HD).

Catalina indeholder meget store ændringer iforhold til mange andre OSX opdateringer. Problemet denne gang er notarization og selvmodificerende kode.
Jeg tror på det kan være op ad bakke for developere, at være tvunget til at justere på noget som ellers fungerer og bare ruller, man vågner op om morgenen og ingenting virker… damn!

Og sådan er jo med Apple hele vejen rundt, ikke kun udviklere, men også detailkæderne, som typisk er meget sparsomt informerede om hvad der foregår, før det pludselig sker og skal være nu.

Men altså, går man ind på Apple’s område for at tjene penge, så har man vel også accepteret at arbejdet er underlagt en række harske vilkår fra deres side. Og til tider kan det være ganske ulønsomt, been there myself…


Men jeg ville egentlig spørge dig, ser du slet ikke fordele ved notarization og det nye system?
Du skriver ‘selvmodificerende kode', det lyder da spændende, hvad går det mon ud på?

På mig virker det som at de rydder op med hård hånd og luger ud i forældet, måske usikker kode. Mener du ikke det rent system-sikkerhedsmæssigt er et positivt og egentlig ret sejt træk af Apple, at gøre op med ældre og problematiske formater og komme videre?

I øvrigt tænker jeg, at den retning som macOS X bevæger sig, er en ganske naturlig afspejling af den verden mange faktisk lever i, på godt og ondt.

macOS10.15 GM er i øvrigt frigivet nu, det bliver vældig interessant at se hvordan det bliver modtaget verden over.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Fabian skrev:Jeg tror på det kan være op ad bakke for developere, at være tvunget til at justere på noget som ellers fungerer og bare ruller, man vågner op om morgenen og ingenting virker… damn!
Undskyld, men det er simpelthen noget sludder. Udviklerne bliver løbende orienteret og får adgang til beta og test software, og kan opdatere og finjustere deres software i lang tid et nyt OS bliver udgivet. Klart, nogen gange er der ændringer i den endelige version der gør at man skal finpudse lidt, men det er sjældent store og grundlæggende ting. Udviklerne får også adgang til en GM (Golden Master) version et stykke tid inden udgivelsen af et nyt OS, så de har mulighed for at teste de sidste ting.

Apple har et stort og ret godt udviklerprogram, så at fremstille Apple som den store skurk i det her er simpelthen ikke fair.

At udviklerne så piver og giver udtryk for at det i hvert fald ikke er deres egen skyld at deres software ikke er klar er bare noget bullshit, ærlig talt.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

benjisan skrev:
Fabian skrev:Jeg tror på det kan være op ad bakke for developere, at være tvunget til at justere på noget som ellers fungerer og bare ruller, man vågner op om morgenen og ingenting virker… damn!
Undskyld, men det er simpelthen noget sludder. Udviklerne bliver løbende orienteret og får adgang til beta og test software, og kan opdatere og finjustere deres software i lang tid et nyt OS bliver udgivet. Klart, nogen gange er der ændringer i den endelige version der gør at man skal finpudse lidt, men det er sjældent store og grundlæggende ting. Udviklerne får også adgang til en GM (Golden Master) version et stykke tid inden udgivelsen af et nyt OS, så de har mulighed for at teste de sidste ting.

Apple har et stort og ret godt udviklerprogram, så at fremstille Apple som den store skurk i det her er simpelthen ikke fair.

At udviklerne så piver og giver udtryk for at det i hvert fald ikke er deres egen skyld at deres software ikke er klar er bare noget bullshit, ærlig talt.
Enig!
Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

DJ's skal dog også være opmærksomme:
https://www.macrumors.com/2019/10/07/ma ... e-support/
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

benjisan skrev:
Fabian skrev:Jeg tror på det kan være op ad bakke for developere, at være tvunget til at justere på noget som ellers fungerer og bare ruller, man vågner op om morgenen og ingenting virker… damn!
Undskyld, men det er simpelthen noget sludder. Udviklerne bliver løbende orienteret og får adgang til beta og test software, og kan opdatere og finjustere deres software i lang tid et nyt OS bliver udgivet. Klart, nogen gange er der ændringer i den endelige version der gør at man skal finpudse lidt, men det er sjældent store og grundlæggende ting. Udviklerne får også adgang til en GM (Golden Master) version et stykke tid inden udgivelsen af et nyt OS, så de har mulighed for at teste de sidste ting.

Apple har et stort og ret godt udviklerprogram, så at fremstille Apple som den store skurk i det her er simpelthen ikke fair.

At udviklerne så piver og giver udtryk for at det i hvert fald ikke er deres egen skyld at deres software ikke er klar er bare noget bullshit, ærlig talt.
haha, ok, det var måske lige hårdt nok formuleret, men vi har jo lige hørt fra @Warp69 som jeg går ud fra er udvikler, at der kan være tilfælde hvor essentielle system funktionaliteter bliver trukket eller måske fjernet i sidste minut.

Den GM vi taler om, har i øvrigt ligget på developer mindre end en uge. Normalt kommer der flere GMs før den endelige, men tilsyneladende ikke denne gang.

Nogle gange skal der ikke så meget til før en opgave skal gribes an på en helt anden facon, hvilket jeg antager kan have konsekvens for arbejdets omfang, især hvis en applikation eller API funktion skal migrere og skrives om fra bunden til et andet format. Det er forståeligt hvis nogle udvikler-huse afventer hvorvidt Apple vedholder samtlige ændringer, eller hvorvidt tingene ændres stil kun at kræve små-justeringer, og dermed måske mange timers arbejde sparet.

Jeg antager da også, at Apples udviklerprogram er bedre end så mange andres, og man skal nok have sovet i timen, eller været for sløset, hvis de helt store forandringer kommer som en overraskelse.

Når jeg tænker over det, synes jeg faktisk også vi indenfor de senere år har oplevet en ny tendens fra Apple, både mht. meget tidlige preview af nye hardware modeller, og senest her med Catalina public beta versionen. Før i tiden var alting omgærdet af kæmpe mystik, og jeg ved fra mit arbejde hos Apple, at selv lande-cheferne knap nok var bekendt med release datoer og hvordan tingene skulle lanceres.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Hald skrev: Enig!
– den er god den der gif, er du blevet træt af Leonardo? :-P :)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Nyt svar