Spørgsmål vedr. Gramex-afregning
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2985
- Sted: Fyn
Spørgsmål vedr. Gramex-afregning
Jeg har lige sendt et musik-forslag ind til Taxi.com som svar på en annonce, hvor man efterspurgte en instrumental udgave af en public domain sang. Jeg havde tilfældigvis lige sådan en liggende i skuffen, så det lå jo bare lige til højrebenet at fyrre den afsted.
Taxi skriver, at musikken skal bruges af et ”popular Music Licensing Company with tons of placements in hit TV shows”, så jeg må vel gå ud fra, at hvis mit nummer bliver udvalgt, og jeg laver en kontrakt med dette Music Licensing Company, så bliver nummeret vel formentlig brugt på noget TV på et tidspunkt…
Her undrer jeg mig så over noget, der står længere nede i Taxi’s annonce:
“This publisher offers a non-exclusive 50/50 deal. Although there won’t be any performance royalties paid for these placements, you will get 50% of the master license fee.”
(Mine fremhævninger)
Hvorledes kan det være de skriver, at der ikke vil blive udbetalt nogen performance royalties? Selvom jeg ikke er ophavsmand til værket, så er jeg jo både udøvende kunstner på flere forskellige instrumenter samt fonogramproducentrettighedshaver for nu at bruge det helt korrekte fagudtryk for ejer af masteren.
Gramex udbetaler da normalt royalties til både master-ejer (”producent”) samt udøvende kunstner på en indspilning, når indspilningen bruges i TV-sammenhæng?
Er det fordi man ikke har noget svarende til Gramex i Amerika, eller hvad skal man lægge i det, de skriver her…?
Taxi skriver, at musikken skal bruges af et ”popular Music Licensing Company with tons of placements in hit TV shows”, så jeg må vel gå ud fra, at hvis mit nummer bliver udvalgt, og jeg laver en kontrakt med dette Music Licensing Company, så bliver nummeret vel formentlig brugt på noget TV på et tidspunkt…
Her undrer jeg mig så over noget, der står længere nede i Taxi’s annonce:
“This publisher offers a non-exclusive 50/50 deal. Although there won’t be any performance royalties paid for these placements, you will get 50% of the master license fee.”
(Mine fremhævninger)
Hvorledes kan det være de skriver, at der ikke vil blive udbetalt nogen performance royalties? Selvom jeg ikke er ophavsmand til værket, så er jeg jo både udøvende kunstner på flere forskellige instrumenter samt fonogramproducentrettighedshaver for nu at bruge det helt korrekte fagudtryk for ejer af masteren.
Gramex udbetaler da normalt royalties til både master-ejer (”producent”) samt udøvende kunstner på en indspilning, når indspilningen bruges i TV-sammenhæng?
Er det fordi man ikke har noget svarende til Gramex i Amerika, eller hvad skal man lægge i det, de skriver her…?
Gramex er ikke performance royalties.
Gramex er neighboring rights.
Performance rights = KODA
Mechanical rights = NCB
Neighboring rights = GRAMEX
Gramex er neighboring rights.
Performance rights = KODA
Mechanical rights = NCB
Neighboring rights = GRAMEX
Det er også lidt af en (begrebs)jungle.
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2985
- Sted: Fyn
Ja det må man sige. Med "performance" tænkte jeg jo bare umiddelbart på, hvad jeg som udøvende musiker har spillet manuelt/levende på indspilningen.
Set i bakspejlet, så kan jeg godt se en vis sammenhæng i det, for de organisationer, der sørger for at opkræve penge til værkers ophavsmænd, kaldes jo netop for Performance Rights Organisations, så der kan man sige der er en sammenhæng i begreberne.
Men hvad så med organisationer - så som Gramex - der opkræver penge til udøvende kunstnere og master owners - hedder de så Neighboring Rights Organisations?
Set i bakspejlet, så kan jeg godt se en vis sammenhæng i det, for de organisationer, der sørger for at opkræve penge til værkers ophavsmænd, kaldes jo netop for Performance Rights Organisations, så der kan man sige der er en sammenhæng i begreberne.
Men hvad så med organisationer - så som Gramex - der opkræver penge til udøvende kunstnere og master owners - hedder de så Neighboring Rights Organisations?
Ja, og for lige at præcisere, så er neighboring rights også en performance right - men for den specifikke “optagelse”, dvs. for sound recordingen.
Hvis ikke andet er angivet, så er performance rights = for værket (KODA).
Hvis du søger på emnet, så husk at søge med britisk stavemåde også (neighbouring).
Neighboring rights er i øvrigt et af de steder, der er flest black box money at hente.
Hvis ikke andet er angivet, så er performance rights = for værket (KODA).
Hvis du søger på emnet, så husk at søge med britisk stavemåde også (neighbouring).
Neighboring rights er i øvrigt et af de steder, der er flest black box money at hente.
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2985
- Sted: Fyn
Black box money - hvad vil det sige?Holger skrev: Neighboring rights er i øvrigt et af de steder, der er flest black box money at hente.
Black box money er de millioner der ikke bliver hentet pga. mangelfulde rapporteringer (Gramex-lister og lign. i udlandet).
Dem kan man så søge, ofte baseret på et proportionalitetskrav (jo merr du udgiver, jo merr kan du søge-ish), men også på andre mere snedige måder.
Der findes folk som lever af bare at søge Black Box.
Begrebet findes også inden for andre rettighedstyper, men neighboring rights er et af de dårligst rapporterede kilder.
Dem kan man så søge, ofte baseret på et proportionalitetskrav (jo merr du udgiver, jo merr kan du søge-ish), men også på andre mere snedige måder.
Der findes folk som lever af bare at søge Black Box.
Begrebet findes også inden for andre rettighedstyper, men neighboring rights er et af de dårligst rapporterede kilder.
-
- Forum Donator
- Indlæg: 1119
Det er måske fordi værket skal bruges i butikskæde bar eller restaurationskæde, som ikke udbetaler neighboring rights i USA (fordi USA ikke underskrev Rom konventionen i 1961). Men det kan også være at forlæggeren ikke helt er med på at der kan komme udenlandske tracks igennem Taxi, for USA burde udbetale neighboring rights til udenlandsk producerede værker (tror bare at de er så “lokale” at de ikke ved det). Gramex beder jo altid om noget dokumentation, så hvis du kan fremskaffe det, kan der måske falde Gramex af alligevel.
Usa har Soundexchange som collecter neighboring rights i det digitale domæne fra internet radio ol., men det er en jungle fordi fx Californien har andre regler end andre stater osv. Også internationalt er der stor forskel på neighboring rights lovgivningen, så der er et tough game.
Men tracks er sikkert til Wallmart eller lignende, og så er det derfor de skriver som de gør.
Usa har Soundexchange som collecter neighboring rights i det digitale domæne fra internet radio ol., men det er en jungle fordi fx Californien har andre regler end andre stater osv. Også internationalt er der stor forskel på neighboring rights lovgivningen, så der er et tough game.
Men tracks er sikkert til Wallmart eller lignende, og så er det derfor de skriver som de gør.
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2985
- Sted: Fyn
Holger skrev:Neighboring rights er i øvrigt et af de steder, der er flest black box money at hente.
Når du skriver, at der er mange penge at hente i det, skal det så forstås således, at puljen på en eller anden måde fordeles mellem ansøgere til det, og eftersom mange berettigede ikke ansøger, så bliver der mere til deling for de resterende? Dvs. således at man ved at ansøge kan opnå mere udbetaling, end man egentlig har gjort sig fortjent til, om man så må sige... ?Holger skrev:Black box money er de millioner der ikke bliver hentet pga. mangelfulde rapporteringer (Gramex-lister og lign. i udlandet).
Dem kan man så søge, ofte baseret på et proportionalitetskrav (jo merr du udgiver, jo merr kan du søge-ish), men også på andre mere snedige måder.
Der findes folk som lever af bare at søge Black Box.
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2985
- Sted: Fyn
Wallmart - hvad er det?the songcabinet skrev:Men tracks er sikkert til Wallmart eller lignende, og så er det derfor de skriver som de gør.
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2985
- Sted: Fyn
Altså hvis man i USA ikke opkræver/udbetaler neighboring rights royalties for musiknumre brugt i butikskæde bar eller restaurationskæde, så kan Gramex vel heller ikke hente penge hjem f.eks. for et dansk produceret musikstykke brugt i en amerikansk musikkæde? Eller hvad? Mener du, at hvis f.eks. 10 forskellige musiknumre bruges på en bar i USA, hvoraf de 3 er produceret i udlandet, så vil der blive opkrævet neighboring rights royalties for de 3 udenlandsk producerede numre men ikke for de 7 amerikansk producerede numre? Er det det, du siger?the songcabinet skrev:Det er måske fordi værket skal bruges i butikskæde bar eller restaurationskæde, som ikke udbetaler neighboring rights i USA (fordi USA ikke underskrev Rom konventionen i 1961). Men det kan også være at forlæggeren ikke helt er med på at der kan komme udenlandske tracks igennem Taxi, for USA burde udbetale neighboring rights til udenlandsk producerede værker...
Fuldstændig korrekt.Mr. Soundman skrev:Holger skrev:Neighboring rights er i øvrigt et af de steder, der er flest black box money at hente.Når du skriver, at der er mange penge at hente i det, skal det så forstås således, at puljen på en eller anden måde fordeles mellem ansøgere til det, og eftersom mange berettigede ikke ansøger, så bliver der mere til deling for de resterende? Dvs. således at man ved at ansøge kan opnå mere udbetaling, end man egentlig har gjort sig fortjent til, om man så må sige... ?Holger skrev:Black box money er de millioner der ikke bliver hentet pga. mangelfulde rapporteringer (Gramex-lister og lign. i udlandet).
Dem kan man så søge, ofte baseret på et proportionalitetskrav (jo merr du udgiver, jo merr kan du søge-ish), men også på andre mere snedige måder.
Der findes folk som lever af bare at søge Black Box.
-
- Forum Donator
- Indlæg: 1119
Wallmart er den største butikskæde i USA (og verden). https://en.wikipedia.org/wiki/WalmartMr. Soundman skrev:Wallmart - hvad er det?the songcabinet skrev:Men tracks er sikkert til Wallmart eller lignende, og så er det derfor de skriver som de gør.
-
- Forum Donator
- Indlæg: 1119
Ja, men det viser sig at jeg tager fejl. Det kunne man frem til 2017, men ikke længere nu. Her er en oversigt fra Tunecore https://www.tunecore.com/blog/2012/07/n ... atter.htmlMr. Soundman skrev:Altså hvis man i USA ikke opkræver/udbetaler neighboring rights royalties for musiknumre brugt i butikskæde bar eller restaurationskæde, så kan Gramex vel heller ikke hente penge hjem f.eks. for et dansk produceret musikstykke brugt i en amerikansk musikkæde? Eller hvad? Mener du, at hvis f.eks. 10 forskellige musiknumre bruges på en bar i USA, hvoraf de 3 er produceret i udlandet, så vil der blive opkrævet neighboring rights royalties for de 3 udenlandsk producerede numre men ikke for de 7 amerikansk producerede numre? Er det det, du siger?the songcabinet skrev:Det er måske fordi værket skal bruges i butikskæde bar eller restaurationskæde, som ikke udbetaler neighboring rights i USA (fordi USA ikke underskrev Rom konventionen i 1961). Men det kan også være at forlæggeren ikke helt er med på at der kan komme udenlandske tracks igennem Taxi, for USA burde udbetale neighboring rights til udenlandsk producerede værker...
Dog har Gramex aftaler med Soundexchange (se https://gramex.dk/om-gramex/internation ... e-aftaler/ ), så hvis spilningen kan kategoriseres som digital, så kan der være penge at hente dér.