Reaper tråden

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Re: Reaper tråden

Indlæg af Fabian »

kas_lar skrev:Tak for kommentarerne:-)

Ja jeg laver kun stemmastering i Reaper når jeg får tilsendt at lavt antal stems. Ellers bruger jeg Logic som er mit hoved program udover Reaper.

Render Matrix er en af de vigtigeste grunde til at jeg bruger Reaper - det er det vildeste værktøj når jeg exporterer store projekter! Jeg sparer simpelthen så meget tid og selvom det tog over 7 måneder at integrere Reaper som masterings-DAW så har jeg helt sikkert sparet tiden ind igen. Det har Region Render Matrix været med til :-)

Mht. koder så bruger jeg et andet program - DSP Quattro. Det er ikke optimalt men jeg laver så få DDP projekter efterhånden, så det gør mig. Jeg prøvede at få DDP ind i Reaper men det trak tænder ud og DSP Quattro virkede fra første 1minut. Udover det så har jeg fundet ud af at mine ører og øjne har godt af at skifte program - specielt når jeg skriver koder og tjekker dem igennem 8-)
Ah ok, jeg åbnede engang en demo af Quattro, og smed det hurtigt ud igen -mega forvirrende program syntes jeg, det er forhåbentligt blevet mere intuitivt siden da:)

– helt enig; ører og øjne har godt af at skifte program, sådan har jeg det også!

Smittefar skrev:Hvordan bruger du den der item ruler? Jeg har godt set det er kommet, men jeg har ikke helt forstået pointen.
Item rulers er bekvemt til navigering på Medie eller Midi klip. Hvis man f.eks. har et projekt med flere emner (sange, video, speak), og har indstillet projektets tidslinje til taktart, sekundært tid. Hvis der så kommer en rettelse til tredje nummer ved 3'59''77min., så er en Item Ruler sat til ‘item time’ en god hjælp for hurtigt at kunne finde det præcise sted.

Et andet eksempel kan være hvis man har forskudt content i item klip, så er det nemt at se hvor på optagelsen man befinder sig vha. Item Ruler som viser ‘source time', altså fra begyndelsen der starter tidligere end den viste waveform.

Item ruler der viser takt-art kan også være nyttigt, hvis et take f.eks. skal vise et nyt tempo fra en indsat ’Tempo Marker’ på tidslinjen.

– måske lidt forvirrende at tale om uden eksempler, og man kan selvfølgelig navigere på andre måder, men item rulers gør det nemt og overskueligt.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Cool - tak for det - jeg kan godt se, det kan være meget brugbart
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg overvejer, om jeg skal prøve at bruge reaper til at tracke i istedet for Logic & så mixe/samle trådene i logic X

Reaper 64 bit downloadet & startet op på mac book pro late 2013 + apollo twin duo.

Nogen fordele & ulemper jeg skal tænke over.

Hvordan er det med latency, eksempelvis. Bedre end logic x med blot et plugin & 3 spor?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Graceville skrev:Jeg overvejer, om jeg skal prøve at bruge reaper til at tracke i istedet for Logic & så mixe/samle trådene i logic X
Reaper 64 bit downloadet & startet op på mac book pro late 2013 + apollo twin duo.
Nogen fordele & ulemper jeg skal tænke over.
Hvordan er det med latency, eksempelvis. Bedre end logic x med blot et plugin & 3 spor?
Hvorfor vil du skifte DAW midt i projekterne? .. hvad er det du gerne vil opnå ved at bruge reaper frem for logic?
Hvis det var mig ville jeg hellere gøre det den anden vej rundt. Logic har audio quantizise og en udemærket flere take comp workflow.
Hvor imod reaper er alle track typer alt så alt kan være en bus og route hvorhen det skal være og gør mixning mere der-ud-af. MEN jeg er også logic spasser.

Latency messigt burde der vel ikke være den store forskel på DAWs? .. men Logic har den der "low latency mode" ting til når man skal tracke som ikke findes i reaper.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Graceville skrev:Jeg overvejer, om jeg skal prøve at bruge reaper til at tracke i istedet for Logic & så mixe/samle trådene i logic X

Reaper 64 bit downloadet & startet op på mac book pro late 2013 + apollo twin duo.

Nogen fordele & ulemper jeg skal tænke over.

Hvordan er det med latency, eksempelvis. Bedre end logic x med blot et plugin & 3 spor?
Jeg prøvede det for nogen tid siden. Det første jeg bemærkede var rædselsfulde plugins. F.eks kompressor. Da jeg havde fundet det , ledte jeg videre, da jeg ikke kunne forestille mig at det var det´. Men det er jo fordi man selv skal installere de plugins man ønsker sig. og det giver jo egentligt god mening. Ud over det´ virkede det , med min beskedne kunnen inden for DAW, som et fuldstændigt komplet program. Og intuitivt, som Studio One.
jeg prøvede også Protools First. der kan man kun gemme 3 projekter. Og det er kun kompartibel med udvalgte lydkort, så jeg skulle hente en universel driver. Jeg har også prøvet gratis versionen af Studio One, samt Artist versionen.Der kan man ikke installere 3parts plugins. Artist har har kompressor og EQ og det meste andet, men heller ikke der kan man installere plugins.
De barrierer stødte jeg ikke på i Reaper, selvom det også er et billigt program. og at man selv skal finde sine plugins, kan man jo også se som en fordel.
Mit indtryk er at det er et godt program. Jeg bruger selv studio One 3, men har også en Reaper licens jeg vil aktivere.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Andenhåndsviden: jeg har tidligere (for år tilbage) hørt, at nogle live-folk foretrak Reaper, når der skulle trackes mange spor (24+) i lang tid (hele koncerter), da Reaper var/er mere stabil til netop denne øvelse.

Om dette stadig er gældende kan jeg ikke sige.

Men medmindre du oplever problemer, så er jeg en stor +1 til mik_c's indlæg. Ingen grund til at skifte hest i vadestedet, hvis der ikke er specifikke issues.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Okidoki. Jeg bliver på Logic X & får det slanket ved at bounce færdige spor til stereospor.

Har oplevet knas den seneste tid med UAD Apolloen & bufferen på 32. Det skyldes at jeg kører Finale25 i ReWire & omkring 10 audiospor men ikke de vilde plugins.

Glemte at se, hvor meget CPU der bruges på projektet, men det vil jeg gøre næste gang jeg sidder med det.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Men medmindre du oplever problemer, så er jeg en stor +1 til mik_c's indlæg. Ingen grund til at skifte hest i vadestedet, hvis der ikke er specifikke issues.
Det er da rigtigt, men hvad er der galt i at have 2 DAW ?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kimex skrev: Det er da rigtigt, men hvad er der galt i at have 2 DAW ?
Intet "galt" - men hvad vil du opnå?

Medmindre det løser et eller flere specifikke problemer, så er det en bedre ide, at få lært et DAW at bruge helt i dybden. Og kan man først det ... så giver det ingen mening, at bytte et hurtigere workflow imod en ny gang læring.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

SustainerPlayer skrev:
Kimex skrev: Det er da rigtigt, men hvad er der galt i at have 2 DAW ?
Intet "galt" - men hvad vil du opnå?

Medmindre det løser et eller flere specifikke problemer, så er det en bedre ide, at få lært et DAW at bruge helt i dybden. Og kan man først det ... så giver det ingen mening, at bytte et hurtigere workflow imod en ny gang læring.
Den kan måske løse det problem, at jeg ikke kan finde ud af Studio One. :-D
Spøg til side. Nu har jeg allerede en Reaper version, som bare skal installeres . Men lige for tiden har jeg problemer med at tilknytte et Library til SSD5, som nu, er i min DAW. Jeg kan ikke finde en destination, som kan godkendes til formålet. Jeg har læst manuallen og fulgt anvisningen og googlet det, men jeg har ikke kunne løse det.
Og jeg skal simpelthen have nogle trommer.
SSD5 slate pack.jpg
Jeg har prøvet at døbe mappen med teksten i fejlmeldingen. Så jeg har overvejet om det vil fungere med Reaper, så jeg kan lave trommerne i Reaper og derefter åbne tracket i Studio One. Men det burde jo ikke være nødvendigt.

Medlemsavatar
Jan Møller
Medlem
Indlæg: 148
Sted: 8930

Indlæg af Jan Møller »

Hej - super fedt med en Reaper tråd for at høre om andres oplevelser og erfaringer :-)

Jeg har taget en tur rundt på forskellige DAWs og brugt lidt tid på at finde den med bedst performance på mit system. Af Pro tools, Studio one 4.5, Cubase 10 pro vandt Cubase 10 - indtil jeg prøvede Reaper. Jeg sidder på en Win 10 PC. Jeg bruger det primært til komposition og bruger derfor en del virtuelle instrumenter, og indtil videre klarer Reaper det rigtigt fint. Man skal lige vænne sig til måden det arbejder på - men jeg synes det er fedt man kan designe det til sit brug - og alligevel kan fange de funktioner man bruger sjældnere.

Jeg er hoppet på temaet LCS_mahina da jeg finder det oprindelige tema lidt uinspirerende - men det er jo en smagssag :-)


Og så findes der jo masser af videoer med diverse tips og tricks på fx reaperblog.net. Jeg har også indtalleret SWS med de funktioner det nu giver.

Bl.a. gjorde de her indstillinger Reaper mere snappy for mig:

Nu ser jeg bare frem til at få skrabet nogle flere Reaper erfaringer sammen :-)
VH. Jan Møller

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

En stor del af sit liv man bruger på at blive dus med sin software, det kan være en årelang procces, og Reaper er bestemt et koncept hvor man kun kan overføre sine færdigheder til et andet produkt i begrænset omfang

Læste engang at Reaper mestendels er EN mands værk

Sådan er det med mere software end man lige tror, (f.eks Melda, Nomad, McDSP, PSP)

Vi dør alle, og skifter bane i vores liv, er der nogen der tænker på at man måske var bedre tjent med et produkt der ikke var spændt op på EN bestemt person ?
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Dystert!

Måske er det som med instrumenter. Min sangskrivning er markant anderledes om det er på den ene eller den anden elspade, akkustisk spade, keyboard, steinway eller yamaha osv osv.

Måske er det osse sådan med DAW's. Dunno.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

DUBTEMPLE skrev:Vi dør alle, og skifter bane i vores liv, er der nogen der tænker på at man måske var bedre tjent med et produkt der ikke var spændt op på EN bestemt person ?
Nej. Jeg tænker på at finde den mest optimale løsning til mine behov. Kan ikke leve mit liv efter hvad der måske/måske ikke sker med et software firma i fremtiden.

Jeg forstår udemærket grundende til ikke at hoppe på Reaper, jeg havde selv mange grunde før jeg gjorde.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hæhæ - ja det er sgisme maksimalt fatalistisk tankegang der.

Men vi er jo aldrig sikre. Store firmaer kan jo også hive stikket til et produkt fra den ene dag til den anden. Hvis vi skal til at have sådanne overvejelser, så skal man jo holde sig fra software i det hele taget.

Men alle dem, der kan reparere multispors båndmaskiner bliver også ældre og ældre ... :shock:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Vi er doomed! Alle kan lige så godt stoppe med at lave musik med det samme! :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Come on, I svag-tænkere, det var ikke en opfordring til kollektivt selvmord, men bare lidt om at indrette sig :dollargrin:

Tro det eller ej, jeg er faktisk glad for livet, og dermed min tid :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

You live and you die. Livet er meningsløst. UNDTAGEN Jeff Buckley. Jeff Buckley er alt!
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Stjæler lige tråden til kollektivt selvmord. Nogen der skal have noget med?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg er også langsom til ny software, og knap på tid, hvilket selvfølgelg indgår i min personlige referance

Forstår godt at nogen vælger Reaper, det er blæret, open-ended og velskrevet ;-)
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

DUBTEMPLE skrev:Come on, I svag-tænkere, det var ikke en opfordring til kollektivt selvmord, men bare lidt om at indrette sig :dollargrin:

Tro det eller ej, jeg er faktisk glad for livet, og dermed min tid :dollargrin:
:wink: :peace: :surrender:

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Men passer det stadigvæk, at Reaper er mest stabil til mange spor

Bruger det ihvertfald til vores band-aftener, 8-9 audiospor, men med en ret høj buffer size er alle DAW's vel stabile.

Nogen der har prøvet at sætte bufferen til mere end 1024? Såvidt jeg kan se, kan man taste hvad man vil, så har sat den til det dobbelte.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Har du nogen vst'er kørende på de spor, eller et det en optagelse. Jeg ville forvente Reaper var stabil med meget mindre buffer og mange flere spor end det. Jeg har opdaget i hvert fald 24 samtidige store med 1024 buffer

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det har ikke været nødvendigt at lægge plugins på, da vi får vores direkte lyd fra pulten & vores pedaler i al almindelighed, så det har jeg ikke testet.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis jeg nu faktisk skulle nævne en enkelt ting, der irriterer mig virkelig meget med Reaper, så er det de evindelige opdateringer.

Der kommer jo en opdatering om ugen, så det er ret ofte man lige skal ind og installere. De fleste af de opdateringer gør minimal forskel i måden jeg bruger Reaper. Jeg ville ønske, de samlede sammen til lidt større men færre opdateringer.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar