Ny audiointerface - noget at være opmærksom på?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Ny audiointerface - noget at være opmærksom på?

Indlæg af mik_c »

Er efterhånden en del år siden jeg har været på udkig efter en (eller et?) audiointerface... (ej hvis lydgrænseflade er en så må være en).

Jeg har været ret glad for mit nuværende ESI esu1810 lydkort, men skal til at skalere ned i gear og væk fra rack modular så havde faktisk bare tænkt mig at købe en af deres nyere men mindre modeller Esi U86 XT. Da jeg så stadig har midi in og out og digital in og out samt rigeligt med inputs og outputs. .. Men kan se at i den 300 euro klasse er der ret tæt konkurrence. Jeg sammenlignede specs med en billig behringer model for at se om man kunne spare penge der, men ESIen har bedre specs. .. Kiggede også på noget Roland, men syntes bare de har været slemme til at droppe alt support til det gear der ikke lige er til salg lige nu, hvorimod jeg aldrig har manglet drivers med ESI.

Men kan være der er et eller andet nyt man skal være opmærksom på som ikke var der for 10 år siden? eller noget der er på vej lige om hjørnet man burde vente på?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Focusrite er lidt industristandarden indenfor den prisklasse pt. Lidt ligesom M-Audio var det for 10 år siden. De laver nogle rigtig fine interfaces ...
mik_c skrev:... en (eller et?) audiointerface... (ej hvis lydgrænseflade er en så må være en).
Synonymer behøver ikke have samme køn. "Interface" er helt sikkert et -t ord, så det hedder "et audiointerface".
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Er ret glad for mit Focusrite (18i20 MK2), det kører bare og lyder godt. Ikke så nuanceret et indspark, I know, men lige en hurtig anbefaling herfra.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

RME ,... så er man sikker på der er fred og ingen bøvl på sigt ,... samt max performace

For en lille usb løsning et alm babyface 1500-1800 brugt

Brug adat porten hvis/når behovet opstår

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg smed 1500 ud af vinduet til et midi-interface fra ESI ,... der aldrig blev opdateret til W10 ,... problemet opstod allerede efter få måneder, da de blev solgt op til W10 bkev introduceret, man aldrig fik opdateret de dedikerede multi-cliente drivere

Aldrig mere ESI

Presonus lod mac-brugere i stikken ved ikke at supportere deres nyere produkter ved en af de utallige os-opdates

Aldrig mere Presonus interfaces, eller noget som helt andet der er driver-afhængigt
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Motu laver også nogen mindre kort som virker ret robuste og lækre.

PS: Helt klart "nyt interface" / "et interface". Det andet lyder virkeligt underligt for mig af uforklarlige årsager.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Vist iøvrigt kun MOTU, RME, samt Rolands seneste midi-interfaces der stadig har en reel didikeret driver til W10

Alt andet bruger så vidt jeg ved MS default crap kode, dvs timing ikke optimeret via dedikeret kode, tildeling af portnavne typisk vilkårlig når der startes op, især når der stackes flere devices, (sucks), og endelig ingen multiclient features

Syntes jeg har set en del utilfredshed med MOTU, også i deres nuværende produkter,...dropouts, ustabilitet, m.m., både relateret til midi og audio, men ingen erfaring selv med deres nyere pruøodukter, kun fra et midi-interface for 20 år siden, der var lige til skraldespanden på Win, selvom de solgte det som understøttet, så holder man sig jo væk derefter :-)

De har som udgangspunkt altid været fokuseret på mac, og så har windows-siden vel været noget halvhjertet crap kun for at udvide målgrupoen, lader det til
/Dub

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

DUBTEMPLE skrev:RME ,... så er man sikker på der er fred og ingen bøvl på sigt ,... samt max performace
For en lille usb løsning et alm babyface 1500-1800 brugt
Brug adat porten hvis/når behovet opstår
Ej en babyface eller pro som vist er den eneste til salg fra ny nu er for dyrt til mig og er ikke glad for kable dimser der hænger ud til alle sider af tingene. .. Og har som sagt aldrig oplevet bøvl med det jeg har haft så er ikke en parameter det kan optimeres på.
Så RME er simpelthen for dyre produkter til de kan komme på tale :)

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Morten B skrev:Er ret glad for mit Focusrite (18i20 MK2), det kører bare og lyder godt. Ikke så nuanceret et indspark, I know, men lige en hurtig anbefaling herfra.
Sidder og kigger på Focusrite Scarlett 8i6. Og må sige at den lever op til hvad jeg skal bruge af input og output samt den har 2 hørebøf udgange som er virkelig rart, og har samme støj specs osv som den ESI jeg kiggede på. Og prisen er også den samme. Jeg mister et par inputs men 6 af slagsen er også nok. Så den vil jeg klart overveje.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

DUBTEMPLE skrev:Jeg smed 1500 ud af vinduet til et midi-interface fra ESI ,... der aldrig blev opdateret til W10 ,... problemet opstod allerede efter få måneder, da de blev solgt op til W10 bkev introduceret, man aldrig fik opdateret de dedikerede multi-cliente drivere
Aldrig mere ESI
Så vidt jeg kan se er der dedikerede multi device / multi client drivers til windows 10 på ESIs hjemmeside både til deres nuværende og ældre midi devices. Så ser ud til der er support på produkter selv mange mange år tilbage.

Så aldrig mere lytte til DUBTEMPLE eller hva? :-P

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mik_c skrev:
DUBTEMPLE skrev:Jeg smed 1500 ud af vinduet til et midi-interface fra ESI ,... der aldrig blev opdateret til W10 ,... problemet opstod allerede efter få måneder, da de blev solgt op til W10 bkev introduceret, man aldrig fik opdateret de dedikerede multi-cliente drivere
Aldrig mere ESI
Så vidt jeg kan se er der dedikerede multi device / multi client drivers til windows 10 på ESIs hjemmeside både til deres nuværende og ældre midi devices. Så ser ud til der er support på produkter selv mange mange år tilbage.

Så aldrig mere lytte til DUBTEMPLE eller hva? :-P
Det må du selv om, og jeg tvivler på at de har rettet op,..

Essensen af det jeg sagde var at de vendte røven til da jeg havde brug for dem, og lod mig tibage med et stykke junk jeg lige havde købt, i den dyre ende af midi-interface scalaen vel at mærke

Hippo havde det samme, der er skrevet masser om det, både her, og på andre fora,..
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvis du læser mellem linierne på specs, og sætter dig ud over den noget forløjede måde de skriver på, så kan du også se at den reele udvikling af dedikerede drivere stoppede ved windows 8

Men de blev som nævnt stadig solgt da W10 blev introduceret

https://www.esi-audio.com/products/m8uxl/
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det her med brand loyalitet, det er jo op til en selv. Da RME havde den sag med jackstik på en tidlig Fireface, der sørgede de jo for at folk bare kunne få dem skiftet hos dem.

Jeg har haft et par dårlige erfaringer med MOTU, og andre sværger til dem. Jeg kommer nok ikke til at købe MOTU fremadrettet.

Sorry for ligegyldig derail. Men jeg ville nok lytte til hvad folk herinde har af dodgy erfaringer.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fornuftigt Christoffer !!!

Og så lige for en god ordens skyld, nej, der er sgu stadig ikke ikke reele drivere til det nævnte ,... trods det var på hylden helt frem til 2015/16 ,...
Vedhæftede filer
Screenshot_2019-09-25-15-04-41.png
Screenshot_2019-09-25-15-04-41.png (393.45 KiB) Vist 622 gange
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har flere venner der har Motu, og er glade for det. (Kører det også selv.)

Focusrites drivere har jeg til gengæld hørt meget brok over. Jeg lånte endda et ældre 1010 lydkort af en computernørd der ikke ku' få det til at virke. Men da jeg satte det til (Windows), virkede det i første forsøg. Så satte jeg det til min ældgamle Macbook Pro bare for at presse citronen. Samme resultat: Virkede i første hug.

Lydkort-drivere er sort magi.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

M-audio og Avid fik et barn som de ikke sørgede for ordentlige drivere til da Avid smed M-audio ud igen.
Presonus har som nævnt været meget hurtige til at stoppe med support for flere af deres produkter.
Focusrite som jeg kører nu, virker super, jeg overvejer stadig nogle dage Presonus, men bruger egentlig min Behringer XR18 til det meste tracking over 4 kanaler.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mik_c skrev:
Morten B skrev:Er ret glad for mit Focusrite (18i20 MK2), det kører bare og lyder godt. Ikke så nuanceret et indspark, I know, men lige en hurtig anbefaling herfra.
Sidder og kigger på Focusrite Scarlett 8i6. Og må sige at den lever op til hvad jeg skal bruge af input og output samt den har 2 hørebøf udgange som er virkelig rart, og har samme støj specs osv som den ESI jeg kiggede på. Og prisen er også den samme. Jeg mister et par inputs men 6 af slagsen er også nok. Så den vil jeg klart overveje.
Du kunne evt. overveje at kigge efter et brugt Clarett, hvis du kan overskue brugtmarkedet. Samme (ganske gode) drivere, men bedre preamp, bedre convertere og analoge air band eq's på.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

DUBTEMPLE skrev:Hvis du læser mellem linierne på specs, og sætter dig ud over den noget forløjede måde de skriver på, så kan du også se at den reele udvikling af dedikerede drivere stoppede ved windows 8
Men de blev som nævnt stadig solgt da W10 blev introduceret
https://www.esi-audio.com/products/m8uxl/
Hm ja er jo ikke godt hvis de ikke supportere det som de lover. Men ved ikke om den dedikeret driver pr unit er nødvendig hvis de har samlet det hele i den universelle ESI midi driver som virker til alle deres devices. MEN om den så rent faktisk virker, det er jo hele humlen. Og at de først kommer med den i starten af 2019 er ret sent at komme med noget til windows 10. Så er der en del år hvor mange har siddet med midi interfaces der ikke har kunne virke ordenligt. Men jeg har sådan en 4 in 4 ud midi boks fra dem som jeg kan prøve at slutte til min win 10 laptop en af dagene for at se om den supportere multi client :)

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

En helt 3. anbefaling er et Steinberg UR28M. Eneste mangel : MIDI - men det klares nemt for 100,-.
Ellers er det et super interface med monitor-controller til 3 sæt monitors, 2 headphones + DSP så du kan bruge 0-latency fx under tracking. Fine preamps også. Har haft mit siden 2012 uden bøvl under Win 7 og Win 10. Lækre knapper og low latency selvom det er USB 2.0
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mik_c skrev:
DUBTEMPLE skrev:Hvis du læser mellem linierne på specs, og sætter dig ud over den noget forløjede måde de skriver på, så kan du også se at den reele udvikling af dedikerede drivere stoppede ved windows 8
Men de blev som nævnt stadig solgt da W10 blev introduceret
https://www.esi-audio.com/products/m8uxl/
Hm ja er jo ikke godt hvis de ikke supportere det som de lover. Men ved ikke om den dedikeret driver pr unit er nødvendig hvis de har samlet det hele i den universelle ESI midi driver som virker til alle deres devices. MEN om den så rent faktisk virker, det er jo hele humlen. Og at de først kommer med den i starten af 2019 er ret sent at komme med noget til windows 10. Så er der en del år hvor mange har siddet med midi interfaces der ikke har kunne virke ordenligt. Men jeg har sådan en 4 in 4 ud midi boks fra dem som jeg kan prøve at slutte til min win 10 laptop en af dagene for at se om den supportere multi client :)
Jeg er glad for at du kan se det røvhuls-agtige i at sælge mig et produkt, i den absolut dyreste ende, uden drivere, før, måske, nu 4 år senere, hvis det altså virker, og ikke bare er en overbygning på windows class-compliente system, der er til at åbne og skide i

Deres nye "universelle drivere" fra 2019 er muligvis brugbare, jeg forstod det i første omgang bare som at ren "class complient" drift var mulig, (uden driver),..

I praksis har jeg været nød til at bruge et lignende beløb endu engang og købe 3 stks interfaces fra Roland , der har givet mig 9x9 midi-porte

Jeg vil til enhver tid kalde det jeg har oplevet som ren svindel, de har solgt produkterne i 2015 vel vidende at de ville stå uden support

At der kommer en driver helt uventet nu i 2019 hænger sikkert sammen med at der alligevel blev skrevet kode til deres helt ny røde "EX" modeller, der også er basseret på Ploytec chips, så det har været en "gratis omgang"

https://www.usb-midi.com/

Jeg har stadig M8U LX stående, ubrugt,.. det skal da have et forsøg på et tispunkt, jeg kan sagtens bruge flere porte end de 11x11 jeg har incl mine 2 HDSP kort ;-)

Meld meget gerne tilbage hvis du får prøvet driverne på et tidspunkt
/Dub

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Der er også Arturia Audiofuse
https://m.thomann.de/dk/arturia_audiofu ... gKTF_D_BwE

Har ikke prøvet det, men det ser interessant ud.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Tak for alle de gode svar .. jeg har valgt at gå efter den focusrite clarett selvom den er lidt over budget. Steinberg tingen var også meget tæt på at blive valgt på grund af dsp funktionerne men extra luksus converterne på focusriten vandt.

Jeg vender lige tilbage i næste uge med test af esi midi interface om det kan kører i flere apps samtidig med den nye driver :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mik_c skrev: lør 28. sep 2019 19:06 Tak for alle de gode svar .. jeg har valgt at gå efter den focusrite clarett selvom den er lidt over budget. Steinberg tingen var også meget tæt på at blive valgt på grund af dsp funktionerne men extra luksus converterne på focusriten vandt.

Jeg vender lige tilbage i næste uge med test af esi midi interface om det kan kører i flere apps samtidig med den nye driver :)
Det blev vist droppet, eller ???? :lol: :lol: :lol:

Har lige lavet et meget hurtigt forsøg med seneste version 1.3 af driveren på W10 64 bit ,... hul igennem på S1 i hvert fald

Der bliver ikke et regulært kontrolpanel tilgængeligt til enheden, så det virker stadig lidt som default "windows driver" agtigt

Mon den nye driver bare er en form for "extension" til windows eget halløj ????

Men der er TILSYNELADENDE hul igennem fra S1 samtidig med at portene er tilgængelig fra en Nord Modular editor, bare som hurtigt forsøg

Jeg har ikke mulighed for at teste det bedre lige nu, og ligger det væk,.. men er der andre der har været lidt dybere med de nye drivere ?
Vedhæftede filer
Capture 3.JPG
Capture 3.JPG (127.29 KiB) Vist 305 gange
IMG_20200419_091847861.jpg
IMG_20200419_091847861.jpg (3.36 MiB) Vist 310 gange
/Dub

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

DUBTEMPLE skrev: søn 19. apr 2020 10:02Det blev vist droppet, eller ???? :lol: :lol: :lol:

Heh ja sorry glemte alt om det igen..

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mik_c skrev: søn 19. apr 2020 17:27
DUBTEMPLE skrev: søn 19. apr 2020 10:02Det blev vist droppet, eller ???? :lol: :lol: :lol:

Heh ja sorry glemte alt om det igen..
Så er det nok fordi det er ligegyldigt :wink:

Anyway det virker umiddelbart, om det virker OK ved man jo først efter en rum tid med dagligt brug
/Dub

Nyt svar