macOS 10.15 Catalina

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

macOS 10.15 Catalina

Indlæg af SustainerPlayer »

Så er den lige om hjørnet.

Må jeg - som altid - anbefale, at man venter med at opdatere - indtil man som minimum har kontrolleret at alle ens programmer, plugins, drivere mm er kompatible - og man ikke hører om problemer desangående!

Husk at dit nuværende macOS eller OSX jo stadig fungerer som det gør nu. Personligt plejer jeg at vente ca. et halv års tid, før jeg overvejer at opdatere.

Og som altid - tak til dem der øjeblikkeligt opdaterer og dermed hjælper til med, at få evt. problemer løst, så vi andre ikke skal kæmpe med dem. :)

Og ellers kan vi bruge tråden til lige, at få overblik over hvem, der er kompatible hvornår osv.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Native Instruments software and hardware products are not supported under macOS 10.15. Please do not install macOS 10.15 if you are using Native Instruments products.

We are currently conducting systematic tests to offer full compatibility as soon as possible after the official release. Please check this page or your Native Instruments product's specifications page regularly to obtain information on the current operating system requirements.

This article has been last updated on September 10th, 2019

https://support.native-instruments.com/ ... s-Products

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tak for reminder

her er, hvad det nye styresystem tilbyder : https://www.apple.com/dk/macos/catalina-preview/
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

...og her er det årlige link til Sweetwater, som samler oplysninger fra "alle" producenterne:
http://www.sweetwater.com/sweetcare/art ... ility-list
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Heine skrev:...og her er det årlige link til Sweetwater, som samler oplysninger fra "alle" producenterne:
http://www.sweetwater.com/sweetcare/art ... ility-list
God liste.

MusicRadar har også en - hvis der med tiden skulle være nogle indholdsmæssige forskelle.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Haha, jeg er lige gået igennem mails fra de sidste par uger. Er blevet oversvømmet (OK, måske en overdrivelse...) med mails fra firmaer - NI, Audient, FXPansion, Steven Slate m.fl. - om at de ikke understøtter Catalina.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Det er sgu ikke fordi det skal være en mac-bashing tråd, men jeg synes alligevel det er vildt at man som mac-bruger skal forholde sig til nye store opdateringer relativt ofte, der måske, måske ikke, er årsag til problemer. Det må sgu da være tæls (på godt jysk).
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Som machbruger glæder jeg mig vildt meget, bedre maskine = en bedre verden, en religiøs lykkefølelse.

Egentlig skal man bare lade være med at opdatere de første 3-6 måneder, det kan være svært at holde nallerne fra det, men har man først brændt dem, er det ikke så svært at lade være.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Jeg har forstået i er så glade for jeres maskiner at i vil leve med det, hehe. Alt forladt og helt forståeligt. At skifte for dig er lige så utænkeligt som at skifte til mac for mig :)
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det er ikke sikkert jeg er så religiøs igen ;-)
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

jakobole skrev:Det er sgu ikke fordi det skal være en mac-bashing tråd, men jeg synes alligevel det er vildt at man som mac-bruger skal forholde sig til nye store opdateringer relativt ofte, der måske, måske ikke, er årsag til problemer. Det må sgu da være tæls (på godt jysk).
Tja - det er sjovt, at Apple får tæsk for, at de ikke finder på nyt og laver nye tiltag - og når de så gør, så får de også tæsk for det. :-P

Det er jo også sjovt at rigtigt mange føler, at de lige skal fortælle omverden, at de ikke kan lide eller benytter Apple-produkter - tit, ofte og hele tiden. At det nærmest virker som en del af deres selvdefinition. Det oplever man ikke i samme grad med f.eks Ginge græsslåmaskiner. :-P

Men Apple leverer helt tydeligt en virkelig stor følelsesmæssig udladning - og hos denne gruppe er det jo en helt gratis oplevelse. Det er i sig selv ret stort synes jeg. :dollargrin:

Styresystemsmæssigt foregår det jo forholdvis velordnet med en ny version en gang om året. Og som nævnt er man jo ikke tvunget til at opdatere - det er jo et tilbud. Man kan vente - eller man kan lade helt være. Køber du en ny Apple-ting, så er du normalt garanteret minimum 5 års styresystemopdateringer og derudover et par års sikkerhedsopdateringer. Det kan man jo tage stilling til og tage med i sine overvejelser, hvis man er i købekundegruppen.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Haha - du rammer hovedet på sømmet SustainPlayer - guilty as charged!
Til gengæld vil jeg så sige at jeg stadig ser mac-entusiaster, også her, sprede den ide at en Windows maskine ikke kan køre stabilt, og at enkelte programmer kan få den helt til at gå ned.
Det har ikke været sandt siden Windows 98. Det stoppede med Windows 2000 og dens NT-kerne med underliggende NTFS filsystem.....
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

jakobole skrev:Haha - du rammer hovedet på sømmet SustainPlayer - guilty as charged!
Til gengæld vil jeg så sige at jeg stadig ser mac-entusiaster, også her, sprede den ide at en Windows maskine ikke kan køre stabilt, og at enkelte programmer kan få den helt til at gå ned.
Det har ikke været sandt siden Windows 98. Det stoppede med Windows 2000 og dens NT-kerne med underliggende NTFS filsystem.....
Det er jo fordi, at hvis der er noget galt på en PC, så er det Windows, der er noget lort - imens hvis det kikser på en Mac, så er det brugeren der er idiot. :-D

Nej - der bliver virkeligt fremført meget ævl.

Min egen sidste PC var et hjemmebygget tower med 2 dual core CPU'er - og den kørte Win 2000 - den blev små 10 år gammel (med hardware updates undervejs) - kørte klippestabilt - jeg brugte den til Adobe-pakken, gaming, mit computer-skak (meget nørdet) og i dens senere år som min første DAW-computer.

Det er jo småting og personlige præferencer. Jeg er nok mere interesseret i musikken end hvilken computerplatform folk kører på. Commodore 64 var en fed maskine - alt derefter har bare været endnu bedre.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Jeg kører PC fordi jeg har gjort det siden 94, arbejder med dem, og kan lave lortet selv hvis det kikser. Og så kan jeg de fleste genvejstaster på windows-platformen der gør at jeg arbejder 90% hurtigere her.....på mac frustreres jeg hurtigt over at de ikke virker.
Min nuværende blev bygget i 2012 med Windows 7. Siden er datadiske og system-SSD blevet opgraderet, og jeg har opgraderet til Win 10 i samme ombæring. Uden at re-installere. Så det er samme 7 år gamle installation jeg kører med - klippestabilt til alt fra gaming til browsing til daw'ing. Det kan man sgu ikke klage over.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Men hvis jeg sidder med Ableton Live 10 i fuld skærm på en mac, så er jeg ligeglad. Jeg skal bare lige finde ud af hvor de der åndsvage æble og "museums"-taster er henne, så kører det, hehe
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg arbejdede nogle år i den grafiske branche, hvor man simultant kørte PC og Mac - og jeg er nok bare af den indstilling, at jeg skal kunne det hele. Så der fik jeg mig lært "Mac" hurtigt. Vi havde også et par Linux-baserede arbejdsstationer, som jeg også endte med at være nærmest intern "supporter" på - vores IT-afdeling henviste i det hele taget tit til mig, så de ikke behøvede at rykke ud til vores afdeling - selvom det egenligt ikke var min opgave.

Så jeg har det nok sådan, at hvis folk påstår de er IT-kyndige, "har flair" osv ... så går de i flæsket på alt med en tænd/sluk knap uden brok.

Indenfor fotografi (jeg er oprindelig udlært fotohandler - senere fotograf) er der også f.eks Nikon vs Canon ... igen - stik mig et kamera og lad os lave nogle fotografier. Småbillede, mellemformat, storformat ... hvis du kalder dig fotograf, så kan du arbejde med det hele.

Det er da klart, at der i specifikke situationer, er der en preference for det ene eller det andet. Men værre må det heller ikke være.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Well, her er en tilbagevendende trend: Windowsbrugeren er den der har skrevet klart flest indlæg i en Mac tråd :wink:

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Netop. Guilty as charged :)

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

jakobole skrev:Og så kan jeg de fleste genvejstaster på windows-platformen der gør at jeg arbejder 90% hurtigere her.....på mac frustreres jeg hurtigt over at de ikke virker.
Som rimelig stor forbruger af genvejstaster kunne det være sjovt at høre lidt om, hvad du mener - det er ikke min erfaring.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

De sidder bare nogle andre steder, that's it

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er jo lidt anderledes end at sige de ikke virker:).

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Den klare fordel med genvejtaster på Mac'en i forhold til Windows, er at de mest brugte er ensrettede over hele platformen. Så når fx du ved at genvejen til indstilliner/settings er CMD + , (komma), så er den også det i 99,9% af alle programmer du bruger. På Windows er det meget mere hulter til bulter.
jakobole skrev:Jeg skal bare lige finde ud af hvor de der åndsvage æble og "museums"-taster er henne, så kører det, hehe
Den sidder samme sted som den åndsvage Windows tast :-P
Jeg synes også det er sjovt hvordan de fleste Windows folk mener at måden det fungerer på i deres verden er de facto standarden. Hvis tingene fungerer anderledes andre steder, så er det den anden måde der er "underlige" eller "åndsvag", for Windows måden er jo "det normale" eller "sådan man gør". For mig er det at skulle bruge lillefingeren til en så tilbagevendende ting som den mest brugte genvejstast, CTRL, virkelig ikke særlig fedt i forhold til at kunne bruge tommel -eller pegefinger i stedet. Der er lidt mere styrke i de fingre :)

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Mht genvejstaster, så er de næsten ens i alle programmer - så hulter-til-bulter kan jeg ikke genkende
En ting jeg ikke kan på mac (hurtigt) - at finde en fil eller en folder bare ved at begynde at skrive på tastaturet. Her skal man selv finde den er min erfaring. . Hvis mit drev E: vises, taster jeg bare "dr" på tastaturet, så finder den den første folder/fil der begynder med "dr" - f.eks dropbox. Det kunne jeg ikke på Holgers Mac for et par uger siden.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

jakobole skrev:Mht genvejstaster, så er de næsten ens i alle programmer - så hulter-til-bulter kan jeg ikke genkende
Well, det er i hvert fald det jeg oplever når jeg arbejder på Windows :wink:
Jeg kan sidde i ét program og bruge en genvejstast, men i et andet program er den noget helt andet eller eksisterer slet ikke.
En ting jeg ikke kan på mac (hurtigt) - at finde en fil eller en folder bare ved at begynde at skrive på tastaturet. Her skal man selv finde den er min erfaring. . Hvis mit drev E: vises, taster jeg bare "dr" på tastaturet, så finder den den første folder/fil der begynder med "dr" - f.eks dropbox. Det kunne jeg ikke på Holgers Mac for et par uger siden.
Det er en helt alm standard funktion på Mac OS. Det har man altid kunnet, men hvorfor du ikke lige kunne på Holgers Mac kan jeg ikke svare på.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

gs-dk skrev:Det er jo lidt anderledes end at sige de ikke virker:).
Bestemt - men det er "muscle memory" og hvis ikke knapperne sidder hvor de plejer, rammer jeg dem ikke - og så virker de ikke :)
Microsoft Certified MCSA

Nyt svar