sequencer spørsmål. Hvad skal jeg vælge Mac er sgu for gammel og er gået over til PC

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
bobiram
Medlem
Indlæg: 107

sequencer spørsmål. Hvad skal jeg vælge Mac er sgu for gammel og er gået over til PC

Indlæg af bobiram »

Hej Guys.

hvad skal jeg vælge ?
jeg køre PC nu istedet for mac det stikker jo helt af med de priser pt.
Jeg er vand til Logic.

men jeg tænker Cubase eller er der andre i tænker er bedre i mit tilfælde??

det er metal jeg har indpillet og mixet fx det her

så jeg vil gerne have en masser af effekter og mange muligheder
vil i foreslå Cubase Pro ? eller andet.

håber i kan hjælpe en smule.

Mvh Hans Brian

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Cubase er meget dyrt. Du kan spare mange penge og komme langt med Reaper. Vi har endda en tråd om Reaper, så du kan komme godt igang med hjælp der:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=79178


Har du nogle plugins du brugte på din Mac, som du gerne vil bruge på PC?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bobiram skrev: Jeg er vand til Logic.

men jeg tænker Cubase eller er der andre i tænker er bedre i mit tilfælde??
Hvis jeg selv skulle rykke fra Mac & Logic over til PC, så ville det nok blive Cubase. Hvis altså jeg skulle lave musikproduktion med indspilning og programmering og mixing.

Det minder relativt meget om Logic (modsat fx Ableton Live) og er efter min mening den mest reelle konkurrent rent funktionalitetsmæssigt.

Pro Tools derefter, men workflowet er noget mere anderledes end Logic Pro, hvor Cubase altså er tættere på. Funktionalitetsmæssigt kan Pro Tools mindst ligeså meget, dog med langt færre medfølgende plug-ins og lyde end Logic Pro.

Hvis du ikke er typen der bruger et programs funktioner helt ud i kanterne, så kan det sagtens være at fx Reaper eller Studio One er et fint/bedre bud. Og de er nyere og mindre bloatede en Cubase.

Jeg kender ikke Reaper, men Studio One var ikke lige min stil, da jeg testede det for sjov. Mest fordi det manglede så mange features jeg var vant til i Logic Pro.

Default avatar
bobiram
Medlem
Indlæg: 107

Indlæg af bobiram »

hej Tak for svar .
jeg have reaper som noget af det første så jeg har faktisk licens .
jeg sys bare det føltes så skarbet men det skal være jeg skal prøve det igen.
og hvis jeg sys det er ligesom jeg husker køre jeg cubase.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

musikprogrammerne kan det samme.
hvis du er ekspert i et program, er det dumt at skifte, fordi du skal lave hele din arbejdsmetode om.
men hvis du synes et program gør noget lettere for dig, så skift.

cubase kan det hele
men studio one har alt på 1 skærm, prøv det

personligt er jeg ligeglad med antal funtioner i 100 menuer. jeg bruger intet af det.
det handler mest om at indputte noder (data), og lidt mix og master.

at jeg skulle lave musik ved at aktivere 127 funktioner i programmet, er latterligt

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jeg kan ikke se et alternativ til Cubase ud over pro tools, personligt er jeg Cubase mand. Det føles naturligt for mig. Jeg har prøvet Reaper af for nogle år siden, dengang virkede det skrabet og underligt at arbejde i. Meget kan have ændret sig siden dog.

Jeg ville nok hente demo på dem jeg føler for og beslutte ud fra det hvis jeg skal give et råd, jeg tror dog selv at Cubase vil være det du mangler, så er klart med Holger her.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Jeg er reaper mand, og har kørt Sonar og Ableton og lidt Logic. Men i dit tilfælde tror jeg måske Cubase er mere rigtigt end Reaper.

Reaper mangler ordentlig audio quantisize feature og full feature pitch correction og ingen indbygget channel strip og eq I mixeren.

Og sådanne indbyggede features kan være ret så brugbare hvis man indspiller instrumenter meget og generelt ser sit DAW som en morderne version af en harddisk recorder og mixer.

Hvis man derimod syntes om at kunne route alle tracks til alt of afspille flere lyde på samme spor oven på hinanden og costumize layout og workflow, kunne lave key commands til Ca alt og alligevel bruger 3. Parts plugins for det meste så er Reaper super duper.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg står lidt i samme situation, da jeg har fået en ny superbærbar pc. Mit valg er faldet på Studio One, da det virker ret tjekket workflowmæssigt. Jeg ville egentlig bruge Cubase, men jeg vil helst slippe for den dongle.

Derudover har jeg hørt så meget godt om Studio One at det har gjort mig lidt nysgerrig, og jo mere jeg læser om det, jo bedre virker det:)

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Jamen +1 til Studio One hvis du ikke har valgt endnu. Du kan prøve Studio One Pro af i 30 dage.
https://www.presonus.com/products/Studi ... studio-one

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg var også i samme båd for nogle år siden.

Jeg skulle opdatere fra et på det tidspunkt ældre Cubase - og jeg var på Mac-plat formen.

Logic er jo billigt og kan rigtigt meget - men låser også en til Mac-platformen. På det tidspunkt var det lidt sketchy mht. Mac hardware og dets fremtid. Så jeg ville i hvert fald vælge et DAW, der kunne køre på begge platforme.

Jeg var de gængse store DAW's rundt - men faldt i sidste ende for Studio One Pro.

Som Cubase-bruger følte jeg det var en klar opdatering - det som Cubase kunne havde udviklet sig til, hvis de havde mere fokus på brugervenlighed og workflow. Og jeg har ikke fortrudt og siden da, er der kommet mange gode opdateringer til Studio One. Jeg arbejder af og til i Cubase Pro - men der er intet der trækker i mig for at bruge det som main-DAW længere.

Så jeg kører glad videre med Studio One på Mac.

Medlemsavatar
Saqib
Medlem
Indlæg: 709
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Saqib »

kigger meget på dette - jeg er Pro Tools mad og overvejer at prøve noget andet !
https://harrisonconsoles.com/site/mixbus.html
Kontra Agency - A&R / Partner
RMC Vejleder og underviser
Producer / Composer / Engineer

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Saqib skrev:kigger meget på dette - jeg er Pro Tools mad og overvejer at prøve noget andet !
https://harrisonconsoles.com/site/mixbus.html


Vidste faktisk ikke, at det havde fået MIDI - men er det on par med MIDI-editing i "de store" DAW's?

OT: Er jeg den eneste, der bliver ekstra irriteret over, når "lydfirmaer" har så elendig lyd i deres egen reklamevideoer?

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Jeg gik fra ProTools til Studio One for nogle år siden; mest pga. Avids evne til at trække penge op af folks lommer for upgrades (og hvordan man kom til at betale flere gange for det samme). En god feature ved Studio One er, at Key Commands kan indstilles med et klik så de virker på samme måde som den DAW man kommer fra:
Key Commands for Migrating Users
If you are migrating from another DAW to Studio One, you might find it helpful to switch the key command set to one specifically created
to make the transition from another DAW easier.
In the Studio One/Options/General/Keyboard Shortcuts (Mac OS X: Preferences/General/Keyboard Shortcuts) menu, you can see a
heading called Keyboard Mapping Scheme. Here, you can select from keyboard maps for several DAWs; select a map, and Studio One
recognizes and applies common key commands from that DAW. You can then customize the key commands to fit your workflow.
The key commands used for each DAW can be viewed in the Key Command menu and can be exported in several file types for external
viewing.

Nyt svar