Logic Pro X score, toneartskift til sidst i noden

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Logic Pro X score, toneartskift til sidst i noden

Indlæg af david mondrup »

Jeg vil gerne skifte toneart fra Dmol til Amol i slutningen af et nodeark. Det giver mening på den måde, at det ligger implicit i traditionen at man starter forfra når man når bunden af noden, og melodien starter jo altså så i en anden toneart end den slutter. Jeg har fået det til at lykkes her ved at forlænge regionen med en enkelt tom takt, men det har den uønskede effekt at der står en tom takt på den næste linie. Hvis jeg skærer regionen ind til kun at indeholde den musik der rent faktisk er i noden, så forsvinder toneart-skiftet - sikkert ud fra den antagelse, at musikken er slut, og det derfor ikke giver mening at vise en ny toneart når nu der ikke er mere musik.

Thomas og/eller Gert plejer at vide den slags ...
Skærmbillede 2019-08-21 kl. 16.37.19.png
Skærmbillede 2019-08-21 kl. 16.37.19.png (10.69 KiB) Vist 424 gange
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg må være dig svar skyldig. Jeg kender ikke Logics score editor. Håber de garvede Notator-brugere kan hjælpe.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Er det sådan her du mener, at det skal være? Hvis det er, så skal du indsætte toneartsskiftet på den ny side - så ser det ud som nedenstående.
Toneart.jpeg
Toneart.jpeg (129.48 KiB) Vist 405 gange

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Slutningen på side 1 ser rigtig ud - men pointen er, at noden slutter der. Altså, som i at der ikke er flere takter. Derefter går man da capo, i den oprindelige toneart (Amol)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

david mondrup skrev:Slutningen på side 1 ser rigtig ud - men pointen er, at noden slutter der. Altså, som i at der ikke er flere takter. Derefter går man da capo, i den oprindelige toneart (Amol)
Men hvis man går dacapo, så er jeg ikke sikker på, at der behøver være noget opløsningstegn - det giver vel lidt sig selv, at man vender tilbage til originaltonearten ved et dacapo.....eller?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jo, det er selvfølgelig underforstået. Men af og til skriver man jo alligevel de underforståede ting ud som guide, så som løse fortegn der hvor der egentlig er faste, men hvor et opløsningstegn i forrige takt potentielt kan forvirre læseren. Mit instinkt er at gøre det samme i denne situation, og jeg synes også jeg har set det i trykte noder.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg er ikke sikker på Logic kan, da det har mere focus på andre ting end notation.

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

gs-dk skrev:Jeg er ikke sikker på Logic kan, da det har mere focus på andre ting end notation.
Jeg kender heller ikke nogle tricks til det - og må indrømme jeg har oplevet adskillige bugs i nodedelen - hvor jeg gør alt rigtig, men hvor den viser tingene ukorrekt - eller ikke gør det som de lover programmet vil gøre.
Har dog ikke skiftet til andre nodeprogrammer, men kommer da til at tænke lidt på det når jeg lige støder på tråden her.

Fortæl endelig hvis du finder en løsning David.
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
KimSteff
Medlem
Indlæg: 322

Indlæg af KimSteff »

Hej David. Bruger du aldrig Sibelius ? Har lagt mærke til at du laver en del "node arbejde" som jo Sibelius er født til at klare.. Ved godt at Sibelius halter på så mange andre punkter...

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Sibelius "halter" (altså, ift. mine behov) bl.a. på den måde at det koster en hel del penge :-P Og så mange noder laver jeg heller ikke at jeg kan retfærdiggøre den udgift. Især ikke når jeg allerede har Logic, som klarer den meget langt hen ad vejen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg havde samme tanke men overgav mig. Til egentlig nodearbejde så er det Sibelius - så kan man få det som man vil (næsten:)).

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Der er også det gratis musescore.
skriver noder

Nyt svar