Tråden hvor alle kan brokke sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Wait.. Måske vi skulle overtage videobranchen med vores skills.. Naah..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Holger skrev:Satme en god idé! Tak for at vende en irriterende ting til en gode idé og penge.

Jeg giver en omgang eller en gratis mastering til dig! Møz
Jeg kunne faktisk godt bruge din hjælp med en ting jeg har spekuleret over.
Dine tanker om hvordan jeg smartest kan angribe en sjov situation jeg er havnet i.

Jeg har et par tracks som jeg vil lave til en EP.
De er ikke færdige og jeg skal arbejde videre på dem både arrangement-mæssigt men osse ved at tilføje flere elementer.

Problemstillingen er at jeg kun har pre-mix filer at arbejde videre med !
Heldigvis i lossless format - 24 bit vil jeg tro.
Logic dokumenterne eksistere ikke mere og der er hjemme-hurtig mastering på.
Så jeg er ude i at bede dig tænke over hvordan man kunne angribe den videre process.

Om man kunne sidechaine alt der yderligere kommer på til hovedtracket (wav filen) så det ducker ifht det.
Premixene peaker allerede ved nul db vil jeg skyde på.
Så det er ligesom max og alt derudover skal kunne fitte ind i "den kasse" dynamisk set tænker jeg.

Stilen er meget perkussiv og loopende minimalistisk techno/house så måske jeg osse skulle sidechaine det jeg vil tilføje til en ny kick (der så måske ikke blive hørt - bare sidechain signal..).

En form for remix eller "edit" - hvor jeg så bare ikke har noget som helst andet end en wav fil at gå ud fra.
Man kunne osse forestille sig at jeg ville cutte originalerne helt op i halv takters loops og så re-arrangere dem igen på en forhåbentlig funky måde :)

Alt i alt en sjov lille begrænsning som jeg egentligt synes er meget fed.
Men jeg kunne godt bruge lidt indspark til det dynamiske aspekt i "problemet" !

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det negative ved at køre Tesla er at man mærker man er direkte hadet i trafikken i udlandet. I både Holland, Belgien of Tyskland er vi blevet generet af agressive bilister som enten vil ligge og køre træk, eller bare vil genere.

Et eksempel er en bjergvej i alperne hvor man må køre 80: det regner, vejen er snæver og går ofte i zikzak. Her vil de fleste mennesker ikke ligge og køre stærkere end fartgrænsen. Alligevel er der en tømrerbil som kører helt tæt på os, blinker med det lange lys, gasser op osv. Jeg kørte 75.

Samme er sket på motorvejen i alle 3 lande; vi ligger med 110-120 i det inderste spor (bag en anden bil), og en bil bag os kører helt tæt på bilen..... venter længe med at overhale.... men gør det så på en mega agressiv måde.

Særligt på landet i Holland var det slemt, folk kører ikke stærkt men kører gerne helt op i røven på os, for at presse os til at køre over fartgrænsen.

f*cking idioter altså.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

raoul skrev:
Holger skrev:Satme en god idé! Tak for at vende en irriterende ting til en gode idé og penge.

Jeg giver en omgang eller en gratis mastering til dig! Møz
Jeg kunne faktisk godt bruge din hjælp med en ting jeg har spekuleret over.
Dine tanker om hvordan jeg smartest kan angribe en sjov situation jeg er havnet i.

Jeg har et par tracks som jeg vil lave til en EP.
De er ikke færdige og jeg skal arbejde videre på dem både arrangement-mæssigt men osse ved at tilføje flere elementer.

Problemstillingen er at jeg kun har pre-mix filer at arbejde videre med !
Heldigvis i lossless format - 24 bit vil jeg tro.
Logic dokumenterne eksistere ikke mere og der er hjemme-hurtig mastering på.
Så jeg er ude i at bede dig tænke over hvordan man kunne angribe den videre process.

Om man kunne sidechaine alt der yderligere kommer på til hovedtracket (wav filen) så det ducker ifht det.
Premixene peaker allerede ved nul db vil jeg skyde på.
Så det er ligesom max og alt derudover skal kunne fitte ind i "den kasse" dynamisk set tænker jeg.

Stilen er meget perkussiv og loopende minimalistisk techno/house så måske jeg osse skulle sidechaine det jeg vil tilføje til en ny kick (der så måske ikke blive hørt - bare sidechain signal..).

En form for remix eller "edit" - hvor jeg så bare ikke har noget som helst andet end en wav fil at gå ud fra.
Man kunne osse forestille sig at jeg ville cutte originalerne helt op i halv takters loops og så re-arrangere dem igen på en forhåbentlig funky måde :)

Alt i alt en sjov lille begrænsning som jeg egentligt synes er meget fed.
Men jeg kunne godt bruge lidt indspark til det dynamiske aspekt i "problemet" !
Jeg ville ikke nødvendigvis gøre det som omstændeligt.

Jeg ville først sænke det limiterede mix fx -6 dB.

Derefter tilføje de spor jeg ønskede, men sørge for at de blev særdeles godt komprimeret og/eller især limiterede individuelt. Naturligvis også equalizet osv. så de passede ind.

Derefter ville jeg muligvis også sumkomprimere eller limitere de nye tilføjelse på en aux.

Hvis jeg så efterfølgende stadig følte at tilføjelsrne skulle mere rytmisk blende, så ville jeg compe auxen enten med en alm. bredbåndscomp med lidt lookahead (Pro C-2 fx) til et ghost kick eller et filtreret eksternt side-chain key fra det oprindelige mix.

Afhængig af frekvensområderne for de nye tilføjelse, så ville en Pro-MB være en bedre løsning, dvs. ekstern side-chain comp af mere specifikke frekvensområder i stedet for bredbåndscomp.

Derefter mixdown igen til 24 bit eller direkte master på outputtet. Da det meste allerede var "masteret", så ville evt. efterprocessering kun bestå af det allermest nødvendige og naturligvis limiting af en eller anden art til sidst.

Altid en substandard løsning, men bedre end at smide nummeret ud.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Holger skrev:
raoul skrev:
Holger skrev:Satme en god idé! Tak for at vende en irriterende ting til en gode idé og penge.

Jeg giver en omgang eller en gratis mastering til dig! Møz
Jeg kunne faktisk godt bruge din hjælp med en ting jeg har spekuleret over.
Dine tanker om hvordan jeg smartest kan angribe en sjov situation jeg er havnet i.

Jeg har et par tracks som jeg vil lave til en EP.
De er ikke færdige og jeg skal arbejde videre på dem både arrangement-mæssigt men osse ved at tilføje flere elementer.

Problemstillingen er at jeg kun har pre-mix filer at arbejde videre med !
Heldigvis i lossless format - 24 bit vil jeg tro.
Logic dokumenterne eksistere ikke mere og der er hjemme-hurtig mastering på.
Så jeg er ude i at bede dig tænke over hvordan man kunne angribe den videre process.

Om man kunne sidechaine alt der yderligere kommer på til hovedtracket (wav filen) så det ducker ifht det.
Premixene peaker allerede ved nul db vil jeg skyde på.
Så det er ligesom max og alt derudover skal kunne fitte ind i "den kasse" dynamisk set tænker jeg.

Stilen er meget perkussiv og loopende minimalistisk techno/house så måske jeg osse skulle sidechaine det jeg vil tilføje til en ny kick (der så måske ikke blive hørt - bare sidechain signal..).

En form for remix eller "edit" - hvor jeg så bare ikke har noget som helst andet end en wav fil at gå ud fra.
Man kunne osse forestille sig at jeg ville cutte originalerne helt op i halv takters loops og så re-arrangere dem igen på en forhåbentlig funky måde :)

Alt i alt en sjov lille begrænsning som jeg egentligt synes er meget fed.
Men jeg kunne godt bruge lidt indspark til det dynamiske aspekt i "problemet" !
Jeg ville ikke nødvendigvis gøre det som omstændeligt.

Jeg ville først sænke det limiterede mix fx -6 dB.

Derefter tilføje de spor jeg ønskede, men sørge for at de blev særdeles godt komprimeret og/eller især limiterede individuelt. Naturligvis også equalizet osv. så de passede ind.

Derefter ville jeg muligvis også sumkomprimere eller limitere de nye tilføjelse på en aux.

Hvis jeg så efterfølgende stadig følte at tilføjelsrne skulle mere rytmisk blende, så ville jeg compe auxen enten med en alm. bredbåndscomp med lidt lookahead (Pro C-2 fx) til et ghost kick eller et filtreret eksternt side-chain key fra det oprindelige mix.

Afhængig af frekvensområderne for de nye tilføjelse, så ville en Pro-MB være en bedre løsning, dvs. ekstern side-chain comp af mere specifikke frekvensområder i stedet for bredbåndscomp.

Derefter mixdown igen til 24 bit eller direkte master på outputtet. Da det meste allerede var "masteret", så ville evt. efterprocessering kun bestå af det allermest nødvendige og naturligvis limiting af en eller anden art til sidst.

Altid en substandard løsning, men bedre end at smide nummeret ud.
Numrene skal absolut ikke smides ud :) Det er super materiale.
Multi band lyder som en god ide så kicket ikke drukner - nu nævner du MB men en alm. een med crossovers er okay,ikke ?

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis du bruger den på den fulde mix bør du overveje Pro-MB i stedet for faste crossovers. Eller måske endda libeær fase, hvor allerede limiteret materiale er et af de få steder hor FIR giver mening.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

noteret - jeg må hente demoen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

<1st world problem>

Jeg har købt ny computer - Er du åndsvag, hvor får jeg lange løg af tanken om at sidde og downloade og installere plugins ... og iLok. Jeg har virkelig svært ved at tage mig sammen til at gå i gang.

</1st world problem>
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Pyyyyyh det er altså hårdt at arbejde på båden for tiden... og så i fuld påklædning - ansigtsmaske, briller, hætte, handsker, kedeldragt...
IMG_2287_B.jpg
IMG_2287_B.jpg (69.58 KiB) Vist 428 gange
Og det skulle blive endnu værre de næste par dage :puke:
Vejrudsigt ons 2019-07-24.JPG
Vejrudsigt ons 2019-07-24.JPG (29.58 KiB) Vist 426 gange
Vejrudsigt tors 2019-07-25.JPG
Vejrudsigt tors 2019-07-25.JPG (50.07 KiB) Vist 421 gange
Senest rettet af Mr. Soundman ons 24. jul 2019 00:08, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så må du holde siesta og arbejde morgen og aften istedet.. God arbejdslyst. :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Christoffer I. N. skrev:God arbejdslyst. :)
Tak skal du have :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mr. Soundman skrev:
Christoffer I. N. skrev:God arbejdslyst. :)
Tak skal du have :)
+1 til det forslag :) Den mængde varme skal tages seriøst..

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mr. Soundman skrev:Pyyyyyh det er altså hårdt at arbejde på båden for tiden... og så i fuld påklædning - ansigtsmaske, briller, hætte, handsker, kedeldragt...
Ud over Christoffers gode råd. Så husk også at det er vigtigt at "arbejde langsomt" i sådan en varme. Riskoen for arbejdsulykker og dårlige beslutninger med dumme fejl til følge stiger markant, når sveden render ned i øjnene og man koger indvendigt.

Hellere 3 timers arbejde på 30-40% end 4 på 60%, hvor man også lige skal forbi hospitalet eller bruge 8 timer næste gang på at udbedre en fejl man lavede.

Og ja - god arbejdslyst - spis is til :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

SustainerPlayer skrev:... god arbejdslyst
Tak :)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mr. Soundman skrev:Pyyyyyh det er altså hårdt at arbejde på båden for tiden... og så i fuld påklædning - ansigtsmaske, briller, hætte, handsker, kedeldragt...
IMG_2287_B.jpg
Og det skulle blive endnu værre de næste par dage :puke:
Vejrudsigt ons 2019-07-24.JPG
Vejrudsigt tors 2019-07-25.JPG
Husk at drikke rigeligt med vand og ikke mindre vigtigt. Husk salt.
https://www.bt.dk/samfund/hedeboelge-ra ... edste-raad

God arbejdslyst. jeg har også hårdt arbejde i morgen. Jeg drikker en hulens masse vand, men må nok medbringe nogle saltpastiller oa.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Selvom ham i BT artiklen er “ekspert”, skal man vist tage det med et gran salt. Mht salt er det ifb med ældre, ikke alm sunde personer der spiser varieret. Og den med kaffe og te holder heller ikke :-) så var der mange i andre lande der var døde af hedeslag olign.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kimex skrev:men må nok medbringe nogle saltpastiller oa.
Kørte med kæresten på motorvejen i 38 graders varme udenfor (Tyskland under hedebølgen), og så fik hun den geniale ide at jeg skulle ha en saltpastil for at holde på vandet og saltbalancen eller noget i den stil. Det resulterede i at jeg fik det mega dårligt og var nødt til at holde ind ved den nærmeste rasteplads :roll:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:
Kørte med kæresten på motorvejen i 38 graders varme udenfor (Tyskland under hedebølgen), og så fik hun den geniale ide at jeg skulle ha en saltpastil for at holde på vandet og saltbalancen eller noget i den stil. Det resulterede i at jeg fik det mega dårligt og var nødt til at holde ind ved den nærmeste rasteplads :roll:
Kender du den med Monrad og Riislund, hvor deres karakter Mogens fraråder brug af pessar, for han kendte en, der så fik revet sin arm af i en centrifuge?

Nogle gange er et udsnit af en kæde af begivenheder jo ikke direkte relateret. Måske det var lakridsdelen du ikke kunne tåle? Måske det var noget helt 3. du reagerede på?

Så vidt jeg er informeret, så jo mere man sveder, så sveder man også salte og mineraler ud - hvilket sagtens kan afstedkomme diverse ubehagelige fysiske reaktioner. Nu er salte og mineraler jo mere en salt på pommes fritter eller lakrids - selvom det også er en del af det.
Men når vi indtager måske 3 til 4 gange mere væske på en dag end normalt, så ændrer man altså på "balancerne".

Jeg har dog indtrykket af, at vores saltindtag generelt er for højt i forvejen - så mon ikke det mere er "noget af det andet" vi kommer til at mangle.

Michael Mørkøv fortalte i hvert fald, at de skruede op for indtag af salte og mineraler, når cykelrytterne kører rundt i 35-40 graders varme. Hans væskeindtag på seneste etape lå omkring 10 liter.

Nu er der vel ingen af os, der er så fysisk aktive. Så jeg vil anbefale alle at søge skygge, slappe af, drikke en masse (ikke for kold væske) - måske lige nuppe nogle kartoffelchips - og så ellers anlægge de sydlige landes "i morgen"-indstilling. Ingen grund til at lave for meget i den hede. :-P

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2933
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Det er muligvis varmen der gør udslaget ... Men:

Jeg er efterhånden godt træt af de hensyn, vi skal tage til det mindretal af muslimer i offentlige institutioner - som i eksemplet her:

"Muslimske børn må leve med svinekød": https://ekstrabladet.dk/nationen/shitst ... ed/7724180

... at det overhovedet kunne komme til overvejelse, at 298 børn skulle føje sig for 2 (2!) muslimske børn ... er mig en gåde! Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at den pågældende institution nok skal sørge for, at der er noget andet kød til de 2 muslimske børn?

Er vi ikke ved at gå for langt i situationer som denne her? Det foregår jo også en den grad her i Danmark. :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev:
Kørte med kæresten på motorvejen i 38 graders varme udenfor (Tyskland under hedebølgen), og så fik hun den geniale ide at jeg skulle ha en saltpastil for at holde på vandet og saltbalancen eller noget i den stil. Det resulterede i at jeg fik det mega dårligt og var nødt til at holde ind ved den nærmeste rasteplads :roll:
Kender du den med Monrad og Riislund, hvor deres karakter Mogens fraråder brug af pessar, for han kendte en, der så fik revet sin arm af i en centrifuge?

Nogle gange er et udsnit af en kæde af begivenheder jo ikke direkte relateret. Måske det var lakridsdelen du ikke kunne tåle? Måske det var noget helt 3. du reagerede på?

Så vidt jeg er informeret, så jo mere man sveder, så sveder man også salte og mineraler ud - hvilket sagtens kan afstedkomme diverse ubehagelige fysiske reaktioner. Nu er salte og mineraler jo mere en salt på pommes fritter eller lakrids - selvom det også er en del af det.
Men når vi indtager måske 3 til 4 gange mere væske på en dag end normalt, så ændrer man altså på "balancerne".

Jeg har dog indtrykket af, at vores saltindtag generelt er for højt i forvejen - så mon ikke det mere er "noget af det andet" vi kommer til at mangle.

Michael Mørkøv fortalte i hvert fald, at de skruede op for indtag af salte og mineraler, når cykelrytterne kører rundt i 35-40 graders varme. Hans væskeindtag på seneste etape lå omkring 10 liter.

Nu er der vel ingen af os, der er så fysisk aktive. Så jeg vil anbefale alle at søge skygge, slappe af, drikke en masse (ikke for kold væske) - måske lige nuppe nogle kartoffelchips - og så ellers anlægge de sydlige landes "i morgen"-indstilling. Ingen grund til at lave for meget i den hede. :-P
Ja der var en del jeg ikke havde med i min anekdote: 1) Jeg havde kørt cirka 3 timer på det tidspunkt 2) Min væskebalance var muligvis ikke helt optimal 3) Hun sagde efterfølgende at man skulle drikke en masse vand når man snuppede sådan en pille.

Jeg tror ikke jeg kan finde ud af at styre det med en "pille", så det bliver ting med salt jeg spiser ved siden af i stedet.

Ps. Min lille anekdote betyder ikke at jeg fraråder andre at tage de der piller!
P.p.s. Min arm har det fint :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

RIP Rutger Hauer. :(

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev: P.p.s. Min arm har det fint :-D
:dollargrin: Bare hold afstand til de centrifuger. :!: :idea:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er lige gået op for mig, at min nye computer ikke har SD kort læser :O
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Trumps dumhed overfor iran, skaber ringe i vandet:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/analy ... uzstraedet

Nyt svar