Frivillig (ulønnet) kunst/musik
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Frivillig (ulønnet) kunst/musik
Hvad er jeres tanker/holdninger til frivillig (ulønnet) kunst eller musik?
Er det iorden eller mener I det er moralsk forkert?
Hvad mener I?
Er det iorden eller mener I det er moralsk forkert?
Hvad mener I?
- Rosenfeldt
- Forum Donator
- Indlæg: 2933
- Sted: Hørsholm
Der er frivillig arbejde på så mange andre områder, - hvorfor så ikke også musik og kunst?
Det er jo med til at fucke tingene op for andre. Hvorfor skal stedet betale for musik i fremtiden, når nu de fik det gratis sidst? Der bliver ikke afsat noget budget til gratis services.
Publicity er ikke noget jeg kan betale nogle af mine mange kreditorer med.
Nu er jeg ikke ved at slå igennem på nogen måde, og er blevet for gammel til at det er en mulughed længere, så det er ikke mig, der bliver ramt - men alle dem, der gerne vil leve af håndværket.
Publicity er ikke noget jeg kan betale nogle af mine mange kreditorer med.
Nu er jeg ikke ved at slå igennem på nogen måde, og er blevet for gammel til at det er en mulughed længere, så det er ikke mig, der bliver ramt - men alle dem, der gerne vil leve af håndværket.
- Rosenfeldt
- Forum Donator
- Indlæg: 2933
- Sted: Hørsholm
Så du mener ikke at det just er en god idé at musikere/bands bidrager til en godt formål - f.eks en støttekoncert? / Eller en kunstner der bidrager med et maleri/skulptur til et velgørende formål? Der findes masser af den slags, og jeg mener at det også hører under det OP spørger ind til.MrBacon skrev:Det er jo med til at fucke tingene op for andre. Hvorfor skal stedet betale for musik i fremtiden, når nu de fik det gratis sidst? Der bliver ikke afsat noget budget til gratis services.
Publicity er ikke noget jeg kan betale nogle af mine mange kreditorer med.
Nu er jeg ikke ved at slå igennem på nogen måde, og er blevet for gammel til at det er en mulughed længere, så det er ikke mig, der bliver ramt - men alle dem, der gerne vil leve af håndværket.
Ja, der er forskel på, om det er et velgørende arrangement eller den lokale cafe, teater, museum eller lignende, der bare ikke gider have penge op af lommen...Rosenfeldt skrev:Så du mener ikke at det just er en god idé at musikere/bands bidrager til en godt formål - f.eks en støttekoncert? / Eller en kunstner der bidrager med et maleri/skulptur til et velgørende formål? Der findes masser af den slags, og jeg mener at det også hører under det OP spørger ind til.MrBacon skrev:Det er jo med til at fucke tingene op for andre. Hvorfor skal stedet betale for musik i fremtiden, når nu de fik det gratis sidst? Der bliver ikke afsat noget budget til gratis services.
Publicity er ikke noget jeg kan betale nogle af mine mange kreditorer med.
Nu er jeg ikke ved at slå igennem på nogen måde, og er blevet for gammel til at det er en mulughed længere, så det er ikke mig, der bliver ramt - men alle dem, der gerne vil leve af håndværket.
- Rosenfeldt
- Forum Donator
- Indlæg: 2933
- Sted: Hørsholm
Jo, men jeg mener ikke der er noget i vejen for at bidrage med noget ulønnet arbejde - i ny og næ. Jeg har lavet en del musik og remix ganske gratis, - både for at reklamere for mig selv, men også fordi jeg fandt det velgørende i nogle tilfælde.MrBacon skrev:Ja, der er forskel på, om det er et velgørende arrangement eller den lokale cafe, teater, museum eller lignende, der bare ikke gider have penge op af lommen...Rosenfeldt skrev:Så du mener ikke at det just er en god idé at musikere/bands bidrager til en godt formål - f.eks en støttekoncert? / Eller en kunstner der bidrager med et maleri/skulptur til et velgørende formål? Der findes masser af den slags, og jeg mener at det også hører under det OP spørger ind til.MrBacon skrev:Det er jo med til at fucke tingene op for andre. Hvorfor skal stedet betale for musik i fremtiden, når nu de fik det gratis sidst? Der bliver ikke afsat noget budget til gratis services.
Publicity er ikke noget jeg kan betale nogle af mine mange kreditorer med.
Nu er jeg ikke ved at slå igennem på nogen måde, og er blevet for gammel til at det er en mulughed længere, så det er ikke mig, der bliver ramt - men alle dem, der gerne vil leve af håndværket.
Det er et lidt svært emne at diskutere, fordi der er så mange aspekter i det.
- derermusikanten000
- Medlem
- Indlæg: 1299
- Sted: copenhagen
Der har altid været nogle som har ex spillet gratis ell for en kasse øl,og de er sansynligvis heller ikke toppen af poppen - sådet tager ikke jobbet fra dem der spiller og synger skide godt.
Selvfølgelig har man investeret i sit job uden at få penge for det - det er jo som en selvstændig erhvervsdrivende, hvor man også putter timer i projekter, der ikke bliver til noget eller måske med meget lille overskud. Hvis man tror, at man får penge for alt i verden - og i musik - så er man forkert på den.Rosenfeldt skrev:Jo, men jeg mener ikke der er noget i vejen for at bidrage med noget ulønnet arbejde - i ny og næ. Jeg har lavet en del musik og remix ganske gratis, - både for at reklamere for mig selv, men også fordi jeg fandt det velgørende i nogle tilfælde.MrBacon skrev:Ja, der er forskel på, om det er et velgørende arrangement eller den lokale cafe, teater, museum eller lignende, der bare ikke gider have penge op af lommen...Rosenfeldt skrev: Så du mener ikke at det just er en god idé at musikere/bands bidrager til en godt formål - f.eks en støttekoncert? / Eller en kunstner der bidrager med et maleri/skulptur til et velgørende formål? Der findes masser af den slags, og jeg mener at det også hører under det OP spørger ind til.
Det er et lidt svært emne at diskutere, fordi der er så mange aspekter i det.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Helt enig.Rosenfeldt skrev: Jo, men jeg mener ikke der er noget i vejen for at bidrage med noget ulønnet arbejde - i ny og næ. ... Det er et lidt svært emne at diskutere, fordi der er så mange aspekter i det.
Det er så fin en holdning. Jeg skriver, når jeg mangler gratis arbejdskraft, Gert.gs-dk skrev:Selvfølgelig har man investeret i sit job uden at få penge for det - det er jo som en selvstændig erhvervsdrivende, hvor man også putter timer i projekter, der ikke bliver til noget eller måske med meget lille overskud. Hvis man tror, at man får penge for alt i verden - og i musik - så er man forkert på den.Rosenfeldt skrev:Jo, men jeg mener ikke der er noget i vejen for at bidrage med noget ulønnet arbejde - i ny og næ. Jeg har lavet en del musik og remix ganske gratis, - både for at reklamere for mig selv, men også fordi jeg fandt det velgørende i nogle tilfælde.MrBacon skrev: Ja, der er forskel på, om det er et velgørende arrangement eller den lokale cafe, teater, museum eller lignende, der bare ikke gider have penge op af lommen...
Det er et lidt svært emne at diskutere, fordi der er så mange aspekter i det.
Det afhænger jo altid af de spændende projekter, menneskelige relationer, kunstneriske visioner og passion. Det er ikke ensbetydende med, at man "bare" stiller op til alting - det handler om kontekst - og som Rosenfeldt skriver - det er svært at diskutere, fordi der er så mange aspekter i det.MrBacon skrev:Det er så fin en holdning. Jeg skriver, når jeg mangler gratis arbejdskraft, Gert.gs-dk skrev:Selvfølgelig har man investeret i sit job uden at få penge for det - det er jo som en selvstændig erhvervsdrivende, hvor man også putter timer i projekter, der ikke bliver til noget eller måske med meget lille overskud. Hvis man tror, at man får penge for alt i verden - og i musik - så er man forkert på den.Rosenfeldt skrev: Jo, men jeg mener ikke der er noget i vejen for at bidrage med noget ulønnet arbejde - i ny og næ. Jeg har lavet en del musik og remix ganske gratis, - både for at reklamere for mig selv, men også fordi jeg fandt det velgørende i nogle tilfælde.
Det er et lidt svært emne at diskutere, fordi der er så mange aspekter i det.
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Man kan sagtens få lov at spille gratis masser af steder. Selv til gadefester arrangeret af butikker, hvor overskudet går til velgørenhed, mens du kan se loppemarkeds- & madboder, fadølsanlæg & butikkerne selv have deres heyday med mersalg i den gode sags tjeneste. De eneste der ikke får noget ud af det økonomisk, lige bortset fra KODA, det er musikerene. Det kan man bare sige nej til, men med den musik jeg spiller & det ret okay niveau jeg spiller på, så kommer jeg ikke ud & spille, hvilket jeg holder meget af.
Coverband er økonomisk set meget smartere.
Kig lige på niveauet på de her festivaller:
Sejerø Festival
Uhørt Festival (750 ansøgere – 30 acts spiller)
Copenhagen Singer Songwriter Festival
Start Festival
Nakke Festival.
Her får musikerene ikke en rød reje for deres originalmusik.
Dertil får danske acts langt mindre end udenlandske på Roskilde Festival, men det ville være dumt at sige nej.
Coverband er økonomisk set meget smartere.
Kig lige på niveauet på de her festivaller:
Sejerø Festival
Uhørt Festival (750 ansøgere – 30 acts spiller)
Copenhagen Singer Songwriter Festival
Start Festival
Nakke Festival.
Her får musikerene ikke en rød reje for deres originalmusik.
Dertil får danske acts langt mindre end udenlandske på Roskilde Festival, men det ville være dumt at sige nej.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Hvad hvis dem man laver det for ellers ikke ville få lavet opgaverne? F.eks. kunst, musik eller andet, som ellers aldrig ville blive til noget, havde det ikke været for frivillige?MrBacon skrev:Det er jo med til at fucke tingene op for andre. Hvorfor skal stedet betale for musik i fremtiden, når nu de fik det gratis sidst? Der bliver ikke afsat noget budget til gratis services.
Publicity er ikke noget jeg kan betale nogle af mine mange kreditorer med.
Nu er jeg ikke ved at slå igennem på nogen måde, og er blevet for gammel til at det er en mulughed længere, så det er ikke mig, der bliver ramt - men alle dem, der gerne vil leve af håndværket.
Der er mange ting i danmark der bliver båret af frivillig arbejdskraft, blandt andet flere festivaller og landsbyfester.
Hvis du tager jobs fra andre fordi du er gavmild med din kunnen, så vrider det jo skævt, men hvis de aldrig havde fået lavet arbejdet hvis ikke det var gratis eller tæt på er det jo lige fedt.
Så spørgsmålet er mere hvad lønnen er, skal det være penge, eller er det fedt at få sine evner brugt, og få tak og opmærksomhed som løn.
Hvis du tager jobs fra andre fordi du er gavmild med din kunnen, så vrider det jo skævt, men hvis de aldrig havde fået lavet arbejdet hvis ikke det var gratis eller tæt på er det jo lige fedt.
Så spørgsmålet er mere hvad lønnen er, skal det være penge, eller er det fedt at få sine evner brugt, og få tak og opmærksomhed som løn.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Langt de fleste musikkere må vel betragtes som selvstændige erhvervsdrivende. Tænk hvis andre brancher , som detail handel, bilhandel eller elektronik branchen, begyndte at definere om man måtte give gratis ydelser, eller hvem de ikke burde yde velgørenhed til.
-
- Forum Donator
- Indlæg: 1119
Lige præcis i musik branchen er frivilligt arbejde et særligt følsomt og betendt emne, fordi i dag efter at bunden er slået ud af markedet efter Napster og gratis streaming, så er det standard forventningen at musik (og megen anden kunst) er gratis.
Der er mange der har måttet trække stikket fordi den holdning er blevet allemandseje. Så jeg vil sige at der slet ikke er behov for (mere) gratis musik og kunst. Tværtimod er der behov for en revurdering af de kundskaber, færdigheder og den indsats der skal til for at producere et værk af høj standard.
Jeg synes mere der er behov for frivilligt arbejde i brancher som politik, finanssektoren, bilproducenter, universiteterne, regioner, kommuner osv. Altså de ting som er meget dyre i forhold til hvad man får for pengene..
Der er mange der har måttet trække stikket fordi den holdning er blevet allemandseje. Så jeg vil sige at der slet ikke er behov for (mere) gratis musik og kunst. Tværtimod er der behov for en revurdering af de kundskaber, færdigheder og den indsats der skal til for at producere et værk af høj standard.
Jeg synes mere der er behov for frivilligt arbejde i brancher som politik, finanssektoren, bilproducenter, universiteterne, regioner, kommuner osv. Altså de ting som er meget dyre i forhold til hvad man får for pengene..
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Det offentlige er helt vilde med frivillig arbejde - det koster jo heller ikke noget - andet end det gør servicen endnu dårligere og endnu mindre professionel. Det har vi virkelig brug for. Ingen grund til at betale faguddannet personale. Standarden er jo klar for høj de fleste steder.the songcabinet skrev: Jeg synes mere der er behov for frivilligt arbejde i brancher som ... kommuner osv. Altså de ting som er meget dyre i forhold til hvad man får for pengene..
/tyk ironi
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Der er masser af frivilligt arbejde inden for stofmisbrug & mentoring. Det synes jeg personligt er pænt irriterende, da jeg osse arbejder indenfor det felt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
- donnievandango
- Medlem
- Indlæg: 497
- Sted: Fyn
Jeg synes det hænger sammen med udbud og efterspørgsel.
Jeg spillede ofte som dj, og blev på et tidspunkt ret irriteret over de mange "skruebrækker" DJ´s der spillede for en flaske vodka mv., men i virkeligheden handlede det mere om mig selv. Det tvang mig til at kigge på hvad der adskilte mig fra de andre, og så snart jeg begyndte at tænke over hvad der adskilte mig fra dem, begyndte det at give mening. Jeg begyndte faktisk at tage mere, da jeg godt kunne se at omsætningen i baren var væsentligt højere hvis der var pakket dansegulv og alle gæster var glade og positive. Det var i virkeligheden lidt et vendepunkt for mig, da jeg blev nød til at indse at jeg var væsentligt bedre end de andre, og jeg derfor rent faktisk bidrog med en bedre bundlinje, både på kort og lang sigt. Det tog jeg med i mine økonomiske overvejelser for fremtiden.
Derudover har jeg også stor sympati for "the grind", altså dem der rejser land og rige rundt og spiller uden at få en krone for det. Jeg synes det bevidner engagement, og en vilje til at få tingende til at lykkedes. Faktisk synes jeg det er en rigtig god måde at komme ud og få erfaring og eksponering på. Jeg mener, hvad skal man ellers gøre når man er vant til at spille derhjemme i kælderen? Jeg kan faktisk blive enormt harm over dem der vil have 5.000 DKK for deres første gig, da det er en utroligt forkælet attityde (der kan dog forekomme undtagelser hertil)
Jeg spillede ofte som dj, og blev på et tidspunkt ret irriteret over de mange "skruebrækker" DJ´s der spillede for en flaske vodka mv., men i virkeligheden handlede det mere om mig selv. Det tvang mig til at kigge på hvad der adskilte mig fra de andre, og så snart jeg begyndte at tænke over hvad der adskilte mig fra dem, begyndte det at give mening. Jeg begyndte faktisk at tage mere, da jeg godt kunne se at omsætningen i baren var væsentligt højere hvis der var pakket dansegulv og alle gæster var glade og positive. Det var i virkeligheden lidt et vendepunkt for mig, da jeg blev nød til at indse at jeg var væsentligt bedre end de andre, og jeg derfor rent faktisk bidrog med en bedre bundlinje, både på kort og lang sigt. Det tog jeg med i mine økonomiske overvejelser for fremtiden.
Derudover har jeg også stor sympati for "the grind", altså dem der rejser land og rige rundt og spiller uden at få en krone for det. Jeg synes det bevidner engagement, og en vilje til at få tingende til at lykkedes. Faktisk synes jeg det er en rigtig god måde at komme ud og få erfaring og eksponering på. Jeg mener, hvad skal man ellers gøre når man er vant til at spille derhjemme i kælderen? Jeg kan faktisk blive enormt harm over dem der vil have 5.000 DKK for deres første gig, da det er en utroligt forkælet attityde (der kan dog forekomme undtagelser hertil)
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Der er mange pudsigheder i det sidste du skriver. Min kæreste arrangerer workshops, sætter fb-eventen op, laver reklamevideo & trækker på sit store netværk. Kommer der 5 til workshoppen, virker personen der skal afholde den, fornærmet, vil aflyse, synes det er skidt, er ikke glad. Der er lagt massevis af timer i promotion, mens den der står for selve eventen, bare skal møde op & afholde sin ting.
Jeg kan selv få det snævertsyn, når jeg skal ud & spille. Jeg føler mig udnyttet. bliver passiv agressiv, føler mig forfordelt, synes det er åndsvagt at komme til cherity-arrangementer & se, at de eneste der skal give deres hyre væk, er musikerene osv. På mit niveau, & især i singersongwriter, er du for evigt upcomming, men er sikker på der kan gøres noget ved det.
Jeg synes de bands der surer den på FB over nul hyre for originalmusik, skal arrangere deres egen festival & se, hvor meget arbejde & økonomi der er i det, hvilke bands der faktisk kan trække billetsalget, & hvilke band der ikke kan.
Jeg kan selv få det snævertsyn, når jeg skal ud & spille. Jeg føler mig udnyttet. bliver passiv agressiv, føler mig forfordelt, synes det er åndsvagt at komme til cherity-arrangementer & se, at de eneste der skal give deres hyre væk, er musikerene osv. På mit niveau, & især i singersongwriter, er du for evigt upcomming, men er sikker på der kan gøres noget ved det.
Jeg synes de bands der surer den på FB over nul hyre for originalmusik, skal arrangere deres egen festival & se, hvor meget arbejde & økonomi der er i det, hvilke bands der faktisk kan trække billetsalget, & hvilke band der ikke kan.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
& så er det ikke helt ubetydeligt at være kvinde i det. Det virker til, at kvinder har en mere positiv tilgang & pro bono bliver behandlet bedre, mere andægtigt & højtideligt, end mænd i det univers. Jeg knokler virkelig introvert med alt muligt, køber nyt thiswillfixit udstyr, laver photoshoots, men nogen publikumsmagnet bliver vi ikke, selvom vi synes musikken vi laver er ret god. En ny Liza Loeb-type vil til enhver tid overrule 4 sure gamle mænd.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
-
- Forum Donator
- Indlæg: 1119
the songcabinet skrev:Lige præcis i musik branchen er frivilligt arbejde et særligt følsomt og betendt emne, fordi i dag efter at bunden er slået ud af markedet efter Napster og gratis streaming, så er det standard forventningen at musik (og megen anden kunst) er gratis.
Der er mange der har måttet trække stikket fordi den holdning er blevet allemandseje. Så jeg vil sige at der slet ikke er behov for (mere) gratis musik og kunst. Tværtimod er der behov for en revurdering af de kundskaber, færdigheder og den indsats der skal til for at producere et værk af høj standard.
Jeg synes mere der er behov for frivilligt arbejde i brancher som politik, finanssektoren, bilproducenter, universiteterne, ledelse i regioner og kommuner osv. Altså de ting som er meget dyre i forhold til hvad man får for pengene..
-
- Forum Donator
- Indlæg: 1119
Point taken.SustainerPlayer skrev:Det offentlige er helt vilde med frivillig arbejde - det koster jo heller ikke noget - andet end det gør servicen endnu dårligere og endnu mindre professionel. Det har vi virkelig brug for. Ingen grund til at betale faguddannet personale. Standarden er jo klar for høj de fleste steder.the songcabinet skrev: Jeg synes mere der er behov for frivilligt arbejde i brancher som ... kommuner osv. Altså de ting som er meget dyre i forhold til hvad man får for pengene..
/tyk ironi
Rettet, det var jo ikke helt det jeg mente..
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg kan sagtens forstå problemet med dem som lever af arbejdet. De skal jo stadig tjene til deres eget liv.
Men hvis nu vi f.eks. taler et museum som ellers ikke ville indgå en kontrakt med en virksomhed om at få lavet noget, pga. det økonomiske og hvor museet iøvrigt er underlagt meget strikse krav for deadlines, udgifter mv. synes jeg ikke det er et problem hvis man tilbyder sin assistance ulønnet og istedet for løn får skabt sig et "navn"/omtale. På den måde vinder begge parter - museet får lavet noget de ellers aldrig ville få gjort, og kunsnteren får mulighed for at bevise sit værd. Alt at vinde, intet at tabe.
Hvis projektet iøvrigt er ren hobby som museet tilfældigvis kan bruge er der er jo ikke tale om at man tager arbejde fra andre. Og skal de have leveret et stykke musik eller en film til forevisning til en bestemt dato, skal de nok hyre professionelle.
Men hvis nu vi f.eks. taler et museum som ellers ikke ville indgå en kontrakt med en virksomhed om at få lavet noget, pga. det økonomiske og hvor museet iøvrigt er underlagt meget strikse krav for deadlines, udgifter mv. synes jeg ikke det er et problem hvis man tilbyder sin assistance ulønnet og istedet for løn får skabt sig et "navn"/omtale. På den måde vinder begge parter - museet får lavet noget de ellers aldrig ville få gjort, og kunsnteren får mulighed for at bevise sit værd. Alt at vinde, intet at tabe.
Hvis projektet iøvrigt er ren hobby som museet tilfældigvis kan bruge er der er jo ikke tale om at man tager arbejde fra andre. Og skal de have leveret et stykke musik eller en film til forevisning til en bestemt dato, skal de nok hyre professionelle.
-
- Forum Donator
- Indlæg: 1119
Jeg kender flere eksempler på at offentlige institutioner har forespurgt professionelle kunstnere om de vil levere gratis kunst til gengæld for “promoveringen”. Det er helt horribelt og langt ude i hampen. Det er ikke en win-win men derimod en lose-lose, fordi både institutionen (uetisk) og kunstneren (amatøragtig) mister anseelse i sådan et scenario. Det man får ud af at værdisætte sin kunst så lavt.. er kunst uden værdi.
Der er mange misforståelser omkring freemium business modellen, som kan siges at være udgangspunktet for denne tankegang. Nokia startede med denne model i 1990ne, hvor ideen var at køre med underskud i en periode og gøre kunderne hooked på et produkt, og derefter øge prisen igen og/eller tjene underskuddet ind på software/ hardware opgraderinger. Modellen baserer sig på hurtigt at vinde kunder i et højvækstmarked, hvilket kan være fint i IT branchen, men er helt uegnet til de fleste upcoming artister som ikke vil kunne sætte sig på en høj markedsanddel, gøre kunderne “afhængige” af sin kunst og i øvrigt arbejder i et lavvækstmarked.
Så, hvis man skal ud i den slags hvor man accepterer store tab på gyngerne, så skal man have udtænkt en pipeline og en plan klar til trin 2, hvor man så kan få pengene ind igen på karrusellen. De fleste artister har hverken en pondus eller et produkt der passer til denne forretningsmodel eller nogen plan, og tror at man kan vinde noget på promovering alene, hvilket kan være dødsstødet til overhovedet at kunne opbygge en karriere.
Men held og lykke da til de som “tror på det”.. humlebier kan jo som bekendt flyve.
Der er mange misforståelser omkring freemium business modellen, som kan siges at være udgangspunktet for denne tankegang. Nokia startede med denne model i 1990ne, hvor ideen var at køre med underskud i en periode og gøre kunderne hooked på et produkt, og derefter øge prisen igen og/eller tjene underskuddet ind på software/ hardware opgraderinger. Modellen baserer sig på hurtigt at vinde kunder i et højvækstmarked, hvilket kan være fint i IT branchen, men er helt uegnet til de fleste upcoming artister som ikke vil kunne sætte sig på en høj markedsanddel, gøre kunderne “afhængige” af sin kunst og i øvrigt arbejder i et lavvækstmarked.
Så, hvis man skal ud i den slags hvor man accepterer store tab på gyngerne, så skal man have udtænkt en pipeline og en plan klar til trin 2, hvor man så kan få pengene ind igen på karrusellen. De fleste artister har hverken en pondus eller et produkt der passer til denne forretningsmodel eller nogen plan, og tror at man kan vinde noget på promovering alene, hvilket kan være dødsstødet til overhovedet at kunne opbygge en karriere.
Men held og lykke da til de som “tror på det”.. humlebier kan jo som bekendt flyve.