Har Jeg Overhovedet Lært Noget? Akoustisk Video hvor jeg VIRKELIG har brug for din mening

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Colors_Of_Music
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Ølstykke

Har Jeg Overhovedet Lært Noget? Akoustisk Video hvor jeg VIRKELIG har brug for din mening

Indlæg af Colors_Of_Music »

God eftermiddag

Uden at gøre denne tråd umådelig lang og kedelig, så har jeg de sidste 15 år, virkelig interesseret mig for musik.....
Så jeg har fjollet lidt rundt med det, men lige nu er jeg ved en en såkaldt "skillevej" :shock:

Kort sagt, så har jeg arbejdet på at gøre mig bedre til at synge og producere musik og har virkelig brug for din ÆRLIGE mening.... Uden omsvøb!

Jeg har lavet et acoustic cover af bryan adams - Run To You og vil høre hvad du synes om det..... Kan jeg synge....
Det er mit første cover, så jaeee... Jeg ved godt at jeg nogle gange rammer 1/2 tone under, og laver lidt puff i mikrofonen...
Men hvad synes du ellers?

https://www.youtube.com/watch?v=8QxinddLee8



Tak for hjælpen..... Den er virkelig værdsat
Mvh. Glen
Colors Of Music

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Well - og helt ærligt. Du skal ikke gå ned af den skillevej. Du synger virkelig falsk - og vi taler ikke om en halv tone ind imellem, hvor du ikke rammer. Det er simpelthen out of tune. Nyd musikken som en god hobby, hvor du får lov at få et frirum - det vil du være glad for.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Er det godt? Nej.
Er det håbløst? Nej?
Jeg synes, du skal finde dig en sanglærer, som kan hjælpe dig med at træne din teknik, så du kan blive bedre til at ramme tonerne og få den rigtige klang på stemmen. Tag det alvorligt og øv dig. Så får du også udviklet dit øre og din kritiske sans, så du selv kan høre, hvornår det rammer noget godt.

Medlemsavatar
Colors_Of_Music
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Ølstykke

Indlæg af Colors_Of_Music »

gs-dk skrev:Well - og helt ærligt. Du skal ikke gå ned af den skillevej. Du synger virkelig falsk - og vi taler ikke om en halv tone ind imellem, hvor du ikke rammer. Det er simpelthen out of tune. Nyd musikken som en god hobby, hvor du får lov at få et frirum - det vil du være glad for.
Tak for svaret, jeg værdsætter din ærlighed :-) også selvom det ikke er mit ønske scenarie :-)

Medlemsavatar
Colors_Of_Music
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Ølstykke

Indlæg af Colors_Of_Music »

mikkels skrev:Er det godt? Nej.
Er det håbløst? Nej?
Jeg synes, du skal finde dig en sanglærer, som kan hjælpe dig med at træne din teknik, så du kan blive bedre til at ramme tonerne og få den rigtige klang på stemmen. Tag det alvorligt og øv dig. Så får du også udviklet dit øre og din kritiske sans, så du selv kan høre, hvornår det rammer noget godt.
Jeg har prøvet på SÅ mange måder..... Tror simpelthen bare, at jeg ikke har stemmen til det :-) Uden at overdrive, så har jeg de sidste 15 år, prøvet 4-5 forskellige sanglærer..... Og ja, jeg har selv betalt.. :shock:

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg vil mene at Run to you energimæssigt er en stor mundfuld at danse med. For mig, som ellers osse ser mig selv som en der synger, vil jeg synes den var lidt over the top & i samme liga som Everybody med Backstreet Boys. Totalt udmattende.

Jeg vil foreslå du tager en anden sang der ikke er så krævende hvor du ikke både skal lyde af sandpapirsbryanadams & opnå et så krævende flow.

Noget crooneragtigt & overkommeligt måske hvor du ikke skal nå så meget & kan få styr på melodien. Gem et lille smil af Gustav W, Alle sømænd osv., aner ikke hvorfor jeg lige foreslår dem, men prøv noget lignende.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Colors_Of_Music skrev:
gs-dk skrev:Well - og helt ærligt. Du skal ikke gå ned af den skillevej. Du synger virkelig falsk - og vi taler ikke om en halv tone ind imellem, hvor du ikke rammer. Det er simpelthen out of tune. Nyd musikken som en god hobby, hvor du får lov at få et frirum - det vil du være glad for.
Tak for svaret, jeg værdsætter din ærlighed :-) også selvom det ikke er mit ønske scenarie :-)
Og når det er sagt - så skulle jeg også have skrevet, at jeg synes det er ualmindelig fint og modigt, at du sætter dig selv derud. Det man kun have respekt for....bare du ved det!!!

Medlemsavatar
Colors_Of_Music
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Ølstykke

Indlæg af Colors_Of_Music »

gs-dk skrev:
Colors_Of_Music skrev:
gs-dk skrev:Well - og helt ærligt. Du skal ikke gå ned af den skillevej. Du synger virkelig falsk - og vi taler ikke om en halv tone ind imellem, hvor du ikke rammer. Det er simpelthen out of tune. Nyd musikken som en god hobby, hvor du får lov at få et frirum - det vil du være glad for.
Tak for svaret, jeg værdsætter din ærlighed :-) også selvom det ikke er mit ønske scenarie :-)
Og når det er sagt - så skulle jeg også have skrevet, at jeg synes det er ualmindelig fint og modigt, at du sætter dig selv derud. Det man kun have respekt for....bare du ved det!!!
Tak, men ærgelig og svært at acceptere, når man har prøvet en del år...... men tak :) bare så jeg forstår det, hvad mener du så med at synge falsk? Mener du klangen i stemmen og/eller at jeg ikke rammer tonerne?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg selv synger ganske rædselsfuldt, men det holder mig ikke tilbage fra at spille guitar og synge til. Jeg kan kun vælge sange som passer til mit gear, for jeg har kun et. Jeg prøver ikke at lyde som original sangen. Jeg optager af og til guitar og sang. Og jeg sidder virkelig og skærer ansigter ind i mellem , når jeg hører det. Jeg har dog erfaret at jeg skal ikke tænke på at synge skønsang, men leve mig ind i teksten og fortælle historien med indlevelse.
Du burde egentligt også skærer ansigter undervejs, når du hører dette nummer du synger.
Selvfølgelig skal du blive med med at synge. Men selverkendelse er første skridt på vejen til at forbedre dig.
Selvfølgelig kan du lære at synge, men om du har lært noget af din sangundervisning, er jeg ikke sikker på. Måske handler det mere om at finde en lære som tager udganspunkt i dig´ i stedet for sangteknik og stemmetræning. For jeg syntes ikke du viser noget af dig selv her, men jeg er, dog, overbevidst at det er der. Dine sanglærer har måske bare ledt dig lidt på afveje. Her på LM er der flere virkeligt gode sangere, men måske min tilgang til det også kan give dig noget.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Tak, men ærgelig og svært at acceptere, når man har prøvet en del år...... men tak :) bare så jeg forstår det, hvad mener du så med at synge falsk? Mener du klangen i stemmen og/eller at jeg ikke rammer tonerne?
Når du prøver at synge kraftfuldt rammer du ikke tonen helt. Og da du starter på stk. 2 i melodien, er det heller ikke i tune. Og der er flere steder undervejs.
Jeg syntes du starter udmærket, men hvor du prøver at lave lidt sværere sangteknik rammer du ikke tonen rent. Men jeg er sikker på at andre sange, hvor du ikke stiller så store krav til dig selv kan blive rigtigt gode.

Medlemsavatar
Colors_Of_Music
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Ølstykke

Indlæg af Colors_Of_Music »

Kimex skrev:
Tak, men ærgelig og svært at acceptere, når man har prøvet en del år...... men tak :) bare så jeg forstår det, hvad mener du så med at synge falsk? Mener du klangen i stemmen og/eller at jeg ikke rammer tonerne?
Når du prøver at synge kraftfuldt rammer du ikke tonen helt. Og da du starter på stk. 2 i melodien, er det heller ikke i tune. Og der er flere steder undervejs.
Jeg syntes du starter udmærket, men hvor du prøver at lave lidt sværere sangteknik rammer du ikke tonen rent. Men jeg er sikker på at andre sange, hvor du ikke stiller så store krav til dig selv kan blive rigtigt gode.
Ok, perfekt.... Det var lige det jeg søgte. Tak for begge dine svar, det er jeg sgu glad for noget ærlig feedback!

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Colors_Of_Music skrev:
gs-dk skrev:
Colors_Of_Music skrev:
bare så jeg forstår det, hvad mener du så med at synge falsk? Mener du klangen i stemmen og/eller at jeg ikke rammer tonerne?
Jeg taler ikke om klangen - det er en helt anden ting, men mere det at du ikke rammer tonerne spot on og dine intervaller mellem tonerne ikke stemmer. Ikke at jeg er sanger - men mit øre kan godt høre alligevel. Sang er utaknemmeligt og der er ikke meget at gemme sig bag, når man stiller op med en guitar - det er sgu nøgent og alt belyses.
Hvis du indspillede guitar for sig selv og vokalen solo. så vil f.eks. Melodyne kunne gøre meget for dig - men det vil give dig særdeles store problemer i en live-situation....men det kan blive meget bedre med "doping":).

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nogle gange kan det også være tonen ikke lige passer til en da man som regel har en begrænsning, du kan prøve at bruge en capo og transponere sangen til en toneart og se om det er nemmere at ramme.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

gs-dk skrev: Jeg taler ikke om klangen - det er en helt anden ting, men mere det at du ikke rammer tonerne spot on og dine intervaller mellem tonerne ikke stemmer. Ikke at jeg er sanger - men mit øre kan godt høre alligevel. Sang er utaknemmeligt og der er ikke meget at gemme sig bag, når man stiller op med en guitar - det er sgu nøgent og alt belyses.
Hvis du indspillede guitar for sig selv og vokalen solo. så vil f.eks. Melodyne kunne gøre meget for dig - men det vil give dig særdeles store problemer i en live-situation....men det kan blive meget bedre med "doping":).
Jeg synes du skulle prøve gs-dk's råd om at splitte det op. Sang og guitar for sig. Det virker tydeligt, at begge dele ikke rigtigt kører. Det er IMO også pissesvært både at synge og spille samtidigt. Og man skal heller ikke undervurderer, at når man ved kameraet snurrer, så er det også en distraktion. At "høre sig selv" - holde rytmen på guitaren - og "performe" for kameraet er altså 3 ting, der hver for sig kræver meget øvelse.

Der er IMO også mere til det end ren sangteknik - selvom det selvfølgeligt er vigtigt at have på plads.

Jeg er selv en glad amatør med meget at lære. Mht guitar synes jeg det hjælper mig meget, at optage mit guitarspil til en simple trommerytme - genlytte det - og også kigge på det grafisk, så jeg får en fornemmelse af, hvor min timing skrider. Og så skal man ikke undervurdere at øve sig til metronomen i det hele taget. Men det er vigtig at få genlyttet - for man får tit et andet indtryk af sin performance bagefter.

Jeg bruger også Melodyne på følgende måde: Jeg indspiller en cue-vokal, som jeg typisk "voldtager" med kraftigt Melodyne. Det track bruger jeg så til "at lægge mig op af", når jeg indsynger det igen. Jeg bruger en del takes på det. Jeg synes også det er meget vigtigt for mig, at balancen i mit medhør er så godt som muligt, for at jeg rammer tonerne bedst muligt. Så jeg gør en del ud af mit hovedtelefonmix - for jeg har erfaret, at jeg hurtigt er off, hvis jeg ikke kan høre mig selv og min "støttespor" godt. Og jeg må tit også prøve sangen i flere tonearter for at ramme et sweetspot.

De fleste kunstnere spiller også tit deres numre i en toneart lavere eller to live. Dels fordi de har været på kanten, da indsang det. Dels for at overleve en her koncert med deres stemme. Og dels fordi alderen også gør noget mht. hvilken toneart man kan holde.

En anden lille ting jeg også lægger mærke til, er det lille break, du spiller til sidst i sangen. Der ryger timingen også lige i starten - men det virker også som om, at energien ryger. Prøv at nøjes med at spille det tema en enkelt gang - og med lidt mere eftertryk (og metronomen) - og så tilbage til akkorderne.

Musik er nogle gange en kamp. Men det er sgu også verdens bedste hobby. Bare klø på. Erfaringen er trods alt, at jo mere man øver og bruger tid på det - jo mere flytter man sig.

Medlemsavatar
Colors_Of_Music
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Ølstykke

Indlæg af Colors_Of_Music »

SustainerPlayer skrev:
gs-dk skrev: Jeg taler ikke om klangen - det er en helt anden ting, men mere det at du ikke rammer tonerne spot on og dine intervaller mellem tonerne ikke stemmer. Ikke at jeg er sanger - men mit øre kan godt høre alligevel. Sang er utaknemmeligt og der er ikke meget at gemme sig bag, når man stiller op med en guitar - det er sgu nøgent og alt belyses.
Hvis du indspillede guitar for sig selv og vokalen solo. så vil f.eks. Melodyne kunne gøre meget for dig - men det vil give dig særdeles store problemer i en live-situation....men det kan blive meget bedre med "doping":).
Jeg synes du skulle prøve gs-dk's råd om at splitte det op. Sang og guitar for sig. Det virker tydeligt, at begge dele ikke rigtigt kører. Det er IMO også pissesvært både at synge og spille samtidigt. Og man skal heller ikke undervurderer, at når man ved kameraet snurrer, så er det også en distraktion. At "høre sig selv" - holde rytmen på guitaren - og "performe" for kameraet er altså 3 ting, der hver for sig kræver meget øvelse.

Der er IMO også mere til det end ren sangteknik - selvom det selvfølgeligt er vigtigt at have på plads.

Jeg er selv en glad amatør med meget at lære. Mht guitar synes jeg det hjælper mig meget, at optage mit guitarspil til en simple trommerytme - genlytte det - og også kigge på det grafisk, så jeg får en fornemmelse af, hvor min timing skrider. Og så skal man ikke undervurdere at øve sig til metronomen i det hele taget. Men det er vigtig at få genlyttet - for man får tit et andet indtryk af sin performance bagefter.

Jeg bruger også Melodyne på følgende måde: Jeg indspiller en cue-vokal, som jeg typisk "voldtager" med kraftigt Melodyne. Det track bruger jeg så til "at lægge mig op af", når jeg indsynger det igen. Jeg bruger en del takes på det. Jeg synes også det er meget vigtigt for mig, at balancen i mit medhør er så godt som muligt, for at jeg rammer tonerne bedst muligt. Så jeg gør en del ud af mit hovedtelefonmix - for jeg har erfaret, at jeg hurtigt er off, hvis jeg ikke kan høre mig selv og min "støttespor" godt. Og jeg må tit også prøve sangen i flere tonearter for at ramme et sweetspot.

De fleste kunstnere spiller også tit deres numre i en toneart lavere eller to live. Dels fordi de har været på kanten, da indsang det. Dels for at overleve en her koncert med deres stemme. Og dels fordi alderen også gør noget mht. hvilken toneart man kan holde.

En anden lille ting jeg også lægger mærke til, er det lille break, du spiller til sidst i sangen. Der ryger timingen også lige i starten - men det virker også som om, at energien ryger. Prøv at nøjes med at spille det tema en enkelt gang - og med lidt mere eftertryk (og metronomen) - og så tilbage til akkorderne.

Musik er nogle gange en kamp. Men det er sgu også verdens bedste hobby. Bare klø på. Erfaringen er trods alt, at jo mere man øver og bruger tid på det - jo mere flytter man sig.
Det lyder som en god idé, netop at øve sig til et best, og filme det og så kan det være jeg skal overveje at købe melodyne.... Det må jeg lige se på.....

Soloen aka. Breaket som spilles to gange, er blot for st spille det på præcist samme måde som bryan Adams spiller det. Men jeg forstår hvad du mener.

Men ja, jeg erfarede at det var satme ikke nemt at filme samtidig, holde styr på mics, osv....

Medlemsavatar
Colors_Of_Music
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Ølstykke

Indlæg af Colors_Of_Music »

Hald skrev:Nogle gange kan det også være tonen ikke lige passer til en da man som regel har en begrænsning, du kan prøve at bruge en capo og transponere sangen til en toneart og se om det er nemmere at ramme.
Ja det tænkte jeg også og kan se bryan Adams spiller den med capo i 2 bånd. Men så bliver den bare lysere, og så tror jeg min stemme dør......

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Bob Dylan kan vel heller ikke synge ?

Men så har han fundet en måde at bræe som et får :-)

I nummeret "in the begining", i det mindste, rammer han rent faktisk "noget"

Samt klage og protest-sange, hvor det forfærdelige i stemmen netop understreger ynken i budskabet, suk,..

Sidst men ikke mindst så må musikken skrives efter stemmen, hvis stemmen ikke bærer,..

Ambitioner kan være svære at holde nede, på en måde er det med at synge vel en uhensigtsmæssig tvangstanke, som du havde været bedre foruden

Men hvis tanken er umulig at slippe så må man nok anlægge en skæv, og helt personlig vinkel, eller gå i behandling for at dreje sit fokus i andre retninger

Livet er kort
/Dub

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg er bestemt ikke Dylan fan - men han arbejder med eget komponeret materiale, som siger og har sagt mange mennesker meget. Hans lyrik er særlig - siger mange. Lyden af hans stemme er en del af udtrykket.
Du kan tage Elvis Costello - det er også på kanten - men igen - det er en del af hans personlige udtryk. Hvis trådstarter spiller nogle get originalt, så kan det jo godt være, at udtrykket kan holde længere - men der er altså forskel også her på definitionen af falsk og udtryk.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Graceville skrev:Jeg vil mene at Run to you energimæssigt er en stor mundfuld at danse med. For mig, som ellers osse ser mig selv som en der synger, vil jeg synes den var lidt over the top & i samme liga som Everybody med Backstreet Boys. Totalt udmattende.

Jeg vil foreslå du tager en anden sang der ikke er så krævende hvor du ikke både skal lyde af sandpapirsbryanadams & opnå et så krævende flow.

Noget crooneragtigt & overkommeligt måske hvor du ikke skal nå så meget & kan få styr på melodien. Gem et lille smil af Gustav W, Alle sømænd osv., aner ikke hvorfor jeg lige foreslår dem, men prøv noget lignende.
de er da svære i melodistemmen :)

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

hvis du vil lave musik med vokal - hvorfor ikke prøve at lave noget med nogle gode rim og med en god historie, og fortolke det med tale - men rytmisk det vil være lige så godt som en sunget sang - evt finde en korpige der synger en hookline mellem versene - gjorde leonar cochen ikke det :?:

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

nu har jeg hørt lidt af sangen - jeg syntes godt du kan komme til at synge - men du skal bevare viljen til at synge rent - jeg fornemmer du bliver (doven ved I am gonna -- det kan rettes med vilje -syng som gjalt det livet eller 1million dollar.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Graceville skrev:Jeg vil mene at Run to you energimæssigt er en stor mundfuld at danse med. For mig, som ellers osse ser mig selv som en der synger, vil jeg synes den var lidt over the top & i samme liga som Everybody med Backstreet Boys. Totalt udmattende.

Jeg vil foreslå du tager en anden sang der ikke er så krævende hvor du ikke både skal lyde af sandpapirsbryanadams & opnå et så krævende flow.

Noget crooneragtigt & overkommeligt måske hvor du ikke skal nå så meget & kan få styr på melodien. Gem et lille smil af Gustav W, Alle sømænd osv., aner ikke hvorfor jeg lige foreslår dem, men prøv noget lignende.
de er da svære

Nyt svar