Cordial eller sommer cable højtalerkabel?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Re: Cordial eller sommer cable højtalerkabel?

Indlæg af gasolin »

Nu var det så højtaler med jumpers, ikke om din forstærkers preout og main in bruges med jumpers :-P

Lyddæmpning var mere til hr og fru danmark ikke til pro studio brug (pc,musik,video produktion). Basic lyddæmpning på et niveau alle kan være med.

Tit når jeg lytter til musik så har mange fået lavet deres plader,musik så lyden tit når op på fuldt niveau,det der svare til det røde feldt, når jeg tjekker i windows hvorfor en plade,nummer forvrænger svagt, Loudness war det sku ikke lige mig,derfor lytter jeg ikke så meget til nyere plader med metallica eller bruno mars (runaway Baby,marry you), så går man lige over til elton john a single man og så falder stress niveauet, den vidst også kun digital i den allersidste process (AAD).

Hjalmer :banan: Men kan nu bedre lige når peter belli synger om istedegade ;-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh, jeg tænkte selvfølgelig på B&W'eren. Tankeprut.

Det er i øvrigt ikke pre/main outputs, det findes ikke på Classé. Det er to sæt med 5-vejs terminaler.

Hjalmer... Istedgade, masteret her i øvrigt. Lyder fint, men ikke specielt dynamisk.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Rosenfeldt skrev:
Holger skrev:Der er ingen forskel på lyden i højttalerkabel...
Hvad med støj? (De dyre kabler er vel bedre skærmet)
Man skærmer ikke når spændingen er oppe omkring 20-40v, hvad skulle kunne induceres som ikke er ca. 80 dB nede i forhold til hovedsignalet?

—sd

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Update: bestilte 2x4 meter cordia cls425, jeg kom af med lige under 300kr incl fragt og det var ikke så slemt, f,eks en af de billigste kabler fra QED original bi wire koster 84kr meteren (præcis det dobbelte af original single wire), supra rondo 4x2.5 75kr meteren

Hvorfor koster ca samme tykkelse kabel når det hedder Qed, Supra (billigste dobbelte kabel de laver) over dobbelt så meget som pa,studio kabler som cordial,sommer cable, mogami SSNAKE og så videre.

Er det pga det hedder QED,SUPRA og så videre, at det er så dyrt eller er det fordi cordial,mogami,sommer cable sælger markant mere end qed,supra gør fordi man til pa,studie, ofte skal bruge bruge væsentligt mere end til hifi og derfor kan man sælge det billigere.

Hvis man kunne brug præcis samme kabler til de høje og dybe tomer som der sidder i højtalerne, vil man så få en helt anden synergi end hvis man bare tager noget tilfældigt billigt kabel, hvor næsten alle kabler til en hvis grænse lyder ens.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvorfor kan "hifi-kablerne" sælges dyrere?
Fordi kunderne vil betale prisen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

gasolin skrev: Hvis man kunne brug præcis samme kabler til de høje og dybe tomer som der sidder i højtalerne, vil man så få en helt anden synergi end hvis man bare tager noget tilfældigt billigt kabel, hvor næsten alle kabler til en hvis grænse lyder ens.
Der er ikke forskel på lyden i højttalerkabler.

Derudover kører lyden i det udstyr man behandler lyden med under mix og mastering gennem små interne lortekabler, printplader og lodninger.

Der er intet højttalerkabel bagefter der kan ændre ved det, endsige på magisk vis forbedre det.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev:Hvorfor kan "hifi-kablerne" sælges dyrere?
Fordi kunderne vil betale prisen.
Fordi man i HIFi verdenen er næsten helt afskåret fra at gøre noget selv, og derfor trænger til et alibi ... jo dyrere det så er jo vigtigere føler man så det. Det er en velkendt sag at selvbyggere af grej, kan give sig til at ignorere deciderede fejl - fordi det liturgiske var omfangsrigt.

Så i virkeligheden skulle spørgsmålet hedde, hvorfor findes religion? ...måske fordi man vil gøre en forskel, der skaber den fornødne opmærksomhed, fordi det kan ikke være en tilfældighed at man er til?

Man bliver ikke disset, for ikke at have lavet samtlige religiøse besværgelser - hvis det er musik man er ude på at skabe/formidle. Men er religion målet i sig selv ... må det koste, der står altid én klar med en olielampe man forskriftsmæssigt kan gnide på for at komme guderne nærmere.

--sd

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

gasolin skrev: Hvis man kunne brug præcis samme kabler til de høje og dybe tomer som der sidder i højtalerne, vil man så få en helt anden synergi end hvis man bare tager noget tilfældigt billigt kabel, hvor næsten alle kabler til en hvis grænse lyder ens.
Og én gang til, fra toppen, i kor: Du. Kan. Ikke. Høre. Forskel!

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

MEN kan man så høre forskel på samme kabel i en tynd og en meget tyk version?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du må præcisere hvad du mener med tynd. Er det 0.01 kvadrat? Hvis kablet ikke et lavet til at overføre den effekt du propper igennem det, eksempelvis flere kilowatt, ja, så kan du nok høre forskel. Men så bliver kablet også varmt, ligesom man kender det fra el-kogeren der fyrer 1-2kW e.l. af.

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

f.eks 0.75 mm2 kontra 4.0 mm2 eller 1.5 mm2 kontra 6.0 mm2

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

0.75 kvadrat, almindeligt "230V kabel", er fint til det meste hifi. Jeg bruger det selv til 3 ud af 5 af mine højtalere i mit surround system, der afsættes omkring 100 watt i hver. Det er langt under hvad kablet er lavet til at klare.

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Er det også det samme med signalkabler, bare det har samme tykkelse og længde lyder alle signalkabler ens?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nej, der kan afskærmningen, som nogle var inde på tidligere, have betydning. Så der bliver det lidt mere komplekst. Men igen, der er Coridals kabler også fine.

Kalibrerer man DA og efterfølgende kredsløb ens, så finder man heller ikke folk der kan høre forskel på balanceret og ubalanceret kabling. Men her snakker vi andre detaljer end kablet. Der skal vist minimum et forstærker/opamp trin ekstra til for at gå fra balanceret til ubalanceret.

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Så fik jeg kablet i går og fik det afisoleret som var nemt, nakamichi banan stik som lige kunne klare 2x 2.5 mm² i forstærker enden.

Indtryk af kablet er at det ikke tilføjer lyden en lys karakteristik (behaligt at lytte til), som med mine højtaler kunne gi en fornemmelse af der mangler lidt detaljer i toppen da de ikke er super detaljeret,lyse men som gør mit anlæg behalig at lytte til uden noget former for lyttetræthed, som jeg forbinder med en lys, metalisk,agressiv,skrigende top, lagde mærke til at s eller t lyden lød lidt mere fremtrædende på en af de videoer jeg så ellers er der ikke noget negativt at sige til et 4x2.5 mm² kabel til 30kr meteren eller lige under 40 euro for 2x4 meter incl fragt fra thomann.de

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Med videoer, så mener du en streanet video fra Youtube?
Det er også verdensklasse lyd.

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Christoffer I. N. skrev:Med videoer, så mener du en streanet video fra Youtube?
Det er også verdensklasse lyd.
Og så ville det jo være ærgerligt, at få tilføjet en lys karakteristik...

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Christoffer I. N. skrev:Med videoer, så mener du en streanet video fra Youtube?
Det er også verdensklasse lyd.

Ja det vare det, det bare alm tale der havde lidt fokus på s eller t lydende

Det var ikke musik

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg hader bare når kabler tilføjer noget til lyden... ofte er det brum, på elendige linje eller mikrofonkabler, men højttalerkabler... really.. Hehe..

Hvor end du har opsamlet disse skrøner, bør du straks holde op med at omgå de mennesker, det vil være både godt for dig selv og menneskeheden generelt.

Hvis man vil snakke om hvad man føler og ikke noget konkret fakta, bør man melde sig ind i en mødregruppe.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar