Gråbrødre Kloster, 3D-visualisering, kritik
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Gråbrødre Kloster, 3D-visualisering, kritik
Er igang med digitalt at rekonstruere Grådbrødre Kloster i middelalderens Viborg.
Jeg har dog brug for jeres kritik/feedback og tips til forbedringer mv., da animationen nok engang bliver vist på et museum, og jeg vil gerne lave så god en animation som det er teknisk muligt.
Én af animationerne bliver indefra kirken med volumetrisk lys som bryder igennem vinduerne og hvor man ser ribberne/hvælvet.
Jeg er dog noget i tvivl om det i jeres optik ligner mere noget fra et gammelt computerspil, eller om jeg med lidt forbedringer hist og pist kan redde det jeg allerede har lavet?
Jeg skal til start sige, at jeg anvender en real-time render (Eevee) pga. renderingstid (har ikke mulighed for en renderfarm), og derfor vil lyset ikke falde så realistisk som jeg håbede på.
Er igang med at nærstudere Eevees muligheder.
Her er billedet indtil videre:
Jeg har dog brug for jeres kritik/feedback og tips til forbedringer mv., da animationen nok engang bliver vist på et museum, og jeg vil gerne lave så god en animation som det er teknisk muligt.
Én af animationerne bliver indefra kirken med volumetrisk lys som bryder igennem vinduerne og hvor man ser ribberne/hvælvet.
Jeg er dog noget i tvivl om det i jeres optik ligner mere noget fra et gammelt computerspil, eller om jeg med lidt forbedringer hist og pist kan redde det jeg allerede har lavet?
Jeg skal til start sige, at jeg anvender en real-time render (Eevee) pga. renderingstid (har ikke mulighed for en renderfarm), og derfor vil lyset ikke falde så realistisk som jeg håbede på.
Er igang med at nærstudere Eevees muligheder.
Her er billedet indtil videre:
Senest rettet af mediumaevum man 15. jul 2019 14:21, rettet i alt 1 gang.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Jeg synes det ser OK ud. Kommer lysindfaldet til at ændre sig når du panorerer/bevæger dig rundt i videoen, eller er det helt statisk? Der er jo altid lidt bevægelse så snart man har den slags lys/skygger/partikler i luften der lyser op.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Tak.Christoffer I. N. skrev:Jeg synes det ser OK ud. Kommer lysindfaldet til at ændre sig når du panorerer/bevæger dig rundt i videoen, eller er det helt statisk? Der er jo altid lidt bevægelse så snart man har den slags lys/skygger/partikler i luften der lyser op.
Jeg ved ikke hvad der menes med lysindfaldet ændrer sig?
Det volumetriske lys er lavet af aflange cubes formet som de lyskegler de skal lave. De har bare fået et volumetrisk halvgennemsigtigt materiale, således at når lyset passerer igennem vil de give den effekt. Du kan derfor rotere om dem.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Jeg tror bare jeg efterspørger lidt bevægelse i luften når det kommer på video, så lyskeglen ikke bliver helt statisk.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Jeg synes de røde? mursten er for flade der mangler bump og/eller normal + hvis du kan lave de grå lidt mere “beskidt” og ujævne
Hvis du laver et particlesystem og smider ind i lyset, som simulerer støv o.lign, virker det mere realistisk
Og så skal du også arbejde en del med colorgrading, især lyset skal være varmere
Hvis du laver et particlesystem og smider ind i lyset, som simulerer støv o.lign, virker det mere realistisk
Og så skal du også arbejde en del med colorgrading, især lyset skal være varmere
www.k76.dk | www.soundcloud.com/k76 | facebook.com/k76music
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
Sindsygt imponerende ,... går ud fra lyset kan varieres så det simulerer at skyerne udenfor bevæger sig foran solen ?
F.eks de vide sten er meget detaljerede, og virker byggeteknisk korrekte, men er de definerede "rumligt" eller kun som overflade/tapet ?
For at blive ved den hvide overlade, den er meget "ensartet" ift. et alm. kirkerum, igen som tapet, og overfladen fremstår sådan lidt som om der er malet med plastic-maling og ikke kalk til gengæld er detaljerne omkring fuge-mønster og.l. meget tydelige for betragteren som helhed
Lyset den slags steder er iøvrigt ufatteligt kontrastrigt når solen skinner ind gennem åbninger
De jeg tog billeder på Kronoberg slotsruin måtte jeg bruge HDR Teknik, og stacke 3 forskellige eksponeringer for at få de indvendige sten synlige, og samtidig stenene i baggrunden ude bag døren
Til at starte med var der bare en ild-kugle I midten
F.eks de vide sten er meget detaljerede, og virker byggeteknisk korrekte, men er de definerede "rumligt" eller kun som overflade/tapet ?
For at blive ved den hvide overlade, den er meget "ensartet" ift. et alm. kirkerum, igen som tapet, og overfladen fremstår sådan lidt som om der er malet med plastic-maling og ikke kalk til gengæld er detaljerne omkring fuge-mønster og.l. meget tydelige for betragteren som helhed
Lyset den slags steder er iøvrigt ufatteligt kontrastrigt når solen skinner ind gennem åbninger
De jeg tog billeder på Kronoberg slotsruin måtte jeg bruge HDR Teknik, og stacke 3 forskellige eksponeringer for at få de indvendige sten synlige, og samtidig stenene i baggrunden ude bag døren
Til at starte med var der bare en ild-kugle I midten
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 10. jul 2019 10:24, rettet i alt 1 gang.
/Dub
Flot. Hele billedet kunne godt være varmere. Og hvor kommer skyggerne i bunden af billedet fra ?mediumaevum skrev:Er igang med digitalt at rekonstruere Grådbrødre Kloster i middelalderens Viborg.
Jeg har dog brug for jeres kritik/feedback og tips til forbedringer mv., da animationen nok engang bliver vist på et museum, og jeg vil gerne lave så god en animation som det er teknisk muligt.
Én af animationerne bliver indefra kirken med volumetrisk lys som bryder igennem vinduerne og hvor man ser ribberne/hvælvet.
Jeg er dog noget i tvivl om det i jeres optik ligner mere noget fra et gammelt computerspil, eller om jeg med lidt forbedringer hist og pist kan redde det jeg allerede har lavet?
Jeg skal til start sige, at jeg anvender en real-time render (Eevee) pga. renderingstid (har ikke mulighed for en renderfarm), og derfor vil lyset ikke falde så realistisk som jeg håbede på.
Er igang med at nærstudere Eevees muligheder.
Her er billedet indtil videre:
Ja der er noget off med lyset, om det er din render der ikke kan finde ud af det ved jeg ikke, men som fotograf kan jeg sige at der ikke er noget lys der opfører sig sådan.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Ret tydeligt at det øverste af lyset falder ind med referance i vindues-hullets indvendige kant der er væsentligt højere da hele hullet er konisk og indsnævre sig ud til nogle ret små vinduer.
Havde strålerne referance i selve glasset, så ville den øverste linie af lys-indfaldet sænke sig med 1-2 meter
Eller noget, anyway stadig imponerende, og måske andre ting er vigtigere at fixr
Havde strålerne referance i selve glasset, så ville den øverste linie af lys-indfaldet sænke sig med 1-2 meter
Eller noget, anyway stadig imponerende, og måske andre ting er vigtigere at fixr
/Dub
Der er et par småting jeg vil nævne. Hald var inde på det. Jeg går ud fra at billedet er et farvebillede. I så fald bør du være opmærksom at lyset vil have en meget varmere farve mod de koldere omgivelser. Og farvestikket vil ikke være afgrænset til lysstriberne fra ruden. Der er en funktion i PS og flere andre billederedigeringsprogrammer som kaldes feather som kan lave en mere glidende overgang i lyset. Og der er også gausian blur, som kan sløre lyset lidt. Der vil også være et mindre dynamisk omfang i billedet. Omgivelserne vil på et billede være gradvist mørkere i forhold til lyset. Og så er der slagskyggerne i bunden af billedet. De ville forudsætte at der er en kraftigt lyskilde fra den anden side i billedet, som bliver brudt af noget som skaber disse hårde skygger i bunden af billedet.mediumaevum skrev:Er igang med digitalt at rekonstruere Grådbrødre Kloster i middelalderens Viborg.
Jeg har dog brug for jeres kritik/feedback og tips til forbedringer mv., da animationen nok engang bliver vist på et museum, og jeg vil gerne lave så god en animation som det er teknisk muligt.
Én af animationerne bliver indefra kirken med volumetrisk lys som bryder igennem vinduerne og hvor man ser ribberne/hvælvet.
Jeg er dog noget i tvivl om det i jeres optik ligner mere noget fra et gammelt computerspil, eller om jeg med lidt forbedringer hist og pist kan redde det jeg allerede har lavet?
Jeg skal til start sige, at jeg anvender en real-time render (Eevee) pga. renderingstid (har ikke mulighed for en renderfarm), og derfor vil lyset ikke falde så realistisk som jeg håbede på.
Er igang med at nærstudere Eevees muligheder.
Her er billedet indtil videre:
Jeg kan forestille mig at det er meget svært at lave et lys som er så defineret, som her, på et farvebillede og få det til at se helt naturligt ud. Hvis jeg ville bevare det definerede lys som er karakteristisk i f.eks. kirker. Ville jeg nok vælge SH billede.
Det er de ting jeg ville gruble over, hvordan jeg skulle løse. For der er vel ikke nogen fremgangsmåde som er hugget i sten.
Jeg vil anbefale Photoshop Element. Som sagtens kan klare opgaven. Og så er der en masse tutorials til Element på youtube.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Tak for jeres tips. Der bliver ikke noget partikelsystem for lyset, men jeg har arbejdet lidt med lyset og skyggerne samt kontrasterne.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Ville bare lige sige, at din kommentar/billede her hjalp mig utrolig meget i mit videre virke med klosteret.DUBTEMPLE skrev:Sindsygt imponerende ,... går ud fra lyset kan varieres så det simulerer at skyerne udenfor bevæger sig foran solen ?
F.eks de vide sten er meget detaljerede, og virker byggeteknisk korrekte, men er de definerede "rumligt" eller kun som overflade/tapet ?
For at blive ved den hvide overlade, den er meget "ensartet" ift. et alm. kirkerum, igen som tapet, og overfladen fremstår sådan lidt som om der er malet med plastic-maling og ikke kalk til gengæld er detaljerne omkring fuge-mønster og.l. meget tydelige for betragteren som helhed
Lyset den slags steder er iøvrigt ufatteligt kontrastrigt når solen skinner ind gennem åbninger
De jeg tog billeder på Kronoberg slotsruin måtte jeg bruge HDR Teknik, og stacke 3 forskellige eksponeringer for at få de indvendige sten synlige, og samtidig stenene i baggrunden ude bag døren
Til at starte med var der bare en ild-kugle I midten
Her klosteret set fra korsgangen.
Hvad tænker I om det?
- Vedhæftede filer
-
- Viborg Gråbrødrekloster - Korsgang.jpg (331.44 KiB) Vist 597 gange
Super hvis jeg har kunnet bidrae en smule ,... og det ser godt ud det sidste billede !!!!mediumaevum skrev:Ville bare lige sige, at din kommentar/billede her hjalp mig utrolig meget i mit videre virke med klosteret.DUBTEMPLE skrev:Sindsygt imponerende ,... går ud fra lyset kan varieres så det simulerer at skyerne udenfor bevæger sig foran solen ?
F.eks de vide sten er meget detaljerede, og virker byggeteknisk korrekte, men er de definerede "rumligt" eller kun som overflade/tapet ?
For at blive ved den hvide overlade, den er meget "ensartet" ift. et alm. kirkerum, igen som tapet, og overfladen fremstår sådan lidt som om der er malet med plastic-maling og ikke kalk til gengæld er detaljerne omkring fuge-mønster og.l. meget tydelige for betragteren som helhed
Lyset den slags steder er iøvrigt ufatteligt kontrastrigt når solen skinner ind gennem åbninger
De jeg tog billeder på Kronoberg slotsruin måtte jeg bruge HDR Teknik, og stacke 3 forskellige eksponeringer for at få de indvendige sten synlige, og samtidig stenene i baggrunden ude bag døren
Til at starte med var der bare en ild-kugle I midten
Her klosteret set fra korsgangen.
Hvad tænker I om det?
/Dub
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Rekonstruktionen af Gråbrødre Kloster i Viborg tager form.
Idag er der kun en hæk, som markerer kirken - her et foto set fra "kirkens" (hækkens) gavl i vest.
Og her en tegning af kirken som den så ud i 1700-tallet:
Bemærk - rundbuefrisens pludselige "start" og "stop" på både tegningen og min rekonstruktion. Det var vitterligt sådan, den fortsatte ikke hele vejen.
Det skyldtes alle mulige arkitektoniske tilføjelser igennem kirkens historie. I 1600-tallet kom våbenhuset til, det er derfor ikke på min rekonstruktion.
Og her min rekonstuktion af klosteret, som det kan have set ud sidst i 1400-tallet:
Kapellet på kirkens sydside forestiller Løvenbalkernes Kapel.
Har I spørgsmål, konstruktiv kritk eller andet feedback, så bare skriv.
Idag er der kun en hæk, som markerer kirken - her et foto set fra "kirkens" (hækkens) gavl i vest.
Og her en tegning af kirken som den så ud i 1700-tallet:
Bemærk - rundbuefrisens pludselige "start" og "stop" på både tegningen og min rekonstruktion. Det var vitterligt sådan, den fortsatte ikke hele vejen.
Det skyldtes alle mulige arkitektoniske tilføjelser igennem kirkens historie. I 1600-tallet kom våbenhuset til, det er derfor ikke på min rekonstruktion.
Og her min rekonstuktion af klosteret, som det kan have set ud sidst i 1400-tallet:
Kapellet på kirkens sydside forestiller Løvenbalkernes Kapel.
Har I spørgsmål, konstruktiv kritk eller andet feedback, så bare skriv.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg søger i øjeblikket kritikere til min nye film, på det rent visuelle og - sekundært - lydmæssige.
Filmen er som sådan "færdig", og mangler at blive godkendt af museet, men i mellemtiden hvis jeg alligevel skal igang med eventuelle fejlrettelser, kunne det være rart at få ordnet flere ting, herunder det visuelle, fortællings- og lydmæssige.
Har i ingen "indvendinger" må I også meget gerne fortælle det.
Skriv i tråden, hvis I er interesserede. Ved ikke helt endnu om det bliver pr. halvoffentligt link (skjult link, men offentlig på Lydmaskinen.dk) eller kun pr. pb.
I kan svare enten i pb. eller i tråden her. I bestemmer.
Linket er selvfølgelig youtube.
Filmen er som sådan "færdig", og mangler at blive godkendt af museet, men i mellemtiden hvis jeg alligevel skal igang med eventuelle fejlrettelser, kunne det være rart at få ordnet flere ting, herunder det visuelle, fortællings- og lydmæssige.
Har i ingen "indvendinger" må I også meget gerne fortælle det.
Skriv i tråden, hvis I er interesserede. Ved ikke helt endnu om det bliver pr. halvoffentligt link (skjult link, men offentlig på Lydmaskinen.dk) eller kun pr. pb.
I kan svare enten i pb. eller i tråden her. I bestemmer.
Linket er selvfølgelig youtube.
- the green 9
- Medlem
- Indlæg: 856
- Sted: oddesund
send endelig
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Er noget spændt på at vide hvad folk synes om billederne her over?
Ved godt interiør er noget "rent" eller spartansk, men det er også meningen. Det var aftalt med en museumsinspektør at droppe alteret, for at gøre det mere nøgternt.
Ved godt interiør er noget "rent" eller spartansk, men det er også meningen. Det var aftalt med en museumsinspektør at droppe alteret, for at gøre det mere nøgternt.
Hej, bare et hurtigt kik, men man fornemmer virkeligt at det er godt gennemarbejdet,... detaljer, lys, og skygger, og lysindfaldmediumaevum skrev:Er noget spændt på at vide hvad folk synes om billederne her over?
Ved godt interiør er noget "rent" eller spartansk, men det er også meningen. Det var aftalt med en museumsinspektør at droppe alteret, for at gøre det mere nøgternt.
Jeg er i hvert fald imponeret
De to øverste vil af mange sikkert blive forvekslet med fotos
/Dub
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2986
- Sted: Fyn
Jeg er i hvert fald imponeret. Det ligner næsten fotos og ikke tegninger
Er også imponeret. Det er virkelig flot
Det forstyrrer mig måske lidt, at vejret/lyset skifter, men det giver nogle fede dramatiske effekter.
Og så forstyrrer det mig lidt på det øverste billede, at døren til højre + gelænder + de to vinduer yderst til højre på en eller anden måde ser mere “moderne” ud end resten - det hvide og orange trækker blikket over, og det ser mere “nyt” ud.. måske det bare er farverne på mobilos, der gør det + afstanden. Lidt det samme med murstenen på øverste billede - de er virkelig pæne, næsten hyperrealistiske som i “nybyggeri”, men der er alger på teglene på kirkemuren. Igen, måske er det bare afstanden - det er et ret lille format.
Bare lige mine første indskydelser efter et hurtigt kig - og fedt ser det ud
Det forstyrrer mig måske lidt, at vejret/lyset skifter, men det giver nogle fede dramatiske effekter.
Og så forstyrrer det mig lidt på det øverste billede, at døren til højre + gelænder + de to vinduer yderst til højre på en eller anden måde ser mere “moderne” ud end resten - det hvide og orange trækker blikket over, og det ser mere “nyt” ud.. måske det bare er farverne på mobilos, der gør det + afstanden. Lidt det samme med murstenen på øverste billede - de er virkelig pæne, næsten hyperrealistiske som i “nybyggeri”, men der er alger på teglene på kirkemuren. Igen, måske er det bare afstanden - det er et ret lille format.
Bare lige mine første indskydelser efter et hurtigt kig - og fedt ser det ud