Epic Middelalder-orkester

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Epic Middelalder-orkester

Indlæg af bryla »

Endnu engang beder jeg om ekstra ører til hjælp med mix. Det er over-the-top, så det skal gerne stadig være transparent.

https://www.dropbox.com/s/hdjxf295nigu4 ... 1.wav?dl=0
skriver noder

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Meget filmisk! Det slår mig som værende mere "over-the-top" end (autentisk) middelalder.

Rent mixmæssigt så tror jeg der er noget reverb eller stereo spread som er på mere end 100%... kan det passe? For jeg tror der måske er tæt på at være problemer med monokompatibilitet. Der forsvinder en del fylde i den nedre mellemtone når man hører det i mono i forhold til stereo.

Et trick til at undgå det, kan være at holde sig til max 100% for reverb stereo bredde, men så til gengæld panorere de enkelte instrumenter mere, og på den måde opnå mere stereobredde.

Og så er der noget limiter eller kompressor der pumper lidt hen mod klimaks. Er det meningen?

Men ellers fedt. Der er godt gang i den, og det virker "stort". :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Nogen vil faktisk sige, det ikke bliver mere autentisk end det.

Tak, Joachip! Der er intet stereo spread på, men kunne godt høre det, da jeg tjekke i mono. Har pannet instrumenterne ud og løsnet limiteren på bussen. Det er sådan nogle ting, jeg godt kunne høre, når jeg først fik det at vide :)

https://www.dropbox.com/s/d1zqra2l4av17 ... 2.wav?dl=0
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Lyder helt vildt fedt! Dog ville jeg, hvis det var mig som var komponist, lade violiner (solo eller ensemble) spille melodien som kommer ind ved 0.26. Det bliver lidt langtrukken med kun at have (zither?) til at spille melodien i starten. Havde forventet noget stryger i starten til at "bakke det op".

Mixet har jeg ingen kommentarer til, det lyder fint i mine ører.

Det sagt, så er dette nummer lige min genre :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg er ikke nogen ekspert i middelaldermusik, men jeg kender mange der har studeret det rimelig indgående, og spiller den folkelige variant af det på markeder, og i den forbindelse har jeg hørt en del der bestræber sig på at være så autentisk som muligt. Så det er min baggrund for dette;
- Jeg er ikke vant til at høre middelaldermusik med så stort rum på. Det føles oftest som noget der på mange måder foregår noget tættere på sit publikum. Det handler selvfølgelig dels om valget af rumklang, men det handler også om arrangement og instrumentering; det orkestrale ensemblespil, f.eks. i strygere, virker lidt out of place for mig. Jeg ville nok forvente noget der lyder mere af et kammerensemble end af et stort senromantisk orkester. Ift. valget af rum, så kan det sagtens bare være mig, og det at jeg personligt oftest hører musikken i en anden setting; der fandtes jo trods alt også store sale i middelalderen
- Der er vist nogle anakronismer i instrumentvalget? Basun? Moderne violiner i strygerne? Det gør det mere til en nutidig pastiche på middelaldermusik, end til et bud på noget autentisk. Hvis dit mål ikke er autenticitet, så er det jo helt fint. Men det er i hvert fald noget man kan være opmærksom på ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev:lade violiner (solo eller ensemble) spille melodien som kommer ind ved 0.26. Det bliver lidt langtrukken med kun at have (zither?) til at spille melodien i starten. Havde forventet noget stryger i starten til at "bakke det op".
0:26 er et klaver. Det bliver instrumenteret i præsentation lige bagefter.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

david mondrup skrev: - Jeg er ikke vant til at høre middelaldermusik med så stort rum på.
Det operative ord er 'epic' – det er til film :) Jeg har fint styr på det idiomatiske i middelaldermusik, så håbede ikke folk ville hænge sig for meget i den del. Pastiche er meget fint beskrevet!

Har et mere autentisk middelalder soundtrack der skal laves i efteråret.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:Jeg er ikke nogen ekspert i middelaldermusik, men jeg kender mange der har studeret det rimelig indgående, og spiller den folkelige variant af det på markeder, og i den forbindelse har jeg hørt en del der bestræber sig på at være så autentisk som muligt. Så det er min baggrund for dette;
- Jeg er ikke vant til at høre middelaldermusik med så stort rum på. Det føles oftest som noget der på mange måder foregår noget tættere på sit publikum. Det handler selvfølgelig dels om valget af rumklang, men det handler også om arrangement og instrumentering; det orkestrale ensemblespil, f.eks. i strygere, virker lidt out of place for mig. Jeg ville nok forvente noget der lyder mere af et kammerensemble end af et stort senromantisk orkester. Ift. valget af rum, så kan det sagtens bare være mig, og det at jeg personligt oftest hører musikken i en anden setting; der fandtes jo trods alt også store sale i middelalderen
- Der er vist nogle anakronismer i instrumentvalget? Basun? Moderne violiner i strygerne? Det gør det mere til en nutidig pastiche på middelaldermusik, end til et bud på noget autentisk. Hvis dit mål ikke er autenticitet, så er det jo helt fint. Men det er i hvert fald noget man kan være opmærksom på ...
Jeg har hørt rigtig meget (autentisk) middelaldermusik i mit liv, både på markeder og på youtube.
Du har helt ret i det du siger, men for filmisk middelaldermusik kan man sagtens bruge moderne strygere og andre moderne instrumenter.

Jeg vil gå så langt som til at sige at det er et krav inden for den genre (filmmusik eller lignende).

Som der også står i Bryla's titel er det middelalder-orkester, endda med "episk" foran, hvilket klart antyder at dette ikke skal lyde som gammeldags middelalder, men mere i en filmisk udgave.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lytter på V2. Har ikke læst tråden igennem.

Det er en rigtig fed rejse. For mig begynder det episke først ordentligt ved 1:37 med trompeten (?), jeg ved ikke om du har tilføjet "distortion", men der er godt bål på lyden af instrumentet der.
Alt lyden godt.

Tag det følgende på den pænest mulige måde, jeg ved ikke hvordan jeg ellers lige skal formulere det.
Jeg er lidt forvirret over epic begrebet her, fordi jeg ikke ved hvor du gerne vil ende.
For mig mangler der en markant nederste oktav. Du har nogle elementer der spiller dybt, men det gør det ikke for mig.
Umiddelbart mangler jeg store og dybe trommer, derudover ved jeg ikke hvilke akustiske elementer man bruger i et orkester, for at få dyb og ikke mindst bastant bass. Det jeg lytter til og definerer som epic gør nok også brug af en del elektroniske elementer.

Derudover lige dynamisk nok i introen, men det er nok mere mig der er miljøskadet. :-D

Ved ikke lige om du kan bruge mit svar til noget.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Uden at have forstand på din musik, vil jeg sige at jeg kommer på en fin rejse, der for mig passer lydmæssigt og tidsmæssigt, altså længde. Der mangler ikke bund på mine HD 212 PRO (det er nok derfor jeg sælger mine HD 650 PRO), for der er der ingen bund.
Godt arbejde.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tak, Hugo!

Tak, Christoffer. Der er ikke noget destruktion på - det er ren overlevelse!!

Prøver at lege med subbas på de store steder. Prøver dog at holde klangen orkestral, så har allerede smidt en del elektronisk idéer ud.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

bryla skrev:Tak, Christoffer. Der er ikke noget destruktion på - det er ren overlevelse!!

Prøver at lege med subbas på de store steder. Prøver dog at holde klangen orkestral, så har allerede smidt en del elektronisk idéer ud.
Efter at have læst tråden igennem, og fordøje lidt på det, så tror jeg bare at vi tolker epic forskelligt, eller at det her er gradbøjet mere end jeg er vant til. Uden at have det i frisk erindring, og egenligt ikke kende det så godt, så kunne dit stykke her måske minde mig lidt om Assassin's Creed lyden.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis Robert Downey jr. nogensinde skulle lave en Sherlock Holmes parodi i en Game og Thrones scene havde det været PERFEKT!

Det fungerer super godt, jeg har arbejdet en hel del med orkesterlyd på det sidste, og det du har fået lavet her lyder rigtig godt, respekt!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Så er jeg hjemme igen og fik hørt v02. Afgjort bedre!!
Både stereoen og at det ikke "pumper".

Der kunne godt ske noget mere i den helt dybe bund en gang imellem vil jeg måske give folk ret i... hvis det sådan skal være "epic".

Det der cimbalom-agtige instrument der spiller melodien ved 01:15 er fedt og trækker det ihvertifald meget i retning af middelalder for mig. Men nu var det mixet der blev spurgt til, så jeg vil ikke blande mig for meget i instrumentvalg eller tonevalg. :wink:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hald skrev: Det fungerer super godt, jeg har arbejdet en hel del med orkesterlyd på det sidste, og det du har fået lavet her lyder rigtig godt, respekt!
Tak Hald! Det vidste jeg ikke, du gjorde. Det vil jeg meget gerne høre.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Joachip skrev:Så er jeg hjemme igen og fik hørt v02. Afgjort bedre!!
Både stereoen og at det ikke "pumper".

Der kunne godt ske noget mere i den helt dybe bund en gang imellem vil jeg måske give folk ret i... hvis det sådan skal være "epic".

Det der cimbalom-agtige instrument der spiller melodien ved 01:15 er fedt og trækker det ihvertifald meget i retning af middelalder for mig. Men nu var det mixet der blev spurgt til, så jeg vil ikke blande mig for meget i instrumentvalg eller tonevalg. :wink:
Tak for at påpege det. Er enig i at det er afgjort bedre. Hver gang jeg prøver med dyb bund og mere slagtøj bliver det meget rodet. Den er i tænkeboks.
1:15 er en ukelin.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Christoffer I. N. skrev: Uden at have det i frisk erindring, og egenligt ikke kende det så godt, så kunne dit stykke her måske minde mig lidt om Assassin's Creed lyden.
Det er nok meget spot on sådan en Kyd/Poss lyd der mere er i min reference. Men epic I min forstand er også Nolans Batman fx.
skriver noder

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det var helt klart også min antagelse, og det synes jeg også fungerer.
Jeg tror bestemt størstedelen af befolkningen derude vil tænke "middelalder" når de hører det der cimbalom.

Og måske kunne nogen store trommer a'la bandet "Heilung" give det der ekstra dybe gungrende bas som nogen har foreslået. Trommer er jo også en gammel opfindelse, så det burde også være rigeligt legit.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Heilung har jeg først lige hørt sidste uge. Det må jeg lige se hvordan jeg kan implementere!

Jeg går ikke så meget op i autencitet. Selv det tonale sprog jeg bruger er langt fra middelalderen.
skriver noder

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ja klart. Og trommerne skulle også mest være en undskyldning for at fyre noget "sej bulder-bas" af. D.v.s mere pga. mixet end for musikkens skyld.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

bryla skrev:
Hald skrev: Det fungerer super godt, jeg har arbejdet en hel del med orkesterlyd på det sidste, og det du har fået lavet her lyder rigtig godt, respekt!
Tak Hald! Det vidste jeg ikke, du gjorde. Det vil jeg meget gerne høre.
Jeg mixer en musical hvor der er 2 bands med hver 24 mand i, så blæs, strygere, fløjter osv osv... Har ikke skrevet noget af det, men føler næsten at mixeren bliver brugt som et instrument under afviklingen. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

bryla skrev:1:15 er en ukelin.
Er det fra Cinesamples Dulcimer & Zither?
Lyder også lidt som Dulcimeren fra Cinesamples i starten.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Ja det er! Den er go' :)
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er det rent samples?
Det lyder bedre og mindre sample-agtigt end tidligere.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Christoffer I. N. skrev: For mig begynder det episke først ordentligt ved 1:37 med trompeten (?)
Horn! - Horn! Altid horn! :dollargrin:
Ikke trompet... :roll:

Nyt svar