Distortion VST/AU (gratis beta)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Distortion VST/AU (gratis beta)

Indlæg af Joachip »

Folk skal være velkomne til at prøve den her tingest af. (Win/Mac)

http://www.robotplanet.dk/audio_plugins ... istortion/

Billede
Senest rettet af Joachip søn 21. jul 2019 11:45, rettet i alt 3 gange.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

x86 dll'en er 32 bit, og den anden dll er 64 bit, eller hvordan?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jep præcis.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvis der er nogen der har tid og lyst til at prøve min plugin, så må i meget gerne skrive to ting:

1) Virker den?
2) Hvilken DAW brugte i?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Linket er nu blevet opdateret så det indeholder:

* VST til Windows, 64-bit
* VST til Windows, 32-bit
* VST til Mac OSX, 64-bit
* AudioUnit til Mac OSX, 64-bit
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Uden at ha prøvet det: Amount af hvad?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kvaksalver skrev:Uden at ha prøvet det: Amount af hvad?
Amount af distortion. Kunne også hedde Drive, eller Distortion, e.l.


Ser frem til at få den prøvet!

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Installeret og virker.
MacOS 10.14.5, Ableton Live 10.1.

Har kun testet på indbyggede speakers med random sinustoner fra Operator. Det virker umiddelbart som om der er nogle fint brugbare algoritmer imellem :-)

Nogen særlig grund til at begrænse lo-cut til 2 khz og hi cut til 200 hz? Hvorfor ikke bare gå hele vejen op og ned, og så overlade det til slutbrugeren hvor grænsen går i praksis?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Tak for test!

De fleste jeg kender der har brugt den her plugin (buzz-udgaven har eksisteret i mange år), har faktisk ikke brugt high og low cut særligt meget, og tanken var lidt at tilbyde en vis grad af farvning - ligesom tonekontrol på en typisk guitarpedal - ikke at gøre det til en ekstrem filter-suite.

Jeg har også generelt haft dårlige erfaringer med at tillade alt for ekstreme settings på andre plugins.

Har man brug for at lowpasse længere nede end 200 hz, hvad er det så egentlig man prøver at opnå? Er det her overhovedet den rigtige plugin til formålet? En alt for stor range kan også gøre det svært at styre live vha. en midi controller.

At vælge fornuftige ranges for parametre er altid en lidt vanskelig ting. Jeg tror jeg vil lade den være sådan her indtil videre, og når den så har nogen flere kilometer bag sig, kan jeg altid justere.

PS: Og ja, "Amount" er mængde af distortion.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ang. indbyggede cut filtre:
Hvor er de i kæden? I forhold til et ideelt EQ/filter design, ville det så give samme resultat at have en vilkårlig EQ før din Mars Distortion? For i så fald er jeg enig med dig.
Min sparsomme erfaring siger mig at tone-kontrollen på guitar distortions er et stykke inde i kredsløbet, og det er nærmest mere en tilt. De er ofte værd at skrue på, og giver et anderledes resultat end almindelig EQ før distortion.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Filter-delen er relativt simpel. Lowcut (highpass) filteret er før distortion, og high cut (lowpass) er efter.

Der er dog en krølle på det: For nogle af algoritmerne bliver lowpass filteret byttet ud med et weird filter, og det ville man ikke selv kunne efterligne. Og jeg er ikke sikker på at frekvens-tallet kommer til at passe særligt godt, så der er måske lige noget jeg skal justere på.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev:Filter-delen er relativt simpel. Lowcut (highpass) filteret er før distortion, og high cut (lowpass) er efter.

Der er dog en krølle på det: For nogle af algoritmerne bliver lowpass filteret byttet ud med et weird filter, og det ville man ikke selv kunne efterligne. Og jeg er ikke sikker på at frekvens-tallet kommer til at passe særligt godt, så der er måske lige noget jeg skal justere på.
Fedt nok da.
For mig behøver der ikke være Hertz/Kilohertz betegnelse på sådan et filter til en distortion. Præcise frekvenser m.m. kan man holde til en separat EQ.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg dedikerer en times tid eller mere til at prøve din Mars distortion af i dag, Joachip.
Er der mappet MIDI CC numre til de forskellige parametre? Og kan den modtage MIDI input, så jeg kan sende "CV"(MIDI Out) fra Reaktor?


[EDIT]:

Har hentet v63 i dag.
Jeg tester på Windows 7 64 bit, Cubase 6.0 32 bit. Plugin'et loader helt som det skal, GUI ligner det du viser frem her i tråden/på din side. Umiddelbart virker alt som det skal, udover at jeg ikke har prøvet filtre og input på samtlige modes.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lidt irriterende med de store volume udsving på de fleste af algoritmerne, afhængnig af amount, pånær Shatter, Crunch og God Of Iron. Men det må være en brugs-ting, at sætte amount omkring 10% e.l., når man skifter. Jeg er bare ikke tilhænger af at have den slags skruet for højt op når jeg skifter mellem distortions.
Hvordan gør du selv når du bruger den? Er der et område på amount knappen der er safe til skift?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En anden irritation er at nogle modes virker "capped"/limiteret, mens andre kan overstyre output markant. Testet med trommeloop med peak på -10dBFS.
De modes der kan overstyre output er:
Deimos, Battle Axe, Scarred(!)

Ville være fedt med en intern cap på alle algoritmer. Det kan selvfølgelig også være fedt at kunne overstyre ind i efterfølgende plugins, men det kan man jo altid gøre med et efterfølgende gain plugin. Måske mangler der en output volume knap? Nu er jeg stadig meget ny med plugin'et, men det ville måske være fedt at kunne gaine 20dB op, hvis man vil bruge nogle modes mere subtilt, fordi der er stort volume-tab ved lav amount. Derudover selvfølgelig kunne skrues ned til mute.


[Tilføjelse relateret til clipping]
Cannon mode kan også clippe output, når den ekstra kontrol (lyder som et +/- low shelf?) skrues markant op. Det er nu meget normalt, at overdreven EQ kan overstyre.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Test:

Bruises på 19% og efterfølgende 4-5dB gain match gør noget fint enhancer agtigt. Det var bare lige den første mode jeg valgte til subtil test.

Samme proces med:
God of Iron 2%, god enhancer
Cratered lyder mere som den slags Distortion de fleste nok kender, noget med at gaine ind i noget relativt hård clipping.
Cannon, det der ekstra parameter (low shelf?) - som må sidde før distortion(?) - virker rigtig godt. Fed mulighed lige at kunne give den 1-2dB ekstra, som fremhæver kicket, men også fedt at kunne få lidt mere loudness ud af at skrue den en 3-6dB ned. Øh altså antaget at +/-10 er målt i dB. Det er det jo nok ikke... Hvad ved jeg. :-D


Ovenstående er jo bare test som relativt subtil loudness/enhancer. Fedt at du har de der mere støjende/eksperimenterende modes med.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nårh jo, en anden ting jeg anser som en bug. Når jeg skifter imellem modes kan den finde på at clicke/poppe, men det lyder som om det er noget af det sidste der var kørt igennem plugin'et som afspilles en lille bid af.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Prøvede lige Rusty på 67% på Alicias Keys, reagerer dejligt på varierende velocity og virker god til at udjævne, som jeg kender det fra de pedal-emuleringer jeg ellers bruger til den slags. Og så en comp efterfølgende til at udjævne volume endnu mere. En fornøjelse at spille igennem (hØhØ...)
Ja og så det sædvanlige shimmer verb 100% wet osv....

Den bliver da klart en permanent del af arsenalet fremadrettet!




Andre forslag til ændringer/generelle tanker omkring oplevelsen:
-Måske skal de "kreative/støjende" modes samles i den ene ende, og de mere traditionelle i den anden, så det ikke er så blandet hvad man vælger imellem.
-Måske skal der fintunes på range af de forskellige modes, altså hvor langt amount rækker. Der kunne også laves en subtil udgave, som kun går til 20-40% af det nuværende. I et godt GUI er der selvfølgelig også noget psykologisk i at man kun har tilføjet nogle få procent, og får en god virkning ud af det, istedet for at man har skruet halvvejs op, for at få samme virkning.
Ved et af mine tromme-eksperimenter længere oppe i tråden, rykkede jeg fra måske 19% til 24%, og gain hoppede med 5-8dB, så jeg fik et umiddelbart indtryk af at der skete ret meget i det korte hop.

Derudover de forslag jeg allerede er kommet med i tråden.

MIDI ind og CC styring ville da være fedt, men det ville være federe at få andre tweaks.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og hermed en opfordring til andre om at få den prøvet! :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Har sat gang i et nyt projekt i går, og har brugt et par instanser af Mars Distortion. Den gør lige hvad den skal :-)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Joachip skrev:Har man brug for at lowpasse længere nede end 200 hz, hvad er det så egentlig man prøver at opnå? Er det her overhovedet den rigtige plugin til formålet? En alt for stor range kan også gøre det svært at styre live vha. en midi controller.

At vælge fornuftige ranges for parametre er altid en lidt vanskelig ting. ...
Der var en debat her, som jeg helt glemte at svare på;
Som bruger kan jeg bedst lide, at effekten forbliver åben, også overfor de ting der kan opstå når man bruger den til noget andet end den egentlig var tænkt til. Hvor vidt det her plugin er det rigtige til det formål man ønsker at opnå når man f.eks. kører filtrene ud i nogle lidt ekstreme settings, det tænker jeg optimalt set bør være brugerens afgørelse, og ikke udviklerens. Så jeg er altid fortaler for at give full range på de valgte parametre, og ikke som udvikler træffe kunstneriske valg på sine brugeres vegne når der skal vælges range for et parameter.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hey, tak for test, folkens!
Der er masser af gode ting i den her tråd, som jeg skal prøve at se på. Idéen med at sortere algoritmerne er f.eks. god. Og det der klik når man skifter mode er ihvertifald en fejl der skal rettes.

Mht. signalniveauer, så har jeg været meget i tvivl. Den oprindelige udgave (til Buzz) arbejdede ved et cirka 10 dB højere input og output-niveau, hvilket jeg opdagede ikke fungerede så godt hos de af mine venner som kører Logic. Men de her ting er ikke lineære, så hvis Amount står på en lav værdi, vil én mode måske være højest, hvor det vil være en anden hvis Amount står på en høj værdi. Det er desværre lidt uløseligt, men jeg må lige prøve at gå det igennem igen og se om jeg synes det virker fornuftigt når man skifter modes. Jeg vil nok sigte efter at Amount på cirka 33% vil være der hvor niveauerne er nogenlunde ens... omend det også kommer an på hvor kraftigt signalet ind i min plugin er.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar