Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Christoffer I. N. »

Går igang med 8DIO's Score This #3 konkurrence imorgen. Det består i at lave lydsiden til det 2 minutters videoklip de har valgt. Tror det bliver en god og sjov, og svær udfordring, nu jeg ikke har prøvet den slags før.
Her er link til konkurrencen:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=676465#p676465

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fik uploadet mit bud til 8Dio konkurrencen igår.

Imens jeg arbejdede på 8Dio projektet, kom jeg på et element til et andet igangværende projekt, så det fik jeg lige åbnet og noteret idéen til. Og så hørt det jeg har til projektet indtil videre. Det er nok 5-6 dage siden, men alligevel sidder idéen fast i hovedet. Mega fed idé, som jeg håber at kunne få udvidet på, så det er værd at dele.
Der står lidt mere om projektet herfra og frem, hvad end den slags tease så skulle hjælpe på... :)
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=675216#p675216

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har i noget tid gerne ville dyppe tæerne i noget Psy Trance produktion igen, det har jeg så fået prøvet i dag. Jeg døde ikke af kedsomhed, så måske får det en chance mere, indenfor den kommende tid. :)
I forbindelse med at tænke på Psy produktion, kom jeg i tanke om et plugin jeg brugte en del dengang jeg primært lavede Psy, nemlig Ohmforce Ohmicide. Fik læst manual igennem igår aftes, og besluttede mig for, at den også skulle gen-opdages i dag. Har jo nærmest kun brugt Decimator algoritmen tidligere, men nu er der blevet brugt lidt tid med Freezer algoritmen, da det var den der lød mest spændende udfra manualen. Ohmicide bliver helt klart luftet noget mere fremover. 12 år gammel effekt. :shock:

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Yes, den er fantastisk! Har slet ikke tænkt på, den er så gammel :)
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lækker test af forskellige effekter i feedback-kæden på et PT2399 delay:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Var gået igang med denne måneds nummer, men kom hurtigt frem til at det blev lidt for ambitiøst, også set i forhold til at jeg måske gerne vil ha' det udgivet istedet. Sådan lidt ved siden af det projekt, brugte jeg nogle timer på at lytte et tema fra et dejligt, gammelt prog trance nummer af. Fulgte man med i prog trance for ~15 år siden kender man det nok, en god omgang svensker-prog. Synergy - Hello Strings:



Melodien jeg lyttede af er sinus-melodien som kan høres i introen, og senere i nummeret.

Nå men jeg fik lyttet det af, og proppet lidt effekter på, og processeret lidt ekstra, og det endte jeg med at blive ret glad for. Men hvis man nu vidste hvad min idé var baseret på, ville man godt kunne genkende det tema, så jeg satte mig for at lave min egen melodi, inspireret af opbygningen af Hello Strings temaet. Dvs. slag hver 16. del, 8. dels dotted pingpong delay - Dotted, hvad hedder det egenligt på dansk?.
Med timestretch og pitch shift m.m. er jeg nu på et stadie, hvor jeg synes det minder mig lidt om Trent Reznor & Atticus Ross' fede soundtracks. Ja, store folk at sammenligne sig med, og en noget anden lyd end det jeg normalt laver, men jeg glæder mig til at lave videre på det, og forhåbentligt vise det frem d. 25. i denne måned.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Dotted, hvad hedder det egenligt på dansk?.
Punkteret node:

https://www.musikipedia.dk/sammenbinding-og-punktering

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

hm. Det lyder da sexet... :?


Men tak! Kan være jeg bare skal holde mig til det engelske så. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Føromtalte sinus-prægede nummer (et par posts oppe) bliver lavet færdigt imorgen, og uploadet d. 25. i denne måned. De sidste par dage har været lidt besværlige at komme igennem, og nu er jeg usikker på om de seneste par elementer overhovedet skal med i nummeret.
Generelt tror jeg bare jeg skal ha' nogle dage, hvor jeg ikke laver konkrete projekter, eller helt holder mig fra musikmaskinen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

4 dages pause var dejligt. Det skal til engang imellem.
Igår gik jeg igang med at lege med noget Drum & Bass neuro smadder. Det er længe siden jeg har lavet sådan noget. Nu har jeg så fået processeret det så meget fra hinanden, at jeg tror det kan blive starten på et lydlandskab, som jeg har haft en grund-idé til i et års tid eller to. Det var ellers ikke planen, at mit leg skulle blive til noget brugbart.. :dollargrin:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har leget med noget sinus 808 agtigt her til aften. "Opdagede" en ny teknik i den forbindelse:
Har lavet nogle forskellige parallelle distortions, men halen forsvinder for hurtigt. Jo, det kunne måske ordnes med en comp med hurtigste attack og en release der fader lyden ind igen. Comp'en skal dog være så hurtig som overhovedet mulig, for at fange den allerførste transient.
Jeg lavede noget lignende med Trash 2's Gate, sidechain trigget fra den oprindelige u-distortede lyd. Attack på 500ms og release på 20ms. Ratio 30:1, leg med knee, threshold og rms/peak. Virkede super godt og gjorde at halen kunne gaines 15-30dB op på de forskellige sends.
Skal det være mindre markant kan man skrue ratio ned, hurtigere attack, og ellers tweake threshold som sædvanligt.

Bruger ret ofte Trash 2 kun for den eksternt sidechain triggede gate. Eksempelvis når Decimort 2 larmer efter lyden reelt er færdig, og støjgulvet er hevet mange dB op af EQ eller comp.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tror jeg har brugt 2 timer på at få en f*cking tabla til at passe ind... Nu er den der vist.

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Christoffer I. N. skrev:Jo, det kunne måske ordnes med en comp med hurtigste attack og en release der fader lyden ind igen. Comp'en skal dog være så hurtig som overhovedet mulig, for at fange den allerførste transient.
Hvad med en transient designer med mulighed for at hæve/sænke release? Det bruger jeg oftere end en comp, netop fordi man har lidt bedre komtrol over attack og release. Har prøvet flere forskellige, men Logics egen “enveloper” er den jeg bruger mest :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

kalen skrev:
Christoffer I. N. skrev:Jo, det kunne måske ordnes med en comp med hurtigste attack og en release der fader lyden ind igen. Comp'en skal dog være så hurtig som overhovedet mulig, for at fange den allerførste transient.
Hvad med en transient designer med mulighed for at hæve/sænke release? Det bruger jeg oftere end en comp, netop fordi man har lidt bedre komtrol over attack og release. Har prøvet flere forskellige, men Logics egen “enveloper” er den jeg bruger mest :)
I det her tilfælde manglede jeg halen på en lang distorted 808, altså noget lignende et halvt-helt sekund efter anslaget. Gaten virkede super godt til det, fordi man kan sætte den lange attack tid, som så fader det "naturligt" ind.

Jeg har netop her til aften brugt en transient designer - på føromtalte Tabla. Jeg har 2, Elysia Nvelope (Brainworx) og den gamle SPL til UAD. SPL'en har aldrig været god til at fange efterfølgende transienter, heller ikke selvom der er korte pauser eller meget lavt signal imellem anslag i eksempelvis trommeloops. Derfor kommer den sjældent i brug.
Endte med at proppe en Pro-C 2 på efterfølgende, og satte sidechainen så den kun skulle reagere over 1k, fordi det var click-delen af tabla'en jeg gerne ville dykke.

Nvelope er iøvrigt ret sjov hvis man booster med den, med den "kunstige" lyd der kommer frem. Jeg tror jeg ville blive meget skuffet hvis jeg sad med et stykke analogt hardware der opførte sig sådan, men det gør mig ikke noget at plugin'et virker sådan. Skal ha' prøvet det noget mere ind i distortions.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Færdiggjort mit hidtil nok mest detaljerede lydlandskab her til aften. Bliver uploadet den 25. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Imorgen... Eller øhh.. I dag.. Bliver jeg færdig med et lyn-nummer jeg startede på i tirsdags, til en konkurrence.. Hvorfor bliver jeg færdig imorgen? Fordi jeg kun havde de 4 dage til opgaven.... :-D

Havde jeg haft den dobbelte tid, havde jeg nok truffet nogle markant andre valg. Det bliver ikke ligefrem mit bedste nummer, men en sjov udfordring.
Nummeret bliver muligvis delt på et senere tidspunkt, hvis jeg må offentliggøre det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fik lige shoppet de to sorte distortion-pedaler fra Plugin Alliance til 0$, med deres PA-MEGA-SALE-20-OFF kode. Demoede dem sammen med Yellowdrive for nok 1½ år siden eller sådan, og burde være hoppet på dem gratis på det tidspunkt, men valgte noget EQ værk der ikke er blevet installeret endnu. Godt med gratis distortions i arsenalet. UAD's lyder udfra deres demoer noget bedre, men er heller ikke gratis. Noget smadret comp efter BX'erne, så skal de nok virke.. :banan:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

ØJ ØJ ØJ for en lækker lyd.


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:ØJ ØJ ØJ for en lækker lyd.
Du må til at spille guitar! :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:
Christoffer I. N. skrev:ØJ ØJ ØJ for en lækker lyd.
Du må til at spille guitar! :)
Jeg bliver nødt til at komme igang med guitar på et eller andet tidspunkt, ja.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev: Jeg bliver nødt til at komme igang med guitar på et eller andet tidspunkt, ja.
:idea: :!: :!: :!:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har gang i noget MEGA fedt og for mig lidt udforskende. Men har nok arbejdet på samme sektion af nummeret i 3 dage.... Tror der bliver dømt weekend nu, inden jeg begynder at rive hårene ud af hovedet. :censored:

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Christoffer I. N. skrev:Har gang i noget MEGA fedt og for mig lidt udforskende. Men har nok arbejdet på samme sektion af nummeret i 3 dage.... Tror der bliver dømt weekend nu, inden jeg begynder at rive hårene ud af hovedet. :censored:
Så er det også nogen gange sundt med en pause fra det samme !

hvad roder du med, hvis du vil løfte sløret lidt ? :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kan nu rive mit hår ud af hovedet af glæde. Fik en idé til udvikling af et stykke senere i nummeret, og det blev super.

Hvad jeg roder med. Klaver ind i rumklang. Og lidt ved siden af. Tease tease.... :-D

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Tillykke med dagen Christoffer! :-)

Nyt svar