For meget master EQ? Hvordan håndterer I det?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

For meget master EQ? Hvordan håndterer I det?

Indlæg af Smittefar »

Jeg er ved at lave et projekt med noget Motorhead inspireret rock.

Jeg laver både mix og master (ikke en god ide, jeg ved det - De snakker om vinyl-udgivelse, måske skal der lidt pro-mastering ind over)

Mit problem er, jeg synes min master/mix-bus EQ er liiidt voldsom, og jeg tænker, at jeg nok burde fixe mit mix - Jeg synes mixet falder noget fra hinanden, hvis jeg fjerner min master EQ.

Jeg må desværre ikke spille noget af musikken, men I kan se et screenshot af min master EQ
Skærmbillede 2019-06-08 17.11.21.png
Skærmbillede 2019-06-08 17.11.21.png (196.43 KiB) Vist 954 gange
Det er måske nok mest det dybe 5 dB cut ved 100-200 Hz, der generer mig.

Er det mere, master EQ, end man normalt ville lave? Burde man rette mixet?

Hvis man nu skulle rette mixet, hvordan ville I så håndtere det? Flytte master EQ'en ud på busserne og se, hvilke EQ bånd, der havde mest effekt på de forskellige instrumenter (jeg har en bus til hvert instrument)? Lytte intenst på de enkelte bånd soloet på master bus EQen?

Alle input er velkomne :)

EDIT: PS, er det her det rigtige underforum til det her? Jeg synes ikke, der er noget helt oplagt forum til mix/master-tekniske spørgsmål.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Min amatørholdning:

1. Hvis det ellers er i kassen nu, så er det vel fint?

2. Jeg har ingen problemer med at gå tilbage - og gøre det bedre i mixet. Uden sammenligning i øvrigt fortalte Holger også for nyligt, at et Martin Jensen mix blev detaljerettet nogle gange under en mastering (af pladeselskab/mix - ikke Holger). Så - hvad der sker til for at det lyder godt - og hvad der skal til, for at man lærer at mixe bedre.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

På de gamle Klark (før Behringer) EQ's var der en knap som man kunne trykke ind og så halverede man udsvingene i kurven, uden at flytte faderen. Humlen ved den er at man først bemærker udsving fra ca. 3 dB, men at det blot er en guide til i hvilken retning tingene skulle gå ... for jeg ville sgu også være dybt bekymret hvis jeg havde lavet en kurve som din. Så prøv med en halvering og ligeledes med noget variation med Q'et for hvert filter.

I PA sammenhæng ved man at, hvis denne kurve fremkommer, så er der noget der "saturerates" på stortromme slaget, den kan lyde nok så punchy, men hvis guitaristens venner kommer gentagende gange og skriger "mere guitar" nede ved FOH ... skal man faktisk lede efter problemet i stortrommen.

Dog ville jeg måske ikke have et problem med et høj-Q dyk ved 125 hz, måske er din Q værdier lige store nok??

--sd

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Hvis det var mig, ville jeg gå tilbage til roden af problemerne og fixe dem der. Der må være probemer med både kick og bas for starters. Men ok - if it sounds good.....
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Som du selv er opmærksom på, - så synes jeg at de EQ kurver er lidt voldsomme på din master! Der tænker jeg at du skal tilbage og redde det ud på dine spor / busser? I forhold til både at lave mix og master, så mener jeg ikke at det skulle være et problem - hvis man selvfølgelig ved hvad man laver ... :-D

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror jeg vil forsøge mig med et rette lidt op på mixet. 80-200 Hz er et problem i mit studie, så jeg er lidt udfordret her, men der er jo ikke andet for end at go i krig med det.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev: Mit problem er, jeg synes min master/mix-bus EQ er liiidt voldsom, og jeg tænker, at jeg nok burde fixe mit mix - Jeg synes mixet falder noget fra hinanden, hvis jeg fjerner min master EQ.

Jeg må desværre ikke spille noget af musikken, men I kan se et screenshot af min master EQ
Skærmbillede 2019-06-08 17.11.21.png
Det er måske nok mest det dybe 5 dB cut ved 100-200 Hz, der generer mig.

Er det mere, master EQ, end man normalt ville lave? Burde man rette mixet?
Ja, det er meget voldsomt.

Typisk har jeg ingen til meget lidt EQ på masterbussen, hvis jeg mixer selv. Så mixer jeg i stedet mixet, så det lyder korrekt.

Der er ingen grund til overhovedet at lave EQ på masterbussen, hvis mixet ellers er lavet ordentligt. Og hvis der er en smule behov, så bør det være så lidt, så man kan tænke sig til det i hvad der bliver den efterfølgende mastering.
Hvis man nu skulle rette mixet, hvordan ville I så håndtere det? Flytte master EQ'en ud på busserne og se, hvilke EQ bånd, der havde mest effekt på de forskellige instrumenter (jeg har en bus til hvert instrument)? Lytte intenst på de enkelte bånd soloet på master bus EQen?
På nuværende tidspunkt, så ville jeg ikke forsøge at rette det, men lade det være og lære af det til næste gang. Det kan hurtigt falde endnu mere fra hinanden.

Og sidst men ikke mindst, så behøver der ikke at være noget galt i den kurve. Dvs. slutresultatet kan sagtens lyde ok i princippet.

Men det er måske et symptom på, at der stadig er noget er galt i din mixproces. Og det er igen et tegn på at mixet måske i det hele taget ikke er optimalt (erfaring).
EDIT: PS, er det her det rigtige underforum til det her? Jeg synes ikke, der er noget helt oplagt forum til mix/master-tekniske spørgsmål.
Jo, det er perfekt. Andet Udstyr & Lydteknik

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Tak for input Holger

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev:Uden sammenligning i øvrigt fortalte Holger også for nyligt, at et Martin Jensen mix blev detaljerettet nogle gange under en mastering (af pladeselskab/mix - ikke Holger). Så - hvad der sker til for at det lyder godt - og hvad der skal til, for at man lærer at mixe bedre.
Jeg må have udtrykt mig uklart. Pladeselskabet har aldrig rettet noget.

Men de kan kommentere/ønske ændringer til et mix eller master, som man så forsøger at imødekomme (enig eller ej).

Nogle gange er det valide kommentarer, andre gange ligegyldige ting og til tider decideret misforstået vrøvl.

Heldigvis er de fleste masters godkendt første gang eller med minimale ting fra mixer/producer uden andet end positive kommentare fra selve selskabet.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev: Jeg må have udtrykt mig uklart. Pladeselskabet har aldrig rettet noget.

Men de kan kommentere/ønske ændringer til et mix eller master, som man så forsøger at imødekomme (enig eller ej).

Nogle gange er det valide kommentarer, andre gange ligegyldige ting og til tider decideret misforstået vrøvl.

Heldigvis er de fleste masters godkendt første gang eller med minimale ting fra mixer/producer uden andet end positive kommentare fra selve selskabet.
Det er modtaget.

Det var fra denne post: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php ... 27#p675927
Holger skrev:... fordi alle, især i UK, var superperfektionistiske og jeg var oppe på at modtage 7 eller 8 mixes/mix revisioner undervejs i masteringen og periodisk stems.
Jeg formodede bare det var pladeselskabet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

:-) Hvad jeg mente var:

Jeg modtog et mix til mastering fra produceren via pladeselskabet. Jeg lavede mastering af det.

Selskabet havde en rettelse til mixet (et mix jeg jo ikke har lavet, altså ikke kommentarer til masteren), og sendte mig derefter et nyt mix fra produceren, som jeg lavede en ny mastering af.

Rinse, repeat x 8:-) Hvilket er dyrt, fordi jeg charger hver gang.

Pladeselskabet kommenterede altså primært til produceren (som også mixede) og han fremsendte nyt mix til mig hver gang.

Undervejs var vi også ude i stems, dvs. jeg modtog mixet i 8-10 grupper og lavede mastering af det, med muligheden for andre/yderligere tweaks i min ende, men vi endte med en sammenklipning af forskellige mixes og master passes.

Det var selskabet i UK, ikke DK. Jeg kan ikke sige, at jeg nødvendigvis var enige i alle deres kommentarer, da et nummer kommer længere væk fra producerens intention. Anyway, det nummer har p.t. 45 millioner plays på Spotify alene, så det endte ok.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ok. Det var i det store hele også sådan jeg forstod det.

Til gængæld er det så mig, der har udtrykt mig uklart med
SustainerPlayer skrev:.... (af pladeselskab/mix - ikke Holger).
Jeg mente nemlig, at det var mixet (der ikke var udført af dig), der var rettelser til.

:)

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

Jeg synes, det er et påfund, at det ikke er en god ide både at mixe og mastere. Selvfølgelig kan man være god til det ene, og mindre god til det andet, i mens andre kan være bedre til begge dele. Det kan også være godt med friske ører og gode pauser, men sådan er det også i sangskrivning, produktion og alt andet.

Jeg plejer at have en tommelfingerregel, at alt mere end et 3 dB boost/cut i masteren varsler et problem tidligere i processen(det kan lige så godt være en dårlig indspilning, som det kan være et dårligt mix). Deraf udøver jeg den service, at lade klienten vide om problemet, og giver forslag til en løsning. Det gør både mit arbejde nemmere, resultatet federe og kunden gladere. Nogen gange kan jeg også booste 5-6 dB, mens resultatet bliver OK - men det sker ikke med egne mixes.

Skulle du absolut ændre i den kurve, ville jeg pille alt af masterbussen, og så starte forfra med mixet. Ikke pille alle effekter m.m. af, men starte fra toppen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Rigtig mastering kræver et specialbygget og særdeles akustisk velreguleret rum, som uanset hvad ikke har de samme skavanker som produktions-/mixrummet har.

Dvs. hvis man forsøger at lave "mastering" i samme rum som nummeret er produceret/mixet i, så risikerer man at forstærke de samme frekvensmæssige problemer eller perspektivskævheder man allerede har haft gang i.

Masteringen er - udover en forhåbentlig dedikeret og erfaren masteringtekniker helt generelt - et sæt friske og derfor mere objektive ører på et eksisterende mix, og typisk finder en god masteringengineer desuden småting der helt er misset undervejs pga. vanens magt hos producer/mixtekniker.

Disse ting er en indgroet del af hele den ægte masteringproces' retfærdiggørelse, som pr. definition ikke kan opnås på anden vis.

Der er en grund til at masteringen som håndværk og service har eksisteret i så mange år og fortsat eksisterer med stor succes.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Hvordan ser det ud med de hersens robot-online-mastering-AI-ting? Har du prøvet det Holger? Andre?
Har umiddelbart ikke høje tanker om det.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det er en fremragende reklame for rigtig mastering :thumbup:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Uden selv at have prøvet, så er det lidt lige som mastering assistent i Ozone. Det giver et hæderligt resultat, der opfylder loudness krav, men det er ikke meget mere end det.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

jakobole skrev:Hvordan ser det ud med de hersens robot-online-mastering-AI-ting? Har du prøvet det Holger? Andre?
Har umiddelbart ikke høje tanker om det.
Det er heller ikke noget jeg har prøvet (endnu), - selvom jeg har været nysgerrig på tjenester som f.eks eMastered: https://emastered.com/#master-your-track

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Holger skrev:Ja, det er en fremragende reklame for rigtig mastering :thumbup:
Haha - så bliver jeg bare ved med at gøre det selv, og hvis det er vigtigt, ude i byen.
Microsoft Certified MCSA

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg ville starte forfra med mixet. Det er netop sådanne projekter der er gode at lære fra.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg valgte at tage et grundigt kig på kick, bas og guitarerne. Det var dem, der primært mudrede i det område. Jeg måtte også erkende, at hverken kick eller bas var særlig klare/punchy/distinkte i mixet, så de startede jeg næsten forfra med. Det lyder meget bedre nu, og der er nærmest blevet for meget plads til kicket. Bassen spiller et eller andet riff, der primært foregår oppe omkring 200 Hz, så stortrommens 50 Hz står lidt alene i mixet - jeg må finde lidt at fylde op med.

Men nu er min mastermixbus EQ noget mere afdæmpet - formen er måske nok lidt den samme som før, men bemærk, at det største udsving er mindre end 3 dB, og det bliver nok endnu mindre i løbet af aftenen. I betragtning af, at der i forvejen er lidt hul omkring 100 Hz, så er det en fejl, at jeg har et mixbus cut der.
Skærmbillede 2019-06-11 21.23.42.png
Skærmbillede 2019-06-11 21.23.42.png (216.59 KiB) Vist 590 gange
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mixing er sgu en kunst.

En af de ting, jeg synes kan være tricky, er valget mellem om et instrument skal justeres så det lyder så godt som muligt når man hører sporet for sig, eller om man skal mishandle det lidt, sådan at det virker bedre i det samlede mix.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Men der kender vi jo godt svaret :P
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Okay okay, jeg tilstår: Jeg kan godt lide at mishandle ting. :dollargrin:
- Så det er nok mest løsning nummer to jeg typisk ender med i praksis, selvom jeg typisk starter med nummer et.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mon ikke det er lidt sådan, vi alle sammen gør. Jeg indrømmer dog, at jeg nogen gange har lidt svært ved at 'kill my darlings' - hvis man nu synes, man har kælet for en guitarlyd virkelig længe, og den så bare smadrer vokalen fuldstændig - så er det da stadig guitarlyden, der er vigtigst ikke?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar