feminisme i DK i 2019?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

feminisme i DK i 2019?

Indlæg af the19thbear »

Hvad skal det bruges til i DK i 2019?
Det er et HELT oprigtigt spørgsmål. Og jeg gider ikke en tråd hvor vi alle sviner feminister unuanceret til. Det er ikke det jeg er ude efter. Jeg er ude efter at blive informeret.

Hvor jeg selv er mht feminisme i DK:
Jeg synes virkelig det er en broget forsamling. Nogle er feminazister, andre kalder sig feminister uden at jeg overhovedet kan se det.
Jeg køber personligt ikke præmissen for, at hvis du er for lighed mellem kønnene, så er du feminist.
Jeg er for lighed mellem køn (som ca 99% andre mænd i europa), men jeg er ikke enig i hvad lighed her og hvordan den lighed skal skabes politisk (feks kønskvoter, køns neutralitet etc). Jeg synes også det burde hedde noget andet: Egalitarist eller lign.
Jeg synes man for alt i verden skal undgå offer mentalitet, og gå efter at forme sit eget liv som man vil, men selvfølgelig kan der være ting i systemet som blokere for en, pga ens race/køn etc, men jeg ser det bare ikke i DK. Det er en balancegang.

Jeg har læst en del om "gender pay gap" (dog ikke i DK), og det er mildest talt en rodet affære.
Ofte bliver de ikke-kontrollerede tal smidt med (at kvinder feks tjener 75 cent hver gang en mand tjener en dollar). Det er amerikanske politikere meget glade for. Jeg tror nu de gør det mest for at få vælgere. Det holder ikke i min bog, da, hvis man kigger efter kontrollerede tal (tjekker løn mellem mand/kvinde af samme alder/etnisitet/uddannelse/fagområdet/etc etc, bliver tallene meget mindre, men i hver undersøgelse MEGET forskellige. Det virker simpelthen umuligt at gøre sig klog på, hvor stor en del af dette, der er fordi der er diskrimination i lønnieveau. For det første er tallene meget mindre, når det er kontrollerede tal, og udover det meget forskellige for hver undersøgelse. Hvorfor så bruge dem i det hele taget?

Feks ifølge denne:
https://www.payscale.com/data/gender-pay-gap
Kontrollerede tal: Kvinder tjener 98 cent hver gang en mand tjener en dollar. Det er jo aboslut fint, og man ved ikke hvor stor del af de 2 procent der rent faktisk er sexisme. Asiatiske kvinder, tjener også mere end hvide mænd.
Andre steder har jeg læst meget mere alarmerende tal.
Statistikken virker VILDT forskellig, alt efter hvilken undersøgelse du læser. Dog er den ovennævnte en af de mest overskuelige jeg har set.


Jeg kan ikke rigtig se hvorfor der er brug for feminisme i DK (altså selvfølgelig er der ting der skal justeres. Det er der altid brug for).
Men hvor ser i det er nødvendigt? Der jeg ummidelbart ser det, er det i forhold til skilsmisse og at mænd i højere grad skal ha ret til at være sammen med deres barn. Igen, jeg ville ikke kalde dette feminisme, men egalitarisme, det det i min optik ellers lyder som noget som kun skal være favorabelt for kvinder.
I mellemøsten og inden for religiøs samfund rundt omkring i verden, kan jeg dog se at feminisme er MEGA nødvendigt. Jeg bakker 100% procent op om afskaffelse af ulighed alle de steder jeg kan se det, men mange steder i Europa, virker det simpelthen søgt og narcissistisk en gang i mellem. Jeg er fuldstændig åben for at jeg tager fejl.

Og så lige denne:
Udstille kvindekønnet/kroppen=feminisme
Nogle feminister (som feks hende der twerk-dronningen), bruger det at vise sin krop og køn frem. Som tegn på feminisme?
Jeg har nogle kvinder i min omgangskreds som også siger de er feminister og som poster billeder af tegnede kvindelige kønsorganer etc...
Hvorfor er dette vigtigt? Jeg fatter vitterligt ikke hvordan at udstille kønsorganer, er aktivisme på nogen front? Igen, det er ikke rant, men jeg forstår det simpelthen ikke.

Jeg kan forstå det, hvis det er i saudi arabien at en kvinde gør det, da alt kvindeligt er sløret til etc. Så forstår jeg det 100%
Men udover det, så hvorfor?

Jeg mener at ha læst mellem linjerne at brugeren David Mondrup er feminist. Jeg ville vildt gerne høre dine (og andres) syn på disse tinge.
Igen PÅ INGEN MÅDE for at kaste mudder. Det er bare idiotisk. Men for at forstå logikken bag tankegangen i de ovennævnte ting jeg ikke forstår.
Jeg vil gerne ha en nuanceret og saglig snak og blive informeret.

Tusind tak:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

På nogle områder trænger vi til mere ligestilling, altså så mændene får samme rettigheder (i forhold til børn bl.a.).

Derudover trænger vi til mere sikkerhed for mændene på arbejdsmarkedet, hvor mænd har langt de farligste jobs.

I de muslimske lande kunne feminismen til gengæld trænge til et boost, men det er ikke noget feministerne typisk går op i.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

the19thbear skrev:Jeg kan ikke rigtig se hvorfor der er brug for feminisme i DK (altså selvfølgelig er der ting der skal justeres. Det er der altid brug for).
Men hvor ser i det er nødvendigt? Der jeg ummidelbart ser det, er det i forhold til skilsmisse og at mænd i højere grad skal ha ret til at være sammen med deres barn. Igen, jeg ville ikke kalde dette feminisme, men egalitarisme, det det i min optik ellers lyder som noget som kun skal være favorabelt for kvinder. ...
En af de ting, som vi mangler at tage fat i, når det gælder ligestilling mellem kønnene, er de kønsopdelte toiletter. Jeg synes det hører oldtiden til - især i et samfund, hvor men taler så meget om kønnenes ligestilling. (...Bortset fra visse former for pissoir).

Jeg kan selvfølgelig se meningen i kønsopdelte brusekabiner i svømmehal, gymnastikhal o. lign., men det er jo også en helt anden sag, hvor flere mennesker står nøgne sammen.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Men uanset hvordan man indretter et samfund, så vil der jo altid være nogen, der føler sig trådt over tæerne.

Nu så jeg lige TV-programmet for et par timer siden om kvinder i 70'ernes Danmark. Der var nogle af rødstrømpebevægelsens grundlæggere, der følte sig så generet af, hvis mænd kastede et lystent blik på dem, at de i protest klippede sig helt korthåret, for at undgå at virke tiltrækkende på mænd... Og så var det jeg tænkte, at der gør de jo i princippet lidt det samme som muslimer, der pakker kvinderne ind i burkaer, for ikke at mænd skal blive tiltrukket af dem. Samtidig plejer man dog i ligestillingens navn at fordømme burkaen, som noget kvindeundertrykkende... :roll:

Altså et eller andet sted, så er det nok bare svært at gøre alle mennesker tilfredse.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Lige en spøjs anekdote ang. fælles toiletter: Har brugt dem, og det er altså mystisk at se en smuk kvinde på gange, gå ind på toilettet med hende og så sidde og skide højlydt ved siden af... Det er en bizar oplevelse!
Men, anekdoter til side:

Jeg er helt enig med det der er skrevet af andre her. Jeg håber der kan komme nogle på banen som kan tale ud fra den anden vinkel.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Synes det er en anelse vanskeligt at kritisere, eller bare tale om, "feminisme" .... fordi, der er VILDT mange forskellige typer enkeltpersonligheder /grupper /o.a. som benytter udtrykket feminisme.

Nogen af dem er rablende, galopperende skingre at høre på /læse. (jeg ser mere og mere af den slags i aviser, FB-opslag, politiker-udtalelser m.v.)
Andre er ganske fornuftige personer. (jeg bemærker færre og færre af denne type –– jeg mistænker, at det er fordi, fornuftige personer efterhånden afholder sig fra at bruge ordet –– de vil ikke stå til regnskab for de toksiske feminister).

Det ville være helt fantastisk, hvis Danmark blev et land, der ligestiller kønnene juridisk.
Udover at bare leve mit liv som jeg lever (til daglig), ser jeg den bedste mulighed for at yde en påvirkning via mit valgkort.
Til FV19 stemmer jeg personligt og vil først checke denne liste:

https://intactdenmark.dk/folketingsvalg ... 0xKw4YypRA
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev:Men uanset hvordan man indretter et samfund, så vil der jo altid være nogen, der føler sig trådt over tæerne.

Nu så jeg lige TV-programmet for et par timer siden om kvinder i 70'ernes Danmark. Der var nogle af rødstrømpebevægelsens grundlæggere, der følte sig så generet af, hvis mænd kastede et lystent blik på dem, at de i protest klippede sig helt korthåret, for at undgå at virke tiltrækkende på mænd... Og så var det jeg tænkte, at der gør de jo i princippet lidt det samme som muslimer, der pakker kvinderne ind i burkaer, for ikke at mænd skal blive tiltrukket af dem. Samtidig plejer man dog i ligestillingens navn at fordømme burkaen, som noget kvindeundertrykkende... :roll:

Altså et eller andet sted, så er det nok bare svært at gøre alle mennesker tilfredse.

Det er helt OK med mig at fordømme burkaen, anyway, den hører ikke hjemme her IMHO

Det handler dybest set om kvinden ensidigt som mandens ejendom, ellers havde begge parter skullet dækkes sig til

Hvad det andet angår, om "ikke at måtte kikke", sådan i al almindelighed, så kan man jo gøre to sjove iagtagelser:

1. Kvinder må godt selv "kikke" på den måde

2. Det ka for kvinder være mindst lige så frustrerende at bli "forbigået", altså slet ikke være genstand for den type interesse, og så er fanden også løs :evil:


Ja, det er bestemt svært at gøre alle tilpas, og derfor syntes jeg heller ikke vi skal forsøge på det :lol:
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:På nogle områder trænger vi til mere ligestilling, altså så mændene får samme rettigheder (i forhold til børn bl.a.).

Derudover trænger vi til mere sikkerhed for mændene på arbejdsmarkedet, hvor mænd har langt de farligste jobs.
Enig, hvad med værnepligt ?
Holger skrev: I de muslimske lande kunne feminismen til gengæld trænge til et boost, men det er ikke noget feministerne typisk går op i.
Nej, de undlader med iøjnefaldende behændighed at forholde sig til dette, ikke ok,..
/Dub

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

tomcat skrev:
Det ville være helt fantastisk, hvis Danmark blev et land, der ligestiller kønnene juridisk.
Hvordan bliver kønnene ikke ligestillet juridisk?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Blot en kort kommentar;
Havde denne diskussion med min bedre/klogere halvdel, og hun foreslog at man skulle gå væk fra feminisme-begrebet og udelukkende bruge ‘ligestilling’. For det er jo det det (i hvert fald burde) handle om: ligestilling mellem køn/sexualitet/etnicitet i alle samfundets aspekter.

Jeg er 100% enig- det er meget mere 2019. For eksempel klinger ‘kvindernes internationale kampdag’ ikke skide godt i mine ører.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Mike-air skrev:Blot en kort kommentar;
Havde denne diskussion med min bedre/klogere halvdel ...
Det er der da ikke meget ligestilling over ... :-D

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Rosenfeldt skrev:
Mike-air skrev:Blot en kort kommentar;
Havde denne diskussion med min bedre/klogere halvdel ...
Det er der da ikke meget ligestilling over ... :-D
Haha, vidste den ville komme :-D

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg er fuldstændig enig. Jeg synes feminisme er en betegnelse jeg ikke rigtig kan sætte mig ind i. Ligestilling er meget bedre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg synes, at det her billede sætter meget godt ord på feminisme anno 2019 ...
aVYd3RO_460s.jpg
aVYd3RO_460s.jpg (16.79 KiB) Vist 717 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev:Blot en kort kommentar;
Havde denne diskussion med min bedre/klogere halvdel, og hun foreslog at man skulle gå væk fra feminisme-begrebet og udelukkende bruge ‘ligestilling’.
Her har vi så udfordringen eller nærmere hykleriet, fordi de fleste feminister faktisk ikke ønsker ligestilling. Din kæreste gør måske og det er jo dejligt.

Men de fleste feminister vil gerne have kvoter for hvor mange kvinder der skal være i visse (attraktive) erhverv, men ikke regler for hvor mange der skal være i de farlige erhverv (hvor langt flest mænd er).

Eller værnepligt for kvinder.

De vil heller ikke have ligestilling når det kommer til forældrerettigheder, hvor der reelt nu hersker grov tilsidesættelse af faderens rettigheder (og dermed også barnets).

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:
Mike-air skrev:Blot en kort kommentar;
Havde denne diskussion med min bedre/klogere halvdel, og hun foreslog at man skulle gå væk fra feminisme-begrebet og udelukkende bruge ‘ligestilling’.
Her har vi så udfordringen eller nærmere hykleriet, fordi de fleste feminister faktisk ikke ønsker ligestilling. Din kæreste gør måske og det er jo dejligt.

Men de fleste feminister vil gerne have kvoter for hvor mange kvinder der skal være i visse (attraktive) erhverv, men ikke regler for hvor mange der skal være i de farlige erhverv (hvor langt flest mænd er).

Eller værnepligt for kvinder.

De vil heller ikke have ligestilling når det kommer til forældrerettigheder, hvor der reelt nu hersker grov tilsidesættelse af faderens rettigheder (og dermed også barnets).
Spot on, Holger! Jeg mener også, at "bagateller" som det at åbne døren - og trække stolen ud for kvinden, er at nedgøre manden til et slave-niveau ... åh ja! Jeg kender dog godt begrebet gentleman, og agerer også som én overfor min kæreste eller andre kvinder. Men, hvis det her med feminisme og ligestilling skal gøres op, - så kommer vi vel til at skulle bringe alle de her ting på banen?

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Jeg vil tro, at noget af det som feminismen er imod, er den type generalisering man ser i denne tråd.
Ligestilling er vist ikke det eneste der bliver kæmpet for, men da jeg heller ikke er kvinde og inde i sagerne, så vil jeg nødigt begynde at postulere hvilke emner jeg TROR er vigtige for feminismen anno 2019.
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Rosenfeldt skrev:Jeg synes, at det her billede sætter meget godt ord på feminisme anno 2019 ...
aVYd3RO_460s.jpg
Holger skrev:... de fleste feminister faktisk ikke ønsker ligestilling. Din kæreste gør måske og det er jo dejligt.

Men de fleste feminister vil gerne have kvoter for hvor mange kvinder der skal være i visse (attraktive) erhverv, men ikke regler for hvor mange der skal være i de farlige erhverv (hvor langt flest mænd er).

Eller værnepligt for kvinder.

De vil heller ikke have ligestilling når det kommer til forældrerettigheder, hvor der reelt nu hersker grov tilsidesættelse af faderens rettigheder (og dermed også barnets).
Uden at være ekspert i feminisme, så synes jeg nu også nogle gange jeg får indtrykket af, at feminister og dem der angiveligt arbejder på mere såkaldt "ligestilling" i virkeligheden ønsker, hvad jeg vil kalde "modstilling" snarere end ligestilling... noget revenge af en slags efter mange århundredes mandedomineret samfund.

Personligt tror jeg nok, jeg vil kunne finde mig rimelig tilrette i såvel et ligestillet samfund som i et gammeldags mandsdomineret samfund. Det som jeg dog synes er noget pjat, det er, hvis man siger ét, og gør noget andet - f.eks. taler om ligestilling men i virkeligheden ønsker, at manden nu skal undertrykkes af kvinden.

Og apropos alt det her, så kunne man jo kigge på sådan noget som politiuddannelsen. De fysiske adgangskrav for kvinder er jo væsentlig lettere end de fysiske adgangskrav for mænd. Hvordan kan det være? Hvis jeg nu søger ind som politielev og ikke består de fysiske adgangstests, hvorfor må jeg så ikke bare søge ind som politistuderende på kvindevilkår istedet for? Det er kun fordi jeg har en tissemand og ikke en tissekone mellem benene. Intet andet. Hvorfor kunne en mand, der dumper de mandlige fysiske adgangskrav, men som kunne bestå de kvindelige adgangskrav, ikke blive akkurat ligeså god en betjent som en kvindelig betjent? Det er jo kønsdiskriminering - intet andet. Endnu har dog ingen feminist øffet over dette. Og sådan er der så meget... Nu må I mande jer op mænd! Vi skal søreme ikke sælge os for billigt her!

Tænk hvis man skulle overføre det på andre uddannelser, at der skulle diskrimineres efter medfødte egenskaber... En ingeniøruddannelse, hvor adgangskravet for velbegavede var 8 i snit fra gymnasiet, men kun 6 for mindre begavede. Eller pilotudannelse med en slags synsprøve for folk med godt syn, og en anden synsprøve for folk med et svagere syn... :roll:

Og som Holger - (og mange andre siger) - hvad med værnepligten...?

Som sagt: Det er okay med mig, at indføre ligestilling - det kunne jeg sagtens leve med... men så skal det altså også være ligestilling - ikke modstilling.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Der er vel intet bedre end en ordentlig mandesnak om feminisme.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

SustainerPlayer skrev:Der er vel intet bedre end en ordentlig mandesnak om feminisme.
:lol: :lol: :lol:
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Yep :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er i hvert fald 50% af snakken, hvis man går ind for ligestilling ;)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

...det er jo en af fordelene ved Lydmaskinen: Når det kommer til mandesnak, så kan vi tage den i fred her uden forstyrrende indblanding :lol:

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

så er vi osse sikre på at vi misser pointen :)
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Det er derfor jeg havde håbet at der var feminister her som kunne komme med i forummet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nyt svar