Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Re: Holgers Blog

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Allround. Jeg bruger sjældent mere end et par dB GR. Den er mest neutrale valg efter soft clipping.
Aha, det er jo en af de gamle. Kan ikke huske om det var på din anbefaling eller bare standard-anbefaling fra manualen, men det er også den jeg bruger. Tweaker dog ikke indstillinger, de værdier jeg har på lookahead og attack er vist fra manualen..

Hvad med den Softube Weiss limiter, får du brugt den?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ikke så meget nej. Den er lidt for farvet og workflowet i parallel processeringen er ikke intuitivt.

Måske jeg giver den en 2. chance snart.

Synes den er mere “maximizer” end limiter og jeg savner nogle tweakingmuligheder.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:[Tweaker dog ikke indstillinger, de værdier jeg har på lookahead og attack er vist fra manualen..
Klart, kommer også altid 1 spsk. salt og peber i min mad uden at smage den yderligere til. ;-)

Prøv at tage en testtone med fx en 40 Hz sinus på 3 sekunder med peak tæt på fuld skala. Loop den med et par sekunders space mellem hvert burst.

Så sætter du lookahead til min. og attack til max. Sæt release til 2 ms for nu.

Gain indtil du opnår fx 6 dB GR.

Bemærk forvrængningen. Tweak så lookahead langsomt op til max indtil forvrængningen reduceres. Tweak nu attack ned indtil lyden bliver helt clean. Sæt releasen op og se om det gør nogen forskel for renheden, hvis ikke, så sæt den tilbage mod 2 ms. Bounce in place så du kan se den efterfølgende waveform.

Gør nu noget andet: Sæt lookahead til min. og attack til min. Tweak nu attack langsomt op mod max. men bemærk at med lookahead på min. vil du altid få noget forvrængning. Tweak lookahead lidt op indtil det værste forvrængning forsvinder. Sæt releasen op og se om det gør nogen forskel for renheden, hvis ikke, så sæt den tilbage mod 2 ms.

Bounce dette in place og sammenlign waveforms. Prøv lidt frem og tilbage indtil det måske bliver klart hvad der sker med lyden/punchet/forvrængningen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak for crash course! Det må jeg prøve af.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kan også bare shortcutte til følgende:

40 Hz Sinus peak af 2 sek. varighed, -1 dBFS ind i Pro-L 2

Gain +6 dB (for 5 dB GR)
Lookahead: 4 ms
Attack: 7 ms
Release: 2 ms
Linking: N/A
Oversampling: Nej
TP: Nej
Style: Allround

Det skulle give en næsten clean lyd.

Ændr nu lookahead kortere eller attack længere og læg mærke til hvad hver især gør.

Release har mindre betydning her, 2-3 ms bør være nok og yderligere release giver ikke så meget, men kortere giver problemer..

Prøv så at skifte til Transparent og hør mere forvrængning/overtoner.

Også sjovt at se/høre Modern og Safes auto-release eller multistage release.

I et mere realistisk scenarie kan man ofte køre meget kortere lookahead og meget langsommere attack, da forvrængingen typisk sker samtidig med transient/downbeat hvilket maskerer forvrængningen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lidt ting jeg har lavet i de sidste par uger, nogle ting kommer ikke ud før om nogle uger

Martin Jensen x James Arthur - Nobody (Ferreck Dawn Remix)
Alle Farben x James Blunt - Walk Away (Martin Jensen Remix) - supercatchy synth tema, kan ikke få det ud af hovedet
Rita Ora - Only Want You (Martin Jensen Remix)
Faustix - Thorns
Faustix - Thorns (Zookeepers Remix)
Kato - Always Been You
Sofia Monroy - Cautious
Intet Altid (album + vinyl på Tambourhinoceros, produceret/co-writet af Hippo her fra maskinen, 100% vellyd)
Birkedal - Friendly Fire
Knifebird - Runaway
Shaka Loveless & Wafande - September
Tainá Mota (album på Universal Music i Portugal) - virkelig lækkert og charmerende sprog
Le Boeuf - Drift Away ft. Salvo
Zikai - Mountain Peak (Grades Remix)
Artifact Collective (EP på disco:wax)
Rosegold - Alive
Lazy Weekends - Back Of My Car

Og en masse mere, men det var lige nogle ting jeg kunne huske

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har lige købt Steppenwolf - Gold (2 CD opsamling), god re-master fra 1995.



Latterligt fedt og funky, selvom lyden her i videoen er so-so.

De fleste kender dem nok kun fra Born To Be Wild, men mens det faktisk er et fedt nummer (til trods for det er blevet ødelagt af så meget sync-brug), så er jeg mere til deres andre ting, som Magic Carpet Ride, Hippo Stomp og Ride With Me.

Satme fed bluesy rock & roll fra slutningen af 60'erne/begyndelsen af 70'erne.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fedt - det kan da godt være jeg skal høre lidt mere Steppenwolf. Mit eneste kendskab er at have spillet Born To be Wild på sådan 6. klasses musikskole niveau i ca. ti år :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Right, det er et fedt nummer (altså deres original, ikke alle de fesne covers), men det er lidt en cliche desværre.

Udover Magic Carpet Ride her, så check Hippo Stomp og Ride With Me bl.a. men der er mange fede numre.

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Er det ikke Magic Carpet Ride der har inspireret til Lydmaskinens navn :-) ?
I like to dream, yes, yes
Right between the sound machine...
Bortset fra det har jeg aldrig hørt et cover der har haft det rigtige groove...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu mixer jeg ikke så tit, men lidt bliver det jo til i ny og næ.

Meget sjovt med de der (især amerikanere) som sælger beats på nettet. "Track outs" som de ofte kalder de bouncede filer, når man modtager dem til mix, er allerede mixede og lyder generelt rigtig godt.

Ikke at der intet arbejde er i det, da det skal tilpasses indspillede vokaler (typisk fra DK i mit tilfælde) + altså mixes vokaler fra bunden. Men en sjov biz.

Synes typisk det er omkring USD $1,500 for eksklusiv brug af beatet, i hvert fald de priser jeg har fået oplyst af mine kunder.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Alphabeat - Shadows (F9 Remixes) på Warner i dag. Lyder sgu godt. Bag F9 gemmer sig James Wiltshire, som var den ene halvdel af Phats & Small og Freemasons, m.v.

Stor fan af hans ting, har skamlyttet især Phats & Small albummet This Time Around.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

James er cool og han øser også ud af tips og tracks


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Håber han har en god advokat...
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

LOL f*ck en spade.
Man skal være godt blind for at forveksle dine B&W'er med KRK...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Spøjst at ham Sven Breitmar trods alt lister sit udstyr (hvis vi kan gå ud fra, at den del er sandt) - men alle billeder er af noget helt andet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Al anden tekst er i øvrigt copy+pastet fra en anden mastering engineer i Tyskland.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Så er punkt 3 på denne side jo næsten - sjovt:

https://www.tonstudio-59.de/impressung? ... RbzbWKHOWs

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Holger skrev:Al anden tekst er i øvrigt copy+pastet fra en anden mastering engineer i Tyskland.
Har du husket at tage screenshots , altså hvis du vil gøre noget ud af det ?

Kan se billederne er skiftet ud siden tidligere :roll:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lol, udskiftet med nogle andre stjålne fotos.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Haha, hold kæft nu har han stjålet både fra mig og fra to andre engineers jeg kender. Lige om lidt har vi alle tre filet DMCA'er mod ham på Wix.com

Mon ikke de suspenderer hele hans website lige om snart..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ganske rigtigt, så har Wix lukket for lortet. Tak til hvem der end opfandt DMCA'en.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:... Tak til hvem der end opfandt DMCA'en.
DMCA'en - hvad er det for noget?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg opdagede, de forskellige sites var nede i går, fordi jeg egentlig ville fortælle dig at dit Logic Compressor Cheat Sheet er blevet refereret på højeste (Fractal Audios AxeFX III forum) https://forum.fractalaudio.com/threads/ ... er.150711/

Måske er referencen først tilføjet efter Sustainerplayer skrev i tråden. Det kan jeg ikke se.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar