Melodi Grand Prix 2019

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Melodi Grand Prix 2019

Indlæg af SIDwave »

Da jeg var ung i 70 og 80erne, kunne man lave god musik.
Det var helt oppe på Boney M niveau meget af det, og en af de allerbedste vindere er efter min mening "Just Another Year" med Johnny Logan.. vistnok i 1980.

Nu faldt jeg lige over denne artikel
https://www.bt.dk/underholdning/danske- ... evet-noget


Dansk Melodi Grand Prix var også elendigt...
Koden er at starte med et riff som bliver en jingle i sangen, det gjorde Olsen Brødrene og Emily Deforest. (uden det fløjte intro, var der ingen HOOK)
Tommy Seebach startede også direkte med et hook, på Disco Tango, som er et rigtigt godt nummer.

Hvorfor kan de ikke komponere mere ?
Hvorfor er deres lyrics meningsløse ?

:D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Man har da altid skældt ud på Melodi Grand Prix. Det har da været sådan en dansk national sport gennem tiderne. Før vi havde shit-storme, da havde vi tit seer-storme - men som shit-storme, så blæste seer-storme også hurtigt over igen.

Hvis vi nu vinder, så er alt pludseligt fantastisk og godt igen.

Intet nyt fra vestfronten.
Senest rettet af SustainerPlayer tors 16. maj 2019 22:32, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nå men - Aserbajdsjans var meget cool. Lidt The Weeknd-agtig - men meget cool.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:Nå men - Aserbajdsjans var meget cool. Lidt The Weeknd-agtig - men meget cool.
Fedt med de to laser robot-arme! :banan:

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

:arrow: Tjekkiet :!:

:banan: Et omkvæd, man kan danse til .. som kører i ring 8 x tilsidst. Yes 8-)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Slovenien - vinder ikke - men mærkeligt fascinerende. Som om de bare spiller for sig selv - kunne jeg godt finde på at høre igen (modsat hovedparten af de andre numre) :-) Tænker Norge har en god chance, men svært at forudse i år.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mange gode - men holder nu med Aserbajdsjan.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Det er vel efterhånden omkring 20 år siden jeg holdt op med at se Melodi Grand Prix.

Nå men pga. stor kedsomhed for mit vedkommende idag, så har jeg mod mindre protester ladet nogen slæbe mig hen foran skærmen for at kigge med denne gang.

Først kan man sige, at der er sket lidt siden den gang for ca. 20 år siden. Nå men nok om det.

Jeg har fået stukket en seddel i hånden med 26 deltagere, som jeg kan notere min mening om. Jeg har valgt at stemme på Serbien - jeg synes det var et godt nummer. Jeg har også sendt en SMS-stemme afsted - så må vi jo se, hvad der sker :)

Jeg har forøvrigt noteret på mit papir ud for 5 deltagere, at jeg betvivler origionaliteten i materialet rent kompositionsmæssigt. Jeg har engang lært, at de skal komme med helt nyt stof til denne konkurrence. Måske er jeg bare gammeldags. Hvad angår de numre, som jeg synes virkede u-originale, så kunne jeg ikke lige placere, hvor jeg syntes jeg havde hørt noget meget lignende musik før, men jeg havde dog en følelse af, at det mindede meget - og måske for meget - om noget, som man har hørt før i radio mm :? Sjovt nok har jeg også noteret på mit skema, at 3 af disse er nogle, som jeg godt kunne forestille mig gå hen og ende med en topplacering i konkurrencen.

Jeg synes for øvrigt Island bidrog med noget ret fed musik, men det trak dog desværre et par points ned hos mig, at de skrålede i stedet for at synge. Og så var udklædningen måske liiiige scary nok for mit temperament. (Deres politiske holdninger valgte jeg helt at se gennem fingre med for ikke at tale om det røde billede med et hoved, der gav mig minder om noget, jeg engang har set med Stalin... :lol: Nå men jeg mener nu engang, at det er musikken, jeg skal forholde mig til i denne konkurrence, så fred være nu med det :) ).

Ellers har jeg givet Israel og Norge meget gode karakterer, og som de næste i rækken har jeg også givet San Marino, Nordmakedonien, Sverige og Hviderusland nogle gode karakterer.

Nå men nok snak fra mig nu. Lad os se, hvad der sker her :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvem vandt og hvad blev stillingen?

Jeg er mest interesseret i Danmark og Sverige (og Moldavien, men ved ikke om den kom videre i finalen), som jeg har masteret.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

De er ikke færdige endnu.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak, nåmen det bliver lidt over min sengetid måske.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har hørt Madonna sang fantastisk i første halvdel af hendes optræden.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg vil gerne have lov at stemme om. Jeg synes nemlig at den russiske speaker kom med det bedste musiske bidrag. Han var rigtig dygtig!
Senest rettet af Mr. Soundman søn 19. maj 2019 00:46, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Hvem vandt og hvad blev stillingen?

Jeg er mest interesseret i Danmark og Sverige (og Moldavien, men ved ikke om den kom videre i finalen), som jeg har masteret.
Holland vandt.
Danmark kom på en 12.plads og Sverige kom på en 6.plads.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Jeg er mest interesseret i Danmark og Sverige (og Moldavien, men ved ikke om den kom videre i finalen), som jeg har masteret.
Hvad er det præcis, du har masteret for dem? Er det den playback-version, som de synger til medens de optræder, eller er det deres radio/streaming-version, eller... ?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Radio/Spotify/single.

Backingtrack live er ofte stems. Nogle af disse har jeg masteret, men de bliver totalt massakreret live/på tv...

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Backingtrack live er ofte stems. ...
Stems - hvad vil det sige?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mr. Soundman skrev:
Holger skrev:Backingtrack live er ofte stems. ...
Stems - hvad vil det sige?
Stems er separate eller grupperede spor fra mix-fasen. Det kunne eksempelvis være et samlet backing vocal stem, som består af de "1-10" spor de har forskellige backing vocals på.
Ét stem kunne eksempelvis også være en bass.
Osv.


Det er smart for dem at have stems til live situation, for at kunne mixe lidt anderledes, måske skal der mere rumklang på bestemte lyde, tænk selv flere scenarier.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Okay det giver god mening.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Christoffer I. N. skrev:Jeg har hørt Madonna sang fantastisk i første halvdel af hendes optræden.
Du er ironisk, håber jeg?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

gs-dk skrev:
Christoffer I. N. skrev:Jeg har hørt Madonna sang fantastisk i første halvdel af hendes optræden.
Du er ironisk, håber jeg?
yes

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg havde ikke roen omkring mig til at høre ordentligt igår pga. ævl og kævl... Men jeg syntes altså, det skurede et par gange i mine ører under Madonnas optræden... som om det lige gik helt galt for hende et par gange :? Kunne være interessant at høre det igen, hvor jeg er mere koncentreret og uforstyrret.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Madonna sang virkelig skidt igår. Først helt uden hjælp og sidenhen fik hun noget vocoder til at få det til at lyde skidt på en anden måde.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Madonna plejer jo være pissesej. Men Like A Prayer-arrangementet var ret dårligt. Hendes nye nummer sagde mig ikke rigtigt noget.

Den mest irriterende var dog Ole Tøpholm og alle hans småfornærmede udbrud over, at "vores venner" ikke gad stemme på "os". Lighten up Francis. It's a show!

Interessant at Norge havde vundet, hvis det havde stået til seerne.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mr. Soundman skrev:Jeg havde ikke roen omkring mig til at høre ordentligt igår pga. ævl og kævl... Men jeg syntes altså, det skurede et par gange i mine ører under Madonnas optræden... som om det lige gik helt galt for hende et par gange :? Kunne være interessant at høre det igen, hvor jeg er mere koncentreret og uforstyrret.
Den bliver nok snart pillet ned af Youtube:


Nyt svar