lidt akustik input, hvis i har!? :)

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
sleingrobaaf
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Århus

lidt akustik input, hvis i har!? :)

Indlæg af sleingrobaaf »

Hej
Jeg har haft søgt på forskellige muligheder for at akustisk behandle mit "studie" lidt, men har nok efterhånden læst så mange forskellige ideer og forslag så jeg er blevet mere forvirret end afklaret! Plus der selvfølgelig er den detalje med at alle rum er forskellige, så nu tænkte jeg at efterspørge nogen meninger direkte i relation til mig rum. Det er i mit kolonihavehus, og det er lidt småt med pladsen men jeg har valgt det største af de par rum jeg har.
Jeg har åbenbart lidt et problem med at der godt kan samle sig fugt ude langs bunden af et par af væggene hvis de er helt dækket til, så derfor har jeg droppet alle ideer om superchunks, og har ladet mig nøje med ideen om broadband absorbers af 100mm terrænbatts, med 5cm luft bag, på 1.reflection og hjørner.
Mit rum er dog langt fra optimalt, så spørgsmålet er hvordan jeg gør det mest effektivt.. Jeg har lige pt til at lave 8 absorbers (/8batts - om end jeg selvfølgelig kan lave flere på et lidt senere tidspunkt!)

- JEG SKULLE GERNE HA VEDHÆFTET ET BILLEDE AF MIT RUM , da jeg ikke kan finde ud af at få det in i opslaget.. men forestil jer det er her i midten :D

Jeg regner som sagt med at der skal være en enkelt på hver sidevæg (1.reflection), jeg ved ikk om der nødvendigvis skal være to oven på hinanden i hjørnerne, det var det jeg oprindeligt havde forestillet mig, men kommer nok an på om de kunne bruges bedre.
Så er jeg i tvivl om der burde være absorbers lige klods bag mine monitors, det vil bare presse mig lidt længere ud mod midten af rummet, men kan godt lade sig gøre. Så vil det bare også være en ret stor sammenhængende del af rummet der har absorbers, mens resten ikke har, da 1.reflection i siderne/hjørner/bag monitors næsten vil hænge sammen, pga rummet ikk er så stort, jeg ved ikke om det er skidt, eller om det er okay, netop fordi rummet ikk er så stort og jeg er lige foran monitors?
Alternativt kunne der være lidt cloud, eller på bagvæggen.
Hvad vil jeres syn på det være? Som i ser på tegningen er det et alt andet end optimalt rum, med døre og vinduer, men om der sku ske at blive dækket lidt vindue til så går det nok.

bonus spørgsmål, ; jeg synes at have læst om folk der har dækket deres broadband absorbers med andet materiale for kun at absorbere lavere frekvenser, men det har jeg ret svært ved at gennemskue, hvor og hvornår skulle være aktuelt?

vil være super glad for alt konstruktivt input, tak! :)

looove
-niels
Vedhæftede filer
use - værelses tegning.png
use - værelses tegning.png (168.54 KiB) Vist 978 gange

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Kolonihave. Er det sådan noget i træ, for så fiser lyden jo nærmest bare lige igennem.

Jeg ville starte med at måle for at se hvilke problemer du evt har.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
sleingrobaaf
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Århus

Indlæg af sleingrobaaf »

nå ja, det glemte jeg lige, altså som udgangspunkt er det et træhus, væggen i højre side (ifht bordet) er der dog gips på, og væggen til venstre er der gips på den anden side af (i rummet på den anden side).

og ja, at måle er jo nok en god ide, jeg har nok lidt skubbet den del til side pga manglende indblik i hvordan jeg bruger en sådan måling.. er det ved hjælp af fx room eq wizard, eller er der nogen måder der er bedre/smartere/nemmere/mere brugbare end andre?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

REW fungerer rigtig godt. Det er gode tutorials på YouTube

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
sleingrobaaf
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Århus

Indlæg af sleingrobaaf »

check , ser jeg lige på her en af dagene (er lige blevet opereret i skulderen og har et par ting der ska flyttes for at kunne gøre det ordenligt)

kan jeg se noget specifikt direkte ud fra måling, eller kan den kun bruges relativt til når jeg så prøver at installere akustik paneler?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis du har problemer ser du som store pukler eller dyk i frekvensmålingen

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg er nysgerrig... hvilke problemer oplever du med lyden? Kan du beskrive hvad det er, du ikke kan lide? Buldrer det? Eller lyder tingene fjernt? Er der noget der smælder eller snerrer oppe i diskanten? Ligger bassen og rumler ude i hjørnerne og mangler komplet der hvor du sidder?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar