Hvad er jeres standard plugin kæde?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Hvad er jeres standard plugin kæde?

Indlæg af Smittefar »

Jeg prøver altid at arbejde hurtigt når jeg mixer. Det betyder også at jeg prøver at have de plugins klar jeg skal bruge, før jeg skal bruge dem.

Jeg arbejder næsten udelukkende med optagede instrumenter. Der er næsten aldrig VSTi involveret.

Alle instrumentspor loades med følgende deaktiverede plugins

Decapitator (de fleste ting har godt af en anelse saturation, og jeg kan godt lide dens resonante high pass filter og dens tone knap)

Overloud 550 GEM EQ - fed farvelade EQ med API farve

TDR Slick god farvelade EQ med lidt flere farver.

CLA76 1176 kompressor fra Waves. Den virker bare

DBX160 fra Waves fed til trommer

CLA3A fra Waves fed til blandt andet guitar

CLA2A fra Waves gør lige det den skal

ProQ3/NovaGE kirurgisk dynamisk EQ til de sidste justeringer.

Jeg ved godt det er nyere alternativer til mine Waves comps, men de her virker bare og til forskel fra nyere alternativer koster de ikke en arm og et ben.

Nogen gange bliver det hele erstattet af Scheps Omni Channel. Jeg kan rigtig godt lide konceptet, men jeg synes ikke altid den er lige intuitiv. Den virker tit godt på vokal.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har ikke noget autoload, men min situation er også nærmest modsat din. Ofte synthesizer jeg alle mine lyde fra et init preset af, med tonsvis af ekstra processering.

Min standard kæde:
EQ:
Flux Epure
Hvis jeg savner lidt bred EQ jeg ikke kan få i Epure bliver den gamle UAD Pultec loadet.
Hvis jeg vil ha' ting til at hoppe subtilt frem loader jeg Kush Audio Clariphonic DSP Mk2

Compressor:
Skal det være hurtigt og farvet: UAD nye 1176'ere, Rev A eller AE. Oftest er det nok Rev A der bliver brugt, fordi jeg tænker "mere smadder og farver".
Det meste andet comp: Fabfilter Pro C 2

Så for mit vedkommende kan det for tiden koges ned til 3 EQ's og comps, som jeg bruger konstant: Flux Epure, Fabfilter Pro C 2, UAD 1176 Rev A + AE.

Det er sjældent at der kommer andre comps eller EQ's i brug. Det kunne være UAD LA2A (en af de 3 "nye"), UAD Shadow HIlls. Skal jeg bruge noget SSL VCA agtigt, loader jeg Plugin Alliance Vertigo VSC-2.


Som det måske fremgår af det ovenstående loader jeg et plugin efter hvilken karakter jeg synes lyden skal i retning af.
For mit vedkommende bliver D16 Decimort 2 loadet næsten ligeså ofte som Epure, brugt til at ændre frekvens-balancen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvad synes du om ProC2 jeg har downloadet demoen, men jeg synes ikke det er helt så oplagt, hvad den bidrager med som ProQ3. For mig handler comp altid om tone shaping og karakter,

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja, karakter får du ikke det vilde af. Jeg bruger den som clean comp, selvom Tokyo Dawn comp'en er mere clean. Den er jeg ikke nået til at prøve.

Jeg demoede Pro C 2 for flere år siden, ja nok da den stadig var v1, og der sagde den mig intet.
Nu er jeg blevet rigtig glad for den. Bruger oftest Punch, Opto eller Mastering modes.

Der er tilpas med features når man har brug for det, gode sidechain muligheder med fornuftig EQ.

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

1. Fabfilter Saturn sat til “Tape”. Skruer op til den kan høres og så bakker jeg lidt tilbage.
2. Klanghelm SDRR sat til “Tube” hvor jeg kan styre de høje frekvenser lidt med knappen “character”.
3. Fabfilter ProQ 3 til at fjerne uønskede frekvenser.
4. Kotelnikov gratis versionen som comp, den har mere eller mindre erstattet de comps jeg brugte før.
5. Fabfilter ProQ 3 til at booste hvis nødvendigt.

Derfra bliver de instrumenter der har brug for rumklang eller ekko sendt til et andet spor, hvor jeg bruger Logics Space Designer eller Stereo Delay.

Så er der selvfølgelig en gang imellem hvor der lige bliver brugt et andet plugin, men det er for det meste sådan her det starter og ender :)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Når i siger kæde, mener i så en slags afsluttende "mastererings-kæde" eller per kanal-kæde?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg mener per kanal. På busser og effekter gør jeg andre ting.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mine 3 standard plugins som står for minimum 80% er:

PSP E27 - Fremragende equalizer, farver meget men på en rigtig lækker måde

ReaEQ (medfølgende eq i Reaper) - Til korrigerende eq'ing.

Kush Novatron - Super farvelade compressor som jeg bruger mere som saturation/farve end som egentlig compressor.

Hvis jeg ikke kan komme i mål med disse 3 plugins, så er der noget grueligt galt med kilde materialet.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Da jeg kun bruger softsynths, har jeg ikke umiddelbart brug for så mange effekter, da de disse ofte er en del af lyden fra starten af. Men jeg har altid Izotope Neutron 2 på alle spor som standard, ikke nødvendigvis aktiveret, men ready to go. Derudover er jeg glad for Sonimus satson og HorNet normalizer. I like to keep it simple:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det er meget varieret, men ofte Studio One’s native plugins (fat channel), T-Racks vintage emuleringer af Pultec og 670 comp (især), Soundtoy’s suiten og Toneboosters plugins (især Reelbus og Ferox). Kan også godt lide Sonimus Satson og Britson (især for filteret)..

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Jeg har ikke nogen standard kæde.
Det kommer helt an på hvilket instrument, og hvordan optagelsen lyder, og hvor jeg vil hen med det.

Der er forskel på en lilletromme og en ukulele, svært at have en standard kæde der lige virker på begge dele ;) (og nu kommer jeg til at tænke på om jeg har haft en ukulele i studiet, eller om jeg kun har lavet live lyd på dem, hmmm).
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har haft en ukulele i studiet [emoji16]

Jeg brugte EQ og comp ligesom på de fleste lilletrommer [emoji12]

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

jeg har ingen standard.
pr track gør jeg hvad er nødvendigt, for at opnå den lyd jeg vil have.
ofte benyttes the glue compressor på et track, og ofte benyttes ozone på master, men ikke altid

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Man behøver jo ikke nødvendigvis have en fast kæde. Jeg blev bare træt af at bruge tid på at Lise mine favorit plugins. Så kunne jeg jo lige så godt sørge for at de altid var til stede og klar til brug på hvert track.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg er på Harrison mixbus, så det er Harrisons egen er og så en LA2A version som kører instant awesome på langt de fleste kanaler til at starte med. Men skifter så til SmartEq og Dc2A fra klanghelm, og så twintube fra SPL, på ting der ikke lige falder på plads.

—sd

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Det her med en std. plugin kæde...det er ikke nogen god ide for mig ihvertfald. Svært at forklare, men det trækker mig i en bestemt retning hver gang. Jeg har brug for at lade det kreative få så meget plads som muligt, så jeg starter fra 0 hver gang og bygger det hele op. Plugins farver lyden, også når de ikke rigtig laver noget.

Det betyder ikke at jeg laver alt fra bunden, men jeg starter derfra og ser hvor det fører hen. Derfor bruger jeg heller ikke de samme plugins fordi jeg ofte ønsker noget forskelligt fra gang til gang.

Men dem jeg prøver først er:

Black box
SSL native x-valvecompressor
fabfilter pro-L2

Jeg bruger helst ikke eq i opstarten og hvis jeg gør er det hc/lc filter, i mit tilfælde den der ligger i cubase. Ellers er det meget op til hvad jeg føler der er brug for af eq, Fabfilter pro-q3 - SSl native channelstrip og Tokyo dawn slick eq er dog nok dem jeg bruger oftest.

Men som sagt ingen kæde her...
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Det der med en “standard-plugin-kæde”, er i mit objektiv som at bruge de samme krydderier i alt mad. Jeg benytter relevante plugin i takt med at jeg producere musikken, - så jeg ikke pr. automatik begynder at justerer med eq, compressor, limiter osv. På masteren kan jeg godt se idéen med et fast udgangspunkt af plugins.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Rosenfeldt skrev:Det der med en “standard-plugin-kæde”, er i mit objektiv som at bruge de samme krydderier i alt mad. Jeg benytter relevante plugin i takt med at jeg producere musikken, - så jeg ikke pr. automatik begynder at justerer med eq, compressor, limiter osv. På masteren kan jeg godt se idéen med et fast udgangspunkt af plugins.
Jeg er dybt uenig. Musikken er krydderierne, plugins er komfuret. Ellers burde al musik der er lavet på en SSL 4000 vel lyde ens?

Vi snakker jo om mix kæder her, ikke produktion.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg har et template med proq2 (nu proq3) på næsten alle spor, og så er de forskellige instrumenter med mange outputs(battery, Drmazon osv) og spor routet til div groups(så skal jeg ikke gøre det hvergang)
Resten kommer løbende

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Morten B skrev:
Rosenfeldt skrev:Det der med en “standard-plugin-kæde”, er i mit objektiv som at bruge de samme krydderier i alt mad. Jeg benytter relevante plugin i takt med at jeg producere musikken, - så jeg ikke pr. automatik begynder at justerer med eq, compressor, limiter osv. På masteren kan jeg godt se idéen med et fast udgangspunkt af plugins.
Jeg er dybt uenig. Musikken er krydderierne, plugins er komfuret. Ellers burde al musik der er lavet på en SSL 4000 vel lyde ens?

Vi snakker jo om mix kæder her, ikke produktion.
Delvis enig, og alligevel ikke. Du har større valgfrihed i dag og selvom man har haft en SSL 4000 til at stå, tror du så at alt eq, compression m.m kun gik/går igennem den :lol:

Prøv at se her du:

Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Rosenfeldt skrev:Det der med en “standard-plugin-kæde”, er i mit objektiv som at bruge de samme krydderier i alt mad. Jeg benytter relevante plugin i takt med at jeg producere musikken, - så jeg ikke pr. automatik begynder at justerer med eq, compressor, limiter osv. På masteren kan jeg godt se idéen med et fast udgangspunkt af plugins.
Måske hvis man lige ser bort fra lowcut, så er top down meget hurtigere og lægger mindre beslag på processer kraft, men her er det jo især mikrofon brugen og den deraf skabte overhør der påkalder en vis her og nu reaktion på kanal niveau især med equalizer.
—sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

amolin skrev:Jeg har ikke nogen standard kæde.
Det kommer helt an på hvilket instrument, og hvordan optagelsen lyder, og hvor jeg vil hen med det.

Der er forskel på en lilletromme og en ukulele, svært at have en standard kæde der lige virker på begge dele ;) (og nu kommer jeg til at tænke på om jeg har haft en ukulele i studiet, eller om jeg kun har lavet live lyd på dem, hmmm).
+1
Det er lidt ligesom krydderier på hylden, det er forskelligt fra ret til ret, men salt og pepper (EQ og Comp) findes der også forskellige slags af.

Musikken er råvarerne, der er forskellig behov for behandling til tilpasning da det ikke altid er ens.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Er begyndt blot at have Neutron 2 på som standard. Den har alt det jeg har brug for i min channel strip. Når jeg er i Cubase og Mixbus bruger jeg så vidt muligt den indbyggede channel strip.

På ukulele bruger jeg kun mute-knappen. Works like a charm.
skriver noder

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

bryla skrev: På ukulele bruger jeg kun mute-knappen. Works like a charm.
Lyder lidt som standart banjo-presets i alle DAW's :lol:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Har sat min Reaper sådan op at hvis jeg trykker ALT+1 ALt+2 osv osv så smider den et plugin på det valgte track. Derved er det mucho hurtigt at tilføje de plugins jeg bruger mest til et track uden jeg behøver ha en hel kæde der smides på hver gang.

Så dem der er shortcut opsatte er: Fabfilter Q, Fabfilter C, Sonalksis Stereo Tools, Schaack Transient Shaper, URS Saturation.

Nyt svar