Hjælp til episk trailer mix

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Hjælp til episk trailer mix

Indlæg af bryla »

Har begået et typisk klichéfyldt episk trailer cue. Har I idéer til, hvordan man kan gøre mixet større, vildere, bedre?

https://www.dropbox.com/s/tg7wrict4pmtn ... 1.wav?dl=0

vi er på V2 nu https://www.dropbox.com/s/h8t9bqzilqosw ... 2.wav?dl=0
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lytter og skriver i dag!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Den mest gennemgående tanke er mangel på top (skal lige siges at jeg lytter på nogle tvivlsomme hovedtelefoner lige nu, noget billigt Pioneer plastik.)
Men måske bækkener kunne få lidt mere volumen, de kan også pannes ud.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

meget dybere rumklang i baggrunden. Få den til at fylde mere. Når jeg laver den slags musik, er det jeg bruger aller mest tid på (proportionsmæssigt), rumklangen. Det ender tit med at jeg skruer kraftigt ned på diskanten på mange elementer og lidt op for diskanten på rumklangen. Og så er der de de mutede pauke agtig ting der kommer ind ved 0:52 som jeg ikke synes fungere. De mangler en hale.

Men ellers er det fedt!

:)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nysgerrigt spørgsmål:
er det her lavet med samples eller er det indspillet af et orkester?


sub/bund på "store trommer" er fin
sub/volume på deciderede sub sweeps f.eks. 1:25 og 1:29 er for høj.

Konkrete tromme-hits der stikker for langt frem for mig:
00:43, 00:50, den specifikke tromme starter for kraftigt ud, men de efterfølgende slag som resten bygger op passer bedre ind. Jeg har lyst til at foreslå at tæmme (eller tæve) den med noget compressor, men det kan også være den netop ér tævet for meget. Prøv at sænk volumen lidt på de første par slag den har.

Gennemgående for hele stykket: Nogle af de der hårdere tromme-slag lyder som om de har for meget energi i noget mellemtone. Jeg får næsten et indtryk af at de kunne være brugt i et Rammstein nummer. Selvfølgelig skal der også være gang i den til de her mere epic/trailer ting. Jeg har ikke lyttet ordentligt på andet af den slags musik til at kunne sige om det er for meget.

De der hoved-tema blæsere, først da der kommer noget kraftigt ind i højre ved 1:55 bliver der bedre balance. Men når jeg lukker øjnene hører jeg venstre side længere mod venstre. Som om at jeg står til højre for midten af orkesteret. Så det blæs (høhø) der starter i venstre side ved 00:20 og helt til outro vil jeg gerne ha' mere ind mod midten.

Hvad med noget rumklang? Eller er det allerede druknet i rumklang? Jeg har jo et lidt sært forhold til rumklang.... Jeg synes bare dele, eksempelvis tromme-hits i breaks, er meget tørre.

Fedt med de få elektroniske indspark hist og her. Det der piven/lys FX i introen. Pannet FX da det går igang. Osv. Det bliver holdt på et niveau hvor jeg som lytter bare tænker på det som et orkester-stykke, uden at tænke elektronisk dansefest.

Og ja ellers er det fedt, og i den rette stemning, udfra hvad overskriften lovede mig. :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tak for kommentarerne! Det er sådan nogle kommentarer hvor, med det samme jeg læser dem, kan høre problemet. Jeg skal finde ud af, hvad det er, jeg skal lytte efter :)

Det er 100% samples.

@Hald: Var nu eller bange for at toppen var for hypet. Er det overall eller bestemte elementer? Vil i hvert fald lige se om bækkener og andet 'swush' ikke kan hjælpe på det.

@the19thbear: Kigger på rumklang – tænker umiddelbart at køre saturation på rumklangsbussen og EQ'e den. Og så lige kigge på pauke-tingene.

@Christoffer: Tror det er sådan noget, jeg ikke kan høre præcist hvor jeg er.

Tromme-ting: tror bare jeg skal sænke velocity på dem, der stikker ud og EQ'e mellemtonen.
Blæseren sidder i orkestret til venstre, men det kan godt være til sådan noget trailer halløj, det bare skal dobles i hele stereobilledet. Vil lige prøve.

Mht. rumklang har jeg skrevet ovenover, men ja, kan godt høre at trommerne stikker ud fra resten af rummet.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Omkring toppen er jeg uenig i Sørens kommentar. Det er IMHO helt tilpas. De crashes der er, kunne måske være mere hypede, men de ligger ret langt tilbage, så jeg synes deres frekvensbalance er super til deres position.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det har været lærerigt! Har mange ting at skulle holde styr på i mixet og prøver at gøre det så lean som muligt. Har lavet et nyt mix her:

https://www.dropbox.com/s/h8t9bqzilqosw ... 2.wav?dl=0

Udover jeres råd har jeg også lavet en blid M/S eq på masteren hvor jeg har cuttet bund og hævet top i siden for at gøre det lidt bredere.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sådan!

Jeg har ikke mere at tilføje. Det lyder som det skal.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Taxa!
skriver noder

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Jeg syntes, at der mangler lidt krop/bund/punch i tromme/perc hits'ne, når det koger over (efter 1:28) - egentlig også inden, hvor det er som om, at de fylder " for lidt" i mixet - fader for hurtigt ud, eller hvad man siger. De mangler noget pondus og storladenhed. I starten af nummeret river dine hits de helt rigtige steder. Ellers lyder det fint. Der er noget med balancen i mixet, der går mig lidt på, men det kan rettes til i en evt mastering, tror jeg.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tak for kommentaren! Synes det lyder som en kombination af sustain og rumklang på trommerne? Tænker kort men fyldig plate måske.
skriver noder

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

jeg synes trommerne er for langt i baggrunden.. de er for lave og lyder af pap

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hvad mener du med pap?
skriver noder

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Jeg synes der mangler lidt bulder under 100hz, og så synes jeg også at trommer lyder lidt flade.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Bryla: trommerne er et betragteligt arbejde, men de er skruet for meget ned. de andre lyde spiser dem og de lyder flade.
du kan prøve at skrue dem op, men de skal buldre, så noget sidechain comp vil sikkert hjælpe.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

SIDwave og jakobole, tak for de præcise kommentarer. Arbejder videre med bunden og trommerne.

Kan ikke helt forstå hvordan sidechain comp skulle virke. Skal andre grupper compes af trommerne?
skriver noder

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg lyttede lige det nye mix i studiet, og sikke da en forskel, altså på hvor man lytter på det.

Jeg er enige omkring trommerne, der mangler noget energi i dem, som allerede nævnt mangler er det som om man kun hører anslaget på trommen og ikke selve tonen som indeholder bulderet.

Derudover lyder crash/bækkener lidt afkortede, som hvis der er smidt en gate på. Det er lidt ærgelig da det bliver meget "sample" agtigt så.

Edit: Hov glemte den vigtigste del: Det er mega fedt komponeret!!!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tusind tak, Hald! Må lige få kigget på det med de trommer efter genopstandelsen.
skriver noder

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

bryla skrev:SIDwave og jakobole, tak for de præcise kommentarer. Arbejder videre med bunden og trommerne.

Kan ikke helt forstå hvordan sidechain comp skulle virke. Skal andre grupper compes af trommerne?
som jeg hører det bliver de spist af mest bastoner. ved at side dem sku der være en mulighed for at de slår igennem.

Nyt svar